Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 




Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie elektronica & navigatie.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 cc lekkage en beveiliging 
Auteur Bericht
Antwoord met een citaat
Bericht cc lekkage en beveiliging
Hallo,

Vorig jaar is mijn aircopomp vervangen (650 euro). Begin van de zomer in dit jaar deed mijn airco het weer niet zo goed. Toen was de koppeling van de leiding die vanaf de pomp langs de carrosserie richting het interieur gaat defect (de langste leiding dus!).
Voor de vakantie (Italie) is de koppeling gerepareerd, weliswaar profesorisch. Een nieuwe leiding kost incl montage 500 euro en de koppeling repareren kostte me zo`n 160 euro. Dat leek me geen slecht idee!
Helaas kon ik op de terugweg geen gebruik van de airco maken omdat de inhoud langs de gerepareerd koppeling was weggelopen. Terug van de vakantie is de koppeling weer gerepareerd, kosten zo`n 100 euro.

Mijn systeem is nu al 3X voorzien.

Mijn garagehouder zegt dat als je aircosysteem onder een bepaalde vullingsgraad komt de pomp automatisch afslaat. Dit is een beveiligingssysteem. Ik heb mijn twijfels! En jullie?

Ten tweede: Ik heb weer mijn twijfels over mijn climate control. Het blijft vochtig op de ramen in de auto als we met z`n vieren in de auto zitten, ook als we een tijdje rijden. Mijn kids kunnen dan leuk "kleuren" op de ramen maar dat is toch niet de bedoeling. Het voorruit en de twee voorste ruiten krijg ik wel droog maar de rest blijft achterwege. De achterruit krijg ik alleen droog wanneer ik de achterruit verwarming aanzet. Uiteraard is de ene dag niet de andere, de ene dag is natuurlijk natter..

Wat denken jullie? Is mijn systeem weer leeg en zit er een beveiliging op het systeem??


10 dec 2008 16:52
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 aug 2008 23:17
Berichten: 995
Woonplaats: Joure
Auto: C5 Break Difference2 66kW (DW10TD/RHY)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09867
Productienummer: 10335
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 349500
Kleur: gris orageux (EYTC)
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: cc lekkage en beveiliging
Ik heb wel hetzelfde gezien. Zeker op wat kortere ritten.
De airco gaat automatisch uit onder de ~4oC (en dat was het de laatste tijd) om bevriezing v/d verdamper te voorkomen. De lucht van buiten wordt dus niet ontvochtigd en kan alleen maar extra water opnemen als die wordt verwarmd. Voor gaat de lucht langs de ramen maar achter niet. Net als vroeger.... (zonder airco) In theorie zou gerecirculeerde lucht wel langs de verdamper geleid kunnen worden. Ik ken het ventilatiesysteem v/d C5 onvoldoende om daar wat over te zeggen. Daar kan vast wel iemand iets zinnigs over melden.


10 dec 2008 18:39
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 jan 2008 22:43
Berichten: 2861
Woonplaats: Hardenberg
Auto: C5 Ph-III 2.0 16V Sedan Exclusive
Opties: Full Options
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12027 CJ
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: (Kgnc)Bleu Bourasque


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: cc lekkage en beveiliging
Ik heb de mijne ook op nieuw laten afvullen, niet omdat ie lek was ofzo, maar preventief, zodat ik weet dat er voldoende in mijn systeem zit en volgend zomer niet in de problemen kom.

Die van mij, trekt ook de ramen niet droog, de voorruit wel, maar de achterruit en de achterzijruiten ook niet :cry:

Zit er aan te denken om zo'n Bison vochtvreter in de kofferbak te gooien, kijken of dat wat scheelt.

zelfs op een rit van 50 km blijft de achterruit beslagen :cry:

_________________
Groeten Marcel

C5 Ph-III Sedan 2.0 16V, Exclusive, 11/2009, Bleu Bourasque

Mijn andere hobby is modelvliegen

Afbeelding


10 dec 2008 19:06
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 23:55
Berichten: 4494
Woonplaats: Dordrecht
Auto: BMW 520i Touring G31
Opties: leer, fully loaded, ipod
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2021
Energielabel: B
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 45000
Kleur: Carbon Schwarz


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: cc lekkage en beveiliging
Hmm... mijn voorruit is vrij snel schoon, de zijruiten zijn na wat langere tijd ook schoon maar wel korter dan 50 km. Na 15 minuten (woon-werk) istie wel schoon gewasemd, en niet eens op de hoogste stand.

