Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 




Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie elektronica & navigatie.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 48 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
 Stappenplan Aanjager 
Auteur Bericht
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 apr 2016 12:59
Berichten: 124
Woonplaats: Dordrecht
Auto: C5 Break 2.0
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2004
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09992
Productienummer: 10108
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 288000
Kleur: Gris Iceland, EYLC


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Stappenplan Aanjager
OK.
Dus als ik op de tweepolige stekker van de module spanning meet, is dat traject in orde.
De aansluitingen op de module: als ik pin 1 en 2 verbind met pin 3 en 4, gaat de kachelmotor draaien. Zoniet, is die motor defect.
Klopt?


11 feb 2022 01:10
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Stappenplan Aanjager
Eerder schreef je
jean99 schreef:
Daar staat al spanning op, op die kleine. Gaat dat dan goed als ik direct vanaf de accu bijvoorbeeld er spanning op zet (+ aan + uiteraard). Ik heb geen werkende multimeter om de waarde van de huidige spanning op de kleine stekker af te lezen.
Ik heb van JW de werkinstructie voor het demonteren van de aanjaagmotor ontvangen en dat het geen eitje is, was ik al bang voor.


Even voor de zekerheid: heb je nu wel een multimeter waarmee je kunt vaststellen dat er de juiste spanning komt te staan op de 2-polige groene stekker? Dat moet dan iets meer dan 12V zijn.

Als dat het geval is, kun je die doorverbinding maken, bij losgenomen groene stekkers uiteraard.
Ga daarbij dan heel voorzichtig te werk, kortsluiting is gauw gemaakt. En eerst die verbindingen maken, dan pas de spanning erop zetten.

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


11 feb 2022 01:26
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 apr 2016 12:59
Berichten: 124
Woonplaats: Dordrecht
Auto: C5 Break 2.0
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2004
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09992
Productienummer: 10108
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 288000
Kleur: Gris Iceland, EYLC


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Stappenplan Aanjager
Ik heb inmiddels een multimeter teruggevonden gelukkig.

Daar waar vóór de startproblemen er nog spanning stond op de kleine stekker van de module, meet ik nu niets. Ik ben als de dood om weer met zekeringen te gaan rommelen en bovendien heeft de monteur F7 niet teruggeplaatst. Ga ik ook niet doen, want daarna ontstond de ellende. Mogelijk heeft een vorige eigenaar afgetapt van de sigarettenplug en is dat niet helemaal fris meer. F7 zou volgens het boekje ook voor de displayverlichting zijn maar die licht gewoon op.
Mogelijk gaat het ook niet lekker met de aansturing door de BSI. Als sohail terug is, maar weer eens een verzoekje doen voor een lexia moment ;)

Om gedoe met rotte aansluitingen te voorkomen, laad ik nu mn oude accu op en ga die direct op de grote groene modulestekker zetten. Eventueel proberen om de stekker op de kachelmotor los te peuteren om uit de sluiten dat het probleem niet in het traject ná de kachelmodule zit.
Morgen weer verder.....


12 feb 2022 17:19
Profiel
V.I.P.
V.I.P.

Geregistreerd: 18 nov 2008 21:58
Berichten: 959
Woonplaats: Heede /Ems Dld
Auto: C5 tourer V6 HDI Biturbo Exclusive
Opties: Vollausstattung
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: H
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11692 CJ
Productienummer: 10264
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 390002,09
Kleur: zwart KTVD


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Stappenplan Aanjager
Ik heb alles eens terug gelezen, en snap het aan elkaar knopen niet!
Met aan elkaar knopen gaat niets draaien/ werken.
Dikke zwarte draad op de min van de accu.
Dikke rode draad op de plus van de accu (met zekering er tussen).
Maakt niet uit in welke kleur stekker ze zitten als de kabels maar dik zijn.
Ik maakte gebruik van dikke verleng kabels.
Grüß

_________________
De ergernis over de slechte kwaliteit duurt voort als de vreugde over de lage prijs al is verdwenen.


13 feb 2022 10:59
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Stappenplan Aanjager
Op die manier kun je de aanjagermotor testen. Daarvoor moet je wel een lange draad buitenom naar de accu leggen.

