Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

EGR klep perikelen TONK
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=6&t=3371
Pagina 1 van 1

Auteur:  Oldenhage [ 11 sep 2008 21:36 ]
Berichttitel:  EGR klep perikelen TONK

Ben niet zo´n voorstander van het posten van wat ik allemaal doe, maar in overleg met TONK toch maar een nieuw draadje geopend.

TONK had een probleem in zijn HPI, dat is verholpen maar direct daarna kwam weer de melding " storing uitlaatgas" op het display. De lexia gaf al snel aan dat de EGR klep de boesdoener was. TONK vang je echter niet zomaar, qua elektronika hoef je hem weinig te vertellen, dus schema´s doorgefaxt. TONK sloeg aan het meten en kwam eigenlijk tot de conclusie dat de klep goed moest zijn. TONK heeft nog een dummy gemaakt en die er aan geprikt en eigenlijk was zijn slot conclusie dat de computer defect moest zijn.
vandaag hebben we de BOB (brake out box, een tussenstekker tussen de computer en de bedrading om goed te kunnen meten) er tussen gehangen en met behulp van de scope gekeken waar het nu mis ging. Eerst met de huidige egr klep, meten en geen bloksignaal. Toen met de dummy van TONK, ha een mooi bloksignaal. Conclusie computer moet goed zijn. In eens toverde TONK nog een egr klep uit zijn kofferbak...die er aan gehangen, mooi bloksignaal. Duidelijk is dus geworden dat de huidige egr klep defect is en de computer gewoon goed werkt.

wordt vervolgd

en foto´s : Hier klikken!

Auteur:  Nodri [ 11 sep 2008 21:56 ]
Berichttitel:  Re: EGR klep perikkelen TONK

TONK??

Auteur:  Herman [ 11 sep 2008 21:58 ]
Berichttitel:  Re: EGR klep perikkelen TONK

http://www.c5club.nl/c5forum/memberlist.php?mode=viewprofile&u=52 is TONK

Auteur:  Ronald [ 11 sep 2008 22:12 ]
Berichttitel:  Re: EGR klep perikkelen TONK

Nou vooruit Johan, je eerste eigen draadje. :smt023
Je voorbehoud in deze is duidelijk en terecht, maar het is leuk om te vernemen dat je samen met een klant die blijkbaar specifieke electronoische expertise kan inbrengen tot een (snellere) diagnose kan komen. Niks mis mee, lijkt me.
@de niewelingen en we hebben er velen: ´Oldenhage´, ´JO´, ´Johan´, ´huisdealer´, dit is hem. ;) Geen wonderdokter, gewoon ´de Citroen´ werkplaatstarieven maar zoals je kan lezen iemand die in problemen wel een uitdaging ziet om ze op te lossen.

gr. Ronald

Auteur:  TonK [ 12 sep 2008 21:07 ]
Berichttitel:  Re: EGR klep perikkelen TONK

Allereerst hulde aan Johan. De service en support die hij verleent is van grote klasse. Ik zou nog veel meer superlatieven kunnen noemen maar dat doe ik maar niet want dan wordt hij nog groter en past hij niet meer in mijn auto bij een volgend probleem.
Dat hij dit draadje opende is omdat de het ook interssant kan zijn voor anderen die geconfronteerd worden met hoge kosten voor een reparatie en je kunt zien dat je door de boordcomputer behoorlijk op het verkeerde been kan worden gezet. Inderdaad ben ik iemand die eerst zekerheid wil voordat hij dure onderdelen gaat vervangenen bovendien wil ik weten waarom iets fout gaat (beroepsmisvorming)

