Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 


GJO

Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie elektronica & navigatie.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 PIONEER AVIC X3 II inbouw "how to" 
Auteur Bericht
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 maart 2008 20:47
Berichten: 82
Woonplaats: Den Haag
Auto: C5 Tourer, Exclusive, 2.0i 16v
Opties: MyWay Navigatie
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12008
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 235000
Kleur: Suroit


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht PIONEER AVIC X3 II inbouw "how to"
Inbouw Pioneer Navigatie Multimedia Systeem:

Beste forumleden,

Al eerder heb ik een “How To” geschreven met betrekking tot de inbouw van aftermarket audio apparatuur in de C5 ph1.

Al een tijdje kriebelde het gevoel om een nieuwe radio aan te schaffen.
Ik wilde af van de zuignap op de voorruit, ondanks dat ik altijd ontzettend veel plezier en gemak heb gehad van mijn trouwe TomTom
Als je dan ook nog alles in het 1-din systeem wilt hebben, blijven er weinig mogelijkheden over.
De beroemde systemen met de klapschermen zijn dan de enig overgebleven opties.

Mijn keuze is uiteindelijk gevallen op de Pioneer AVIC-X3II-BT

Bijlage:
avicx3ii_1.jpg


Bijlage:
avicx3ii_2.jpg


Met een elektrotechnische opleiding was ik niet bang om de handen uit de mouwen te steken om de inbouw van deze radio zelf te doen.

Echter op de eerste bladzijde wordt je gewezen op het feit dat de inbouw moet geschieden door mensen met ervaring/opleidingen in het inbouwen van dergelijke apparatuur. Later bleek dit niet geheel op hete lucht gebaseerd te zijn.

De set bestaat eigenlijk uit 2 delen.
Een gedeelte wat op de locatie van de radio geplaatst wordt, en de zogenaamde “verborgen eenheid”.

Het navigatiesysteem kenmerkt zich door tijdens de navigatie gebruik te maken van 3 gegevensbronnen.
1. De GPS antenne
2. Een gyroscoop
3. Een aansluiting op de snelheidsmeter van de auto.

De combinatie van deze 3 bronnen levert een uiterst nauwkeurige navigatie op.

De details met betrekking tot de algemene aansluitingen van de radio zal ik achterwegen laten en omdat indien een ander besluit eveneens een dergelijk systeem in te bouwen dit vanzelf duidelijk wordt.

Ik zal wel de Auto specifieke aansluitingen bespreken.

Door de warmte werende vooruit van de C5, welke de GPS signalen in grote mate hinderen, is het verstandig om de GPS-antenne te plaatsen onder het kunststof gedeelte van de motorkap, vlak bij de voorruit.

Bijlage:
IMG_0170.jpg


De verborgen unit kan goed bovenop het dashboard kastje gemonteerd worden.
Daar is voldoende ruimte om alle bekabeling makkelijk weg te werken.

Bijlage:
IMG_0164.jpg


De kabel van de GPS-antenne kan door het schutboard gevoerd worden op de locatie waar een kunststof transparant slangetje via een rubber afdichting eveneens het schutboard gevoerd wordt. Je ziet vanuit het uitgebouwde dashboardkastje dit slangetje eenvoudig zitten.

Bijlage:
IMG_0169.jpg


De reguliere antenne van de radio zit aangesloten op de verborgen unit.
Pioneer levert een verlengkabel voor de antenne.
Deze is overbodig omdat de antennekabel van de auto achterlangs het dashboardkastje gevoerd wordt naar de oorspronkelijke radiolocatie. Het eenvoudig terugtrekken van de kabel is voldoende om hem aan te sluiten op de unit.

Bijlage:
IMG_0166.jpg


Op de verborgen unit zijn nog 2 draden niet aangesloten.
Eén van deze draden moet aangesloten worden op het achteruitrijdlicht.
Hiermee is de radio in staat te bepalen of het voertuig achteruit rijd.

De 2e draad is echt een lastige en zal menig persoon eens flink achter het oortje krabbelen.
Volgens pioneer inbouwhandleiding: “U dient deze draad te verbinden met het snelheidsdetectiecircuit van de auto”.
Meer dan dit wordt niet verteld, en dus dan ook onvoldoende om een correcte aansluiting te maken.

