Citroen C5 club forum https://www.c5club.nl/c5forum/ |
|
Verklaring voor dit gedrag van mijn V6 benzine? https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=6&t=9520 |
Pagina 1 van 1 |
Auteur: | gctwnl [ 13 mei 2011 11:01 ] |
Berichttitel: | Verklaring voor dit gedrag van mijn V6 benzine? |
Onze V6 vertoont het volgende gedrag: - Bij 30km per uur een weg omhoog oprijden en dan niet snel genoeg / soepel terugschakelen (dit is al langer) De laatste week komt daar bij: - Zo nu en dan trillen bij langzaam rijden (niet bij stationair) - Bij het optrekken uit stilstand is het een enkele keer voorgekomen dat bij het intrappen van het gaspedaal de motor inzakt en je het gevoel hebt dat hij gaat afslaan. Dan plotseling 'pakt' hij en compenseert met een dot gas en trekt hard op (erg lastig want kan tot gevaarlijke situatie leiden) - Een keer is een paar keer achter elkaar (toen het bovenstaande ook speelde) de ventilator uitgevallen en even later weer aangesprongen met een piep De bobines zijn een jaar of drie geleden allemaal vervangen. Hij heeft storing uitlaatgas in het display staan bij starten en we weten dat de analysecomputer aangeeft dat de katalysatoren aan vervanging toe zijn. Maar een beetje motorreiniginsmiddel er in en dan gaat het weer een tijd goed. Wat kan dit zijn? |
Auteur: | Bert65 [ 13 mei 2011 11:20 ] |
Berichttitel: | Re: Verklaring voor dit gedrag van mijn V6 benzine? |
Ik denk toch dat het probleem zich afspeelt bij de katalysator. Of krijgt de motor niet voldoende lucht/brandstof. |
Auteur: | Hans47 [ 13 mei 2011 11:38 ] |
Berichttitel: | Re: Verklaring voor dit gedrag van mijn V6 benzine? |
accu nog goed? |
Auteur: | exroosje [ 16 mei 2011 14:55 ] |
Berichttitel: | Re: Verklaring voor dit gedrag van mijn V6 benzine? |
Als je computer constateert dat de kats niet goed zijn en een melding geeft gaat de auto in noodloop. Een soort gereduceerd programma, waarin de inspuitcomputer obv zo weinig mogelijk sensoren probeert de motor te laten lopen (omdat er immers iets mis is). Onderdeel hiervan is dat de automaat ook minder geavanceerd aangestuurd wordt en de motor kan gaan trillen. Tevens zal je meer verbruiken (hij kiest voor een rijk mengsel ter bescherming van de kat) Nu is in jou geval de kat de veroorzaker (Of tenminste de storingsmelding hiervan) van deze noodloop. Das een beetje onlogisch omdat je kats hiermee beschermd worden tegen zichzelf. Bij de V6 zijn dit meestal de pre kats die eigenlijk onder gedimensioneerd zijn . Een bekend probleem. Vervangen lijkt meestal de enige remedie. Echter er is altijd een oorzaak. Bij 200000 km kan dit inderdaad veroudering zijn (evt verergerd door een bobine probleem van lang geleden). Als je op het randje zit kun je nog kijken of je motor wel snel genoeg op temperatuur komt. Zo niet, dan kan het vervangen van de thermostaat soelaas bieden. Ook hebben mensen succes gehad met het monteren van nieuwe lambda sondes. Wat er nl. gebeurt is dat je motormanagement de input vergelijkt van de lambda voor en na de prekat, die erna moet een pendelfrequentie hebben die tenminste een factor 4 lager ligt. |
Auteur: | luc [ 17 mei 2011 22:49 ] |
Berichttitel: | Re: Verklaring voor dit gedrag van mijn V6 benzine? |
ik heb het al een eerder vermeld, ook ik krijg regelmatig de melding "uitlaatgas storing". Het vreemde is, tijdens deze melding loopt de motor perfect,geruisloos,soepel en direct. Na ongeveer 3 à 4 keer starten verdwijnt de melding. Bij uitlezen is wel naar voren gekomen dat er 1 bobine wat storing gaf. Deze heb ik inmiddels vervangen (uiteraard links achter onder het spruitstuk). Omdat ik geen verandering heb gemerkt heb ik de probleem bobine nu aan de voorkant geplaats. Binnenkort grote beurt (220000km) en dan eens kijken wat lexia te vertellen heeft. |
Pagina 1 van 1 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |