Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

Storing elektronische autodiefstalbeveiliging
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=6&t=22803
Pagina 5 van 14

Auteur:  willy4 [ 10 jan 2022 20:37 ]
Berichttitel:  Re: Storing elektronische autodiefstalbeveiliging

je hebt de fotos ontvangen.

Auteur:  BJG [ 10 jan 2022 22:45 ]
Berichttitel:  Re: Storing elektronische autodiefstalbeveiliging

WilC5 schreef:
De maxi-zekeringen, en alle overige zekeringen in die relais- en zekeringenkast zijn ok.

De stekker van de turbodruksensor krijgt prut. Mijn multimeter geeft aan dat hij op 1 poot 5 krijgt, op 2 andere 1 en op de laatste 10 volt.


De sensor heeft een 5 V voeding en één signaaldraad druk, sommige typen hebben een temperatuursensor er bij, dat kan op contact beide wel ongeveer 1 V zijn, die 10 Volt klopt niet, kan het zijn dat het 10 mV is geweest?
Is het echt 10V dan heb je een massaprobleem (10V spanningsverlies tov massa).
Ik denk toch aan een meetfout/afleesfout omdat bij een echt massaprobleem de signaalspanningen getild gaan worden.

Ondertussen edit ik het bericht, want het is ook een mogelijkheid dat je op de luchtmassameter hebt gemeten? :idea: , in plaats van op de druksensor ? Maar ook dan kloppen de gemeten waarden niet.

Ik zou eigenlijk eerst graag duidelijkheid hebben over wat je waar hebt gemeten, liefst ook de pennummers (staan op de stekker) en waar de sensor zit (inlaatbuis.

Is het inderdaad wel goed gemeten en is de massa 10mV:
Dan lijkt het motormanagement wél waker te zijn.
Het C-CAN is bij de ph1 serie geschakeld, het motormanagement staat vanuit de BSI gezien achter (1) de vering en (2) het ABS, heb je een van beide stekkers toevallig ook los gehad? Daar kan best iets mis gaan.

Auteur:  JW-C5 [ 10 jan 2022 23:25 ]
Berichttitel:  Re: Storing elektronische autodiefstalbeveiliging

@WilC5,

Kijk hier heel goed naar, en probeer zo goed mogelijk te reageren op BJG's opmerkingen en vragen.

BJG weet als geen ander hoe dit werkt, hij is gepokt en gemazeld in dit vakgebied :idea:

Groet,
JW

Auteur:  WilC5 [ 11 jan 2022 07:55 ]
Berichttitel:  Re: Storing elektronische autodiefstalbeveiliging

Ik ga straks nog een keer meten en ook een foto maken van wat en waar ik precies meet.
Ga ook onder de accutray kijken naar evt kabeltrubbels.

Ja JW, ik ben heel blij met BJG, is duidelijk dat de man weet hoe het werkt.

Auteur:  WilC5 [ 11 jan 2022 18:19 ]
Berichttitel:  Re: Storing elektronische autodiefstalbeveiliging

Wat heb ik vandaag gedaan:

Aangezien ik de accu uit deze auto gebruik in de Pajero heb ik die er voor gezet en met startkabels beide auto's verbonden.
Spanning gemeten op de accuklemmen, 10 - 11 V gaf die meter aan. Leek me geen punt want gisteren zelfde gedaan en toen kreeg ik 12V, deze accu kan de Pajero met 1 zwengel aan laten slaan dus zit wel goed, dacht ik.


Contact aan, minuutje wachten.

Contact uit, contact+ en binnen 10 seconden sluitknop AB ingedrukt. Contact uit en sleutel werd herkend.

Sleutel in positie contact+.

Geconstateerd dat ik gisteren op de verkeerde plek gemeten heb. :oops: Juist, de luchtmassameter.
Vandaag dus wel op de turbodruksensor gemeten, op 2 manieren. Eerst met massa van multimeter aan massaklem Citroen en de plus op stekker 1, 2 en 3.
Op 1 staat zo 6V, op 2 staat 1V en op 3 staat 7V.

Ook nog de massa van de meter aan middelste pool van stekkertje en plus aan 1 en 3. Op 1 staat zo 3V en op 3 staat 4V.

Nog onder de accutray gekeken, geen losse massakabels. Wel zekeringen gecheckt die in het doosje zitten dat onder de accutray verstopt zit.

Ook opgemerkt dat bij contact+ het snelle klikje van +/- 5 seconden uit relaiskast deze keer een stuk langzamer klikte en bovendien niet stopte gedurende de tijd dat het contact aan stond gedurende de meting. Ik als leek wijt dit aan de wat lagere spanning die ik mat op de klemmen. En ook als leek ga ik er van uit dat dit gegeven voor de vandaag gedane testuitslag niet uitmaakt.
:smt017 Druksensor krijgt spanning, maar misschien een bietje weinig?

Auteur:  kees05 [ 11 jan 2022 19:35 ]
Berichttitel:  Re: Storing elektronische autodiefstalbeveiliging

Ik weet het niet zeker, maar bij een driepolige connector is 1 de plus, 3 massa en op 2 gaat het signaal naar de computer. Je zou tussen 3 en de massa eigenlijk geen spanning mogen meten, dus een waarde in de millivots.
Met je eerste meeting lijkt het toch een massa probleem, want de min v.d. meter aan de min v d. Accu zou je geen spanning moeten meten op punt 3 v d. Connector

Auteur:  JW-C5 [ 11 jan 2022 19:59 ]
Berichttitel:  Re: Storing elektronische autodiefstalbeveiliging

Ik heb hier wel het schema van de DW10BTED, dat is de 136 PK uitvoering.
Daarop zie ik dat de 3 draden van de turbo-positiesensor 1374 alle drie rechtstreeks vanuit de ECU 1320 komen. De draad op 3 is de loper van de potmeter.

Ik zal nog kijken of ik toevallig ook het schema heb van de 110 PK DW10ATED.

Groet,
JW

Auteur:  JW-C5 [ 11 jan 2022 20:18 ]
Berichttitel:  Re: Storing elektronische autodiefstalbeveiliging

Ik heb in mijn CitDocs ook nog een 4-tal documenten gevonden betreffende de startblokkering van de C5 PH1.
Die zal ik je sturen, ter info.

Groet,
JW

Auteur:  WilC5 [ 11 jan 2022 21:00 ]
Berichttitel:  Re: Storing elektronische autodiefstalbeveiliging

Hartelijk dank, ik heb alles al ontvangen. In de electronica-afdeling ben ik vrijwel een totale leek, ik weet wat plus en min is en dat is het wel zo´n beetje eerlijk gezegd. Dat is een behoorlijk nadeel als je een C5 hebt, da´s me al wel duidelijk. Mijn Pajero is wat dat betreft een stuk handelbaarder.

Ik ge me er dus maar eens een beetje in proberen te verdiepen aan de hand van al jouw info, JW, want ik wil mijn madammeke nog lang niet kwijt. :smt023

Auteur:  BJG [ 11 jan 2022 23:05 ]
Berichttitel:  Re: Storing elektronische autodiefstalbeveiliging

Ik twijfel opnieuw aan je metingen. De multimeter lijkt niet goed ingesteld. Er staat niets achter de komma. Ook meet je met losse stekker, dat is in dit geval (nu het gaat om te constateren of mm wakker is) niet direct cruciaal, echter om diverse redenen eigenlijk nooit handig.

Dus eigenlijk kan ik geen conclusie verbinden aan je metingen. Zouden ze wel kloppen dan heb je een massaprobleem, echter zoals gezegd twijfel ik aan de metingen.

Verder nog even een losse opmerking:
In de bak van het motormanagement of daar in de buurt zit soms ook een twee polige zwarte dooorvoer stekker, heb je die ook? En is die aangesloten?

Auteur:  JW-C5 [ 11 jan 2022 23:37 ]
Berichttitel:  Re: Storing elektronische autodiefstalbeveiliging

Die stekker kom ik in dat DW10BTED schema tegen, het is de verbinding tussen draadbundel 20 MOT en 10 PR. Die draadbundel PR10 gaat onder andere naar de BSI

Dáár is het een zes polige zwarte stekker, waarvan 2 draden in dit circuit zitten.
En die twee draden gaan naar de gaspedaalsensor 1261.

Groet,
JW

Auteur:  WilC5 [ 12 jan 2022 11:26 ]
Berichttitel:  Re: Storing elektronische autodiefstalbeveiliging

@BJG, de meter die ik gebruik heeft maar 1 positie om gelijkspanning te meten en op die stand geeft hij enkele de hele getallen. Ik kan wel proberen een meter te vinden die wél decimalen aangeeft. Zou dat enig nut kunnen hebben?

Ik zal voortaan geen stekkers meer loshalen. Zal ik de meting nog eens over doen met stekker ingestoken, of maakt dat voor deze meting niet uit?

Net even snel gekeken en kan geen zwarte doorvoerstekker vinden in of naast de bak motormanagement. Zal later met wat meer tijd nog eens op mijn gemak kijken.

Dat rare geklik vanuit de relaiskast lijkt jou niet relevant, dat hoort toch niet te gebeuren? :smt017

@JW Ik ga later eens kijken op de schema´s nav wat jij al hebt kunnen zien, kijken of ik die punten weet te localiseren op scherm en in voiture.

Auteur:  BJG [ 12 jan 2022 23:30 ]
Berichttitel:  Re: Storing elektronische autodiefstalbeveiliging

Als je de meting nogmaals zou willen doen met aangesloten stekker dan geeft dat een duidelijker beeld. Het beste prik je met een dunne meetnaald (naald uit naaidoos kan ook) achter in de stekker LANGS de kabel, doorduwen tot je het contact raakt. Let op dat je niets beschadigt.

In de normale situatie meet je dan op contact tov min accu:
* Pen 1 voedingsspanning sensor 5V
* Pen 2 massa sensor 0V
* Pen 3 signaalspanning +/- 1V

Heeft de meter niet een range knop of een mode knop?

Wat betreft het geklik, dat zou ik moeten horen, kan ik zo niet beoordelen. Een slechte massa (of voeding) kan er voor zorgen dat dit soort rare dingen gebeuren.

Auteur:  WilC5 [ 13 jan 2022 16:59 ]
Berichttitel:  Re: Storing elektronische autodiefstalbeveiliging

Dit is blijkbaar een hele simpele meter, kan niks behalve instellen wat ik meten wil, in dit geval de enige positie is 600V gelijk.

Met de accu in auto geplaatst en de sleutel ingelezen meet ik:

Accu gaat van 12 bij aansluiten pen na een seconde naar 11 volt.

Met aangesloten stekker en een naald op contact+ tov min accu:
* Pen 1 voedingsspanning sensor 6V
* Pen 2 massa sensor 1V
* Pen 3 signaalspanning +/- 1V

Hier kun je het geklik horen, stopt uit zichzelf.

Auteur:  willy4 [ 13 jan 2022 18:02 ]
Berichttitel:  Re: Storing elektronische autodiefstalbeveiliging

zo te horen is dat van een relais.

Pagina 5 van 14 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/