Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

Accu leeg lekspanning over de shuntzekering
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=6&t=6743
Pagina 1 van 2

Auteur:  joop8 [ 05 maart 2010 20:14 ]
Berichttitel:  Accu leeg lekspanning over de shuntzekering

Sinds een aantal dagen heb ik problemen dat in 48 uur tijd de accu plat staat als de C5 niet is gebruikt. Centrale vergrendeling werkt dan niet meer, er staat nog maar 6,548V over de accu-polen.

De gemeten laadspanning over de accu 14,300V Dynamo functioneerd.

Accu verder laten testen bij citroengarage Jan v Gompel, helaas geen gebreken ondekt evenwel ook geen lekstroom bespeurt. Prima service ik hoefde niks af te rekenen, en ze smeerde me ook geen nieuwe accu in de maag.

Ondanks toch weer een lege accu na ca 40 uur. Verder zelf gaan meten en onderzoeken.
Na veel connectoren, en zekeringen verwijderd te hebben gehad, denk ik nu de zekering te pakken hebben waarover een lekstroom loopt. Het betreft de zogehete shunt zekering nr F19 kast B2 onder het dashboard, als deze is verwijderd dan heb ik een acceptable stabiele verbruikstroom van 0,0184 ADC. De motor start niet zonder deze zekering, en het display meld 'storing elektronisch diefstalbeveiliging', cv werkt eveneens niet ook de binnenverlichting laat het afweten... Wie kan mij vertellen waarvoor deze shunt zekering allemaal voor is. Als ik de overige zekeringen verwijder en laat slechts de shunt zekering zitten, dan heb ik een lekstroom van 1,2462 ADC :roll: Soms een lekstroom van 0,1274 ADC Lijkt me erg veel als het voertuig stil staat.

Accu blijft nu vol na 48 uur. Wat nu iemand suggesties? :?:

Auteur:  willy4 [ 05 maart 2010 20:22 ]
Berichttitel:  Re: Accu leeg lekspanning over de shuntzekering

ge moet is meten aan de dynamo
ik heb is gehad dat die stuk was ,en al de stroom ging weg over de diode brug

Auteur:  joop8 [ 05 maart 2010 20:26 ]
Berichttitel:  Re: Accu leeg lekspanning over de shuntzekering

Uitgesloten, dynamo gaat niet via deze shunt zekering. Dynamo zit rechtstreeks op de accu en vertoond samen met de overige stroombronnen een verbruik van 0,0184 Ampere.

Auteur:  willy4 [ 05 maart 2010 20:34 ]
Berichttitel:  Re: Accu leeg lekspanning over de shuntzekering

ik heb een zekerings lijst en daar zegen ze op f19 leeg

Auteur:  joop8 [ 05 maart 2010 20:48 ]
Berichttitel:  Re: Accu leeg lekspanning over de shuntzekering

Het is kast B2. Nummer F19 Sterkte SHUNT. Functie - blanco . Blz 127 Citroen C5 instructieboekje.


Het is dus niet kast B1.

Auteur:  willy4 [ 05 maart 2010 20:54 ]
Berichttitel:  Re: Accu leeg lekspanning over de shuntzekering

ik heb gaan zien voor de zekerheid in de wagen de zekeringkast in de wagen naast het stuur links
zeker 19 leeg
blijkbaar zijn er vershillende uitvoeringen van zekeringskasten

Auteur:  joop8 [ 05 maart 2010 22:00 ]
Berichttitel:  Re: Accu leeg lekspanning over de shuntzekering

Dan zal dit bij jou niet kunnen gebeuren....

Auteur:  willy4 [ 05 maart 2010 22:05 ]
Berichttitel:  Re: Accu leeg lekspanning over de shuntzekering

er is een draadje zekering 40AMP
daar staat een foto van mijn zekeringskast

Auteur:  EvilTwin [ 06 maart 2010 01:22 ]
Berichttitel:  Re: Accu leeg lekspanning over de shuntzekering

willy4 schreef:
er is een draadje zekering 40AMP
daar staat een foto van mijn zekeringskast


Da's grappig ik zie bij jou de Shunt in F19 zitten, maar dan op de verkeerde kast (B1) hij moet op kast B2 zitten.
Groen-grijze ding gemarkeerd SH--HS
viewtopic.php?p=213299#p213299

Zoals je kunt zien in de handleiding zijn er op de Ph.I twee verschillende zekeringkasten gemonteerd, je hebt dus of B1 of B2. Idem voor C1 of C2.

Wat de shunt precies doet weet ik niet, zou kunnen zijn om iets (accu?) te beschermen tegen overbelasting, of hij maakt onderdeel uit van het laadstroommeetcircuit. Doet die meter het nog met de shunt eruit?

Auteur:  joop8 [ 06 maart 2010 02:43 ]
Berichttitel:  Re: Accu leeg lekspanning over de shuntzekering

Als je de laadstroommeter bedoeld van de klokkenwinkel in het daschboard, die doet niks immers de motor slaat niet aan zonder de shunt.

Inmiddels wat gegoogled zie hier wat ik gevonden heb, let niet te nauwlettend op de foto, deze zekeringbox is aannemelijk niet van de C5.

