Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie elektronica & navigatie.
|
Pagina 1 van 1
|
[ 11 berichten ] |
|
help: airco / climate control op hol geslagen!
Auteur |
Bericht |
alain
|
 help: airco / climate control op hol geslagen!
Hallo,
De C5 van mijn vrouw heeft sinds gisteren het volgende probleem met de airco/climate control:
zodra de auto wordt gestart, staat hij, zoals altijd op de "auto" stand en op 20 graden en is de blower aan het werk en er komt koude lucht uit de roosters. Zoals het hoort, zie je de stand van de blower op je display dmv de fan die aangeeft hoe hard er geblazen wordt. Niks aan de hand lijkt het dus....
Maar dan...: binnen een minuut of twee slaat de auto stand af, de fan op de display is opeens van donker naar helemaal blanco/leeg, maar de blower blijft doorgaan met blazen op, wat het lijkt, dezelfde snelheid. De lucht die er dan uit komt is niet koud meer, het is net alsof de airco wordt uitgeschakeld, "gewone" lucht dus...
Terwijl dit alles gebeurt, kan ik drukken wat ik wil op de knoppen van de bediening van de climate control, maar er gebeurt helemaal niks! Blower blijft loeien, is niet harder of zachter te zetten...enige knop die enigszins lijkt te reageren is die van de luchtcirculatie, die licht dan oranje op en je hoort dan hetgeen wat je normaal ook hoort ("iets" wordt gesloten lijkt het en gevoelsmatig wordt er wat harder/luider geblazen).......maar nog steeds geen airco lucht...
Te pas en te onpas wordt opeens weer de "auto" stand uit zichzelf ingeschakeld en hij begint weer koude lucht te blazen....om gek van te worden! Dit gebeurt een paar keer en dan is het over en blijft hij staan op de, hoe zal ik het zeggen, "uit" stand....dus zonder koude lucht... sta je even stil en zet je de motor uit en weer aan, dan spring ie weer op de auto stand en begint alles weer opnieuw...
Tijdens dit alles is de eco stand trouwens helemaal niet meer te bedienen....behalve als je geluk hebt en hij staat (even) in de auto stand, dan kun je op de eco knop drukken, dan valt de fan op het scherm weer terug naar de uit stand, terwijl hij wel gewoon door blijft blazen.... O ja, dit nog: bovendien valt er ook niet meer handmatig de blower harder of zachter te zetten, hij blijft maar (vrij hard) loeien...
De auto is een paar weken geleden nog voor de 120.000 km beurt bij de dealer geweest, en zij hebben verder niks opgemerkt over het airco systeem oid...
Weet iemand raad hiermee? Kan me niet voorstellen dat dit valt onder het "karakter" wat bij een citroen hoort....volgens mij is er een of ander klopgeest huis aan het houden....
Alle suggesties zijn van harte welkom.
Mvg, alain
|
31 aug 2008 02:13 |
|
 |
vhsdown
V.I.P.
Geregistreerd: 01 feb 2007 19:26 Berichten: 623 Woonplaats: ZO brabant
Auto: Citroen C3 1.2 16v 110 pk Vti Exclusive AT6+ Full options + Navi + camera
Opties: full options navi camera
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2017
Energielabel: D
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 11000
Kleur: Wit met rood dak
Naar boven
|
 Re: help: airco / climate control op hol geslagen!
naar je garage en je airco module vervangen ! er zijn hier vele berichten over te vinden, zoek en je zult vinden.
