Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 




Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie elektronica & navigatie.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 
 Inbouw van Pioneer Audio en BlueTooth Carkit 
Auteur Bericht
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 maart 2008 19:47
Berichten: 79
Woonplaats: Den Haag
Auto: C5 Tourer, Exclusive, 2.0i 16v
Opties: MyWay Navigatie
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12008
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 220000
Kleur: Suroit


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Inbouw van Pioneer Audio en BlueTooth Carkit
Hallo Forumleden,

In het clubbelang heb ik getracht een bijdrage te leveren met een gedetailleerde beschrijving van de inbouw van mijn Pioneer Auto apparatuur.

Gebruikte Onderdelen :

Pioneer DEH-P77

Bijlage:
9.JPG


Pioneer CDX-P1200 (oud model, nieuw model P1270)

Bijlage:
10.JPG


Pioneer BTB-200

Bijlage:
cdbtb200_1.jpg


Pioneer CA-D-PI.030

Bijlage:
1.JPG


Pioneer TS-1789

Bijlage:
7.JPG


Adapterfrontje voor overbleven gat van originele radio gewoon gescoord op Ebay, voor een iets van 20,- incl. verzendkosten.


Allereerst heb ik door de citroen-dealer mijn oude radio later afmelden.
Deze was al zo aardig om de originele radio gedeeltelijk uit te bouwen.
Dit gebeurde door twee torx-boutjes te lossen achter de kapjes om de knoppen (centrale vergrendeling, en (bij mij) alarm).
Deze kapjes komen los door ze simpelweg los te wippen met een schroevendraaiertje.

Nu kunnen de inbouwwerkzaamheden beginnen.

Ik ben begonnen met de installatie van de CA-D-PI comfort adapter.
Deze wordt aangesloten tussen de power ISO van de auto en de radio.
De andere originele stekkertjes (Geel/Groen/Blauw) blijven los en niet meer aangesloten.

Voor de antenne moest er een verloopstekkertje geplaatst worden. Mijn radio had nog een oud antenne systeem, en de auto was uitgerust met de nieuwere generatie.

Dan blijft alleen nog de bekende IP-bus connector van Pioneer over.
De CA-D-PI heeft een in- en uitgang. Ook is via de kleuren zwart en blauw aangegeven waar welke stekker/kabel naar toe moet.

Voor zover is het radiogedeelte afgerond.
Rest alleen nog de bedrading van de cd-wisselaar en bluetooth adapter aan te sluiten.
Ik heb dit gedaan door een aftakking te maken op de bedrading van de CA-D-PI.
Ik had eigenlijk alleen maar +12v en een massa nodig.
De originele zekering t.b.v. de radio heb ik niet hoeven aanpassen, wat inhoud dat het geheel netjes binnen het stroomgebruik blijft en geen ongewone belasting op de bestaande bekabeling teweeg brengt.

Op onderstaande foto is het alles duidelijk zichtbaar aangesloten.
Ook aftakking van de gele en zwarte draad voor de voeding van de wisselaar en bluetooth adapter.

Bijlage:
1-1.JPG


Vervolgens begonnen aan de ombouw van de dashboard kastje.
Ik heb getracht om de wisselaar onder de stoel plaatsen, maar daar liet de beschikbare ruimte het niet toe om deze wisselaar ergens te monteren.
Voor mij was het dashboardkastje de meest geschikte locatie voor wisselaar en bluetooth carkit. Dan maar geen bergen papier die je bijna nooit gebruikt. (persoonlijke ervaring, kan per persoon verschillen ;-) , en jammer van dat gekoelde blikje frisdrank op die warme zomerdag )

Na verwijdering van het plankje was de plaatsing van beide apparaten te simpel voor woorden. De bevestiging is gelukt met dubbelzijdig klevend tape.
Deze is tegenwoordig in varianten te verkrijgen die de krachten die ontstaan meer dan kunnen weerstaan. Voordeel is ook dat er niet echt grof geboord of gezaagd te worden in onze geliefde Fransoos.

Er zijn standaard achterin de dashboard unit gaten te vinden waar de bekabeling makkelijk door te voeren is.
Bijlage:
2.JPG


Aangezien hier ook de bluetooth carkit is geplaatst komt hier dus ook de microfoon(kabel) vandaan. Verder wordt deze alleen maar verbonden met een voeding (geel/zwart) en de IP-bus van pioneer.

Deze microfoon(kabel) moest naar het lampje tussen de zonnekleppen. Dit is me gelukt middels een stukje VD-draad (harde kern koperdraad) en tape.

Het stukje VD laat zich sturen door allerlei openingen en kieren. Eenmaal een doorgang gevonden kan de microfoonkabel vast-getaped worden aan het uiteinde en rustig teruggetrokken worden.

Bijlage:
5-5.JPG


De bekleding op de A-stijl laat zich redelijk makkelijk verwijderen
Bijlage:
3.JPG

Bijlage:
4.JPG


De oversteek van verlichting naar A-stijl wederom met VD draad.

Bijlage:
5.JPG


De microfoon is uiteindelijk met lijmpistool bevestigd aan het plastic.
Anders zou siliconenkit ook wel werken, maar is minder sterk.

Bijlage:
12.JPG


Voordeel van deze bevestigingswijze is dat hij sterk genoeg is om een schoonmaakbeurt te overleven maar geen sporen achterlaat indien hij verwijderd wordt.
Voor mij een niet geheel verwaarloosbaar onderwerp. Ik persoonlijk vind autos die meer weg hebben van een Zwitserse gatenkaas niet zo aantrekkelijk.

Ik ben een liefhebber van een degelijke geluidsinstallatie. Dit moge uiteraard wel duidelijk zijn door dit draadje.
Ik heb al meerdere draadjes gelezen over de speakers van de C5.

Ik wil hier toch nog wat aan toevoegen. Fotos.
Deze moeten de ongelovige toch enigszins overtuigen ??
De speakers zijn geheel van kunststof en hebben een magneetje die niet eens op mn koelkast zou blijven plakken

Bijlage:
7.JPG


Ter vergelijk een autospeaker zoals deze kan of zou moeten zijn. Uiteraard is het maar waar je je centen aan wil spenderen.

Bijlage:
6.JPG


De speakerset die ik heb gebruikt als vervanging kost niet meer dan 80,- euro en leveren een aanzienlijke verbetering op.
Het zijn custom-fit speakers dus geen geboor of gezaag.

Rest alleen nog de fotos van het eindresultaat :

Bijlage:
8.jpg


Bijlage:
9.JPG


Bijlage:
10.JPG


Bijlage:
11.JPG


De aanpassingen die ik in andere draadjes gelezen heb over de +12v draad en het niet onthouden van de presets moet ik in mijn geval ontkrachten. Waarschijnlijk lost de CA-D-PI-030 dit probleem op.
Mijn Radio gaat netjes met het contact uit. Daarnaast laat de radio zich perfect bedienen met de unit op de stuurkolom.

Ondertussen heb ik het geheel al een tijdje in gebruik.
Persoonlijk ben ik erg te spreken over de Bluetooth carkit van pioneer.
De combi met de radio is echt perfect. Geen mutebox of andere oplossingen. De telefoongesprekken zijn perfect over de speakers en de mic te voeren.
De radio fungeert ook als display voor de gesprekken zoals een Parrot-kit dit doet.
Nummers van binnenkomende gesprekken, etc. etc.
Daarnaast kan je ook Bluetooth audioapparatuur aansluiten op de radio.
Ik kan zelfs met mijn stuurbediening de telefoon aannemen en gesprekken afsluiten.

Het enige wat volgens mij nog niet volgens plan werkt is het display in het dashboard.
Maar ik laat binnenkort weer de Radio aanmelding in de auto. Wellicht zal het display dan ook gevuld worden met info uit de CA-D-PI. Deze beweerd namelijk dit ook te doen.

Ramon.


Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

_________________
Groet,
Ramon

Visa 11RE, Visa Chrono, ZX 1.6i sx Break, C5 2.0i 16v exclusive break, C5 II-x7 2.0 Tourer


23 mei 2008 23:40
Profiel
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard

Geregistreerd: 15 jul 2007 03:03
Berichten: 590
Woonplaats: Zuid-limburg
Auto: C5 berline 2.0 16V exclusive
Opties: Alles
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Organummer: 9325CJ
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 255.000
Kleur: groen


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Inbouw van Pioneer Audio en BlueTooth Carkit
Coole "how to" :smt038 ik heb de DEH-P65BT, dat bespaarde me wat inbouwen.
Het display, werkt alleen als je een adapter aanschaft van ongeveer 100 euro, ik vond het dat niet waard,de stuurbediening zit er dichtbij de radio zelf, voor mij geen meerwaarde.
Welke maat speakers kunnen erin 16 cm?


24 mei 2008 00:05
Profiel
Beheerder
Beheerder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 mei 2006 17:31
Berichten: 33374
Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Inbouw van Pioneer Audio en BlueTooth Carkit
Netjes :smt023

_________________
Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.)
Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Bleu Encre
Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien


26 mei 2008 09:26
Profiel
C5club Fan
C5club Fan
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 nov 2010 21:00
Berichten: 75
Woonplaats: Kaatsheuvel
Auto: C5 Break 2.0-16v 5MT Ligne Prestige
Opties: Trekhaak, Pioneer speakers
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Organummer: 09345
Productienummer: 10483
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 168000
Kleur: BLEU MAURITIUS


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Inbouw van Pioneer Audio en BlueTooth Carkit
Heb je het display nog werkend gekregen met de CADPi van pioneer?

_________________
Geniet van het leven het duurt al zo kort........


17 jan 2011 17:18
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 maart 2008 19:47
Berichten: 79
Woonplaats: Den Haag
Auto: C5 Tourer, Exclusive, 2.0i 16v
Opties: MyWay Navigatie
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12008
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 220000
Kleur: Suroit


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Inbouw van Pioneer Audio en BlueTooth Carkit
@ Redvoman,

Het display werkt alleen als je de originele radio als ´aanwezig´ laat in de centrale computer van de c5.
Door verkeerde info heb ik deze af laten melden door de garage bij aanschaf van de auto. Toen de can-interface gemonteerd was kon de radio-functie niet meer op ´aanwezig´ gezet worden omdat de centrale computer de interface niet als ´radio´ herkende. In dat geval had ik de radio weer terug moeten bouwen en het verhaal opnieuw moeten doorlopen.
Dit is er nooit van gekomen en was kort daarna ook geen gemis omdat ik een pioneer AVIC-x3II heb aangeschaft, waarvan hier op het forum ook een post.

Verder nog elke dag veel plezier van deze interface !!

Succes met je project !

Groet,
Ramon.

_________________
Groet,
Ramon

Visa 11RE, Visa Chrono, ZX 1.6i sx Break, C5 2.0i 16v exclusive break, C5 II-x7 2.0 Tourer


17 jan 2011 20:38
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Geregistreerd: 16 jul 2012 19:50
Berichten: 362
Auto: C5 Tourer 2.0 HDi 138
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 281287
Kleur: zilvergrijs


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Inbouw van Pioneer Audio en BlueTooth Carkit
Ik heb een vraag.

Ik krijg volgende week de Alpine APF-D100PS binnen.

Afbeelding

Het is een interface om mijn Alpine-radio met de stuurwielbediening en het boordcomputerdisplay te laten lullen. Nou lees ik in een ander topic dat je storingen kunt krijgen als je de geschakelde plus uit de ISO-connector gebruikt, terwijl in dit topic daar niet over gesproken wordt. Fungeert de adapter als tussenkabeltje waar René het in het andere topic naar refereert, of gebruikt de Pioneer-radio uit dit topic de constante plus als grote stroomleverancier in plaats van de geschakelde?

Als ik naar de ISO-stekker van mijn radio kijk blijkt de geschakelde plus inderdaad op pin 4 te zitten, wat volgens deze pdf inderdaad de geschakelde plus van het VAN-netwerk is, niet oké dus.

Volgens dezelfde PDF is pin 6 de contactgeschakelde plus en pin 7 de permanente plus. Gaat de geschakelde plus van pin 6 echt buiten de BSI om? Met andere woorden: Als het kabeltje wat ik binnenkrijg niet de pinnen op de juiste manier omleidt, kan ik dan straffeloos pin 6 gebruiken?


11 aug 2012 13:01
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Geregistreerd: 16 jul 2012 19:50
Berichten: 362
Auto: C5 Tourer 2.0 HDi 138
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 281287
Kleur: zilvergrijs


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Inbouw van Pioneer Audio en BlueTooth Carkit
Ik zag dat de link naar de PDF die ik hierboven gebruikt heb eigenlijk voor een Peugeot RD3 is, maar ik vermoedde dat de pin-layout hetzelfde zou zijn, maar in deze link zie ik een heel andere pin-layout. Welke klopt?

edit: De zoekfunctie heeft mij antwoord gegeven. Alleen vraag ik me nog steeds af hoe de geschakelde plus van de radio uit dit topic aangesloten is.


11 aug 2012 13:37
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 08 apr 2012 15:26
Berichten: 413
Woonplaats: Erps-Kwerps, Belgium
Auto: C5 Break 2.2Hdi exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 99800
Kleur: gris orageux


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Inbouw van Pioneer Audio en BlueTooth Carkit
Moest je echt twijfelen of achteraf toch nog storingen hebben, trek dan even een nieuwe constante plus kabel rechtstreeks van de accu. Geschakelde plus aftakken van de sigarettenaansteker voor en nog even een nieuwe massakabel maken onder het dashboard en alles is dik in orde. Voordelen hiervan zijn (voor mij toch, sommigen zullen me tegenspreken) dat de radio niet uitvalt als de auto op eco modus gaat. Na een kwartiertje auto poetsen is dat namelijk het geval als je radio staat te spelen... Verder ben je verzekert van voldoende voeding.

_________________
Free beats!


11 aug 2012 22:14
Profiel
C5club Newbie
C5club Newbie

Geregistreerd: 13 okt 2012 17:43
Berichten: 1
Auto: Break
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2001
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 250000
Kleur: grijs


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Inbouw van Pioneer Audio en BlueTooth Carkit
Dank. Duidelijk verhaal!


16 okt 2012 22:15
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 48 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.