Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 

GJO

Forumregels

Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie elektronica & navigatie.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 26 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 the never ending story 
Auteur Bericht
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Auto: Ford Galaxy 2.0 L powershift
Brandstof: Diesel

Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht the never ending story
Het wordt bijna grappig maar dat is het eigenlijk helemaal niet meer.

Onze starter is nog maar juist gemaakt en we vragen of we nu gerust op verlof mogen vertrekken en daarop antwoordt de garage dat je dat nooit weet met een oudere auto...

Woorden waren nog niet koud of we kregen een melding esp/asr storing bij het naar huis rijden!! Aangezien we geen tijd meer hadden en garage meldt dat het ook niets ernstig kon zijn vertrekken we maar. Heel de reis door, bij starten en automaat in D te willen zetten springt melding aan. Soms krijgen we automaat zelfs niet uit P-stand en moeten we stoppen en starten of 2/3 maal rem indrukken om dan met een "klonk" los te komen! Rare is dat heel af en toe hij geen prob heeft bij starten.

Wat is het nu? Automaat of rem-prob? Of combinatie van de twee? Staan ze met elkaar gelinkt?

Op laatste dag 's morgens om 4 uur met kindjes in de auto, willen doorrijden en dan bij starten Pufpufpuf en niets meer!!!!!! Om zot te worden van die auto!!!! NIKS MEER!!!! Electronica werkt nog, maar auto start niet meer. Geen melding van fout of wat dan ook. Enkel één rood lichtje dat blijft branden van superslot dat ik had opgezet ivm bagage in koffer, dat blijkbaar niet uitgaat alhoewel de auto al lang open is?? Na lang zoeken dan maar startkabels op de 2 weken oude batterij!! en 5 min later konden we vertrekken.

Deze morgen opnieuw pufpufpufvroeeeeem. Met moeite gestart alhoewel dat we 900km hadden gereden. Specialiteitje deze keer: storing airbag of pyrotechnisch defect. :smt017 Deze avond opnieuw zelfde scenario bij starten maar dan kreeg ik bij het afsluiten mijn gevarendriehoek die begon te knipperen , spontaan. :smt017

Heb ik nu een auto die serieus aan het flippen is of wat? Dit wordt me toch wel wat teveel van het goede hoor.
Wat zou dit allemaal kunnen betekenen? Dynamo stuk? Verborgen stroomverbruiker? Maar vanwaar dan alle andere storingen? Dit heeft toch geen logica meer?

Auto is 4x binnen geweest op 2 maand tijd! Alles nagekeken. Wanneer gaat het ophouden?

18 apr 2010 22:20
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.

Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart

Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: the never ending story
biebie schreef:
Heel de reis door, bij starten en automaat in D te willen zetten springt melding aan. Soms krijgen we automaat zelfs niet uit P-stand en moeten we stoppen en starten of 2/3 maal rem indrukken om dan met een "klonk" los te komen! ?

Deze storing lijkt verdacht veel op het niet goed functioneren van een van beide remschakelaars (coherentie tussen beide contacten)

biebie schreef:

Deze morgend opnieuw pufpufpufvroeeeeem. Met moeite gestart alhoewel dat we 900km hadden gereden. Specialiteitje deze keer: storing airbag of pyrotechnisch defect. :smt017 Deze avond opnieuw zelfde scenario bij starten maar dan kreeg ik bij het afsluiten mijn gevarendriehoek die begon te knipperen , spontaan. :smt017 ?

Deze storingen kunnen voortkomen uit het sterk dalen van de accuspanning tijdens het moeizame starten.

biebie schreef:
Heb ik nu een auto die serieus aan het flippen is of wat? Dit wordt me toch wel wat teveel van het goede hoor.?

Dat kan ik me wel voorstellen
biebie schreef:
Wat zou dit allemaal kunnen betekenen? Dynamo stuk? Verborgen stroomverbruiker? Maar vanwaar dan alle andere storingen? Dit heeft toch geen logica meer? ?