Frequente lezers van het C5 forum weten dat ik al erg lang met EGR kleppen aan het stoeien ben en ondertussen mag zeggen dat ik er wel het een en ander van af weet maar dit geval kwam ik er niet zo snel uit. De auto gaf aan "storing uitlaatgas" + de beide lampjes. Mijn zelfgebouwde OBD-2 lezer gaf P0400 aan EGR flow fault en geen P0403 EGR circuit fault. Dit was vreemd omdat ik de 403 voorheen wel altijd had. De EGR klep gedemonteerd en doorgemeten. Klepmotor was in prima conditie en ook de potentiometer functioneerde prima. Eerste diagnose was de klep wordt niet aangestuurd vanuit de computer. Er is echter niet dynamisch in de auto te meten zonder de bedrading te beschadigen en dat wilde ik niet dus heb ik een dummyklep gebouwd welke electrisch gezien equivalent was aan de EGRklepmotor. Hierop met de scoop gemeten en zag dat er wel stuur pulsen naar de klep werden gestuurd. Toen werd het even lastig tot Johan bereid was om de BOB in te zetten. Deze plaats je tussen autobedrading en computer waarbij alle signalen die naar/van de computer gaan naar buiten zijn uitgevoerd en je dus alles van en naar de computer kunt meten terwijl alles normaal in bedrijf is.

Toen bleek dat de aansturing van de klep die ik bij de dummy wel zag er niet was bij de ingebouwde EGR klep. Conclusie: EGRklepmotor defect. Een ander motor (die ik nog had) los aangesloten en ziedaar wel aansturing dus een bevestiging dat de ingebouwde EGRmotor defect was.Ik besloot zelf thuis de klep om te wisselen wat bij Johan geen enkel probleem gaf ondanks alle tijd die hij er al aan had besteed.

Thuis de klepmotor uitgebouwd en op de werkbank gemeten. Perfect, niets aan te vinden. Contacten gereinigd en los aangesloten. Keurige aansturing. Klep weer ingebouwd. Geen aansturing. Met een extern powersupply de klepmotor bekrachtigd (had ik daarvoor ook al meerdere keren gedaan) en jawel klep functioneerd. Niets aan de hand dus. Weer de computer aangesloten: geen aansturing. Klepmotor weer gedemonteerd, aangesloten en jawel: aansturing. Toen klepmotor op de klep gezet en met 1 schroef vastgezet: geen aansturing. Dit proces was perfect te meten doordat ik van Johan de BOB mee naar huis mocht nemen. Johan, te gek maar ik wordt eentonig.
Kon uiteindelijk maar een ding betekenen n.l. sluiting van motorwikkeling met massa. Dit gemeten en jawel de zoveelste fabrikagefout van de C5 boven water. Wikkeling en massa meten zeer laagohmig door waardoor het aanstuursignaal vanuit de computer aan massa wordt gelegd. Gelukkig is het IC dat voor de aansturing zorgt tegen kortsluiting beveiligd dus daar geen schade(anders werd het wel erg kostbaar) Een nieuwe klep ( 3e) moet nu uitkomst brengen.

Met dit hele gezwam wil ik maar zeggen dat als je met computer fouten wordt geconfronteerd je toch nog maar eerst verder moet zoeken alvorens dit ding te (laten) vervangen en ik weet een dealer die je daar graag en enthousiast mee wil helpen zonder meteen te gaan vervangen.

Ik heb in aanvulling tot de foto´s van Johan ook thuis nog foto´s gemaakt van de EGRklep en de opstelling met de BOB plus het scoopbeeld dat je ziet als je het contact aanzet, als er belangstelling voor is wil ik die posten.

Groet, Ton

Auteur:  Harm [ 12 sep 2008 21:10 ]
Berichttitel:  Re: EGR klep perikkelen TONK

Mooi verteld, Ton.

Nadere info aan plaatjes zijn natuurlijk welkom!

Auteur:  Rene [ 12 sep 2008 22:36 ]
Berichttitel:  Re: EGR klep perikkelen TONK

Ah, foto's?

Nou, hier zijn ze dan.

Auteur:  Ronald [ 12 sep 2008 23:25 ]
Berichttitel:  Re: EGR klep perikkelen TONK

TonK schreef:
Kon uiteindelijk maar een ding betekenen n.l. sluiting van motorwikkeling met massa. Dit gemeten en jawel de zoveelste fabrikagefout van de C5 boven water.

