Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

Storing elektronische autodiefstalbeveiliging
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=6&t=22803
Pagina 6 van 14

Auteur:  WilC5 [ 13 jan 2022 18:18 ]
Berichttitel:  Re: Storing elektronische autodiefstalbeveiliging

Ja, vast en zeker.

Misschien nog een nuttig gegeven om een beter beeld te krijgen van wat er mis gaat is het feit dat de brandstofpomp normaal werkt, dwz slaat aan bij contact+ en slaat na enige seconden weer af.

Auteur:  jantje1948 [ 13 jan 2022 20:54 ]
Berichttitel:  Re: Storing elektronische autodiefstalbeveiliging

Volgens mij is dat normaal. Hij gaat dan weer lopen zodra de startmotor draait.

Auteur:  BJG [ 14 jan 2022 12:33 ]
Berichttitel:  Re: Storing elektronische autodiefstalbeveiliging

WilC5 schreef:
Dit is blijkbaar een hele simpele meter, kan niks behalve instellen wat ik meten wil, in dit geval de enige positie is 600V gelijk.

Met de accu in auto geplaatst en de sleutel ingelezen meet ik:

Accu gaat van 12 bij aansluiten pen na een seconde naar 11 volt.

Met aangesloten stekker en een naald op contact+ tov min accu:
* Pen 1 voedingsspanning sensor 6V
* Pen 2 massa sensor 1V
* Pen 3 signaalspanning +/- 1V

Hier kun je het geklik horen, stopt uit zichzelf.

De meter is waarschijnlijk niet zo nauwkeurig, toch denk ik dat we kunnen concluderen dat het motormanagement wakker is. Dit betekent dat hij uitleesbaar moet zijn. Zou je eens willen proberen uit te lezen onder OBD met Scantool ipv Diagbox/Lexia? Dus niet naar diagbox/lexia maar in start scherm al kiezen voor scantool.

Het rammelende relais lijkt niet voldoende spanning te krijgen om goed in te schakelen'.

Auteur:  WilC5 [ 15 jan 2022 13:47 ]
Berichttitel:  Re: Storing elektronische autodiefstalbeveiliging

Nou, vol verwachtiong de scantool gebruikt, of althans een poging daartoe. Want er is geen dialoog met de computer mogelijk, meldt scantool.
Bijlage:
scantool2.jpg


Plaatje 2 laat de fout zien die ik met de lexia krijg als ik de BSI foutmeldingen bekijk.
Bijlage:
scantool3.jpg


Plaatje 3 laat zien wat er bij de accumeting te zien is.
Bijlage:
scantool1.jpg


Ik hoop dat je nog meer pijlen op je boog hebt BJG, mij zinkt de moed in de schoenen bij het aanschouwen van al deze electronische wanorde. :cit19

Auteur:  BJG [ 15 jan 2022 17:30 ]
Berichttitel:  Re: Storing elektronische autodiefstalbeveiliging

Staat er in de BSI nu geen fout meer over de communicatie met motormanagement?

Er zijn wat zaken die onlogisch lijken, daarom even de volgende checklist:

* Heb je alle zekeringen op de juiste plaats zitten? En zijn ze echt heel?
* Desnoods zet je extra zekeringen op lege plaatsen, het vreemde vind ik dat er een foutcode is aangaande communicatie met een niet bestaand alarm. Dit geeft mij het gevoel dat er een zekering zou kunnen zitten op een plaats waar dit niet hoort, en dus een andere plaats leeg zou kunnen zijn.
* Zou je de stekker op het ABS eens goed willen controleren en een keer los en vast doen (schuifvergrendeling goed door klikken)?
* Komt er nog steeds de melding startblokkering defect als je de auto op contact zet?
* Brandt het motorlampje op contact?
* Is het mogelijk dat je ergens een stekker hebt vergeten of verwisseld tijdens de reparatie?

Qua diagnose zou ik nu zelf als eerste de voedingen, massa's en CAN-bus van de motorregeleenheid willen meten om een goede conclusie te trekken, echter denk ik dat dit voor jou wat lastig gaat worden.

Auteur:  WilC5 [ 17 jan 2022 15:39 ]
Berichttitel:  Re: Storing elektronische autodiefstalbeveiliging

BJG schreef:
Staat er in de BSI nu geen fout meer over de communicatie met motormanagement?

Jawel, die blijft bestaan. Ik heb geprobeerd de fouten in de BSI te wissen, en dat lukt ook wel, maar bij contact+ komen die allemaal vrolijk weer terug.