De meeste van deze storingen lijken idd verband te houden met de stroomvoorziening.
De bevestiging van de +kabel aan de bsm de startmotor en de dynamo, en ook de verbinding van de Massakabels aan de bak en carrosserie zijn verdacht. Deze zou ik als eerste controleren, omdat de storing niet consequent is en dus een slecht contact zou kunnen zijn.
Igv een gemonteerde trekhaakstekker controleer deze dan eens op oxidatie, ook dit kan via de constante voeding op de stekkerdoos voor rare storingen zorgen.

Daarnaast zou het natuurlijk zoals je zelf ook al aangeeft ook in het laadcircuit, de accu of een verborgen verbruiker kunnen zijn.

Hobbyauto: Burton Classic zie website

18 apr 2010 22:48
Profiel
V.I.P.
V.I.P.

Auto: C4 Grand Picasso Business BlueHDI 150Pk 370Nm
Opties: Bijna Alles
Bouwjaar: 2015
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 250000
Kleur: Blauw

Naar boven
Antwoord met een citaat
Lijkt me enorm fustrerend!!! :x

Ik zou eens beginnen met je accu polen en aansluitingen op te scheuren met een schuurpapiertje.

Kijk maar eens of dat dat verandering brengt in het storings beeld.

Greetz Iceman

De reparatiewet:
Je kunt het niet repareren als het niet kapot is.

Vriendelijkheid kost geen geld, alleen een beetje moeite.

Diagbox

Citroën C4 Grand Picasso 2015 2.0 16v BlueHDI 150Pk 370Nm
En voor mijn vrouw een Peugeot 207SW 1.6VTI 2007

19 apr 2010 05:40
Profiel
Beheerder
Beheerder

Auto: Citroën

Naar boven
Antwoord met een citaat
Storing airbag i.c.m. ESP/ABS storing is vaak de airbag computer, tyrap om alles goed vast te zetten en dan moet deze melding weer verdwenen zijn.
Alhoewel het allemaal erg vaag is m.b.t. je andere problemen, ik kan het niet helpen om te denken eens naar een andere ( goede !! :oops: ) garage te gaan, ook gezien het verleden met problemen en oplossingen ...

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera

19 apr 2010 09:54
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.

Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera

Naar boven
Antwoord met een citaat
Zeker als ze bij de garage een tijdje bezig zijn dan wil een accu die op het randje zat wel eens eroverheen geduwd worden.

ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije

19 apr 2010 11:31
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Naar boven
Antwoord met een citaat
Deze middag mocht mijn vrouw onmiddellijk langskomen want de garage kon het amper geloven. Gezien onze voorhistorie maakten ze een uitzondering want was lange wachttijd.

Bleek dat de accu van 2 weken oud!! reeds stuk was. Dwz dat ik op amper 1 jaar aan mijn 3de accu zit. Er bleek 1 cel kortsluiting te geven... . Vandaar al de rare meldingen. Dit gebeurt dus 1 x op 20 jaar tijd hééé. Hebben wij geluk zeg!! :D :D

Wat ESP prob betreft bleek er "ergens" een schakelaar de geest gegeven te hebben. Mijn vrouw heeft niet gevraagd waar dus... . Deze hebben ze al tijdelijk met een 2de handse vervangen. Stuk hebben we meegeleverd gekregen. Vermoed dat het dus die van de automaat is zoals ik ondertussen ook op dit forum bij iemand anders heb gelezen die idem-dito zelfde symptomen had. Type cp-100 van ?BITRON? Gekend probleem bleek wel.

Dus dit viel nu al bij al wel mee. Voor 1/2uur werk 22eurokes kwijt en terug op de baan. Nu afwachten voor hoe lang. :D

Maar we blijven er in geloven! Stevige microbeke, dat citrofilitis.
:cit4

19 apr 2010 18:41
Profiel
Beheerder
Beheerder

Naar boven
Antwoord met een citaat
Zal dan wel de remschakelaar geweest zijn, wat een pech zeg, maar mooi dat het verholpen is ... suc6 maar weer :)

19 apr 2010 18:51
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Naar boven
Antwoord met een citaat
Inderdaad, wat een pech! Vooral dat het tijdens je reis in de bergen moet gebeuren dat je remsysteem het af laat weten.