Hier de tekst; BSI LOCK UP
Citroens and Peugeot are fitted with a BSI (Built-in System Interface/multiplexing unit) this is a computer that controls the wipers, immobilizer etc. This can lock up like your PC, all you need to do is to go to the fuse box and look for the shunt fuse (see picture) remove it for 10-15 minutes and it should reset. C5 NON START KEY CARD LIGHT ON
Non start wipers wipe once every time you try to start vehicle and key card light is on. First check for blown fuses, if ok remove shunt fuse in fuse box (see pictureabove ) for five minutes, (this will make the BSI unit reboot), refit and try to restart, if no luck try refitting shunt fuse with ignition switch on, may then have to turn ignition on and off five or six times before immobilizer resets. If still no luck check engine earth on gearbox is ok.

Auteur:  axl [ 06 maart 2010 08:55 ]
Berichttitel:  Re: Accu leeg lekspanning over de shuntzekering

een shunt is een soort van hoofdzekering; het wordt gebruikt om de auto in/uit opslag fase te zetten.
de hoofdshunt op de BSI heeft een iets andere formaat dan de normale zekeringen.
als de shunt verwijderd wordt en dan een 30 amp zekering 1 gaatje hoger te plaatsen gaan de systemen in op slag; dus de accu ontlaadt minder snel, en alleen de belangrijkste onderdelen worden dan voorzien van "standby" stroom.
dus je CV, geheugen radio etc werken dan niet meer tenzij je het contact aanzet.
dus als je lekstroom verdwijnt na het verwijderen van de shunt klopt dat omdat dan diverse eenheden geen standby stroom meer krijgen. dus verder zoeken!

Auteur:  WackoH [ 06 maart 2010 09:15 ]
Berichttitel:  Re: Accu leeg lekspanning over de shuntzekering

EvilTwin schreef:
Wat de shunt precies doet weet ik niet, zou kunnen zijn om iets (accu?) te beschermen tegen overbelasting, of hij maakt onderdeel uit van het laadstroommeetcircuit. Doet die meter het nog met de shunt eruit?

Axl was me net voor met zijn uitleg ;-) Alleen is een shunt zeker geen zekering, maar een weerstand met een kleine waarde om stroomsterktes te kunnen meten (de spanningsval over de weerstand wordt gemeten). Als je een shunt verwijderd, wordt het elektrisch circuit onderbroken. Hiervan wordt bij de C5 gebruik gemaakt om de auto 'opslagbereid' te maken.

Wat Axl beschrijft vond ik in het werkplaatshandboedk over het elektisch systeem "CITROËN C5 DOCUMENT 1" op p. 22:
Description du mode parc
Certains équipements, dont en particulier le BSI ont une consommation permanente. Afin de limiter la décharge de la batterie lors du stockage, un shunt alimentant en +BAT les calculateurs à consommation permanente est retiré. L'alimentation électrique des équipements est rétablie lors de l'apparition du + APC grâce au fusible parc avant le stockage.


Vertaald komt dit hier op neer:
Bepaalde apparatuur, in het bijzonder de BSI, hebben een permanent stroomverbruik. Om de ontlading van de accu tijdens opslag te beperken, wordt een shunt die de +BAT levert, verwijderd.
De stroomvoorziening aan apparaten wordt hersteld wordt hersteld door via een zekering stroom op +APC te zetten.


Je kunt de BSI uitschakelen door de shunt te verwijderen. Je zou dan een zekering van bv. 30 A in een gaatje van de shunt en in een andere gaatje (hopelijk gemerkt '+APC') moeten kunnen plaatsen. Als je dan stroom dan niet heel minder wordt, ligt het probleem niet aan de BSI.

Auteur:  willy4 [ 06 maart 2010 11:47 ]
Berichttitel:  Re: Accu leeg lekspanning over de shuntzekering

sorry maar als je goed kijkt op de 2de foto,zie je dat de schunt op de 2de rij zit en dat is niet F19
ik heb nu 3x gaan kijken

Auteur:  josok [ 06 maart 2010 13:26 ]
Berichttitel:  Re: Accu leeg lekspanning over de shuntzekering

Eerst even simpel rekenen.
Bij een lekstroom van 0.1274 (echt handig die digitale meters :-) ) en 40 uur is er 40 x 0.1274 = 5.096 A verbruikt. Dan zou er in een kleine accu van 55 A/h nog 50 A/h moeten zitten. Aangezien jouw accu dan al kennelijk leeg is, is ie dus gewoon overleden, kapot, defect.
De spanning in leeg gemeten toestand wijst daar ook op: Een auto accu die nog maar 6,5 volt over heeft is niet meer normaal te laden.
Er is ook ergens een draadje over het standby verbruik van de C5, dat in drie stappen na bepaalde tijd lager wordt. Jouw standby is dus echt niets speciaals.

Auteur:  joop8 [ 06 maart 2010 14:41 ]
Berichttitel:  Re: Accu leeg lekspanning over de shuntzekering

Welnu zojuist ben ik weer gaan meten met alle zekeringen en de shunt-weerstand van 0,09 ohm on board. De meting start vanaf het moment dat de C5 met de zender afgesloten wordt.

Om meteen de discussie over de plaats van de shunt te beeindigen hier de foto waar deze is gespot in mijn zekeringkast, zie rood omcirceld.


Meting 1: duur ca 2 min ca 1,155A
Meting 2: duur ca 1 min ca 0,095A
Meting 3: uiteindelijke stroomafname ca 0,015A

Ik ben dus behoorlijk de mist in gegaan door meteen de lekstroom te meten, niet wetend dat pas na ruim 3 min een acceptabele 0,015A in rust wegvloeid. Als de accu afgekoppeld is lijkt deze zijn spanning vast te houden, voorlopig is deze toch de meest verdachte van mijn probleem.

Pagina 1 van 2 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/