_________________
Sinds 17-1-2015 een BMW 523i Touring in High Executive
[color=#0040FF]Mijn exen zijn 2 maal C5, 3 maal Xantia en 2 maal BX en een BMW 525i Touring, %23i Touring, 520i en nu een 520i Touring


10 dec 2008 20:17
Profiel
C5club Fan
C5club Fan

Geregistreerd: 01 jun 2006 00:00
Berichten: 96
Woonplaats: Soest
Auto: C5 Break 2.0 HPI Exclusive
Opties: Parelmoerlak,Park pak (V-A), Bandensp.Cnrl.,Xenon,VDO nav.,Robospot.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2001
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 65.000
Kleur: iets groenigs


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: cc lekkage en beveiliging
In dit jaargetijde beslaan bij mij de ramen ook, vooral als er meerdere personen inzitten. Na defrost-stand te hebben ingeschakeld (direct bij start) zijn voor- en zijruiten na ±1min voldoende helder om te kunnen rijden. Dan op "auto" stand en binnen 2 minuten is alle damp weg.

Ik heb wel eens dat de auto van binnen erg vochtig is en het beslaan erger. Dan rijd ik weg met de achterramen op een kier geopend, de aanslag verdwijnt dan heel snel.

Dat het bij jouw zo lang duurt kan doordat:
1.De auto binnen vochtig is. (vloermatten door natte schoenen, bekleding) Drogen kan door er een ventilator kachel in te zetten met de zijramen op een kier en dat zon 8 uur te laten staan.
2. Je pollenfilter zit (bijna) dicht en laat geen lucht genoeg door.
3. De recirculatieklep is defect waardoor er geen (onvoldoende) buitenlucht wordt aangezogen.
4. De kachelklep(pen) werken niet goed. Geeft de kachel wel warme lucht aan beide zijden?

Of de airco automatisch afslaat bij weinig koelmiddel betwijfel ik. De vulling is ±700gram en bij mij zat er nog 300gram in maar hij sloeg niet af terwijl de koeling al dik onvoldoende was.( 9 graden, zie hieronder)

Het is simpel te controleren of er voldoende koelmiddel in de airco zit. Je zet de ventilator snelheid op 3/4 van het maximum, selecteer dat alleen de front openingen blazen, schakel airco in, zet de temperatuur selectie schakelaars op 16graden (beiden),wacht 5 minuten en meet de temperatuur van de uitgeblazen lucht. Dit moet ± 5 graden zijn bij een buitentemperatuur van ± 17 graden. De afwijking van deze 5 graden wordt steeds groter (hoger) namate er minder koelmiddel in het systeem zit.

Groet, Ton


10 dec 2008 21:08
Profiel
Antwoord met een citaat
Bericht Re: cc lekkage en beveiliging
OK, dus niet bij iedereen zijn de ruiten achter snel droog. Zo`n break heeft natuurlijk veel inhoud en met meerdere personen in de auto heb je nou eenmaal meer damp.
Verder verdenk ik geen pollenfilter (8mnd oud) en kleppen. De matten zijn droog. Dat de pomp beveiligd is tegen te lage temperaturen kan een oorzaak zijn dat er niet gedroogd wordt met de airco maar wel met warmte. Als het warmer wordt in de auto met damp neemt de warme omgeving de damp op, wordt het kouder in de auto dan komt de damp weer vrij wat weer op de ramen slaat.

Maar hoe denken jullie over de beveiliging van de aircopomp? Als er te weinig vulmiddel inzit slaat de aircopomp niet aan zodat de zuigers niet droog lopen in de cilinders.


10 dec 2008 21:37
C5club Fan
C5club Fan

Geregistreerd: 01 jun 2006 00:00
Berichten: 96
Woonplaats: Soest
Auto: C5 Break 2.0 HPI Exclusive
Opties: Parelmoerlak,Park pak (V-A), Bandensp.Cnrl.,Xenon,VDO nav.,Robospot.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2001
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 65.000
Kleur: iets groenigs


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: cc lekkage en beveiliging
Bij de Break worden normaal alle ruiten snel ontwasemd. De achterportieren via uitstroomopeningen onder de voorstoelen en de achterste (vaste) ramen via uitstroomopeningen die zich bij deze ruiten bevinden.