Citaat:
Er zijn wat zaken die onlogisch lijken, daarom even de volgende checklist:

* Heb je alle zekeringen op de juiste plaats zitten? En zijn ze echt heel?

Ik heb ze nog eens allemaal nagelopen en ze zijn allemaal heel en zitten op de goede plaats.

Citaat:
* Desnoods zet je extra zekeringen op lege plaatsen, het vreemde vind ik dat er een foutcode is aangaande communicatie met een niet bestaand alarm. Dit geeft mij het gevoel dat er een zekering zou kunnen zitten op een plaats waar dit niet hoort, en dus een andere plaats leeg zou kunnen zijn.

Nu je het zegt, da's inderdaad een beetje vreemd. Maar nee, alle zekeringen zitten goed.
Citaat:
* Zou je de stekker op het ABS eens goed willen controleren en een keer los en vast doen (schuifvergrendeling goed door klikken)?

Die stekker heb ik tijdens en na de reparatie niet los gehad, heb hem nu wél los en weer goed vast gemaakt.
Citaat:
* Komt er nog steeds de melding startblokkering defect als je de auto op contact zet?

Ja, maar, doordat de auto nu ook in economy mode staat komt de melding niet meer op het schermpje te staan. Daar staat enkel nog bij contact+ enige seconden de melding betreffende economy mode. Voordat ik de piep hoor die hoort bij de melding autodiefstalbeveiliging gaat het schermpje uit. Maar de piep blijft luid en duidelijk.

Citaat:
* Brandt het motorlampje op contact?

Ja, die brandt gewoon.

Citaat:
* Is het mogelijk dat je ergens een stekker hebt vergeten of verwisseld tijdens de reparatie?

Vergeten heb ik er geen 1. Ik heb wel twijfels aangaande de 3 stekkertjes die op de 3 sensors(?) zitten die bij de rembekrachtiger zitten, die 3 potjes waar slangetjes vandaan lopen. Een blauwe, een grijze en een zwarte stekker. Ben ook niet helemaal zeker of al die slangetjes op de juiste plaatsen zitten aangesloten. Zie foto:
Bijlage:
Stekkertjes.jpeg


Citaat:
Qua diagnose zou ik nu zelf als eerste de voedingen, massa's en CAN-bus van de motorregeleenheid willen meten om een goede conclusie te trekken, echter denk ik dat dit voor jou wat lastig gaat worden.

Waarom denk je dat dit lastig gaat worden, vanwege mijn rudimentaire multimeter, of is het sowieso een lastig karweitje? Ik kan een betere meter aanschaffen, en het ook gewoon allemaal eens proberen te meten, stapje voor stapje.

P.D.: Mijn hartelijke dank dat je de tijd en moeite neemt mij te helpen. :smt038

Auteur:  BJG [ 19 jan 2022 22:19 ]
Berichttitel:  Re: Storing elektronische autodiefstalbeveiliging

Excuses ben momenteel vrij druk :D

Heb je al een elektrisch schema van het motormanagement?

Aan de hand daarvan kan je in ieder geval al de voedingen controleren.
Ook de massa aansluitingen.
Beide meet je tov de accu min.
Voeding is dan >12V massa 0V.

Alles met aangesloten stekkers en contact ingeschakeld.

Dan heb je eigenlijk wel een betere multimeter nodig. Die minstens op één cijfer achter de komma de spanning aan geeft.

Basis controle can bus zou je zelfs daarmee kunnen doen. Can hi tov massa iets meer dan 2,5 V.
Can lo tov massa iets minder dan 2,5 V.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Auteur:  JW-C5 [ 19 jan 2022 22:28 ]
Berichttitel:  Re: Storing elektronische autodiefstalbeveiliging

Als je de laatste 8 cijfers van je VIN geeft, kan ik zaterdag het betreffende schema van jouw C5 opzoeken en je dat sturen.

Groet,
JW

Auteur:  WilC5 [ 20 jan 2022 11:48 ]
Berichttitel:  Re: Storing elektronische autodiefstalbeveiliging

OK, ik heb een preciezere meter besteld, morgen binnen. Als alles goed gaat krijg ik zaterdag van JW het schema. Dan ga ik van het weekend eens proberen of die metingen willen lukken.

Auteur:  JW-C5 [ 22 jan 2022 15:04 ]
Berichttitel:  Re: Storing elektronische autodiefstalbeveiliging

De nodige schema's zijn naar je verzonden.