_________________ Ome Henkie
2cv6 1971 gs 1975 gsa 1980 gsa x3 1982 bx 19trs 1986 bx 19tzi 1991 xantia 2.0 berline aut 1994 xantia 2.0 break aut 1998 C5 2.2 I hdi berline exclusive 2002 AUT4 zwart lederen bekleding C5 2.0 IIhdi berline 2007 AUT6 RT4 C5 2,0 III 2.0i 16v TOURER 2009 excl aut4 ng4 panorama C3 1.6 16v 120 pk Vti Exclusive Automaat + Full options + Navi + camera 12-2015
|
31 aug 2008 03:36 |
|
 |
JHV
C5club Chief Executive
Auto: Opel Meriva
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
Naar boven
|
Ach karakter van de C5. Wanneer die geen aandacht krijgt voelt het als een klopgeest misschien. Neem even de tijd voor haar(de C5). Vooral geen paniek, en dan even naar de garage, airco module checken en meestal vervangen. http://c5club.neerden.nl/c5/pdf/module_vervangen.pdfIs in het frans, wanneer je dat niet echt goed machtig bent, er staan duidelijke foto's bij. Misschien even verder zoeken op airco module. Mocht die het zijn, dan lijkt het me zelf te vervangen wanneer je een beetje handig bent. De C5 vind persoonlijke aandacht heel prettig. Kun je ook zien dat je klopgeesten dus kunt verjagen en dat dan pas karakter zichtbaar kan worden. Johan
|
31 aug 2008 07:20 |
|
 |
Jan Mets
V.I.P.
Auto: C5 Tourer 16 Vti ligne business
Bouwjaar: 2011
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: EGS6
kilometerstand: 103000
Kleur: Wit
Naar boven
|
Hier is al het een en ander over geschreven. viewtopic.php?f=6&t=2236Jan Mets
_________________ Citroen CX diesel, Citroen CX GTI, Citroen BX GTI Citroen Xsara, Porsche 944 turbo Citroen C5 ph1
|
31 aug 2008 11:38 |
|
 |
alain
|
Allereerst hartelijk dank voor de reacties! Had idd al de eerdere string gelezen, maar mijns inziens kwam dat niet overeen met ons probleem.
Aangezien wij sinds kort citroen rijden en ik mag aannemen dat jullie als ervaren Citroenisten (zeg ik het goed?) beter kunnen beoordelen wat hier aan de hand is, ben ik hiermee vanmiddag aan de slag gegaan.
Na de auto even te hebben laten gedraaid, en het probleem zich (natuurlijk) weer voordeed, heb ik de module in kwestie, die van de foto's dus (met de groene stekker verbinding en de langwerpige koelribben) eruit geschroefd. Ik weet niet of het de bedoeling is, maar de koelvinnen voelden heet, echt heet aan toen ik de module los had gemaakt. Moet hierbij wel vermelden dat ondertussen de auto nog draaide. Klopt dit? De lucht die door dat gat waar deze module in zit werd geblazen was van een gewone temperatuur, dus waarom waren de koelribben dan zo gloeiend heet? Is het hele principe van koelribben niet om hetgeen eronder/achter zit te koelen danwel koel te houden? Of hoort dit zo en heeft het een bepaalde functie?
Over functies gesproken, wat IS precies de functie van deze 'airco module'? Waar is het (goed) voor en wat regelt het allemaal? En als het idd dit ding is wat stuk is, waarom kan ik dan niet meer handmatig de fan regelen, danwel de eco stand inschakelen? Misschien een stomme vraag, maar in mijn beleving zou dit toch iets moeten zijn dat gescheiden van elkaar wordt geregeld, of iig geregeld zou moeten worden(!). Maar nogmaals, ben nog vrij groen met Citroen, dus misschien hoort deze (onhandige?) link van verschillende functies wel zo te zijn.
Vooraleer ik mijn sponsorship van de locale dealer ga vervolgen, hoor ik graag van jullie omtrent het bovenstaande.
Mvg, Alain
|
01 sep 2008 01:43 |
|
 |
EW
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 28 mei 2006 15:50 Berichten: 5300 Woonplaats: Glanerbrug
Auto: C4GP 2.0 16V LPG-G3
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Organummer: 11176
kilometerstand: 201000
Kleur: nocciola
KPH: Achter
Naar boven
|
alain schreef: de koelvinnen voelden heet, echt heet aan toen ik de module los had gemaakt. Moet hierbij wel vermelden dat ondertussen de auto nog draaide. Klopt dit? De lucht die door dat gat waar deze module in zit werd geblazen was van een gewone temperatuur, dus waarom waren de koelribben dan zo gloeiend heet? Is het hele principe van koelribben niet om hetgeen eronder/achter zit te koelen danwel koel te houden? Gelukkig heb ik de module nog niet in de hand gehad, maar durf ik wel wat over koelvinnen te zeggen: Koelen kan alleen plaatsvinden als er sprake is van een temperatuurverschil (of een fase-overgang, maar dat doet de airco zelf en daar is bij koelvinnen ook geen sprake van). Er stroomt lucht langs de te koelen vinnen. De vinnen kunnen alleen warmte afgeven als ze warmer zijn dan de langsstromende lucht. Gezien de buitentemperatuur van ca. 30 graden gisteren kan ik me goed voorstellen dat die vinnen nu richting 40 of hoger zitten. (boven 60 kun je nauwelijks nog aanraken). Of ze zo heet zouden mogen zijn als jij omschrijft weet ik alleen niet...