Via dat doorverbinden test je gelijk of er wel spanning op die twee draden komt, dat was eerder het geval las ik hierboven.
Waarom zou daar geen spanning op komen, die uit de BSM komt?

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


13 feb 2022 12:14
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 apr 2016 12:59
Berichten: 124
Woonplaats: Dordrecht
Auto: C5 Break 2.0
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2004
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09992
Productienummer: 10108
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 288000
Kleur: Gris Iceland, EYLC


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Stappenplan Aanjager
De kleine stekker levert 12.93V. Prima dus voor de kachelmotortest en hoef geen externe aansluiting te maken op een/de accu.
Zodra ik de kabels van de grote stekker, die naar de kachelmotor dus, direct aansluit op de kleine, draait de motor niet en meet ik 0.0V op de aansluiting. Haal ik 'em weer los, dan is het weer 12.93V
Dit betekent dat......(graag invullen)?


13 feb 2022 18:01
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 01 apr 2013 00:12
Berichten: 7260
Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Stappenplan Aanjager
Slecht contact of kortsluiting in de rest van het circuit.
Zegt dus niet zoveel.

Die kleine stekker is sturing, geen vermogen. Daar moet je geen conclusies aan verbinden.


13 feb 2022 18:02
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 apr 2016 12:59
Berichten: 124
Woonplaats: Dordrecht
Auto: C5 Break 2.0
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2004
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09992
Productienummer: 10108
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 288000
Kleur: Gris Iceland, EYLC


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Stappenplan Aanjager
Slechte aansluiting zal het toch niet zijn? Want de verbinding heb ik middels een kroonsteen gedaan en de metingen op de schroefjes daarvan op de 'aanvoerzijde'.

Kortsluiting in de rest van het circuit, als in de kabel die naar de kachelmotor gaat? Als ik het schema (als leek) lees, dan zit er niet zoveel circuit meer achter. Maar een 0.0V meting betekent dus dat er ergens sluiting zit? Motor zelf? Brandt de 40A zekering onder de motorkap bij sluiting dan niet door?


13 feb 2022 18:11
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Stappenplan Aanjager
c5jan schreef:
Slecht contact of kortsluiting in de rest van het circuit.
Zegt dus niet zoveel.

Die kleine stekker is sturing, geen vermogen. Daar moet je geen conclusies aan verbinden.


Die kleine stekker is de spanning, zie het schema op de vorige pagina :idea:

Waarom de spanning naar 0V zakt zodra je 'm belast, dat kan duiden op een stevige overgangsweerstand ergens in het circuit.
Nader onderzoek daarnaar is dus de eerste actie.

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


13 feb 2022 19:26
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 apr 2016 12:59
Berichten: 124
Woonplaats: Dordrecht
Auto: C5 Break 2.0
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2004
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09992
Productienummer: 10108
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 288000
Kleur: Gris Iceland, EYLC


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Stappenplan Aanjager
Zo'n overgangsweerstand, wat is dat (sorry, echt een leek)? Een slechte stekkerverbinding ofzo? Of kan de kachelmotor dat zelf veroorzaken? Of....?
Het onderzoeken van het circuit. Beperkt zich dat dan tot het deel ná de kachelmodule, omdat het aansluiten van het deel erna de spanningsval veroorzaakt?


13 feb 2022 23:50
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Stappenplan Aanjager
De kachelmotor kan die overgangsweerstand niet veroorzaken, dat zit ergens daarvóór.

Je reacties zo lezend, lijkt het me verstandig dat je probeert iemand in te schakelen die hier iets meer van weet en vervolgens al metend begrijpt wat er aan de hand kan zijn ;)

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


14 feb 2022 00:22
Profiel
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 04 aug 2017 11:44
Berichten: 2181
Woonplaats: Breda
Auto: C5 Berline 3.0 V6 Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 188000
Kleur: grijs.


