Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

Hulp nodig bij trekhaakinstallatie (Ph II Break)
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=6&t=8816
Pagina 1 van 1

Auteur:  CitroFrance [ 21 jan 2011 16:15 ]
Berichttitel:  Hulp nodig bij trekhaakinstallatie (Ph II Break)

Beste allen

De prima link ( deze ) naar de trekhaakmontage zal mij ongetwijfeld helpen indien ik de afneembare trekhaak welke ik morgen ga bekijken wil kopen. Ik heb wel nog 2 vraagjes voor forumleden welke mij zijn voorgegaan hierin :

NB het is een trekhaak welke onder een Citroen C5 PH1/2 Break vandaan komt met specifieke draadboom en kastje

Aan het eind van de montagehandleiding zie ik dat er een 30A zekering moet op positie 36. Maar waarvoor dient de pijl bij positie 39? Volgens mij is die voor de stoelverwarming (het was laat toen ik vannacht keek)?

(ervaringsvraag) Moet de bumper er absoluut af of kan met het nodige gemanipuleer de basis er gewoon onder geschoven worden en kan je daarna de uitsnede maken en kan de kabelboom er met enig geklooi langs gewurmd worden? Als die bumper kan blijven zitten scheelt dit een slok op een borrel

Het aanleggen kan ik zelf, geen probleem. De laatste stap (aansluiten kastje op auto en inlezen) laat is echter echt bij een expert doen. Zal wel JO worden in mijn geval.

Alvast bedankt

Citrofrance

PS Ik heb deze even gekopieerd uit het "welke trekhaak" draadje aangezien hij dan niet uit de verf zou komen

Auteur:  Eric [ 25 jan 2012 05:54 ]
Berichttitel:  Re: Hulp nodig bij trekhaakinstallatie (Ph II Break)

Bumper moet er niet af bij PH2 break

Auteur:  Herman [ 25 jan 2012 09:15 ]
Berichttitel:  Re: Hulp nodig bij trekhaakinstallatie (Ph II Break)

Oud draadje hoor, en de link werkt ook niet meer!

Auteur:  exroosje [ 25 jan 2012 11:31 ]
Berichttitel:  Re: Hulp nodig bij trekhaakinstallatie (Ph II Break)

Meestal kun je bij de fabrikant van de haak wel een handleiding downloaden. Van belang is dat je veerringetjes e.d. goed zijn. Deze kun je evt vervangen, let dan wel op de staalkwaliteit (staat op de kop van de bout, is meestal 8.8, terwijl bouwmarktkwaliteit vaak 4.4 is). Let ook op of er vulplaatjes nodig en meegeleverd zijn. In mijn ervarign was dat zo aan een van de zijden, omdat daar de schroefgaten niet helemaal op dezelfde hoogte liggen.


Bij een ph1 hoefde de bumper er niet af (wel de binnenbekleding) omdat de haak aan de onderkant van het chassis gemonteerd wordt en je hem dus van onderen in kan schuiven (wel lastig met 30kg gewicht). Ik heb 10mm draadeinden in het chassis gedraaid en de haak zo omhoog geschroeft. Andere bout erin, draadeind eruit en daar ook bout in (er zijn er 2 per kant). Dan nog een beetje uit de bumper snijden (handig met een snoeischaar)

Voor de ph2 zijn er volgens mij 2 extra bouten die ter hoogte van de bumper vastgezet worden. Daarvoor moet mogelijk de bumper er wel af. De bumper erafhalen is overigens best te doen, mits je de boutposities weet . Meestal: achterlampen eraf, daar ergens bouten lossen, achter de zijbekleding, in de wielkuipen. Een beschrijving helpt, mogelijk kan iemand heier je daaraan helpen (JW-NHS?)

Die zekering snap ik ook niet . De relevantie van zekering 39 is er mijns inziens niet. De 30A zekering is overigens alleen voor de permanente + in een 13 polige aansluiting. Let er ook op dat je de aansluitingen van het schakelaartje goed doet. Doe je het verkeerd, dan kan je de can bus aan aarde leggen met allerlei storingen . Test dus even het schakelaartje en controleer dat in rust de schakelaar moduul met aarde verbind en bij bediening de moduul met CAN. Can mag NOOIT aan aarde komen!

Laatste tip, bij een afneembare haak, kijk even vantevoren of stopcontact ook wegdraaibaar is. Zo niet, maak het wegdraaibaar met een boutje erdoor, zodat het stopcontact niet eenzaam onder de auto zichtbaar blijft.

Pagina 1 van 1 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/