_________________ C4GP 2.0 16V LPG-G3
|
01 sep 2008 07:23 |
|
 |
alain
|
Nou, het probleem lijkt opgelost! Ik heb de betreffende module vandaag gekocht en geinstalleerd, hij doet het weer als vanouds!
Twee opmerkingen.
- Vanmiddag, onderweg naar de dealer ontstond er opeens een brandlucht in de auto....nader onderzoek van mijn reukorgaan wees in de richting van de boosdoener van dit geheel, de betreffende module dus....klopt dit?
- Nu de nieuwe module geplaatst is, hoor ik een of ander suizend irritant pieptoontje...dit lijkt te komen vanuit de richting van de module....is hier iets aan te doen, of plaatsen we dit onder het kopje 'karakter'?
Een ieder die mee heeft geholpen (meedenkend, of schrijvend, om het even) van harte bedankt en nu op naar de volgende storing!
Mvg, Alain
|
01 sep 2008 20:28 |
|
 |
vhsdown
V.I.P.
Geregistreerd: 01 feb 2007 19:26 Berichten: 623 Woonplaats: ZO brabant
Auto: Citroen C3 1.2 16v 110 pk Vti Exclusive AT6+ Full options + Navi + camera
Opties: full options navi camera
Bouwjaar: 2017
Energielabel: D
kilometerstand: 11000
Kleur: Wit met rood dak
Naar boven
|
ik heb ook die piep na het vervangen van de module. wie heeft een oplossing ?
_________________ Ome Henkie
2cv6 1971 gs 1975 gsa 1980 gsa x3 1982 bx 19trs 1986 bx 19tzi 1991 xantia 2.0 berline aut 1994 xantia 2.0 break aut 1998 C5 2.2 I hdi berline exclusive 2002 AUT4 zwart lederen bekleding C5 2.0 IIhdi berline 2007 AUT6 RT4 C5 2,0 III 2.0i 16v TOURER 2009 excl aut4 ng4 panorama C3 1.6 16v 120 pk Vti Exclusive Automaat + Full options + Navi + camera 12-2015
|
01 sep 2008 20:50 |
|
 |
bachus
|
fluittoon/piep na vervangen module. Haal de module er weer uit en breng wat sileconenkit aan op het vlak net onder de schroefbevestiging en wel zo dat overal kit zit waar de module de behuizing raakt. Eigenlijk fabriceer je zo een pakking, waardoor er geen valse lucht meer langs kan. Resultaat piepen/fluiten is weg.
|
16 jul 2009 00:21 |
|
 |
alain
|
Wederom bedankt!
Mvg, Alain
|
16 jul 2009 21:04 |
|
 |
Paljas
V.I.P.
Geregistreerd: 12 mei 2007 09:59 Berichten: 610 Woonplaats: Rosmalen
Auto: Tourer exclusive aut
Opties: leer
Bouwjaar: 2008
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 1164CJ
kilometerstand: 143000
Kleur: rouge profond
Naar boven
|
Ligt het aan het weer ? Gisteren pollenfilter vervangen en airco dood. Toeval of niet ? Vandaag gebruikte aircomodule gehaald bij Maresia in Kaatsheuvel en het draait weer zoals het hoort.Dankzij deze club vond ik alle informatie hoe dit te doen. Nu nog op zoek naar een mosfet en dan heb ik weer een reserve.
_________________ C5 Break 2.0i exclusive 2002
|
17 jul 2009 15:13 |
|
 |
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 11 berichten ] |
|