Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 

Forumregels

Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie elektronica & navigatie.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 werking automatische dimmende binnenspiegel?? 
Auteur Bericht
Antwoord met een citaat
Bericht werking automatische dimmende binnenspiegel??
Zins kort ben ik dus in het bezit van een auto met automatische dimmende binnenspiegel.. Alleen vraag ik me af of die echt werkt aangezien ik dit nog nooit in me auto heb gehad heb ik geen vergelijkingsmateriaal..
Kan hem inschakelen groen lampje gaat branden maar dat ik nu echt veel verschil zie als die aan staat of uit staat nee.. Hij is wel stuk rustiger voor me ogen donkerder dan in me andere auto maar dat ik zeg goh wat dimt die..
Dus zou graag van jullie willen weten hoe zie ik dat die werkt hoort die bv als iemand met groot licht achter je zit echt donker te worden of stel ik me er gewoon te veel van voor...

24 okt 2009 23:32
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard

Auto: Citroën C5 Aircross 1.6 PT EAT8 Business Plus
Opties: Alle Opties + Street View Live
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2019
Energielabel: C
Phase: C5 Aircross
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 112000
Kleur: Noir Perla

Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: werking automatische dimmende binnenspiegel??
Hoi Kevin,

Misschien stel je je er te veel bij voor, of, en dat kan ook natuurlijk, de spiegel functioneert niet. Mij ervaring is dat het uitermate goed werkt en naarmate je achterligger dichterbij komt de spiegel a.h.w. donkerder wordt en zo het verblinden tegen gaat. Beter als een handmatig in te stellen spiegel dus, want ondanks dat je niet verblind wordt, hou je meer informatie over in de spiegel.

Groeten,

Albert.

Onze Citroën historie:
2 CV 6 (moi)
2 CV 4 (moi)
2 CV 6 (moi)
BX Berline 1600 TZI Automaat (moi)
XM Berline 2.0 LPG (moi)
XM Berline 2.1 Diesel (moi)
Xantia Break 1900 TD (moi)
Berlingo Multispace Modutop 1600 16V (ma femme)
C5 Break 1.6 HDIF L.P. (moi)

Onze niet Citroën historie zal ik jullie besparen, één troost: het was voornamelijk Frans

25 okt 2009 00:00
Profiel
Antwoord met een citaat
Maar als je hem aan hebt en er rydt een auto achter je .. en je zet hem dan snel uit zie je dan duidelijk een verschil... dat vind ik namelijk niet heb wel gevoel dat die werkt want is een stuk rustiger aan me ogen dan in me andere auto maar een auto met groot licht achter je is nog steeds fel..

25 okt 2009 00:22
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Auto: C5 1.6THP Exclusive
Opties: Pack Buss. Excl, Protection, Leder Claudia Matinal
Bouwjaar: 2009
Energielabel: A
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12051
Productienummer: 0446
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 185000
Kleur: gris thorium

Naar boven
Antwoord met een citaat
kevin78 schreef:
Zins kort ben ik dus in het bezit van een auto met automatische dimmende binnenspiegel.. Alleen vraag ik me af of die echt werkt aangezien ik dit nog nooit in me auto heb gehad heb ik geen vergelijkingsmateriaal..
Kan hem inschakelen groen lampje gaat branden maar dat ik nu echt veel verschil zie als die aan staat of uit staat nee.. Hij is wel stuk rustiger voor me ogen donkerder dan in me andere auto maar dat ik zeg goh wat dimt die..
Dus zou graag van jullie willen weten hoe zie ik dat die werkt hoort die bv als iemand met groot licht achter je zit echt donker te worden of stel ik me er gewoon te veel van voor...

Testen of de spiegel werkt kun je eenvoudig doen door (als je ergens stil staat) een zaklampje te richten op de sensor. Je moet de spiegel dan (langzaam) donkerder zien worden.

De werking van de automatisch dimmende spiegel is gebaseerd op het elektrochromatische principe. Het glas is gecoat met een stof met de eigenschap om van kleur te veranderen als het onder een bepaalde spanning gezet wordt. Ik weet niet wat er in deze spiegels wordt gebruikt, maar stoffen als Tungsten oxide of Titanium oxide hebben elektrochromatische eigenschappen. Door de coating donkerder te maken laat het glas minder licht door en is je spiegel dus donkerder. Ergo: minder last van hinderlijke koplampen achter je.

Ik vind het ideaal, maar wat ik altijd jammer heb gevonden is dat je nooit de gevoeligheid in kan stellen, terwijl dat zo enorm eenvoudig zou zijn en vrijwel niets extra zou kosten. En ik miste altijd elektrochromatische buitenspiegels, maar inmiddels zijn die er ook.

25 okt 2009 00:26
Profiel
Antwoord met een citaat
en waar zit die sensor?? En mocht die niet werken zijn die dingen duur om te vervangen..

25 okt 2009 00:28
V.I.P.
V.I.P.

Auto: C6 3.0HDI Exclusive
Opties: 1 van 3
Brandstof: Diesel
Energielabel: D
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 165.000
Kleur: Blanc Banquise

Naar boven
Antwoord met een citaat
Jammer dat je profiel niet aangeeft waar je (ongeveer) woont. Je had zo een batterij leden gehad die even in het donker achter je wilden komen rijden. Naar keuze met of zonder Xenon.

Gr. Ronald
Ps. Tis gewoon handig om te weten of iemand in Friesland woont, je hoeft dan niet specifiek te zeggen in Weert, of in Zuid-Limburg (Drachten ofzo).

25 okt 2009 01:04
Profiel
Antwoord met een citaat
geen geheim hoor woon in deventer!! En er ryden sávonds genoeg mensen achter me!! heb wel gevoel dat die wat doet maar vind te weinig verschil als ik hem dan ineens uit zet vandaar dat ik twijfel

25 okt 2009 01:15
V.I.P.
V.I.P.

