Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie elektronica & navigatie.
Upgraden/Verbeteren Audio....
Auteur |
Bericht |
jpiek
C5club Extreme Poster
Geregistreerd: 13 apr 2007 23:29 Berichten: 3648 Woonplaats: Berkel en Rodenrijs
Auto: Citroën C4 Grand Picasso
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 116.160
Kleur: Zilver Metallic
Naar boven
|
 Upgraden/Verbeteren Audio....
Mja, eigenlijk ben ik niet echt te spreken over de radio+speaker combi in de C5. Voor zachte de radio aan gaat het wel, maar echt genieten van een volle bak "Van Diepen's Dance Department" zit er niet helemaal in. Te weinig volle bas, te weinig volume....
Heb al wat lopen experimenteren met andere speakers, maar waar dat bij de Ph1 een behoorlijke verbetering was, is het bij de Ph2 een verslechtering. er komt bijna helemaal geen volume uit, en vrijwel geen bas.
Wat er dan rest is de inbouw van een extra versterker met daarbij passende speakers. kan ik dat door een inbouwstation laten doen, of zouden jullie voor een dealer kiezen qua electronica v/d C5 ?
_________________ Johan
|
13 jun 2011 22:39 |
|
 |
Peebee
V.I.P.
Geregistreerd: 29 jun 2010 19:56 Berichten: 4498 Woonplaats: Genderen NB
Auto: Renault Grand Modus 1.5 DCI
Opties: Xenon
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 215.101
Kleur: Blauw
Naar boven
|
 Re: Upgraden/Verbeteren Audio....
Ik zou het door een inbouwstation laten doen, zijn toch meer specialist is deze, en kunnen je vaak op de betere (vaak onbekende) merken attenderen, en kunnen ook binnen een bepaald budget advies geven, suc6 ermee, we horen het wel 
_________________ Groeten, Peter
Sinds 10-11-12 zonder dame......
|
14 jun 2011 07:48 |
|
 |
exroosje
V.I.P.
Geregistreerd: 18 jun 2006 17:01 Berichten: 4028 Woonplaats: s-Gravenhage
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Naar boven
|
 Re: Upgraden/Verbeteren Audio....
Dealers hebben niet veel verstand van audio (liefhebbers nagelaten). Zolang je van het boordnetwerk afblijft (CAN bus) kan er niet veel mis gaan.
De reden overigens dat het upgraden van speakers niet veel helpt is dat die bordkartonnen exemplaren vrij efficient zijn. Andere speakers vragen meer vermogen , dat kan de versterker van de radio echter niet leveren => vervorming dus eerder slechter als beter.
Weet niet of de RD4 wel een line out heeft, anders ben je verplicht een versterker te nemen op de speaker terminals.
Qua plaatsing, in de ph2 berline zit de JBL versterker van pack hifi weggewerkt achter dashboardkastje, daar is wel wat ruimte.
_________________
C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral (Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++) Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting Verbruik Voorheen Ph2V6:
|
14 jun 2011 09:42 |
|
 |
frank65
V.I.P.
Geregistreerd: 30 mei 2006 11:34 Berichten: 1566 Woonplaats: Willemstad
Auto: MB E400 T
Opties: Pano, AMG pack, leer
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Energielabel: G
kilometerstand: 89000
Kleur: grijs
Naar boven
|
 Re: Upgraden/Verbeteren Audio....
Ik kan je Chris auto hi-fi in Dordrecht aanbevelen, niet te ver weg, adres singel 231 meen ik uit mijn hoofd.
_________________
Ex C5 2.0 HDI Berline Automaat 10-2001 (47-HP-PL), met een traan en 299.600km achtergelaten bij de dealer op 1-6-2011. Van 31-10-2014 weer aan de C5 tm 20-3-17 Van 2017 tm 2020 Mercedes E280 CDI T 2007, van 2020 tm 2021 Mercedes E300Tcdi 2015 In 2022 E300cdi en daarna E200cgi en nu vanaf 2-2023 een E400T 4Matic 2018
|
14 jun 2011 19:05 |
|
 |
Duitser
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 29 aug 2010 12:18 Berichten: 199
Auto: C5 Berline 2.0 HDi-138FAP Exclusive (chipped)
Opties: xenon, leer, el.stoelen+dak, navi, JBL, PDC, LDWS
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2004
Phase: 2
Organummer: 10181
Productienummer: 10307
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 417.000
Kleur: Noir Obsidien EXLD
Naar boven
|
 Re: Upgraden/Verbeteren Audio....
