RT3: Geen satellietontvangst meer + fans in middenconsole

Ik ben al een 2 weekjes geregistreerd maar ik heb me eerst toegelegd op het lezen van alle relevante topics (3-4 dagen leesplezier!).
Sinds een paar weken, van het ene moment op het andere, vindt mijn RT3 GPS (Ph1) geen satellieten meer en weet hij dus ook niet waar hij zich bevindt.
Radio en telefoon werken nog perfect.
Volgens hetgeen ik op het forum gelezen heb zou dit kunnen liggen aan een slecht contact in de fragiele GPS-antenneaansluiting achteraan de RT3, of een vochtige/gecorrodeerde/defecte dakantenne.
Hoe demonteer je eigenlijk de RT3 uit de middenconsole?
Ik merk dat er vier gaatjes in het RT3-bedieningspaneel zijn, is er hiervoor een speciaal tooltje benodigd?
Sinds enige jaren hoor ik een steeds geluidruchtiger wordend lawaai (zeker bij koud weer) van een versleten ventilator schijnbaar komend uit de RT3 (voornamelijk bij het telefoneren waarbij de ventilator sneller begint te draaien).
Ik heb nu pas vernomen dat de (2?) ventilatoren niet ìn maar ònder de RT3 gemonteerd zijn en standaard PC-ventilatoren zouden zijn.
Heeft iemand ervaring met het vervangen (toegang/demontage) van deze ventilatoren?
De dakantenne is schijnbaar nogal moeilijk te demonteren (ik veronderstel dat er 3 antennekabels en de slang van de achterruitsproeier aan vast hangen).
Is het demonteren/monteren doenbaar zonder de plafondbekleding los te maken?
Alvast bedankt!