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Stappenplan Aanjager
Of, zoals al een paar keer voorgesteld is, toch maar een directe verbinding met de accu maken. Die dunne draad geeft een spanning die door allerlei electronica geregeld wordt. Die moet je dus niet als voeding voor de motor gaan gebruiken.

_________________
Ex: 2cv, Renault4, Traction BL 1938, Dspecial, Ds23 ie bvh, Gsclub, Austin princess 2300, CX2400 break, BX RD, CX2500TRD, MGB, MGC, XM 2.0 16v, Saxo 1.1, DS21ie bvm, SM 2.7 ie, Xantia 2.0 16v.


14 feb 2022 11:44
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Stappenplan Aanjager
Welke "dunne draad" heb je daarbij op het oog?
Op de kleine stekker staat de spanning die uit de BSM komt, dat zijn geen dunne draden.
Zie het schema op de vorige pagina.

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


14 feb 2022 11:54
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 apr 2016 12:59
Berichten: 124
Woonplaats: Dordrecht
Auto: C5 Break 2.0
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2004
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09992
Productienummer: 10108
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 288000
Kleur: Gris Iceland, EYLC


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Stappenplan Aanjager
JW-C5 schreef:
De kachelmotor kan die overgangsweerstand niet veroorzaken, dat zit ergens daarvóór.
..........
Groet,
JW


OK. Ben wel leergierig en nieuwsgierig ;)
Aansluiting die normaliter op pin 1 en 2 staat van de kachelmodule, gaat nu rechtstreeks naar de motor (op pin 1 en 2 daarvan). De overgangsweerstand (het fenomeen is mij nu duidelijk) zou dan moeten ontstaan in een stukkie draad van max 30-40 cm als ik het schema mag geloven. Maar dat blijkt niet zo. Er zit nog een connector -> UIT EEN ANDER DRAADJE:

bittybong schreef:
Vandaag mijn aanjager niet oké (C5 2.0 V16 2002), ik heb gevonden waar het zit maar wacht op beter weer om het definitief op te lossen. Ik heb misschien nog wat extra info voor de lezer. Op de zwart rode draden (29 en 30 op de tekening van de 6 polige connector (4 draden aangesloten), die naar de ventilator gaan kun je met een ohm meter de weerstand meten van de ventilator deze is bij mij ongeveer 1,5 ohm (in ieder geval laag). Bij was deze waarde 138 kilo ohm, veel te hoog dus. verschijnsel was wel hetzelfde als wat ik hier lees over de regelaar bij de bijrijdersstoel maar de oplossing dus niet. Vanaf de bestuurders kant kun je boven het gaspedaal met je hand omhoog om de dikke rode en zwarte draad te volgen. Deze zit bovenop vast in een connector. Bij het bewegen maakte de connector weer contact en doet de ventilator het weer gewoon. Alle symptomen wezen naar de regelaar maar die was het niet. Bijgevoegd heb ik het schema van het ventilatordeel met regelaar. Ik hoop dat het iemand helpt.


Ik ga de weerstand meten zoals hierboven. Die waarde zou dan extreem hoog moeten zijn.
Uiteindelijk zal het draad tussen module en motor vervangen het probleem dan toch op kunnen lossen?


14 feb 2022 12:25
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 apr 2021 19:01
Berichten: 341
Woonplaats: Haarlem
Auto: C5 Sedan Exclusive 3.0/24
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11671CJ
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 147200
Kleur: Rood/Metallic


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Stappenplan Aanjager
@Jean99:
De overgangsweerstand zit niet in de draad, maar vaak daar waar een schuif stekker zit.
ik kan alleen uit ervaring van de XM spreken, maar als daar de kachel ventilator problemen gaf, was de schuif stekker op de motor zelf het probleem, dit probleem doet zich hoofdzakelijk voor waar een grote stroom loopt.
Dit kan dus de verbinding van de module naar de motor zijn,maar ook de verbinding op de motor zelf.
Bij andere auto merken, met een kachel weerstand zie ik vaak, dat het massa contact volledig weg gebrand is.
Groet.
Kees.


14 feb 2022 13:21
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 48 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 59 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.