Het is inderdaad zo dat de warme lucht de waterdamp opneemt maar het is essentieel dat deze vochtige lucht ook wordt afgevoerd dus de doorstroming in de auto moet voldoende zijn. Daar kan het dus ook aan liggen.
In het instructieboekje staat: Het gebruik van de airconditonering is het hele jaar door nuttig omdat het de luchtvochtigheid terugdringt en voorkomt dat de ruiten beslaan.
En ook: Om het beslaan van de ruiten bij koud of vochtig weer te voorkomen, is het raadzaam de functie AUTO te gebruiken.
Er wordt niet vermeld dat de airco beneden een bepaalde temp. niet meer wordt ingeschakeld.
Kijk of het Ledje bij de aircoknop wel aan is.

Als er een beveiliging op het airco systeem zat dat er voor zorgde dat de pomp niet wordt ingeschakeld bij te weinig koudemiddel dan zou er ook wel een storingsmeldig aan zijn gekoppeld. Er is echter geen melding van (zie instructieboek) dus lijkt er ook geen controlle op.

Ton


10 dec 2008 22:42
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 jan 2008 22:43
Berichten: 2861
Woonplaats: Hardenberg
Auto: C5 Ph-III 2.0 16V Sedan Exclusive
Opties: Full Options
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12027 CJ
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: (Kgnc)Bleu Bourasque


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: cc lekkage en beveiliging
Moet wel zeggen, dat we dan met het gezin, dus met z'n vieren in de wagen zitten, alleen erin, dan heb ik er veel minder last van.

En inderdaad, mijn vrouw zet altijd de kachel op 28 graden, en dan op de eco stand.

ja zegt ze, dan isie eerder warm, :roll: tja vrouwen.

ik zal haar maar eens aan het verstand brengen, dat ze de boel op 22 moet laten staan, en dan op de " auto " stand laten staan ;)

_________________
Groeten Marcel

C5 Ph-III Sedan 2.0 16V, Exclusive, 11/2009, Bleu Bourasque

Mijn andere hobby is modelvliegen

Afbeelding


10 dec 2008 22:53
Profiel
Antwoord met een citaat
Bericht Re: cc lekkage en beveiliging
Zoals eerste, idd de airco is beveiligd tegen een te lage vulling. Als de zuigdruk te laag wordt zal de compressor afgeschakeld worden. Ten tweede, de airco doet het WEL met koud weer! Start bij koud weer maar eens de auto (beslagen ramen) en zet hem dan op auto. De ruiten zullen snel droog zijn. De compressor doet het niet de hele reis lang en is idd beveiligd tegen bevrieze enz. Maar dat is nog niet aan de orde als je net in je auto stapt met beslagen ramen. Ga nou niet zeggen dat je met -5 ook beslagen ramen kan hebben want dan is het ijs!
Het meten met temperatuur om te kijken of je airco het doet is een lachertje. Waarom denk je dat de meeste mensen bij de aircoboer komen als de temperatuur boven de 22-25 graden komt. Als er weinig vulling is maar het is buiten koud zal de airco het gewoon doen! De persdruk is dan niet zo hoog en het koudemiddel wordt "makkelijker" vloeibaar dan als het buiten warm is. Of het goed is voor de installatie is vraag 2 en als ik het hier moet uitleggen dan wordt het erg technisch.
Wat mij opvalt bij de PSA modellen met CC is dat de ventilator altijd in de laagste stand geschakeld blijft als de temperatuur gehaald is. Zet deze handmatig eens wat hoger en kijk wat er dan gebeurt. Het beslaan van achter / zijramen kan meerdere factoren hebben zoals uitgelegd door TonK. Controleer idd of de lucht uit de auto kan, ik heb wel eens meegemaakt dat er vuil / bladeren voor deze roosters zaten of dat iemand ze doodleuk had gebruikt om er toch maar een paar watts extra muziek vermogen in te bouwen.
Als je meer vragen heb dan hoor ik het wel.


