Auteur |
Bericht |
Buddy72
V.I.P.
Geregistreerd: 19 maart 2008 20:47 Berichten: 88 Woonplaats: Den Haag
Auto: C5 Tourer, Exclusive, 2.0i 16v
Opties: MyWay Navigatie
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12008
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 240000
Kleur: Suroit
Naar boven
|
Mengmotor PH1
Mengmoter kachelhuis C5 phase 1
Beste forumleden,
Recentelijk heb ik een reparatie laten uitvoeren aan mijn geliefde C5. Het betrof hier de vaak besproken storing in het kachelhuis. Omdat ik zuiver en alleen deze storing heb laten repareren is er een duidelijk overzicht van de kosten die met deze storing gepaard gaan.
Voor de compleetheid heb ik het geheel nog even uitgewerkt.
Storing Symptoom:
Ventilatie systeem geeft alleen nog maar warme lucht aan de linkerkant. Rechts bleef instelbaar, al hoewel niet in het volledige bereik. Daardoor leek het alsof rechts alleen maar koud bleef. maarja, het enige vergelijk die je kunt maken is de andere bloedhete ventilatie uitlaat ernaast.
Omschrijving Reparatie:
Mengmotor Links is vervangen.
Kosten:
De totale kosten van de reparatie was € 265,60 incl. btw Waarvan € 98,19 ex. btw opging aan de mengmotor.
Algemene Informatie:
De Mengmotor is eigenlijk van een C4. De storing ontstaat namelijk doordat er een bus in het kachelhuis zijn vertanding binnenin verliest. (waarschijnlijk doordat het plastic broos wordt, of iets dergelijks) De originele mengmotor werkt nog wel maar heeft geen grip meer op de bus doordat de vertanding ontbreekt. De mengmotor van de C4 is min of meer identiek aan die van de C5 met die verstanden dat de as die in de bus van het kachelhuis valt langer is. Door deze extra lengte vindt de as weer een gedeelte van de vertanding en krijgt grip op de bus en de daarop aangesloten klep. Feitelijk zit het defect dus in het kachelhuis en niet in de mengmotor. Het vervangen of überhaupt uitbouwen van het kachelhuis is natuurlijk onbespreekbaar. De reparatie is dus het geesteskind van een slimme citroen "liefhebber".
Groeten,
Ramon.
_________________ Groet, Ramon
Visa 11RE, Visa Chrono, ZX 1.6i sx Break, C5 2.0i 16v exclusive break, C5 II-x7 2.0 Tourer
|
15 jun 2009 22:49 |
|
|
Herman
Clubcafé-uitbater
Geregistreerd: 30 jun 2006 11:41 Berichten: 11348 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Soft sand
Naar boven
|
Re: Mengmotor PH1
Tjonge toch wel veel geld voor warme lucht, ik zal eerst zelf wat proberen, maar ja op de blaren zitten valt ook niet mee
_________________ Met vriendelijke groet Herman......... Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
klik
_______________________________________________________ Mijn ander vervoer is een E-bike.
|
15 jun 2009 22:58 |
|
|
jpiek
C5club Extreme Poster
Geregistreerd: 13 apr 2007 23:29 Berichten: 3648 Woonplaats: Berkel en Rodenrijs
Auto: Citroën C4 Grand Picasso
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 116.160
Kleur: Zilver Metallic
Naar boven
|
Re: Mengmotor PH1
Radio e.d. uitbouwen, en met dunne handen schijn je er dan bij te kunnen.
Omlijsting, radio en dergelijke uit-, en zeker weer netjes inbouwen ben je best wel ff zoet mee. dus 2x70=140 euro (excl btw) arbeidsloon vindt ik nog wel meevallen...
_________________ Johan
|
15 jun 2009 23:27 |
|
|
Mik Figaro
V.I.P.
Geregistreerd: 20 okt 2007 17:35 Berichten: 418 Woonplaats: Delluft
Auto: C5 2.0 16v Break Exclusive
Opties: Pack hifi
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 9712CJ
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 223500
Kleur: gris aluminium
KPH: Achter
Naar boven
|
Re: Mengmotor PH1
Waar heb je het laten doen?
_________________ Vriendelijke groet, Michel
Op 14-04-2012 is de dame verkocht
|
16 jun 2009 18:59 |
|
|
cafevdb
V.I.P.
Geregistreerd: 26 jun 2007 20:36 Berichten: 439 Woonplaats: Eindhoven
Auto: Kia Sportage 2.0l AWD
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Energielabel: C
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 71000
Naar boven
|
Re: Mengmotor PH1
Bij de dealer geweest en het linker mengmotertje vervangen zonder het hele dashbord te demonteren. 2 uurtjes werk
Kosten 158,57 ex Btw
onderdeel: 78,55 arbeidsloon: 76,21 kein materiaal: 3,81
totaal incl. BTW: 188,70
Hulde voor de dealer. Scheelt weer een 170 euro aan arbeidsloon.
Zie hier de prijs die ik er onlangs voor betaald heb.
_________________ AX 1.1tge gris aluminium BX GTI Saxo vts Xsara break 16-16v rouge lucifer C5 2.0l exclusive auto C5 2.0l exclusive hand met tellerringen Kia Sportage 2.0L AWD
|
16 jun 2009 20:43 |
|
|
jpiek
C5club Extreme Poster
Geregistreerd: 13 apr 2007 23:29 Berichten: 3648 Woonplaats: Berkel en Rodenrijs
Auto: Citroën C4 Grand Picasso
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 116.160
Kleur: Zilver Metallic
Naar boven
|
Re: Mengmotor PH1
cafevdb schreef: Bij de dealer geweest en het linker mengmotertje vervangen zonder het hele dashbord te demonteren. 2 uurtjes werk
Kosten 158,57 ex Btw
onderdeel: 78,55 arbeidsloon: 76,21 2 uurtjes werk voor 78,55 excl ? Da's spotgoedkoop, zeker voor een dealer...
_________________ Johan
|
16 jun 2009 22:11 |
|
|
Buddy72
V.I.P.
Geregistreerd: 19 maart 2008 20:47 Berichten: 88 Woonplaats: Den Haag
Auto: C5 Tourer, Exclusive, 2.0i 16v
Opties: MyWay Navigatie
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12008
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 240000
Kleur: Suroit
Naar boven
|
Re: Mengmotor PH1
Reparatie uitgevoerd door : http://www.civer.nl/
_________________ Groet, Ramon
Visa 11RE, Visa Chrono, ZX 1.6i sx Break, C5 2.0i 16v exclusive break, C5 II-x7 2.0 Tourer
|
16 jun 2009 23:16 |
|
|
L A
C5club Die-Hard
Geregistreerd: 19 mei 2009 16:55 Berichten: 710 Woonplaats: Ardèche
Auto: Peugeot 208
Opties: halve V6
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2014
Energielabel: A
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 51.000 km
Kleur: wit
Naar boven
|
Re: Mengmotor PH1
Maakt het verwarmingssyteem deel uit van de koeling? Want zo nee, in dat geval volstaat voor de wat oudere modellen om gewoon een kwart-slag-kraan te monteren onder de motorkap, ergens tussen de aanvoer van de warme kant naar de kachel. Dichtdraaien die hap in de zomer en open zetten in de winter. Kosten aan onderdelen 3,50 euro.
Maar wellicht te simpel gedacht in geval van zo ja: Want in dat geval beperk je het afkoelend vermogen van het gehele koelsysteem. En dat zullen de caravan-trekkers onder ons welleens niet leuk vinden.
_________________ Uit eigen ervaring voorheen: Fiat 500 giadinero, VW kever met open dak, Opel kadet 2X, Citroën GS en GSA*, Alfa Sud op gas*, Opel Rekord 2.0 3X (waarvan één break), VW polo 2X, Citroën AX 4X (waarvan één 4X4), Xantia 3.0 V6, Saxo 1,5D 3X, C5 PHII biturbo 173PK, Nu nog: Xantia activa 2.0 Exclusive, C5 phI, C3 Picasso, Peugeot 205 cabrio en een 208, VWT5, Opel Vectra 2.0i 4X4, R4 en 2 Unimogs 404
|
16 jun 2009 23:49 |
|
|
|