Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

later inbouwen van xenon ?!
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=6&t=553
Pagina 1 van 61

Auteur:  DON [ 22 nov 2006 01:56 ]
Berichttitel:  later inbouwen van xenon ?!

Hallo, ik ben nieuw hier en heb me zojuist voorgesteld in de daarvoor bestemde topic ;)

Ik vroeg me af of het mogelijk was om C5 xenonverlichting van de EXCLUSIVE over te zetten naar een Ligne Prestige ?

En wat de kosten hiervan zullen zijn ?!

Ik heb al op meerdere sites gekeken en de een heeft het er over dat auto na juli 2006 bij xenon verlichting OOK koplampsproeiers moeten hebben (dus na juli 2006 betekent ook montage na deze datum).

De andere sites beweren weer dat deze regeling pas ingaat vanaf januai 2007 ?!

En waar dient die sproeiinstallatie eigenlijk voor ??

gr Don

Auteur:  maeseelek [ 22 nov 2006 09:19 ]
Berichttitel: 

beste,

er is een verschil tussen NL en Belgie, ik spreek over B.

In B mag je xenon achteraf niet inbouwen. Wagens met Xenon moeten over volgende zaken beschikken:
- automatische regelaar voor lichten (een citroen staat altijd goed)
- koplampsproeiers/wissers: dit om eventuele vuile deeltjes op het glas weg te doen (kunnen de lichtstraal afbuigen, afbreken, of kunnen opwarmen en zo het een en ander doen kapotgaan)

Auteur:  Harm [ 22 nov 2006 09:23 ]
Berichttitel: 

maeseelek schreef:
....
- automatische regelaar voor lichten (een citroen staat altijd goed)
- koplampsproeiers/wissers: dit om eventuele vuile deeltjes op het glas weg te doen (kunnen de lichtstraal afbuigen, afbreken, of kunnen opwarmen en zo het een en ander doen kapotgaan)


Als een Citroen altijd goed staat, waarom zijn er dan nog aparte "snellere" stelmotortjes voorzien? Bij een drempel zie je de lichtbundels sneller dan de carrosserie zich herstellen...

Ik denk dat daarin al het antwoord opgesloten ligt.

Auteur:  Menno [ 22 nov 2006 10:12 ]
Berichttitel: 

Die strenge regels gelden nu vanaf 1 januari 2006 , nog niet voor auto's ouder dan dat :wink: , deze hebben tijd om hun setje aan te passen ...

Lees deze site maar even , dat is de enige die klopt qua info :

Ministerie van verkeer & waterstaat

Auteur:  EvilTwin [ 22 nov 2006 12:58 ]
Berichttitel: 

Op de C5-L heeft een Engelsman de omgekeerde beweging gemaakt (Xenons vervangen door Halogeen, omdat hij vervangende pitten te duur vond :roll: ) dat bleek te werken, maar er zijn een aantal zaken om rekening mee te houden, naast de wetgeving:

:arrow: Xenons hangen aan de Hydractive computer, C5s met Xenon hebben altijd H3+ een Ligne Prestige heeft dit niet, het lijkt me dus dat je ze dus ook niet kunt verbinden. Uit die Engelse ervaring blijkt dat H3+ geen input van de Xenons nodig heeft, maar dat het waarschijnlijk andersom werkt: De Xenons krijgen input van de Hydractive computer (over de stand van de auto)

:arrow: Xenons van de eerste generatie komen zonder mistlampen (is ook niet nodig)

:arrow: Sproeiers zijn zeker verplicht, hierbij hoort naat de sproeiers en de hogedrukpomp, ook een ander, groter, wisserreservoir en een nieuwe bumper. Ik ga er vanuit dat de bevestigingspunten voor de sproeiers er al zijn.

:?: Ik denk ook dat het verlichtingssignaal naar het grootlicht gaat bij Xenon, maar het zou kunnen dat dit vanuit de BSI in te stellen is.

:idea: Een enkele 2e hands Xenon unit (onduidelijk of dit met starters, pitten, en elektronische ballast is) kost bij bart ebben ~500EUR

Auteur:  Menno [ 22 nov 2006 13:00 ]
Berichttitel: 

Weinig rendabel lijkt mij en een hoop rompslomp ...

EvilTwin schreef:
Op de C5-L heeft een Engelsman de omgekeerde beweging gemaakt (Xenons vervangen door Halogeen, omdat hij vervangende pitten te duur vond :roll: ) dat bleek te werken


Had dit al eerder van je gelezen , blijf het onbegrijpelijk vinden ... Xenon is juist uitermate prettig , gaat tig x zo lang mee en valt best mee om te vervangen wat ik van Harm begreep ... hier al 275K met dezelfde pitten :P

:shock:

Auteur:  maeseelek [ 22 nov 2006 13:08 ]
Berichttitel: 

EvilTwin schreef:
:arrow: Xenons van de eerste generatie komen zonder mistlampen (is ook niet nodig)


waarom hebben ze er dan bij de phII wel bijgestoken?

Auteur:  Menno [ 22 nov 2006 13:12 ]
Berichttitel: 

Staat mooi ... :wink:

Auteur:  DON [ 22 nov 2006 15:36 ]
Berichttitel: 

hmmm leuk dat het al een aardig discussiepuntje is geworden !