10 dec 2008 23:35
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 aug 2008 23:17
Berichten: 995
Woonplaats: Joure
Auto: C5 Break Difference2 66kW (DW10TD/RHY)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09867
Productienummer: 10335
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 349500
Kleur: gris orageux (EYTC)
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: cc lekkage en beveiliging
TonK schreef:
Er wordt niet vermeld dat de airco beneden een bepaalde temp. niet meer wordt ingeschakeld.
Heb even gezocht. Het antwoord is niet eenvoudig. De Citroeningenieurs hebben het als volgt opgelost:
Afbeelding waarbij Te = buitentemperatuur, T = temperatuur verdamper, Gebied A = Airco uit en Gebied B = airco aan.
De sectie daarna heet (vrij vertaald) : 'Beveiliging van de aircodruk'. Hieruit blijkt dat de BSI voorkomt dat de airco-compressor bij een te lage (<3.5 bar) of te hoge druk (>27 bar) inschakelt. Bij een druk <1 bar wordt inschakelen geblokkeerd, totdat de motor weer opnieuw wordt gestart.
(Uit: CITROEN C5, DOCUMENT 2 )


10 dec 2008 23:56
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 jan 2008 22:43
Berichten: 2861
Woonplaats: Hardenberg
Auto: C5 Ph-III 2.0 16V Sedan Exclusive
Opties: Full Options
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12027 CJ
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: (Kgnc)Bleu Bourasque


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: cc lekkage en beveiliging
Citaat:
Controleer idd of de lucht uit de auto kan, ik heb wel eens meegemaakt dat er vuil / bladeren voor deze roosters zaten


Dat idee heb ik dus ook, dat op 1 of andere manier het vocht niet weg wil, en waar zitten die roosters dan, of bedoel je de uitblaas roosters in je dashboard.

_________________
Groeten Marcel

C5 Ph-III Sedan 2.0 16V, Exclusive, 11/2009, Bleu Bourasque

Mijn andere hobby is modelvliegen

Afbeelding


11 dec 2008 08:16
Profiel
Antwoord met een citaat
Bericht Re: cc lekkage en beveiliging
ms-c5 schreef:
Citaat:
Controleer idd of de lucht uit de auto kan, ik heb wel eens meegemaakt dat er vuil / bladeren voor deze roosters zaten


Dat idee heb ik dus ook, dat op 1 of andere manier het vocht niet weg wil, en waar zitten die roosters dan, of bedoel je de uitblaas roosters in je dashboard.


De uitblaasroosters in m`n dashboard heb ik vrij gemaakt van bladeren :lol: Die onder de motorkap zal ik nog even controleren en ik zal de luchtstroom even controleren want daar heb ik nog niet op gelet.
Wel een veilig idee overigens dat het geheel is beveiligd tegen boven- en onderdruk en te lage temperaturen. Maar....als de pomp wordt uitgeschakeld gaat de auto-stand dan over in de eco-stand? Af te lezen op het dashboard?


11 dec 2008 15:29
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57
Berichten: 6523
Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: cc lekkage en beveiliging
Voor de achterste zijruiten moeten de uitstroom openingen onder de voorstoelen vrij zijn. Zitten er passagiers achterin of liggen er spullen achter op de grond dan wil de doorstroming wel eens staken. Voor de achteruit zelf is er de achterruitverwarming.

_________________
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije


11 dec 2008 15:57
Profiel
Antwoord met een citaat
Bericht Re: cc lekkage en beveiliging
Meestal zitten deze uitstroom openingen achterin, te herkennen aan roosters oid. Waar ze in de C5 zitten heb ik geen idee van. Soms zitten er rubberflapjes voor/achter. Maar net hoe je er tegen aan kijkt!
Als de compressor wordt uitgeschakeld in "auto" mode daar merk je niks van op je dashboard! Dit gebeurt regelmatig tijdens warm en koud weer.
"Eco" mode wil alleen maar zeggen dat de compressor (waarom noemt iedereen het toch pomp?) niet aan geschakeld wordt! Dus de cc moet het maar doen met de buitentemperatuur en de verwarming om zijn setpoint te halen!


11 dec 2008 16:33
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 mei 2006 00:36
Berichten: 14808
Woonplaats: 0183
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: cc lekkage en beveiliging
De naar-buiten-stroom-openingen zitten achter de zijkanten van de bumper, achter de achterwielen.
Bij het plaatsen van de trekhaak kom je ze tegen... Roosters met flapjes...

_________________
Groeten,
Harm.

Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.


11 dec 2008 16:36
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.