Was er eigenlijk een gevaar of niet?

19 apr 2010 19:16
Profiel
Beheerder
Beheerder

Naar boven
Antwoord met een citaat
Nee, remsysteem valt echt niet zomaar uit ... het is geen Toyota he ;)

19 apr 2010 19:55
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.

Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera

Naar boven
Antwoord met een citaat
biebie schreef:
Bleek dat de accu van 2 weken oud!! reeds stuk was. Dwz dat ik op amper 1 jaar aan mijn 3de accu zit. Er bleek 1 cel kortsluiting te geven... .

was de oude accu wel van het juiste type, mn qua koudstart amperage?
Zeker bij kou moet zo'n 2.2 nogal wat prik hebben om aangeslingerd te worden. (500 à 700A afhankelijk van meetmethode)

Citaat:
Vandaar al de rare meldingen.

ja dat wisten we al ;)
bij rare meldingen: check eerst accu.

ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije

20 apr 2010 10:08
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Naar boven
Antwoord met een citaat
Denk het wel, meen me te herinneren dat de eerste batterij slecht 360 ipv de oorspronkelijke 700 amph afgaf.

Tja, ik dacht ook aan een stroomprob maar niet aan de accu natuurlijk. Ik geloof in toeval maar dit ging mij toch te ver. :D Ben blij dat het dat is kwestie van garantie. Onders had ik weer in de buidel kunnen tasten en na mijn 800eurokes vorige maand had het niet grappig meer geweest.

Het enige waar ik nog mee inzit is dat ik telkens ik wou vertrekken ik de automaat eruit moest 'trekken" met een klonk. Ik heb dit dus vaak moeten doen. Hoe nadelig is dit voor de automaat bak?

20 apr 2010 13:39
Profiel
Beheerder
Beheerder

Naar boven
Antwoord met een citaat
Dat kan op zich geen kwaad, dat is enkel de parkeerzekering waar je hem uit trekt, heeft verder niets met het schakelen te maken.
Je merkt dit b.v. ook als je hem op een heuvel parkeert zonder handrem, ...

Ik neem maar aan dat je de rem intrapt :mrgreen:

20 apr 2010 13:43
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Naar boven
Antwoord met een citaat
Oh, moet dat soms? Staat er daarom een voetje naast de P getekend?? :lol:

Ok, dan ben ik gerustgesteld! Zag al de volgende kosten aankomen :D .

20 apr 2010 22:01
Profiel
V.I.P.
V.I.P.

Auto: C6 3.0HDI Exclusive
Opties: 1 van 3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
kilometerstand: 165.000
Kleur: Blanc Banquise

Naar boven
Antwoord met een citaat
biebie schreef:
Het enige waar ik nog mee inzit is dat ik telkens ik wilde vertrekken ik de automaat eruit moest 'trekken" met een klonk. Ik heb dit dus vaak moeten doen. Hoe nadelig is dit voor de automaat bak?

Dit probleem heb ik ook (gehad) met allebei de V6´en, die hebben dezelfde ZF bak als de 2.2. De auto´s hoefden maar minimaal na te rollen in de stond P of je moest ze er met een grote plonk uittrekken.
Al snel aangeleerd om toch weer de handrem te gebruiken als bij een handbak. En dan eerst de handrem natuurlijk en dan pas P inschakelen. Gaat nu al 200.000 km pijnloos.
Komt allemaal goed.

gr. Ronald

20 apr 2010 22:22
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Naar boven
Antwoord met een citaat
Klopt! Zo heb ik het ook vorig jaar moeten ondervinden in de bergen.
Te laat handrem aangetrokken op een helling en hij zat keivast. Wist niet wat doen en uiteindelijk dan maar uitgesleurd en mijn vrouw maar roepen dat ik het stuk ging maken :lol: :lol:

Toch lees je hier dat sommigen nooit hun handrem gebruiken in combinatie met een automaat. Maar ja, Nederland is dan ook vrij plat hé. Of zou het te maken hebben met een andere type automaat dan de ZF?

20 apr 2010 22:36
Profiel
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 26 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende