Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 


GJO

Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie elektronica & navigatie.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ] 
 EGR klep perikelen TONK 
Auteur Bericht
Citroën Specialist & Sponsor
Citroën Specialist & Sponsor
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 00:52
Berichten: 935
Woonplaats: Nieuw-Vennep
Auto: Citroen C6 3.0V6
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Energielabel: G
Versnellingsbak: BVA6


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht EGR klep perikelen TONK
Ben niet zo´n voorstander van het posten van wat ik allemaal doe, maar in overleg met TONK toch maar een nieuw draadje geopend.

TONK had een probleem in zijn HPI, dat is verholpen maar direct daarna kwam weer de melding " storing uitlaatgas" op het display. De lexia gaf al snel aan dat de EGR klep de boesdoener was. TONK vang je echter niet zomaar, qua elektronika hoef je hem weinig te vertellen, dus schema´s doorgefaxt. TONK sloeg aan het meten en kwam eigenlijk tot de conclusie dat de klep goed moest zijn. TONK heeft nog een dummy gemaakt en die er aan geprikt en eigenlijk was zijn slot conclusie dat de computer defect moest zijn.
vandaag hebben we de BOB (brake out box, een tussenstekker tussen de computer en de bedrading om goed te kunnen meten) er tussen gehangen en met behulp van de scope gekeken waar het nu mis ging. Eerst met de huidige egr klep, meten en geen bloksignaal. Toen met de dummy van TONK, ha een mooi bloksignaal. Conclusie computer moet goed zijn. In eens toverde TONK nog een egr klep uit zijn kofferbak...die er aan gehangen, mooi bloksignaal. Duidelijk is dus geworden dat de huidige egr klep defect is en de computer gewoon goed werkt.

wordt vervolgd

en foto´s : Hier klikken!

_________________
Garage Johan Oldenhage B.V. Tarwestraat 9 2153 GE Nieuw Vennep


11 sep 2008 21:36
Profiel
Antwoord met een citaat
Bericht Re: EGR klep perikkelen TONK
TONK??


11 sep 2008 21:56
Clubcafé-uitbater
Clubcafé-uitbater
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 30 jun 2006 11:41
Berichten: 11348
Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Soft sand


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: EGR klep perikkelen TONK
http://www.c5club.nl/c5forum/memberlist.php?mode=viewprofile&u=52 is TONK

_________________
Met vriendelijke groet
Herman.........

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

klik



_______________________________________________________
Mijn ander vervoer is een E-bike.


11 sep 2008 21:58
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 23:54
Berichten: 4883
Woonplaats: Leiden
Auto: C6 3.0HDI Exclusive
Opties: 1 van 3
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 165.000
Kleur: Blanc Banquise


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: EGR klep perikkelen TONK
Nou vooruit Johan, je eerste eigen draadje. :smt023
Je voorbehoud in deze is duidelijk en terecht, maar het is leuk om te vernemen dat je samen met een klant die blijkbaar specifieke electronoische expertise kan inbrengen tot een (snellere) diagnose kan komen. Niks mis mee, lijkt me.
@de niewelingen en we hebben er velen: ´Oldenhage´, ´JO´, ´Johan´, ´huisdealer´, dit is hem. ;) Geen wonderdokter, gewoon ´de Citroen´ werkplaatstarieven maar zoals je kan lezen iemand die in problemen wel een uitdaging ziet om ze op te lossen.

gr. Ronald

_________________
C6 3.0 V6 HDI Exclusive, BVA6, 09/2009, 120.000 km, Blanc Banquise, ORGA ?????CJ
Jinba Ittai Mazda '92 Black Miata, 180.000 mijl,
(Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5 en 1x C6)


11 sep 2008 22:12
Profiel
C5club Fan
C5club Fan

Geregistreerd: 01 jun 2006 00:00
Berichten: 96
Woonplaats: Soest
Auto: C5 Break 2.0 HPI Exclusive
Opties: Parelmoerlak,Park pak (V-A), Bandensp.Cnrl.,Xenon,VDO nav.,Robospot.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2001
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 65.000
Kleur: iets groenigs


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: EGR klep perikkelen TONK
Allereerst hulde aan Johan. De service en support die hij verleent is van grote klasse. Ik zou nog veel meer superlatieven kunnen noemen maar dat doe ik maar niet want dan wordt hij nog groter en past hij niet meer in mijn auto bij een volgend probleem.
Dat hij dit draadje opende is omdat de het ook interssant kan zijn voor anderen die geconfronteerd worden met hoge kosten voor een reparatie en je kunt zien dat je door de boordcomputer behoorlijk op het verkeerde been kan worden gezet. Inderdaad ben ik iemand die eerst zekerheid wil voordat hij dure onderdelen gaat vervangenen bovendien wil ik weten waarom iets fout gaat (beroepsmisvorming)