Na onderzoek blijken er bedrijven te bestaan die zich specialiseren in interfaces tussen auto elektronica en aftermarket producten.
Zij hebben een database ontwikkeld waarin dergelijke informatie is registreert.
Een dergelijk bedrijf is Beijer Automotive BV.
http://www.beijerautomotive.nl/AWS/Default.aspx

Nu is het probleem, als je het een probleem mag noemen, dat onze mooie C5, vrij geavanceerde elektronica in huis heeft. Brute analoge pulsen, de soort waar de navigatie naar op zoek is, zijn in de C5 schaars. Vrijwel alle signalen worden direct door de computer omgezet naar een datasignaal waarna je toch wel specialistische interfaces nodig hebt om dit datasignaal weer om te zetten naar en brute puls.

Volgens de berichten bevindt het analoge pulssignaal zich op de ABS/ESP unit. Van deze unit wordt al op voorhand gemeld dat deze lastig te bereiken is.

Hieronder een aantal foto's die de bereikbaarheid van de ABS/ESP unit zichtbaar maken

Bijlage:
IMG_0158.jpg


Bijlage:
IMG_0155.jpg


Bijlage:
IMG_0154.jpg


Gewapend met de kennis van experts ga ik op zoek naar de 47 polige stekker die aangesloten moet zitten op de ABS/ESP unit.

Bijlage:
IMG_0152.jpg


Bovenstaande foto laat de bewuste stekker duidelijk zien.

Eenmaal de stekker gevonden, zou de puls te vinden zijn op locatie 39. Oftewel Pin 39.
De connector laat het wel toe om op de pulsdraad verantwoordt een aftakking te maken.

Omdat de accu los gehaald wordt tijdens de inbouw, wordt aangeraden, nadat alles weer netjes op z’n plek zit, om eerst de sleutel in contact te steken maar niet gelijk te starten.
Wacht een minuut zodat de elektronische systemen de tijd krijgen om zichzelf te resetten.

In mijn geval verliep het starten goed.
Ik merkte wel dat het motormanagement systeem zichzelf opnieuw moest inregelen.
Na een paar keer licht gas te geven was dit opgelost.

Op het navigatiesysteem zijn de hardware aansluitingen te testen.
Op deze wijze kan de inbouw op juistheid gecontroleerd worden.

De inbouw van de display unit is eigenlijk niet problematisch.
Omdat het merendeel van aansluitingen op de verborgen unit zitten heb je eigen meer ruimte achter de radio dan met conventionele radio’s.

Voor de inbouw instructies m.b.t. de Interface voor de stuurbediening en randapparatuur verwijs ik je naar mijn vorige bijdrage aan dit forum.
http://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=6&t=2841

Rest mij verder dan nog wat foto’s van het uiteindelijke resultaat.

Bijlage:
IMG_0176.jpg


Bijlage:
IMG_0182.jpg


Bijlage:
IMG_0185.jpg


Bijlage:
IMG_0189.jpg


Groet,

Ramon.


Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

_________________
Groet,
Ramon

Visa 11RE, Visa Chrono, ZX 1.6i sx Break, C5 2.0i 16v exclusive break, C5 II-x7 2.0 Tourer


17 jun 2009 00:39
Profiel
Beheerder
Beheerder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31
Berichten: 33386
Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: PIONEER AVIC X3 II inbouw "how to"
Fraai, ... werkt deze unit ook weer met je stuurwielbediening ?

_________________
Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.)
Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Bleu Encre
Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien


17 jun 2009 08:57
Profiel
Antwoord met een citaat
Bericht Re: PIONEER AVIC X3 II inbouw "how to"
duidelijk verhaal, goede fotos., maar wat een werk moet het zijn geweest :o
De garage was met mijn inbouw radio al 30 minuten kwijt, en dat is een standaard:)

veel plezier ermee:)


17 jun 2009 09:00
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 mei 2006 00:36
Berichten: 14808
Woonplaats: 0183
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: PIONEER AVIC X3 II inbouw "how to"
1 Opmerking:
let op bij de plaatsing van de GPS-muis daar bij de ruitenwisser dat deze niet door de met fikse ADHD-snelheid zwiepende ruitenwissers wordt geraakt. Dat geeft een irritante tik.
Bij mijn C5Ph1 had ik daar namelijk last van....

Overigens: :smt023

_________________
Groeten,
Harm.

Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.


