Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 




Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie elektronica & navigatie.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 39 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
 Oplopende en te hoge laadspanning 
Auteur Bericht
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Geregistreerd: 14 mei 2019 10:16
Berichten: 472
Auto: C5 Break 2.0HDi 110pk
Opties: Geen :)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 378.000
Kleur: Grijs aluminium


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Oplopende en te hoge laadspanning
Goeiedag,

Mijn redelijk op leeftijd zijnde dame heeft weer een probleempje.

Sinds een week of 2 valt af en toe het instrumentenpaneel uit, althans, alle wijzertjes vallen uit, de lichtjes blijven wel werken. Ook de info van het schermpje boven op het dashboard verdwijnt, maar er blijven wel wat balkjes zichtbaar. Ook de airco stopt.

Na korte tijd floept alles weer aan, op het schermpje bovenop dash verschijnt eerst een beeldje van de auto met de hoogte aangegeven.

Voordat alles uitvalt zie ik eerst dat de accumeter oploopt, tot soms tusssen de 2 rode balkjes. Eergisteren de multimeter meegenomen en heb gemeten wat de laadspanning is op zo'n moment van wijzer tegen eerste rode balkje aan. Op dit moment werkte alles nog gewoon. 15,2V gemeten.

Ik zie dat dit steeds sneller cq vaker begint te gebeuren.

Heb gisteren voor de tweede keer uitgelezen en de fouten die ik enkele dagen geleden tegen kwam en gewist had zijn weer terug. De imo belangrijkste fout heeft code P0251, "tijdelijke storing, accuspanning te hoog, te hoge spanning".
Tweede fout, "tijdelijke storing, voedingspanning te lage spanning, Code P2A50.

Ook deze 3 fouten, "Defect op afstand, tijdelijke storing, motortoerental, watertemperatuur en wagensnelheid ontvangen waardes niet correct. Storingen veroorzaakt door andere computer".

Vorige jaar een nieuwe alternator/dynamo gemonteerd, deze alternator heeft geen vrijlooppoelie.
Maar het huidige probleem is pas sinds kort aanwezig.

Wie heeft er enig vermoeden van waar ik de oorzaak dien te zoeken?


14 jul 2022 09:48
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Oplopende en te hoge laadspanning
Waar heb je gemeten met de multimeter, op de loden accupolen zelf?
Of op een andere plek, op de klemmen daarvan, of nog weer ergens anders?

De reden van m'n vraag: er zou ergens een slechte verbinding kunnen zijn. Een daarvan is die van de accupool klemmen.

Voorts: hoe oud is de accu?

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


14 jul 2022 10:46
Profiel
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 08 nov 2009 16:06
Berichten: 3548
Woonplaats: 0227
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS5)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2017
Energielabel: A
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 198kkm
Kleur: Blanc Narcré


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Oplopende en te hoge laadspanning
Spanning regelaar op dynamo doet zijn werk niet goed.
Kan desastreus zijn voor bepaalde elektronica.


14 jul 2022 10:47
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 01 apr 2013 00:12
Berichten: 7260
Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Oplopende en te hoge laadspanning
Hoe dan ook is 15,2 volt teveel. Elektronica kan afschakelen door defect raken of door een overspanningsbeveiliging. Goed is het niet.
Een nieuwe dynamo kan net zo goed defect raken, leeftijd zegt niet alles.


14 jul 2022 10:55
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Geregistreerd: 14 mei 2019 10:16
Berichten: 472
Auto: C5 Break 2.0HDi 110pk
Opties: Geen :)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 378.000
Kleur: Grijs aluminium


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Oplopende en te hoge laadspanning
@JW-C5 Gemeten op de klemmen, accu is ongeveer 2 jaar oud.

@boes Ben je er zonder meer zeker van dat de spanningsregelaar faalt? Kan ik die regelaar op de 1 of andere manier checken?

@c5jan Ja, ik schrok er al een beetje van, te hoge spanning en uitschakelende electronica is reden tot grote zorg.

Ik merk op dat geen van jullie 3en iets zegt over het ontbreken van een vrijloop-poelie. Is dit omdat jullie geen verband zien tussen poelie en te hoge laadspanning?


14 jul 2022 11:41
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 01 apr 2013 00:12
Berichten: 7260
Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Oplopende en te hoge laadspanning
Onder geen enkele omstandigheid mag de spanning te hoog worden.
De vrijlooppoelie is bedoeld om energie te sparen, niet om spanning te regelen.
Deze heeft kortom geen invloed op de laadspanning.


14 jul 2022 12:15
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58
Berichten: 13870
Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: HYUNDAI TUCSON MX4 48V SHINE
Opties: trekkaak
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 621
Kleur: zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Oplopende en te hoge laadspanning
die regeling zit in de alternator.


14 jul 2022 12:44
Profiel
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 04 aug 2017 11:44
Berichten: 2181
Woonplaats: Breda
Auto: C5 Berline 3.0 V6 Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 188000
Kleur: grijs.


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Oplopende en te hoge laadspanning
Ik zou om te beginnen de accupolen loshalen en de polen opschuren tot ze er weer fris uitzien. Daarna weer de klemmen monteren met een beetje zuurvrije vaseline.

_________________
Ex: 2cv, Renault4, Traction BL 1938, Dspecial, Ds23 ie bvh, Gsclub, Austin princess 2300, CX2400 break, BX RD, CX2500TRD, MGB, MGC, XM 2.0 16v, Saxo 1.1, DS21ie bvm, SM 2.7 ie, Xantia 2.0 16v.


14 jul 2022 12:50
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Geregistreerd: 14 mei 2019 10:16
Berichten: 472
Auto: C5 Break 2.0HDi 110pk
Opties: Geen :)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 378.000
Kleur: Grijs aluminium


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Oplopende en te hoge laadspanning
Zojuist de polen en de klemmen opgeschuurd en weer goed vast gezet. Polen zagen er best mooi schoon uit. Maar heb vroeger een keer een auto gehad die ineens niet meer wilde starten. Dat bleken ook de polen te zijn, na opschuren ging alles weer ok, ook die polen zagen er niet slecht uit.

Een minuutje motor laten draaien tussen 2.000 en 2.500 toeren. Metertje liep iets op. Later vandaag een proefrit maken, ben benieuwd. Zou mooi zijn als het zo geregeld is.

Het is wel zo dat ik nooit iets van zelfs de minste hapering heb bemerkt bij het starten, of anderszins iets van electrische hapering. Wat imo zou betekenen dat er geen sprake was van een slecht contact.

Kan ik die spanningsregelaar testen met een multimeter en wat goede raad?


14 jul 2022 13:26
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58
Berichten: 13870
Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: HYUNDAI TUCSON MX4 48V SHINE
Opties: trekkaak
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 621
Kleur: zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Oplopende en te hoge laadspanning
gewoon een multimeter op de accu bornen te zetten.


14 jul 2022 16:17
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Geregistreerd: 14 mei 2019 10:16
Berichten: 472
Auto: C5 Break 2.0HDi 110pk
Opties: Geen :)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 378.000
Kleur: Grijs aluminium


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Oplopende en te hoge laadspanning
Als ik dat doe Willy, dan zie ik dat de laadspanning oploopt tot boven de 15V en waarschijnlijk komt die zelfs af en toe nog wat hoger. Dit betekent dus zonder meer dat de spanningsregelaar kaduuk is?


14 jul 2022 16:37
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 01 apr 2013 00:12
Berichten: 7260
Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Oplopende en te hoge laadspanning
In (onwaarschijnlijke) theorie zou ook een vervuild massapunt je nog parten kunnen spelen. Daarvan zitten er een paar onder de motorkap.
Nooit een slecht idee om die schoon te maken. Ik zou er niets van verwachten overigens.
Mij lijkt dat de spanningsregelaar kaduuk is.


14 jul 2022 16:56
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Geregistreerd: 14 mei 2019 10:16
Berichten: 472
Auto: C5 Break 2.0HDi 110pk
Opties: Geen :)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 378.000
Kleur: Grijs aluminium


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Oplopende en te hoge laadspanning
Ik ga straks kijken of het opschonen van de polen heeft geholpen, hoewel ik verwacht van niet.

Kan alleen die spanningsregelaar vervangen worden, of moet er een complete nieuwe alternator in?


14 jul 2022 17:00
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 01 apr 2013 00:12
Berichten: 7260
Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Oplopende en te hoge laadspanning
Voor zover ik weet wel, dwz het geheel in één keer vervangen.


14 jul 2022 18:18
Profiel
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 04 aug 2017 11:44
Berichten: 2181
Woonplaats: Breda
Auto: C5 Berline 3.0 V6 Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 188000
Kleur: grijs.


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Oplopende en te hoge laadspanning
Ik zie op catcar bij alternator detail dat voor allen de regelaar apart te koop is. Er zal waarschijnlijk wel iets uit elkaar gehaald moeten worden.

http://www.catcar.info/citroen/?lang=en ... VDAzMDM%3D

_________________
Ex: 2cv, Renault4, Traction BL 1938, Dspecial, Ds23 ie bvh, Gsclub, Austin princess 2300, CX2400 break, BX RD, CX2500TRD, MGB, MGC, XM 2.0 16v, Saxo 1.1, DS21ie bvm, SM 2.7 ie, Xantia 2.0 16v.


14 jul 2022 18:59
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 39 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 104 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.