Frequente lezers van het C5 forum weten dat ik al erg lang met EGR kleppen aan het stoeien ben en ondertussen mag zeggen dat ik er wel het een en ander van af weet maar dit geval kwam ik er niet zo snel uit. De auto gaf aan "storing uitlaatgas" + de beide lampjes. Mijn zelfgebouwde OBD-2 lezer gaf P0400 aan EGR flow fault en geen P0403 EGR circuit fault. Dit was vreemd omdat ik de 403 voorheen wel altijd had. De EGR klep gedemonteerd en doorgemeten. Klepmotor was in prima conditie en ook de potentiometer functioneerde prima. Eerste diagnose was de klep wordt niet aangestuurd vanuit de computer. Er is echter niet dynamisch in de auto te meten zonder de bedrading te beschadigen en dat wilde ik niet dus heb ik een dummyklep gebouwd welke electrisch gezien equivalent was aan de EGRklepmotor. Hierop met de scoop gemeten en zag dat er wel stuur pulsen naar de klep werden gestuurd. Toen werd het even lastig tot Johan bereid was om de BOB in te zetten. Deze plaats je tussen autobedrading en computer waarbij alle signalen die naar/van de computer gaan naar buiten zijn uitgevoerd en je dus alles van en naar de computer kunt meten terwijl alles normaal in bedrijf is.

Toen bleek dat de aansturing van de klep die ik bij de dummy wel zag er niet was bij de ingebouwde EGR klep. Conclusie: EGRklepmotor defect. Een ander motor (die ik nog had) los aangesloten en ziedaar wel aansturing dus een bevestiging dat de ingebouwde EGRmotor defect was.Ik besloot zelf thuis de klep om te wisselen wat bij Johan geen enkel probleem gaf ondanks alle tijd die hij er al aan had besteed.

Thuis de klepmotor uitgebouwd en op de werkbank gemeten. Perfect, niets aan te vinden. Contacten gereinigd en los aangesloten. Keurige aansturing. Klep weer ingebouwd. Geen aansturing. Met een extern powersupply de klepmotor bekrachtigd (had ik daarvoor ook al meerdere keren gedaan) en jawel klep functioneerd. Niets aan de hand dus. Weer de computer aangesloten: geen aansturing. Klepmotor weer gedemonteerd, aangesloten en jawel: aansturing. Toen klepmotor op de klep gezet en met 1 schroef vastgezet: geen aansturing. Dit proces was perfect te meten doordat ik van Johan de BOB mee naar huis mocht nemen. Johan, te gek maar ik wordt eentonig.
Kon uiteindelijk maar een ding betekenen n.l. sluiting van motorwikkeling met massa. Dit gemeten en jawel de zoveelste fabrikagefout van de C5 boven water. Wikkeling en massa meten zeer laagohmig door waardoor het aanstuursignaal vanuit de computer aan massa wordt gelegd. Gelukkig is het IC dat voor de aansturing zorgt tegen kortsluiting beveiligd dus daar geen schade(anders werd het wel erg kostbaar) Een nieuwe klep ( 3e) moet nu uitkomst brengen.

Met dit hele gezwam wil ik maar zeggen dat als je met computer fouten wordt geconfronteerd je toch nog maar eerst verder moet zoeken alvorens dit ding te (laten) vervangen en ik weet een dealer die je daar graag en enthousiast mee wil helpen zonder meteen te gaan vervangen.

Ik heb in aanvulling tot de foto´s van Johan ook thuis nog foto´s gemaakt van de EGRklep en de opstelling met de BOB plus het scoopbeeld dat je ziet als je het contact aanzet, als er belangstelling voor is wil ik die posten.

Groet, Ton


12 sep 2008 21:07
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 mei 2006 00:36
Berichten: 14808
Woonplaats: 0183
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: EGR klep perikkelen TONK
Mooi verteld, Ton.

Nadere info aan plaatjes zijn natuurlijk welkom!

_________________
Groeten,
Harm.

Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.


12 sep 2008 21:10
Profiel
Beheerder
Beheerder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 mei 2006 20:04
Berichten: 8100
Woonplaats: Velsen.
Auto: C5 Berline "de Gouden Koets"
Opties: C5 Club instaplijsten.LED's in de koplampen en comfortbollen.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10481CJ
Productienummer: 10178
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 171717
Kleur: Sable Langrune
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: EGR klep perikkelen TONK
Ah, foto's?

Nou, hier zijn ze dan.

_________________
C5 Berline 2005
C4 Cactus 2015
Aygo 2015
Peugeot 108 2019
Honda CBF 1000i 2007 (dagelijkse kilometervreter bij droog weer)


12 sep 2008 22:36
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 23:54
Berichten: 4883
Woonplaats: Leiden
Auto: C6 3.0HDI Exclusive
Opties: 1 van 3
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 165.000
Kleur: Blanc Banquise


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: EGR klep perikkelen TONK
TonK schreef:
Kon uiteindelijk maar een ding betekenen n.l. sluiting van motorwikkeling met massa. Dit gemeten en jawel de zoveelste fabrikagefout van de C5 boven water.