17 jun 2009 09:10
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 maart 2008 20:47
Berichten: 82
Woonplaats: Den Haag
Auto: C5 Tourer, Exclusive, 2.0i 16v
Opties: MyWay Navigatie
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12008
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 235000
Kleur: Suroit


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: PIONEER AVIC X3 II inbouw "how to"
Ja hoor, de unit is geheel met de stuurwielbediening te bedienen.

Ik heb alleen de display functie van de bewuste interface nooit echt aan de praat gekregen.
Alleen nu is dat ook totaal niet meer noodzakelijk.

Ik vermoed dat de oorzaak ligt in het feit dat de radio was afgemeld.
Zodra de radio is afgemeld zal het display geen informatie meer laten zien.
Toen ik vroeg of de dealer weer de radio wilde aanmelden begon de auto te miepen dat er geen radio gevonden werd. De interface wordt dus niet als radio herkend.
In mijn geval had ik dus de originele radio weer moeten aansluiten, dan radio aanmelden, dan nieuwe inbouwen samen met de interface. Daarna moet het display van de auto ook informatie ontvangen van de interface.

Tip: Laat je radio gewoon niet afmelden als je met een stuurwiel interface gaat werken.

_________________
Groet,
Ramon

Visa 11RE, Visa Chrono, ZX 1.6i sx Break, C5 2.0i 16v exclusive break, C5 II-x7 2.0 Tourer


17 jun 2009 09:16
Profiel
C5club Fan
C5club Fan

Geregistreerd: 09 mei 2009 13:41
Berichten: 80
Auto: Citroen C5 2.0 16v Exclusive Break
Opties: elektrisch schuif kanteldak
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: D
Phase: 1
Organummer: 9662CJ
Productienummer: 10518
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 172000
Kleur: EYTC gris orageux


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: PIONEER AVIC X3 II inbouw "how to"
:smt038 :smt146 :smt146 :smt023

Hele mooie beschrijving, ik had deze "radio" ook al uitgezocht voor in mij c, tot dat ik zag wat hij kost :shock:
Ben wel erg benieuwd hoe het apparaat verder bevalt, stel ik nog een oude sok vind dan wil ik dit ook als upgrade voor de c5 en dan komt jouw beschrijving ook zeker weer van pas!


17 jun 2009 10:52
Profiel
Antwoord met een citaat
Bericht Re: PIONEER AVIC X3 II inbouw "how to"
Ongelooflijk knap dat je zoiets kan en aandurft,petje af joh! :smt023


17 jun 2009 16:39
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57
Berichten: 6523
Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: PIONEER AVIC X3 II inbouw "how to"
mooi ding, knap werk :smt023

is de hoek van het display nog in te stellen, of zit hij al bijna tegen de luchtroosters aan?

_________________
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije


17 jun 2009 22:12
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 maart 2008 20:47
Berichten: 82
Woonplaats: Den Haag
Auto: C5 Tourer, Exclusive, 2.0i 16v
Opties: MyWay Navigatie
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12008
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 235000
Kleur: Suroit


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: PIONEER AVIC X3 II inbouw "how to"
De Hoek waarin het scherm staat is volledig in te stellen. Hij onthoudt de stand waarin je hem voor het laatst hebt gepositioneerd elke keer als hij in en uit klapt.

_________________
Groet,
Ramon

Visa 11RE, Visa Chrono, ZX 1.6i sx Break, C5 2.0i 16v exclusive break, C5 II-x7 2.0 Tourer


17 jun 2009 22:20
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 24 aug 2008 20:03
Berichten: 595
Woonplaats: 0318
Auto: Tourer Ligne Business
Opties: Panoramadak, metallic, getinte ruiten rondom, inklapbare spiegels
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12021CJ
Productienummer: 10251
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 235345
Kleur: Blauw
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: PIONEER AVIC X3 II inbouw "how to"
Mooi werk, Ramon :smt023

Zou de automatische airco nog wel lekker functioneren nu de luchtstroom voor een groot deel wordt geblokkeerd? De metingen leveren dan andere resultaten op dan bij een vrije doorgang.