Of koop de JBL speakers van JvV: http://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=10&t=9698Hoef je alleen nog maar een eindversterker te scoren.
_________________ Te koop gevraagd: achterklep van RVS, kunststof, polyester of ander roestvast materiaal voor C5 Ph2 Berline
|
14 jun 2011 19:29 |
|
 |
jpiek
C5club Extreme Poster
Geregistreerd: 13 apr 2007 23:29 Berichten: 3648 Woonplaats: Berkel en Rodenrijs
Auto: Citroën C4 Grand Picasso
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 116.160
Kleur: Zilver Metallic
Naar boven
|
 Re: Upgraden/Verbeteren Audio....
Ik ga eens kijken of ik zo'n plugin Versterker(set) kan scoren (ISO aan beide zijden, ertussen pluggen en voeding geven  En dan uiteraard speakers erbij. op die manier durf ik het zelf nog wel 
_________________ Johan
|
14 jun 2011 22:42 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: Upgraden/Verbeteren Audio....
Mocht je een eindversterker tegenkomen die je graag wil, maar geen ISO-speaker level in heeft, dan kun je overwegen een ISO->RCA verloopset te plaatsen.
De speaker-ISO bundel die normaal in je headunit gaat kun je hoogstwaarschijnlijk sowieso niet aan je eindversterker verbinden. Eindversterkers gebruiken kale draad terminals.
Daarmee werpt zich gelijk de vraag op, zijn de standaard kabels wel op hoog vermogen ingericht, of moet je niet eigenlijk ook nieuwe, dikkere speakerdraden trekken?
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
15 jun 2011 11:33 |
|
 |
jpiek
C5club Extreme Poster
Geregistreerd: 13 apr 2007 23:29 Berichten: 3648 Woonplaats: Berkel en Rodenrijs
Auto: Citroën C4 Grand Picasso
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 116.160
Kleur: Zilver Metallic
Naar boven
|
 Re: Upgraden/Verbeteren Audio....
Ok, mijn opmerking over 'Dancedepartment' heeft jullie misschien op het verkeerde been gezet, maar ik wil er geen boombox met honderden watts van maken.
'k weet niet exact meer wat het wattage van de standaard radio is, maar het is iig. wel net te weinig...
_________________ Johan
|
16 jun 2011 22:28 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: Upgraden/Verbeteren Audio....
Alle headunits van alle merken hebben vrijwel hetzelfde uitgangsvermogen: Zo'n 4x18W RMS en tussen 4x35W en 4x50W max. afhankelijk van de gebruikte rekenmethode.Fabrikanten geven uiteraard altijd het hoogste getal op, dat verkoopt lekker (vrijwel universeeel 4x50W). Maar er is nu eenmaal gegeven dat je 4Ohm speakers aanstuurt met 14,4V. Daar valt niks meer uit te halen, ongeacht welke ingebouwde eindtrap erin de headunit zit. Dus honderden watts heb je in feite al Voor de Clarion vd Ph.I wordt 4x45W opgegeven door de chipfabrikant. Dat zal op de Ph.II nauwelijks meer zijn (4x50?), maar dat is in principe voldoende. Headunit, speakers, kabels, de klankkast en de isolatie zijn allemaal op elkaar afgestemd. Met zware speakers eraan loop je het risico je eindtrap te oversturen, een lijnversterker ertussen zou je standaard speakers oversturen. Dunne kabels eten vermogen, te weinig isolatie en stijfheid en je deur gaat meetrillen. Dus de fundamentele oplossing is een eindversterker plaatsen (bijv 4x40W, 4x50W, 4x65W of 4x100W - alles RMS) met bijbehorende speakers (>300W max) en hopen dat de kabels en de deur dit nog aankunnen. Dan kan het goed zijn dat je erachter komt dat de klank van de headunit je eigenlijk ook niet zo bevalt. Maar dat is vooral een kwestie van de boel goed op elkaar afstemmen. Zoiets simpels als een ISO-RCA verloopkabel kan ook je geluid kleuren dus je moet met alles rekening houden. Er zijn mensen die een verbetering zagen door alléén de speakers te vervangen, maar als je een beetje rondkijkt dan zie je dat de meeste speakers beginnen bij >50W RMS/250W max. Dat is gewoon wat zwaar voor een standaard headunit en past het beste bij de instapmodellen lijnversterkers. Je kunt het proberen, maar dan beperk je jezelf wel tot de lichtere lijnversterkers mocht je daar later toch voor kiezen. Als het puur de bas is die je denkt te missen zou je nog een powered sub kunnen overwegen. Zonder line-out op je headunit (?) moet je dan denk ik je achterspeakers opofferen, dus dat is een rommelige oplossing.