Waarom wil ik van deze relatieve nieuweling op het forum WEL aannemen dat er een fabricagefout zit in een/de C5.
Hulde voor de beide heren die het hebben uitgezocht en het hier hebben gepubliceerd. Wat kan je meer wensen in een forum. :smt023
Een puntje van kritiek is echter de uitspraak: ´zoveelste fabrikagefout´. Die zijn er ongetwijfeld, als bij andere auto´s, maar worden hier niet nader toegelicht en dat is jammer.

Gr. Ronald

_________________
C6 3.0 V6 HDI Exclusive, BVA6, 09/2009, 120.000 km, Blanc Banquise, ORGA ?????CJ
Jinba Ittai Mazda '92 Black Miata, 180.000 mijl,
(Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5 en 1x C6)


12 sep 2008 23:25
Profiel
C5club Fan
C5club Fan

Geregistreerd: 01 jun 2006 00:00
Berichten: 96
Woonplaats: Soest
Auto: C5 Break 2.0 HPI Exclusive
Opties: Parelmoerlak,Park pak (V-A), Bandensp.Cnrl.,Xenon,VDO nav.,Robospot.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2001
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 65.000
Kleur: iets groenigs


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: EGR klep perikelen TONK
Ronald,
Als je, net als ik, 7 jaar ervaring zou hebben met een C5 uit 2001 zou je begrijpen waar ik het over heb. Als relative nieuweling met een C5 (2004) heb je nog weinig ervaring. Je mag gerust weten dat ik wat moe begin te worden van Citroen want van alle problemen die ik heb gehad (meer dan 50) was zeker 90% niet nodig geweest als ontwerp, fabrikage en montage wat serieuser waren aangepakt door Citroen en dat vind ik jammer. :( Natuurlijk hebben ook andere auto´s problemen maar dat ik in 7 jaar C5 al veel meer problemen heb gehad dan in de voorafgaande 35 jaar Alfa (ook geen toonbeeld van betrouwbaarheid) geeft toch te denken.

Alle fabrikagefouten van de C5 opnoemen heeft geen zin want die zijn al uitgebreid aan de orde geweest op dit forum en het citroen C5 forum. Als je er meer van wilt weten raad ik je aan om alle berichten die er door de jaren zijn geopend eens rustig door te lezen maar dan wel goed lezen hoor want nu is je kennelijk ook ontgaan dat ik één van de beide heren ben die je hulde toezwaaid. Bedankt daarvoor. :D :D


14 sep 2008 00:10
Profiel
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 sep 2007 23:15
Berichten: 868
Auto: xc70 Limited Edition
Opties: bijna alles
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 60dkm
Kleur: Twilight Bronze


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: EGR klep perikelen TONK
Ik vind inderdaad wel dat je gelijk hebt dat citroen als fabrikant weinig doet aan het verhelpen van bepaalde problemen. Toonbeeld is natuurlijk het reparatiesetje van de achterruit wat 7 jaar op zich heeft laten wachten. Ze moeten nu ook wel, ruiten worden in batches gemaakt, en de fabricage van deze ruit is al een tijdje gestopt (want phIII), en ze kunnen het zich natuurlijk niet permiteren dat er over een tijdje alle reserveonderdelen opgemaakt zijn (ruiten op). Ook een rubberen pakkinkje/stripje tussen het plastic handvat en de achterklep (break) hadden ze ook kunnen maken als voorkoming van de beschadiging van de lak. Door dit laatste euvel kan citroen natuurlijk (weer?) de naam van 'roestbak' oplopen bij het grote publiek (net als bijv opel midden/eind jaren 90 kreeg)
(om maar ff wat hele simpele dingen te noemen)
Maar goed, ik heb niet echt veel ervaring met andere fabrikanten wat betreft verbetering achteraf van hun product (behalve ford, en die waren op dat punt serieuzer bezig), alhoewel niet thuis geven wel bij het autofabrikantenwereldje hoort imo (soms hoor je verhalen die echt bedroevend zijn :shock: )

Maar ontopic: is de sluiting in de wikkeling van de motor een fabricagefout, een ontwerpfout of een slijtagefout? (laatste lijkt me eigenlijk niet).
En komt het vaker voor?

_________________
IAM ISTVC 'ALIQVID FIET' METVO


14 sep 2008 00:36
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 29 aug 2007 18:39
Berichten: 2469
Auto: Citroen 2cv
Opties: Elektronische ontsteking
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1986
Energielabel: H
kilometerstand: 45000
Kleur: Blue Celeste


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: EGR klep perikelen TONK
Het is al eens eerder gezegd maar hier op het forum zit maar een heel klein deel van het aantal verkochte c5's.
Dus als het hier iets bij een paar man optreed vind ik niet dat meteen sprake is van een fabrikage fout.
Ik wil niet beweren dat de c5 een smetteloze auto is want dat klopt ook niet, heb er ook al genoeg dingen uitgehaald wat met een beetje meer denkwerk te voorkomen waren geweest.

Maar blijft, ik vind het een mooie meting verricht op de egrklep! :smt023

_________________
Citroen 2cv6 spécial 1986


14 sep 2008 11:48
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ] 




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.