Waarom wil ik van deze relatieve nieuweling op het forum WEL aannemen dat er een fabricagefout zit in een/de C5.
Hulde voor de beide heren die het hebben uitgezocht en het hier hebben gepubliceerd. Wat kan je meer wensen in een forum. :smt023
Een puntje van kritiek is echter de uitspraak: ´zoveelste fabrikagefout´. Die zijn er ongetwijfeld, als bij andere auto´s, maar worden hier niet nader toegelicht en dat is jammer.

Gr. Ronald

Auteur:  TonK [ 14 sep 2008 00:10 ]
Berichttitel:  Re: EGR klep perikelen TONK

Ronald,
Als je, net als ik, 7 jaar ervaring zou hebben met een C5 uit 2001 zou je begrijpen waar ik het over heb. Als relative nieuweling met een C5 (2004) heb je nog weinig ervaring. Je mag gerust weten dat ik wat moe begin te worden van Citroen want van alle problemen die ik heb gehad (meer dan 50) was zeker 90% niet nodig geweest als ontwerp, fabrikage en montage wat serieuser waren aangepakt door Citroen en dat vind ik jammer. :( Natuurlijk hebben ook andere auto´s problemen maar dat ik in 7 jaar C5 al veel meer problemen heb gehad dan in de voorafgaande 35 jaar Alfa (ook geen toonbeeld van betrouwbaarheid) geeft toch te denken.

Alle fabrikagefouten van de C5 opnoemen heeft geen zin want die zijn al uitgebreid aan de orde geweest op dit forum en het citroen C5 forum. Als je er meer van wilt weten raad ik je aan om alle berichten die er door de jaren zijn geopend eens rustig door te lezen maar dan wel goed lezen hoor want nu is je kennelijk ook ontgaan dat ik één van de beide heren ben die je hulde toezwaaid. Bedankt daarvoor. :D :D

Auteur:  GuidoK [ 14 sep 2008 00:36 ]
Berichttitel:  Re: EGR klep perikelen TONK

Ik vind inderdaad wel dat je gelijk hebt dat citroen als fabrikant weinig doet aan het verhelpen van bepaalde problemen. Toonbeeld is natuurlijk het reparatiesetje van de achterruit wat 7 jaar op zich heeft laten wachten. Ze moeten nu ook wel, ruiten worden in batches gemaakt, en de fabricage van deze ruit is al een tijdje gestopt (want phIII), en ze kunnen het zich natuurlijk niet permiteren dat er over een tijdje alle reserveonderdelen opgemaakt zijn (ruiten op). Ook een rubberen pakkinkje/stripje tussen het plastic handvat en de achterklep (break) hadden ze ook kunnen maken als voorkoming van de beschadiging van de lak. Door dit laatste euvel kan citroen natuurlijk (weer?) de naam van 'roestbak' oplopen bij het grote publiek (net als bijv opel midden/eind jaren 90 kreeg)
(om maar ff wat hele simpele dingen te noemen)
Maar goed, ik heb niet echt veel ervaring met andere fabrikanten wat betreft verbetering achteraf van hun product (behalve ford, en die waren op dat punt serieuzer bezig), alhoewel niet thuis geven wel bij het autofabrikantenwereldje hoort imo (soms hoor je verhalen die echt bedroevend zijn :shock: )

Maar ontopic: is de sluiting in de wikkeling van de motor een fabricagefout, een ontwerpfout of een slijtagefout? (laatste lijkt me eigenlijk niet).
En komt het vaker voor?

Auteur:  c5maarten [ 14 sep 2008 11:48 ]
Berichttitel:  Re: EGR klep perikelen TONK

Het is al eens eerder gezegd maar hier op het forum zit maar een heel klein deel van het aantal verkochte c5's.
Dus als het hier iets bij een paar man optreed vind ik niet dat meteen sprake is van een fabrikage fout.
Ik wil niet beweren dat de c5 een smetteloze auto is want dat klopt ook niet, heb er ook al genoeg dingen uitgehaald wat met een beetje meer denkwerk te voorkomen waren geweest.

Maar blijft, ik vind het een mooie meting verricht op de egrklep! :smt023

Pagina 1 van 1 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/