Gr.
Martin

_________________
C5 II X7 Ligne Business Bleu 2009
Vorige Citroens (vanaf 1980): GSA Club (bruin), VISA II (rood), Visa 1.4 TRS (wit), ZX Avantage 1.4 (rood), Xantia 1.8i 16V PhI (groen), Xantia 1.8i 16V PhII, C5 Break HPi Exclusive (Bleu Mauritius) (groen),

9,9 l/100 km


17 jun 2009 22:25
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 23:55
Berichten: 4494
Woonplaats: Dordrecht
Auto: BMW 520i Touring G31
Opties: leer, fully loaded, ipod
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2021
Energielabel: B
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 45000
Kleur: Carbon Schwarz


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: PIONEER AVIC X3 II inbouw "how to"
Mooi man :smt023
Maar je moet het wel durven zeg...of kennis van technische zaken hebben

_________________
Sinds 17-1-2015 een BMW 523i Touring in High Executive
[color=#0040FF]Mijn exen zijn 2 maal C5, 3 maal Xantia en 2 maal BX en een BMW 525i Touring, %23i Touring, 520i en nu een 520i Touring


17 jun 2009 22:47
Profiel
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 13 apr 2007 23:29
Berichten: 3648
Woonplaats: Berkel en Rodenrijs
Auto: Citroën C4 Grand Picasso
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 116.160
Kleur: Zilver Metallic


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: PIONEER AVIC X3 II inbouw "how to"
't scherm zit net voor de alarmknop lijkt het, lijkt me niet handig.

_________________
Johan


17 jun 2009 23:06
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 maart 2008 20:47
Berichten: 82
Woonplaats: Den Haag
Auto: C5 Tourer, Exclusive, 2.0i 16v
Opties: MyWay Navigatie
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12008
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 235000
Kleur: Suroit


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: PIONEER AVIC X3 II inbouw "how to"
Met betrekking tot de blokkade van de luchtrooster :

De foto's geven helaas niet echt een goed beeld van de afstand tussen het scherm en de roosters. Daarnaast lijkt het alsof de alarmlichten-knop niet meer bereikbaar is. Als dit het geval was geweest had ik voor de kosten die hiermee gepaard gingen toch zwaar overwogen om wat anders uit te zoeken. De lucht blaast gewoon lekker om het scherm heen. Voor mij persoonlijk toch geen probleem, ik kan verwegen contactlenzen geen wind op me gezicht verdragen.

Met betrekking tot het inbouwen :
Als je je goed laat informeren door mensen die er echt verstand van hebben, en dus goed voorbereid te werk gaat, ben je al een heel eind op weg. Je hoeft het wiel natuurlijk niet opnieuw uit te vinden, alleen weten waar je het kan vinden. ;)

_________________
Groet,
Ramon

Visa 11RE, Visa Chrono, ZX 1.6i sx Break, C5 2.0i 16v exclusive break, C5 II-x7 2.0 Tourer


17 jun 2009 23:12
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 jul 2008 13:43
Berichten: 347
Woonplaats: Dieren
Auto: Skoda Superb 3.6 V6 DSG Elegance Bussines-line
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Energielabel: G
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 80000
Kleur: Lichtblauw


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: PIONEER AVIC X3 II inbouw "how to"
Persoonlijk vind ik het geen porem, een after-market radio in een C5, maar ieder zijn meug.
Verder een nette beschrijving, mooi duidelijk met handige info.
De GPS-antenne had ik trouwens niet daar geplaatst, maar gewoon binnen de voor-ruit, boven, naast de spiegel-voet. Daar zit aan weerszijden een "vakje" zonder warmte-wering. Speciaal voor GPS-antennes... Echter, als jouw methode goed werkt, en de antenne is waterdicht, is er natuurlijk niets op tegen om het zo te doen.

Gr. Ed

_________________
Ook weer een Citroën in het wagenpark!
Citroën C35 D, Neba intergraal-camper (zie avater)


18 jun 2009 16:31
Profiel
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard

Geregistreerd: 19 apr 2010 12:17
Berichten: 640
Woonplaats: Oosterhout
Auto: Saab 9-3
Opties: trekhaak
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2001
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 210.000
Kleur: Midnight blue


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: PIONEER AVIC X3 II inbouw "how to"
Knap gedaan allemaal idd, intussen na een jaar wel bekend of het allemaal goed functioneert neem ik aan ?
Heb het type nr van de combi niet mee gehad dacht ik ?
Kan intussen wel in prijs gedaald zijn denk/hoop ik.

Is wat ikzelf een beetje voor ogen had, maar vernam dat er nog al eens storing is bij dit soort navi??
Maar al met al grote klasse alleen al voor uitleg etc. :smt023 :smt038 :smt038

:oops: zie nu het type nummer :roll:

EDIT : Toch nog erg duur momenteel , gaat het niet worden ;)


09 jun 2010 15:34
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 49 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.