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
17 jun 2011 09:09 |
|
 |
jpiek
C5club Extreme Poster
Geregistreerd: 13 apr 2007 23:29 Berichten: 3648 Woonplaats: Berkel en Rodenrijs
Auto: Citroën C4 Grand Picasso
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 116.160
Kleur: Zilver Metallic
Naar boven
|
 Re: Upgraden/Verbeteren Audio....
Ik kan je helemaal volgen in je verhaal, en toch had ik voor de speaker upgrade geen zware speakers uitgezocht. Minder zwaar als voor de eerdere Ph1. En bij de Ph1 was het WEL een enorme verbetering, bij de Ph2 is alles behalve standaard dus allen maar een verslechtering...
En als deze radio 4x45 levert, wat leverde de JHC in mijn Xantia dan ? Die kon zeker 2x zoveel volume voortbrengen, en die was 4x40 ofzo...
Maar idd, als er een andere radio in had gekund, technisch en stijltechnisch, had ik dat zeker gedaan. Wat dat betreft mis ik mijn Xant nog wel eens....
_________________ Johan
|
17 jun 2011 23:41 |
|
 |
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
 Re: Upgraden/Verbeteren Audio....
EvilTwin schreef: Fabrikanten geven uiteraard altijd het hoogste getal op, dat verkoopt lekker (vrijwel universeeel 4x50W). Maar er is nu eenmaal gegeven dat je 4Ohm speakers aanstuurt met 14,4V. Daar valt niks meer uit te halen, ongeacht welke ingebouwde eindtrap erin de headunit zit. Een eindtrap heeft een zwevende nul, en versterkt positief EN negatief, dus de speakers worden aangestuurd met (14,4 +)en (14,4 - ) is samen 29,2 V! De - van de speaker is geen massa, maar een negatief signaal. Verder is de impedantie van de speakers nominaal. De daadwerkelijke impedantie hangt af van de frequentie. Zie hiervoor de voorbeeldghrafiek. Let op het gaat hier om een speaker met 8 ohm nominale impedantie, dus de grafiek van de 4 ohm ligt nog een stukje lager. Het 4x 50W verhaal ligt hier dus niet aan. Een snelle rekensom leert dat theoretische vermogens van ruim 200W per kanaal makkelijk mogelijk zijn zonder spannings omvorming. Er zijn andere beperkingen, maar er zijn mensen die er beter thuis in zijn dan ik, dus....
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
17 jun 2011 23:53 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: Upgraden/Verbeteren Audio....
Da's allemaal irrelevant voor de berekeningen die men voor gestandaardiseerde vermogensindicaties gebruikt. Peak-to-peak wordt eigenlijk nooit gebruikt: http://en.wikipedia.org/wiki/Amplitude# ... _amplitude" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false; Je kan wel ongeveer terugrekenen: 29,8Vp-t-p /2,8 =11V 10 in 4Ohm=30W. NB Die 14,4V volgt ook uit een standaard (DIN) terwijl de Japanners volgens hun normen met een lager voltage rekenen. (13,7V?) Je grafiek geeft ook exact aan waar het probleem ligt met een echte speaker: bij bepaalde frequenties is de impedantie zodanig laag dat je de eindtrap overstuurt. Zoals eerder nog in een ander draadje aangegeven, vrijwel alle eindtrappen van headunits maken gebruik van een zelfde familie van eindversterkerchips, met marginaal afwijkende specs, waarvoor vrijwel identieke vermogens wordt opgegeven. Deze chips staan eigenlijk nooit toe dat je 2 Ohm speakers monteert. De metingen worden sowieso niet gedaan met een speaker eraan, maar met een gecalibreerde weerstand van 4 Ohm. http://www.datasheetcatalog.org/datashe ... s/8160.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false; Vaak nemen ze ook nog de moeite om het maximum vermogen op te geven als wel vervorming toegstaan wordt: bijv een zuivere sinus @1kHz, 10% THD (totale harmonische vervorming) = 4x22W. De chipsfabrikanten verkopen deze chips als 4x35, 4x40, of 4x45W, maar de audiofabrikanten marketen ze tegenwoordig vrijwel altijd als 4x50W. Nogmaals, je kunt goochelen met cijfers wat je wil maar de fysica achter deze units is vrijwel altijd hetzelfde. Wil je écht meer vermogen dan moet je een transformator toepassen die je voltage vermenigvuldigt. Een uitgangstransformator staat dan ook toe dat je een lagere impedantie speaker eraan hangt (evt icm het doorlussen van twee kanalen.) Dat wordt voor aparte eindversterkers dan ook altijd opgegeven. @jpiek als je xantia-radio echt twee keer zo veel volume kon voortbrengen dan had hij zo vier à acht keer meer vermogen nodig. 