Naar boven
Antwoord met een citaat
kevin78 schreef:
geen geheim hoor woon in deventer!! En er ryden sávonds genoeg mensen achter me!! heb wel gevoel dat die wat doet maar vind te weinig verschil als ik hem dan ineens uit zet vandaar dat ik twijfel

Het verschil is inderdaad subtiel, maar dat is de toegevoegde waarde t.o.v. het oude klik-systeem.
Vraag maar eens iemand achter je te rijden die afwisselend dimlicht en grootlicht gebruikt.

Gr.Ronald

25 okt 2009 01:20
Profiel
Antwoord met een citaat
oke dat wou ik even horen dat het subtiel is .. was zelf een beetje van mening dat als bv iemand groot licht op deed dat die bijna hlemaal zwart moets worden ... Maar vind het namelijk wel stuk rustiger aan me ogen dan in me ander auto ook de buitenspiegels zijn van een donkerder glas is zeer prettig aan de ogen.. Rij trouwens bijna nooit meer in me andere auto (peugeot 206 gti) Dit is zoveel fijner.. Had ik dat maar eerder geweten.. hehe

25 okt 2009 01:25
V.I.P.
V.I.P.

Naar boven
Antwoord met een citaat
kevin78 schreef:
Rij trouwens bijna nooit meer in me andere auto (peugeot 206 gti) Dit is zoveel fijner.. Had ik dat maar eerder geweten.. hehe

10x snel om een mini-rotonde. Welke is sneller en wie is minder ziek?
Twee keer 206(berijder). Zo zie je maar, het kan verkeren.

Gr. Ronald
Ps. Als ik in Deventer ben zal ik koek kopen en even grootlichten achter elke 206 GTI ;) Elk jaar boekenmarkt.

25 okt 2009 02:12
Profiel
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard

Auto: Citroën C5 Aircross 1.6 PT EAT8 Business Plus
Opties: Alle Opties + Street View Live
Bouwjaar: 2019
Energielabel: C
Phase: C5 Aircross
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 112000
Kleur: Noir Perla

Naar boven
Antwoord met een citaat
Citaat:
geen geheim hoor woon in deventer!!

Dan kom je toch gewoon de 21e november naar de meeting in Apeldoorn, 20 min. rijden voor jou en aldaar kunnen veel ervaringsdeskundigen je helpen!

Onze Citroën historie:
2 CV 6 (moi)
2 CV 4 (moi)
2 CV 6 (moi)
BX Berline 1600 TZI Automaat (moi)
XM Berline 2.0 LPG (moi)
XM Berline 2.1 Diesel (moi)
Xantia Break 1900 TD (moi)
Berlingo Multispace Modutop 1600 16V (ma femme)
C5 Break 1.6 HDIF L.P. (moi)

Onze niet Citroën historie zal ik jullie besparen, één troost: het was voornamelijk Frans

25 okt 2009 12:37
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Auto: C5 1.6THP Exclusive
Opties: Pack Buss. Excl, Protection, Leder Claudia Matinal
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12051
Productienummer: 0446
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 185000
Kleur: gris thorium

Naar boven
Antwoord met een citaat
Kevin,

kevin78 schreef:
en waar zit die sensor?? En mocht die niet werken zijn die dingen duur om te vervangen..

Sensor zit bij mij gewoon op de spiegel. Een gaatje voor het lampje, andere gaatje is de sensor.

En als je spiegel echt defect blijkt te zijn dan is het denk ik het meest eenvoudig om de hele spiegel te vervangen. Bart Ebben oid kan je daar vast wel aan helpen. Heb je wat meer verstand van elektronica dan is het wellicht de moeite om de spiegel zelf eens open te maken.

Maar op basis van wat ik hier heb gelezen vermoed ik dat je spiegel gewoon werkt. Misschien de sensor nog een beetje poetsen voor een betere werking?

Groeten,

Roel.

25 okt 2009 12:56
Profiel
Antwoord met een citaat
kansberg schreef:
Citaat:
geen geheim hoor woon in deventer!!

Dan kom je toch gewoon de 21e november naar de meeting in Apeldoorn, 20 min. rijden voor jou en aldaar kunnen veel ervaringsdeskundigen je helpen!

Daar zat ik al aan te denken.. Weet alleen nog niet of ik vry kan krijgen loop ploegen .. hou de optie open

25 okt 2009 14:16
Antwoord met een citaat
kevin78 schreef:

Dat is niet goed, dat er genoeg mensen achter je rijden bedoel ik! Het meest rechtse pedaal iets meer intrappen dus! ;)

25 okt 2009 18:50
V.I.P.
V.I.P.

Auto: Renault Mégane Estate Limited Edition EDC
Bouwjaar: 2015
kilometerstand: 85000
Kleur: Gris Platine

Naar boven
Antwoord met een citaat
Nog een veel envoudigere manier om te testen: even de sensor aan de voorkant (zijde van de voorruit) afdekken. Gewoon even op de parkeerplaats, met je hand.
Als je spiegel goed werkt wordt hij donkerder als je de sensor afdekt, en weer lichter als je die weghaalt.

Exen:
Opel Corsa 1.7D, wit (2000)
Renault Mégane Grand Tour Authentique 1.5dCi, Rouge de Feu (2004)
Citroën C5 Break (ph1) 2.0HDi Ligne Prestige, Vert Eau Limpide (2004) (geëxporteerd)
Peugeot 307SW 1.6HDi Pack, Bleu Montebello (2006)
Citroën C5 Break (ph2) 2.2HDi Ligne Prestige, Gris Orageux (2004)

26 okt 2009 10:06
Profiel
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende