Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

Stappenplan Aanjager
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=6&t=22823
Pagina 3 van 4

Auteur:  c5jan [ 14 feb 2022 13:29 ]
Berichttitel:  Re: Stappenplan Aanjager

Bij een c5 ph1 is de verbinding van kabel met module wel een berucht punt.
Ik verwacht daar de weerstand eerlijk gezegd, niet in de kabel.
Een c5 heeft geen ohms meetbare kachelweerstand, modules houden er niet van om door een ohmmeter bemeten te worden.

Auteur:  jean99 [ 14 feb 2022 13:41 ]
Berichttitel:  Re: Stappenplan Aanjager

jantje1948 schreef:
Of, zoals al een paar keer voorgesteld is, toch maar een directe verbinding met de accu maken. Die dunne draad geeft een spanning die door allerlei electronica geregeld wordt. Die moet je dus niet als voeding voor de motor gaan gebruiken.


Wat JW zegt. Deze (niet dunne!) kabel is sowieso al dedicated voor de stroomvoorziening van de ventilatormotor, dus prima te gebruiken in deze setup.

Auteur:  jean99 [ 14 feb 2022 13:47 ]
Berichttitel:  Re: Stappenplan Aanjager

c5jan schreef:
Bij een c5 ph1 is de verbinding van kabel met module wel een berucht punt.
Ik verwacht daar de weerstand eerlijk gezegd, niet in de kabel.
Een c5 heeft geen ohms meetbare kachelweerstand, modules houden er niet van om door een ohmmeter bemeten te worden.


Ik ga die module ook niet meten hoor jan. Daar heb ik een verse nieuwe inclusief nieuwe verbindigsstekkers voor klaarliggen die, neem ik aan, het wel gaat doen. Op dit moment zit er ook helemaal niks anders op die plek dan een kroonsteen (bypass voor stekkers en module) die de kachelmotor direct van spanning voorziet
Er ontstaat overgangsweerstand zodra de kabel naar de kachelmotor wordt aangesloten. De weerstand van dat is hetgeen te meten.

Auteur:  c5jan [ 14 feb 2022 13:52 ]
Berichttitel:  Re: Stappenplan Aanjager

jean99 schreef:
jantje1948 schreef:
Of, zoals al een paar keer voorgesteld is, toch maar een directe verbinding met de accu maken. Die dunne draad geeft een spanning die door allerlei electronica geregeld wordt. Die moet je dus niet als voeding voor de motor gaan gebruiken.


Wat JW zegt. Deze (niet dunne!) kabel is sowieso al dedicated voor de stroomvoorziening van de ventilatormotor, dus prima te gebruiken in deze setup.

Door dat te doen weet je nogsteeds niet waarom de motor niet draait. Dat is met een aparte plus met zekering wél het geval.

Auteur:  JW-C5 [ 14 feb 2022 13:58 ]
Berichttitel:  Re: Stappenplan Aanjager

jean99 schreef:
Slechte aansluiting zal het toch niet zijn? Want de verbinding heb ik middels een kroonsteen gedaan en de metingen op de schroefjes daarvan op de 'aanvoerzijde'....


Waar heb je dat kroonsteentje geplaatst? Is dat in de aanvoerleiding naar de kleine stekker, heb je die daarvoor onderbroken? Of in de draden naar de motor?
Daar moet dan een hele dikke stroom door gaan lopen, dat kan niet goed gaan.

Vraag: heb je inmiddels de stekkers allemaal heel goed bekeken, zowel de mannetjes als de vrouwtjes kant? Zijn die helemaal in orde, geen sporen van inbranden?

En is de massaverbinding vanaf de motor, aangesloten op pin 2 van de motorstekker, in orde? Dat kun je met de Ohm meter checken.
Zie het schema.

Groet,
JW

Auteur:  jean99 [ 14 feb 2022 14:46 ]
Berichttitel:  Re: Stappenplan Aanjager

Mod-edit: Quote verwijderd.
Svp geen quote van posting er boven, dat voegt niks toe en kost alleen maar ruimte. Zie ook Regel 6 van het Reglement.
Bij beantwoorden op knop "Antwoord" drukken, (links) onder de posting



De kroonsteen zit op de plek waar normaliter de module zit en verbindt 33 en 34 direct met 29 en 30. Kroonsteen zit er tijdelijk tussen voor deze tests.
Alle stekkers zijn er ook af, want die worden sowieso vervangen (zijn in huis). Ik heb ze namelijk al eerder bekeken gezien dat ze op verschillende plekken ingebrand waren. Zowel vrouw, (stekkers) als man(module). Kroonsteen zit er tijdelijk voor deze setup.
Morgen ga ik de beschreven Ohm-metingen doen.

Auteur:  JW-C5 [ 14 feb 2022 15:07 ]
Berichttitel:  Re: Stappenplan Aanjager

Ga je straks alles netjes solderen en af-isoleren als je er de nieuwe stekkers aanzet?
Want kroonsteentjes op die plek, da's uit den boze :shock:

Groet,
JW

Auteur:  jean99 [ 14 feb 2022 15:45 ]
Berichttitel:  Re: Stappenplan Aanjager

Mod-edit: NOGMAALS quote verwijderd.
Geen quote van posting er boven, dat voegt niks toe en kost alleen maar ruimte. Zie ook Regel 6 van het Reglement.
Bij beantwoorden op knop "Antwoord" drukken, (links) onder de posting


Yup. Precies zo.
En voorzien van krimpkousjes.
Dat komt wel goed 8-)

Auteur:  jean99 [ 15 feb 2022 19:04 ]
Berichttitel:  Re: Stappenplan Aanjager

Weerstand over de motor is 14,9 Ohm.
Spanning is 12.9 volt en na aansluiten van weerstand á 14.9 Ohm resulteert het meten op diezelfde plek in géén spanning.....
Wat C5jan zegt; ik ga morgen de kachelmotor rechtstreeks op een accu aansluiten .

Auteur:  JW-C5 [ 15 feb 2022 19:17 ]
Berichttitel:  Re: Stappenplan Aanjager

Hoe meet je die spanning?
Met ingeschakeld contact en lopende motor?

Als dat het geval is, zit het probleem mogelijkerwijs in de 16-polige groene stekker op de BSM, zie het schema.
Maar het kan ook zitten in de massaverbinding naar MC32. Heb je die al doorgemeten met de Ohmmeter?

Groet,
JW

Auteur:  jantje1948 [ 15 feb 2022 20:19 ]
Berichttitel:  Re: Stappenplan Aanjager

"na aansluiten van weerstand á 14.9 Ohm".
Wat bedoel je daar precies mee?

Auteur:  jean99 [ 16 feb 2022 01:37 ]
Berichttitel:  Re: Stappenplan Aanjager

Om te verduidelijken wat ik gedaan heb en daarbij kijkend naar het schema op pag1 van dit topic, hetvolgende:

De kabels 33&34 (rood&zwart) én 29&30 (rood&zwart) zijn losgenomen van de connectoren en dus ook niet meer verbonden met de kachel weerstand.

De gemeten weerstand, 14.9 Ohm, is gemeten tussen de losse draadeinden 33 en 34.
De spanning, 12.9V, is gemeten tussen de losse draadeinden 29 en 30.
Verbind ik 29 met 33 en 30 met 34, dan meet ik op hetzelfde punt 0,0 spanning . Kachelmotor draait dus niet. Maak ik ze (of één van de verbindingen) weer los van elkaar...12.9V.

Massa MC32 heb ik niet gemeten, want geen idee waar die zit. Volgens tekening lijkt het ergens onder de pedalen te zitten, samen met mc31 en mc30. Wellicht weet iemand dat?
Helpt het als ik tussen 29 en 30 de Ampère meet?
Is 14.9 Ohm een normale waarde voor de kachelmotor?

Wat ik iig ga doen is 33 en 34 direct op een accu aansluiten.

Auteur:  H_H [ 16 feb 2022 09:38 ]
Berichttitel:  Re: Stappenplan Aanjager

Zou je dat we doen? Ik kan me voorstellen dat er een relais tussen zit die schakelt tussen die twee draden..
Maar ik ken de situatie niet dus dat is een hypothese

Auteur:  kees05 [ 16 feb 2022 11:11 ]
Berichttitel:  Re: Stappenplan Aanjager

@JEAN99:
Die Ohmse waarde tussen 33-34 heb je niets aan, deze aansluiting is de voeding die via zekering 18 en gaat dan via de module naar 29-30 v.d. motor.
Wat J.W. aangaf van MC 32, dit is een massa verbinding, daarvan kun je de Ohmse waarde meten tussen de min v.d. accu en op punt 5 en 13 op de groene stekker die J.W noemde. Op nummer 8 en 16 van dezelfde staat de voeding spanning.
Voor de zekerheid, Ohmse waarde altijd spanningsloos meten!!!

Je wil de draden door koppelen. dit kun je inderdaad doen en de motor MOET dan draaien.
Wat ik je eerder aangaf, kijk goed naar de verbindingen van deze 4 draden, dus het mannetje en vrouwtje aan beide zijde of deze niet ingebrand zijn.
Dit geld ook voor de contacten van de zekering 18.
Suc6.
Groet,
Kees.
P.S.
Ga NIET Ampere meten tussen 29 en 30.
Stroom meet je in serie met de gebruiker, dus b.v. 29 los nemen en de meter tussen deze draad en de motor aansluiten.

Auteur:  JW-C5 [ 16 feb 2022 11:28 ]
Berichttitel:  Re: Stappenplan Aanjager

Je schreef:
Citaat:
De gemeten weerstand, 14.9 Ohm, is gemeten tussen de losse draadeinden 33 en 34.
De spanning, 12.9V, is gemeten tussen de losse draadeinden 29 en 30.

Ik veronderstel dat je het precies andersom bedoelt. de draden 33 en 34 komen uit de BSM, 29 en 30 zijn de motor.
Klopt dat?

Citaat:
Is 14.9 Ohm een normale waarde voor de kachelmotor?

Nee, dat is te hoog. Dan gaat er minder dan 1A lopen, dat kan in werkelijkheid wel 15A zijn.

Citaat:
Wat ik iig ga doen is 33 en 34 direct op een accu aansluiten.

Niet 33 en 34, maar 29 en 30. En zet er een zekering tussen, voor de zekerheid.

Citaat:
Massa MC32 heb ik niet gemeten, want geen idee waar die zit. Volgens tekening lijkt het ergens onder de pedalen te zitten, samen met mc31 en mc30. Wellicht weet iemand dat?

Meten doe je tussen 34 en ergens een massapunt in de auto. Dat moet 0 Ohm zijn.
En als je 33.34 met 29. 30 verbonden hebt, moet op dát punt altijd 0 Volt blijven staan.

Citaat:
Helpt het als ik tussen 29 en 30 de Ampère meet?

Doe dat NOOIT. Stroom meet je niet tussen twee punten, daar meet je spanning. Stroom meet je in een draad.

Groet,
JW

Edit, ik zie dat Kees05 ook al gereageerd heeft terwijl ik zat te typen.......

Pagina 3 van 4 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/