We zijn benieuwd.....

Groet,
JW

Auteur:  WilC5 [ 22 jan 2022 15:54 ]
Berichttitel:  Re: Storing elektronische autodiefstalbeveiliging

Hoi JW,

Hartelijk dank voor alle schema´s en docs. :smt023

Tussen al de docs die ik van je gehad heb zit net het schema van het motormanagment er niet bij, als ik me niet vergis. Ik vind er eentje die mogelijk de juiste zou zijn, ware het niet dat dat schema voor een C5 (X7) met FAP is. Ik heb je dat schema gemaild zodat je even kunt checken. Ik ga er van uit dat als ik gelijk blijk te hebben dit schema niet gelijk is aan dat van mijn motorsturing.

Kan best zijn dat ik me vergis hoor, ik snap eerlijk gezegd vrij weinig van ingewikkelde schema´s, helaas.

Hartelijke groet.

Auteur:  JW-C5 [ 22 jan 2022 18:23 ]
Berichttitel:  Re: Storing elektronische autodiefstalbeveiliging

Hij zat er wel bij, onder de naam SCHEMA INSPUITING DW10ATED ;)

We zijn benieuwd wat daar verder uitkomt, hopelijk leest BJG ook mee en kan hij je verder op weg helpen.

Groet,
JW

Auteur:  WilC5 [ 22 jan 2022 19:49 ]
Berichttitel:  Re: Storing elektronische autodiefstalbeveiliging

Ik heb het gezien, neem me niet kwalijk dat ik even aan je getwijfeld heb, JW. Vond het eerlijk gezegd al een beetje vreemd dat jij je vergist zou hebben. Maar ik zag even door de bomen het bos niet meer.

Schema ziet er heel interessant uit, lijkt me prachtig om het ook allemaal gewoon te begrijpen, al die symbolen e.d., maar ik raak eerlijk gezegd een beetje de weg kwijt zeg maar.

Ik heb mijn nieuwe multimetertje binnen, deze werkt wel achter de komma, en ook een paar naaldstekkertjes er bij gekocht, dus ik zit klaar om te beginnen met checken e.d.

Heb plaatjes gemaakt van de pdf:
Bijlage:
Schema Insouiting DW10ATED_Página_1.jpg

Bijlage:
Schema Insouiting DW10ATED_Página_2.jpg

Bijlage:
Schema Insouiting DW10ATED_Página_3.jpg

Auteur:  WilC5 [ 26 jan 2022 17:48 ]
Berichttitel:  Re: Storing elektronische autodiefstalbeveiliging

Citaat:
Excuses ben momenteel vrij druk :D

Heb je al een elektrisch schema van het motormanagement?

Aan de hand daarvan kan je in ieder geval al de voedingen controleren.
Ook de massa aansluitingen.
Beide meet je tov de accu min.
Voeding is dan >12V massa 0V.

Alles met aangesloten stekkers en contact ingeschakeld.

Dan heb je eigenlijk wel een betere multimeter nodig. Die minstens op één cijfer achter de komma de spanning aan geeft.

Basis controle can bus zou je zelfs daarmee kunnen doen. Can hi tov massa iets meer dan 2,5 V.
Can lo tov massa iets minder dan 2,5 V.

Zoals BJG aangeeft is hij momenteel erg druk bezet. Desondanks heb ik ook van hem nog een schema gehad van mijn ecu waarvoor bij deze nogmaals mijn dank.

Ik heb zojuist geprobeerd de voedingen en massa van de ecu te meten. Echter, BJG geeft aan dat deze metingen met aangesloten stekkers dienen te geschieden. En dat is mijns inziens onmogelijk, door de vorm van de stekkers. Ik heb wel een paar hele dunne en flexibele punten voor de stekkers van de multimeter om in de stekker te kunnen meten. Maar die punten krijg ik met geen mogelijkheid in de stekker gefrummeld bij de draden die gemeten dienen te worden. Ook is het erg lastig om te zien welke draden precies naar welke punten op de stekkers gaan.

Iemand nog een suggestie om deze metingen tóch te kunnen doen?

Auteur:  kees05 [ 26 jan 2022 17:54 ]
Berichttitel:  Re: Storing elektronische autodiefstalbeveiliging

misschien aan de hand van de documentatie controleren of echt alle connectoren op de juiste plaats zitten.
Groet,
Kees.

Pagina 6 van 14 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/