Ik heb contact gehad met een XENON-verkoper en die mailde mij dit antwoord:

Citaat:
Beste Don,

Voor de C5 heeft u een H7 fitting Xenon set nodig. Deze is vanaf € 179,- te bestellen via onze website. U kunt dan tevens een keuze maken uit verschillende kleurtemperaturen. Aangezien wij een internet winkel zijn kunnen wij de inbouw niet voor U verzorgen. De inbouw is gemakkelijk zelf te doen aangezien de kit plug & play is. De enige eis waaraan de auto moet voldoen is dat de auto een bouwjaar moet hebben van voor 1-01-2007. De nieuwe wetgeving van de koplampsproeier en de automatische niveauregeling geldt aleen voor auto's die vanaf 2007 gekentekent worden.

Mocht U verder nog vragen hebben dan horen wij dat graag.


dus zoals ik het nu lees gelden de eisen voor xenon alleen voor nieuwe auto's of iig auto's gemaakt NA medio 2006 of januari 2007 ???!!!

wie ? ;)

Auteur:  Menno [ 22 nov 2006 15:39 ]
Berichttitel: 

M&M schreef:



:!:

Auteur:  Roman [ 22 nov 2006 15:42 ]
Berichttitel: 

tja , let op verkoopsbabbeltjes zijn leuk maar achteraf??

ik heb nooit Xenon gehad en in belgie ook niet echt nodig omdat hier alle straten voldoende verlicht zijn zodat je zelfs zonder verlichting zou kunnen rijden. :lol:

maar ik vind de gewone verlichting op de C5 zeker niet slecht te noemen.
deze geven ook op donkere wegen echt een goed zicht. :wink:

Auteur:  exroosje [ 22 nov 2006 15:44 ]
Berichttitel: 

DON schreef:
hmmm leuk dat het al een aardig discussiepuntje is geworden !

Ik heb contact gehad met een XENON-verkoper en die mailde mij dit antwoord:

Citaat:
Beste Don,

Voor de C5 heeft u een H7 fitting Xenon set nodig. Deze is vanaf € 179,- te bestellen via onze website. U kunt dan tevens een keuze maken uit verschillende kleurtemperaturen. Aangezien wij een internet winkel zijn kunnen wij de inbouw niet voor U verzorgen. De inbouw is gemakkelijk zelf te doen aangezien de kit plug & play is. De enige eis waaraan de auto moet voldoen is dat de auto een bouwjaar moet hebben van voor 1-01-2007. De nieuwe wetgeving van de koplampsproeier en de automatische niveauregeling geldt aleen voor auto's die vanaf 2007 gekentekent worden.

Mocht U verder nog vragen hebben dan horen wij dat graag.


dus zoals ik het nu lees gelden de eisen voor xenon alleen voor nieuwe auto's of iig auto's gemaakt NA medio 2006 of januari 2007 ???!!!

wie ? ;)


Maar nu stel je opeens een andere vraag!. De vraag was of je een originele Xenon set over kunt bouwen. Dit laatste mailtje gaat over een aftermarket setje en inderdaad, dit mag voor auto's t/m bouwjaar 2006. Je krijgt dan ee xenon lamp die in een H7 fitting past, origineel Xenon heeft D2R

De originele xenons overzetten is dus een stuk ingewikkelder, wat ook een oorzaak kan zijn dat je het nooit kon krijgen als optie op de Ligne Prestige.

Voor wat betreft de mistlampen: Jammer dat die missen op de ph1. Dit terwijl de voorbumoper er de perfecte gaten voor heeft!. Misschien dat iemand er ooit nog dagrijlichten oid in weet te plaatsen op een fraaie manier (dit heeft iemand op het duitse C5 forum gedaan, omdat het daar wettelijk verplicht schijnt te worden)
Afbeelding

Auteur:  DON [ 22 nov 2006 15:49 ]
Berichttitel: 

nou de vraag was niet zo specifiek bedoeld om de originele over te zetten, was eigenlijk mijn eerste suggestie tot dat ik ging googlen op xenon+inbouwen :)

Maar waarom moet je bij een originele set wel aan de eisen voldoen en de, zoals jij ze noemt, aftermarket sets niet ?? :wink:

Auteur:  Menno [ 22 nov 2006 15:51 ]
Berichttitel: 

Heren lees nu even de site van verkeer & waterstaat ! :

Citaat:
Vanaf 1 januari 2006 moeten auto's die achteraf zijn voorzien van gasontladingslampen (ook bekend als Xenonlampen) aan dezelfde eisen voldoen als auto's die hiermee standaard zijn uitgerust.

Auteur:  DON [ 22 nov 2006 16:40 ]
Berichttitel: 

logisch dat je steeds verwijst naar deze site, maar dan nu deze site...

http://www.goxenon.nl/

en dan zoeken bij FAQ en dan de laatste vraag ;)

Ik werk zelf voor de overheid en het verbaast me niets, mocht dit kloppen, dat ze deze nieuwe uitzondering nog niet hebben doorgevoerd op de site van het Ministerie van verkeer & waterstaat...

meerdere sites waar ze dus die xenon-kits verkopen hebben dus dezelfde conclussie. En natuurlijk zou dit ook een verkooptruc kunnen zijn, maar vind het wel vreemd dat dit dus op de meeste sites staat....

Pagina 1 van 61 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/