Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

obd II ph I C5 V6 werkt niet meer
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=6&t=8429
Pagina 1 van 2

Auteur:  javaboon [ 20 nov 2010 14:38 ]
Berichttitel:  obd II ph I C5 V6 werkt niet meer

Ik heb een V6 ph I uit '03. Daarvan werkt de OBD diagnose stekker niet meer. er staat geen spanning op pin 16 van de poort en dat zal het probleem zijn denk ik. Ik heb zekering F18 bekeken en preventief ook vervangen (diagnosestekker zekering) maar dat hielp niet. Nogal vervelend omdat ik een storing uit het systeem wil wissen. Heeft iemand een idee wat dit kan zijn?

Auteur:  javaboon [ 20 nov 2010 15:33 ]
Berichttitel:  Re: obd II ph I C5 V6 werkt niet meer

En om mezelf dan maar te antwoorden: Pin16 heeft standaard geen +12v op de obd stekker, maar pin1. Dit schijnt een verschil te zijn met de standaard (hah, lang leve eigenwijze citroens) en het is op te lossen door apart +12v op pin 16 aan te bieden. Dan werkt de obd diagnose tool ineens wel (en kon ik de storing eruit gooien).

Auteur:  Klaverblaadje [ 20 nov 2010 15:37 ]
Berichttitel:  Re: obd II ph I C5 V6 werkt niet meer

Slim van jou. :smt023

Mijn OBD tool werkt wel standaard op Citroën, maar ik denk dat dit de reden is waarom een aantal van deze apparaten niet werkten en de eigenaren ook eerst dachten dat hun stekker defect was.

Mijn apparaat deed het wel op hun auto, dus hun conclusie was OBD defect, terugsturen. :smt017

Misschien is er zelfs verschil tussen de Ph1 en 2, dat er bij de Ph2 wel stroom op staat, maar zover ben ik nooit gekomen. :smt017

Auteur:  javaboon [ 20 nov 2010 15:40 ]
Berichttitel:  Re: obd II ph I C5 V6 werkt niet meer

Ja, er zijn meerdere obd apparaten die hier niet mee om kunnen gaan. Ik wist zeker dat mijn apparaat werkte, omdat ie op mijn Ford F150 het prima doet en ik wist dat ie iso2000 codes kon lezen. Een simpel draadje tussen de twee pennen was uiteindelijk de oplossing. Nu nog zoeken naar een oplossing voor het wegvallen van het toerental signaal voor de lpg installatie.

Auteur:  EvilTwin [ 21 nov 2010 14:39 ]
Berichttitel:  Re: obd II ph I C5 V6 werkt niet meer

Klaverblaadje schreef:
Misschien is er zelfs verschil tussen de Ph1 en 2, dat er bij de Ph2 wel stroom op staat, maar zover ben ik nooit gekomen. :smt017


d'r is een nieuwe standaard (EOBD) verplicht geworden voor benzine in 2001 en voor Diesel in 2003,
Volgens mij werkt de Ph.I C5 daarom vaak niet met zo maar een OBDII reader.

De oudere standaard hoorde compatibel te zijn met Citroëns CAN motormanagement-netwerk (en met een aantal concurrerende standaarden oa die van Ford en VAG) maar of dat in de praktijk (met een of andere chinese reader) zo maar werkt...

Op mijn Ph.I 2.2HDi deed het in elk geval niks (maar stroom kreeg hij wel) op de C6 deed hij het wel.

Auteur:  EduardvR [ 07 nov 2013 02:15 ]
Berichttitel:  Re: obd II ph I C5 V6 werkt niet meer

javaboon schreef:
En om mezelf dan maar te antwoorden: Pin16 heeft standaard geen +12v op de obd stekker, maar pin1. Dit schijnt een verschil te zijn met de standaard (hah, lang leve eigenwijze citroens) en het is op te lossen door apart +12v op pin 16 aan te bieden. Dan werkt de obd diagnose tool ineens wel (en kon ik de storing eruit gooien).


Ik heb nu twee (goedkope chinese) bluetooth ELM327 ODBII stekkers die beiden niet werken op mijn C5 Ph1. O.b.v. jouw bericht heb ik eerst op de bluetooth stekker het draadje van pin 16 naar pin 1 verhuisd.
(De stekker zou dan alsnog 12V op 'pin 16' voelen dacht ik). Dit werkte helaas niet. Wel viel mij op dat bij het insteken van de stekker er even kort meer lampjes gingen branden, daarna weer alleen rood continu.
Vervolgens heb ik pin 1 en 16 met elkaar verbonden. Dan hebben zowel pin 1 als 16 12V. Ook dit gaf geen resultaat (dwz mijn iPhone zag geen bluetooth apparaat). Het gevolg was wel dat bij het insteken van de stekker de auto in de stand 'ontsteking' ging staan. Nadat ik de stekker had verwijderd wilde de auto niet meer starten (3x geprobeerd). Na 1 minuut wachten (gelukkig!) weer wel.

Mijn vraag: waar heb je 12V voor de stekker vandaan gehaald? Ik ben al wel zover dat ik hem niet rechtstreeks van de accu moet halen ;-)

Alvast hartelijk dank!

Eduard

Auteur:  JW-C5 [ 07 nov 2013 02:26 ]
Berichttitel:  Re: obd II ph I C5 V6 werkt niet meer

Op pin 16 zit de accuplus, die moet dus wel degelijk spanning hebben.
Heb je dat met een voltmeter gecheckt?

Pin 1 is de geschakelde plus, die moet actief worden als je het contact aan zet.

Groet,
JW

Auteur:  javaboon [ 07 nov 2013 10:51 ]
Berichttitel:  Re: obd II ph I C5 V6 werkt niet meer

gewoon met een binddraadje dat ik blank heb gemaakt pin16 en 1 verbinden met elkaar, stekker erover en gaan.

Auteur:  JW-C5 [ 07 nov 2013 11:16 ]
Berichttitel:  Re: obd II ph I C5 V6 werkt niet meer

Zie hierboven, dat heeft hij al gedaan.
Maar dat werkte niet, en daarna kon hij niet meer starten.

Doorverbinden van een harde plus met een contactplus is op zich een linke aangelegenheid. De contactplus wordt mede via de CAN aangestuurd, dat mag je niet zomaar overbruggen.

Meten is weten: met een voltmeter vaststellen of de spanningen op 1 en 16 aanwezig zijn, na inschakelen van het contact.

Groet,
JW

Auteur:  javaboon [ 07 nov 2013 12:03 ]
Berichttitel:  Re: obd II ph I C5 V6 werkt niet meer

het was ook gewoon het antwoord op de vraag die hij stelde, hoe ik het opgelost had.

Auteur:  EduardvR [ 09 nov 2013 13:34 ]
Berichttitel:  Re: obd II ph I C5 V6 werkt niet meer

JW en Javaboon hartelijk dank voor jullie reacties. Wat een mooi forum is dit toch!
Ik had inderdaad Pin 1 en 16 met elkaar verbonden (op de ELM327). Dat lijkt erg op de oplossing van Javaboon. Met als grootste verschil dat het bij hem wel maar bij mij helaas niet werkt. Nu nog uitvinden waarom . . .

Ik zal idd de voltages opmeten en als dat lukt ook eens 12V op pin 16 van de ELM327 zetten maar niet op pin 16 van de auto. Voor de duidelijkheid: ik soldeer dan het draadje van pin 16 vd ELM327 los en verbind die dan apart met 12V. Die 12V zal ik dan (om te testen) ergens van één van de zekeringen aftappen.

PS. De layout heb ik van http://nl.wikipedia.org/wiki/On-board_diagnostics gehaald waarbij ik ervan uit ga dat dit de layout is van stekker zoals je er in de auto tegenaan kijkt.

Wordt vervolgd.

Auteur:  JW-C5 [ 09 nov 2013 15:28 ]
Berichttitel:  Re: obd II ph I C5 V6 werkt niet meer

Dat schema op Wikipedia klopt, zo zit het in elkaar. Het is de bezetting van de stekker waar je in de auto tegenaan kijkt.

Daar zie je dat op pin 16 altijd een harde plus aanwezig is, die komt van de accu.

Wat je daar niet ziet is de bezetting van pin 1.
Bij Citroën komt daar een geschakelde plus op te staan. Die kan direct afkomstig zijn van het contactslot, zo zit het bij de Xantia.
Maar hij kan ook door het CAN systeem gegenereerd worden, en naar ik meen te weten is dit bij de C5 het geval.

Ga dus eerst meten. Dan zul je die accuplus op 16 ongetwijfeld aantreffen.
Maar de vraag is hoe de geschakelde plus op 1 doorkomt. Is die er direct, of pas na het starten van de motor.

Groet,
JW

Auteur:  JW-C5 [ 09 nov 2013 15:59 ]
Berichttitel:  Re: obd II ph I C5 V6 werkt niet meer

In de CitDoc's staan deze schema's vermeld:

PH1:
Bijlage:
OBD PH1.png


en PH2:
Bijlage:
OBD PH2.png


Daarin is te zien dat de bezetting van 1, 4, 5 en 16 altijd hetzelfde is.
De vraag blijft dan wel of die contact-plus op 1 hard is dan wel via de CAN gegenereerd wordt. Dat kan ik hieruit niet afleiden.

Bij de overige bezettingen zitten verschillen.
Daar moet je OBD uitlees apparaat goed mee om kunnen gaan.
Als je een Lexia aansluit wordt dat, na invullen van een aantal parameters automatisch geregeld. Daarin moet je dan opgeven of je een PH1 of PH2 hebt, en vervolgens je ORGA nummer invullen.

Groet,
JW

Auteur:  EduardvR [ 09 nov 2013 16:42 ]
Berichttitel:  Re: obd II ph I C5 V6 werkt niet meer

Hartelijk dank weer voor je uitgebreide reacties.

Ondertussen heb ik mij zoontje naar een vriendje gebracht en deze 'case' aan zijn vader (die geeft les in autotechniek) voorgelegd. Hij riep ook meteen dat pin 1 en 16 verbinden risicovol is (daar ben ik dan nog goed mee weggekomen). Hij vertelde dat als je bij bepaalde BMW's (bijvoorbeeld door het spiegelbeeld) de verkeerde polen met elkaar verbindt, je niet de servicebeurt-verklikkers reset maar de hele kabelboon in de brand kan zetten . . .

We hebben beide ELM327 geprobeerd in zijn golf (1999). Hij kon de apparaten wel op zijn telefoon zien, maar de bluetooth verbinding leek niet stabiel. Alleen de acceleration deed iets.

Dit leek een bevestiging dat het aan mijn C5 moest liggen. Op het laatste moment hebben we voor de zekerheid ook nog even beide stekkers in mijn auto met zijn telefoon geprobeerd. Dat gaf meteen resultaat :oops: Dat wil zeggen het toerental wordt goed doorgegeven. Verder hebben we alleen nog maar de acceleration zien werken maar dat bleek op de telefoon zelf gemeten te worden (op zich logisch).

Conclusie: ELM327 en de C5 werken goed. Het probleem is de combi ELM327 en mijn iPhone :-(. De golf was kennelijk nog niet ODBII compatible. Mijn eerdere ervaring komt overeen met jouw (JW) aanname dat de spanning op pin 1 via de CAN wordt gegenereerd. (ik kom er niet meer aan)

De ervaring van Javaboon kan ik niet goed verklaren. Het zou een productiefoutje kunnen zijn of een afwijking van de V6. Ik vind het allebei niet erg aannemelijk (ook al moet het ergens vandaan komen).

Ik heb dus niet meer gemeten en dat is wat mij betreft ook niet meer nodig. Ik ga nu met een Android telefoon en de app Torque kijken wat ik wel en niet kan meten via de ODBII. Ik laat het resultaat nog weten.

Auteur:  EduardvR [ 09 nov 2013 17:03 ]
Berichttitel:  Re: obd II ph I C5 V6 werkt niet meer

Gevonden ophttp://mechanics.stackexchange.com/questions/346/what-iphone-ipad-app-works-best-with-elm327-bluetooth-obd-ii-reader
Citaat:
ELM327 is not supported by iPhone as Apples Bluetooth Stack does not support the Bluetooth Serial protocol, the ELM327 is in it's simplest form a ODB to Serial Adapter with the serial data fed to a Bluetooth modem.


Bevestiging dat een iPhone niet werkt icm Bluetooth ODBII.

Dan had ik beter deze http://www.aliexpress.com/item/2013-Hot-Sale-High-Quality-Mini-ELM327-WiFi-with-Power-Switch-Work-with-iPhone-OBD-II/1449780325.html kunnen kopen. (€ 8,32)

Pagina 1 van 2 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/