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
18 jun 2011 11:59 |
|
 |
jpiek
C5club Extreme Poster
Geregistreerd: 13 apr 2007 23:29 Berichten: 3648 Woonplaats: Berkel en Rodenrijs
Auto: Citroën C4 Grand Picasso
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 116.160
Kleur: Zilver Metallic
Naar boven
|
 Re: Upgraden/Verbeteren Audio....
Allemaal erg leuk die berekeningen, maar op lekenniveau :
De radio in de C5 Ph2 kan ik gewoon niet zo hard zetten als die JVC in de Xantia, of de radio in de Ph1 met betere speakers. Of het nu werkelijk meer volume/vermogen is of niet boeit me niet zo...
Het geluid klonk gewoon harder en beter. En uiteindelijk gaat het bij muziek om de beleving en niet om de achterliggende getalletjes...
_________________ Johan
|
18 jun 2011 16:31 |
|
 |
Duitser
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 29 aug 2010 12:18 Berichten: 199
Auto: C5 Berline 2.0 HDi-138FAP Exclusive (chipped)
Opties: xenon, leer, el.stoelen+dak, navi, JBL, PDC, LDWS
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2004
Phase: 2
Organummer: 10181
Productienummer: 10307
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 417.000
Kleur: Noir Obsidien EXLD
Naar boven
|
 Re: Upgraden/Verbeteren Audio....
Als we dan toch bezig zijn, hierbij nog even een aanvulling op het verhaal van ET, voor de audioliefhebber. Het gaat bij eindversterkers meer om de dempingfactor dan om het vermogen. De dempingfactor is de verhouding tussen de uitgangsimpedantie van de versterker en de ingangsimpedantie van de speaker, oftewel:
dempingsfactor = speakerimpedantie / eindtrapimpedantie
Bij een high-end eindversterker van een paarduizend euro is dit getal 500 of meer, dat betekent bij een dempingfactor van 500 dat maar één vijfhonderdste deel van het vermogen verloren gaat in de eindtrap, de rest gaat naar de speaker. Bij een flut-autoradio-chip-eindtrap-van-twee-euro-vijftig gaat minstens de helft van het vermogen verloren in de eindtrap.
Behalve dat je vermogen (en dus volume) gaat missen, gaat hierdoor ook de 'kracht' en de definitie uit de muziek weg, omdat de eindtrap vrijwel geen controle heeft over de speaker. De speaker 'volgt' als het ware niet meer het originele signaal maar resoneert er een beetje omheen. Als je dan ook nog de superdunne speakerkabeltjes erbij rekent (nog hogere impedantie) dan begrijp je waarom het niet klinkt.
In normaal Nederlands, wil je een goed geluid in je auto, zorg dan voor o.a.: - een goede eindversterker (prijs is helaas een redelijke indicatie voor de dempingsfactor) - goede speakers (afgestemd op het volume van de klankkast in de deuren) - voldoende dikke speakerkabels
_________________ Te koop gevraagd: achterklep van RVS, kunststof, polyester of ander roestvast materiaal voor C5 Ph2 Berline
|
18 jun 2011 19:58 |
|
 |
jpiek
C5club Extreme Poster
Geregistreerd: 13 apr 2007 23:29 Berichten: 3648 Woonplaats: Berkel en Rodenrijs
Auto: Citroën C4 Grand Picasso
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 116.160
Kleur: Zilver Metallic
Naar boven
|
 Re: Upgraden/Verbeteren Audio....
@Duitser
duidelijk verhaal.... Probleem met de C5 radio's is dat ze geen aparte line-out hebben, maw het signaal zal dus altijd eerst verziekt worden door de eindtrap denk ik...
Blijft het mij een raadsel waarom betere speakers in de Ph1 wel en in de Ph2 geen postief effect hadden. Mazzel met het type speaker wat ik gekocht had voor de Ph1 en pech bij de 2 sets die ik op de ph2 geprobeerd heb ?
_________________ Johan
|
18 jun 2011 21:55 |
|
 |
|
Wie is er online |
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten |
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
|
|