Re: Storing snelheidscontrole en motor door brandstoffilter
Om de 15k doe ik ook en 5W30 C2 olie van Shell.
Wat is de reden eigenlijk dat 0W30 C1 er niet in mag of liever niet zoals mij geadviseerd (1.6-16V HDI), hier op het forum.
Zo te zien is het zwavel en sulfaatgehalte van C1 lager, beter voor het roetfilter maar minder bescherming tegen slijtage ???
Een nieuw type is C5 specificatie, dat is 0W20, bijvoorbeeld "Shell Helix Ultra ECT C5 0W20", dat is op lagere viscositeit na, hetzelfde fosfor en sulfaatgehalte.
Ik vraag mij af of dat in mijn C5 mag ? Makkelijk te onthouden C5 olie in de C5
Deze tekst staat bij het overzicht wat ik op internet heb gevonden:
Uit het overzicht blijkt dat de "C"-typen van de "A/B"-combinaties vooral verschillen door een veel lager sulfaatasgetal. Daarnaast is het gehalte aan zwavel en fosfor aan beperkingen gebonden.
Binnen de "C"-groep zijn er vervolgens verschillende gradaties: C1 en C2 hebben een betrekkelijk lage viscositeit om het brandstofverbruik bij het rijden van korte ritten te beperken, C3 en C4.zijn meer gericht op slijtagebescherming. De recent ingevoerde C5 specificatie staat een nog lagere viscositeit toe om verdergaande beperking van brandstofverbruik en CO2 uitstoot mogelijk te maken.
Voor alle "C"-producten geldt dat ze alleen mogen worden toegepast in die motoren waar een dergelijke type expliciet door de fabrikant wordt voorgeschreven. Dat is het geval als de op de motor gemonteerde uitlaatgasnabehandelingsapparatuur een zogenaamde "lowSAPS" olie (olie met laag sulfaatasgetal, laag zwavelgehalte en laag fosforgehalte) noodzakelijk maakt.