Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

Storing snelheidscontrole en motor door brandstoffilter
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=6&t=22495
Pagina 1 van 1

Auteur:  mannesse [ 20 jun 2021 20:58 ]
Berichttitel:  Storing snelheidscontrole en motor door brandstoffilter

C5 2007 PH2 2.2HDI
Met de vouwwagen erachter over de Duitse autobahn. Ik had mevrouw kilometers vreten en diesel zuipen beloofd.
Maar toen er echt geklommen moest worden was het piep: Storing snelheidscontrole en storing motor. CC uitgevallen en Motor in noodloop. Resetten door opnieuw te starten en door tot het na Koblenz niet meer ging. Door de ADAC van de weg gehaald naar Citroëngarage. Lexia: te lage druk dieselpomp. Oorzaak verstopt brandstoffilter. Omdat Nederland zo vlak is, kun je daar nog heel lang mee rondrijden, zeker zonder zware aanhanger.
Deze oorzaak voor de beruchte storing snelheidscontrole was ik nog niet tegengekomen op het forum.
Dus ter lering en vermaak. Vervang het brandstoffilter voordat je met de caravan Europa intrekt.

Nog even terzijde: Kan dit met de diesel E7 te maken hebben. De extra alcohol en emulgator maken misschien het vuil los dat zich 14 jaar in de tank opgezameld heeft?

Auteur:  C5HDI110 [ 21 jun 2021 00:04 ]
Berichttitel:  Re: Storing snelheidscontrole en motor door brandstoffilter

Normaal gezien word het diesel brandstoffilter bij een onderhoudsbeurt vervangen, samen met de rest van de filters.
Je bedoeld B7, waar 7% biodiesel in zit, uit ervaring weet ik dat de HDI motoren uit de Ph2, biodiesel niet lekker vinden.
In het buitenland kan er een (veel) hoger percentage biodiesel inzitten, zoals bijvoorbeeld in Scandinavië, bevat al snel 20% biodiesel.
Dat vind mijn HDI niet lekker als je het te vaak tankt, het is aanbevolen om in het buitenland premium diesel te tanken.

Maar let op !!! HVO100 van Neste is funest voor de verstuivers, had ik een keer in Finland getankt, rijd geweldig, tot je c.a. 700km verder ben.
Gelijk volgetankt met premium diesel in Zweden en het haperen verdween al snel.
HVO100 (Hydrotreated Vegetable Oil) is 100% biodiesel, en sinds kort ook in NL verkrijgbaar.

Auteur:  Bart-Peugeot [ 21 jun 2021 20:50 ]
Berichttitel:  Re: Storing snelheidscontrole en motor door brandstoffilter

Zover ik weet schrijft Peugeot bij mijn 308 bluehdi 1.6 uit 2015 voor om het brandstoffilter iedere 2 jaar te vervangen.

Uiteraard hou ik me daar niet aan. Ik vervang het ieder jaar.

Auteur:  C5HDI110 [ 21 jun 2021 23:47 ]
Berichttitel:  Re: Storing snelheidscontrole en motor door brandstoffilter

2 jaar maar liefst :shock:
Dan heb je al snel 50k of meer erop zitten met een filter, kan nooit goed zijn.
Gelukkig kost een filter niet de hoofdprijs en is voorkomen beter dan genezen.

Auteur:  Bart-Peugeot [ 22 jun 2021 09:10 ]
Berichttitel:  Re: Storing snelheidscontrole en motor door brandstoffilter

Beurten zijn voorgeschreven om de 25k. Dus inderdaad om de 50k filter vervangen.

Beurt om 25k doe ik ook niet. 15k max.

0w30 doe ik er ook niet in. 5w30 wel.

Auteur:  C5HDI110 [ 23 jun 2021 01:04 ]
Berichttitel:  Re: Storing snelheidscontrole en motor door brandstoffilter

Om de 15k doe ik ook en 5W30 C2 olie van Shell.

Wat is de reden eigenlijk dat 0W30 C1 er niet in mag of liever niet zoals mij geadviseerd (1.6-16V HDI), hier op het forum.
Zo te zien is het zwavel en sulfaatgehalte van C1 lager, beter voor het roetfilter maar minder bescherming tegen slijtage ???
Een nieuw type is C5 specificatie, dat is 0W20, bijvoorbeeld "Shell Helix Ultra ECT C5 0W20", dat is op lagere viscositeit na, hetzelfde fosfor en sulfaatgehalte.
Ik vraag mij af of dat in mijn C5 mag ? Makkelijk te onthouden C5 olie in de C5 :D

Bijlage:
Olie C.png

Deze tekst staat bij het overzicht wat ik op internet heb gevonden:

Uit het overzicht blijkt dat de "C"-typen van de "A/B"-combinaties vooral verschillen door een veel lager sulfaatasgetal. Daarnaast is het gehalte aan zwavel en fosfor aan beperkingen gebonden.

Binnen de "C"-groep zijn er vervolgens verschillende gradaties: C1 en C2 hebben een betrekkelijk lage viscositeit om het brandstofverbruik bij het rijden van korte ritten te beperken, C3 en C4.zijn meer gericht op slijtagebescherming. De recent ingevoerde C5 specificatie staat een nog lagere viscositeit toe om verdergaande beperking van brandstofverbruik en CO2 uitstoot mogelijk te maken.

Voor alle "C"-producten geldt dat ze alleen mogen worden toegepast in die motoren waar een dergelijke type expliciet door de fabrikant wordt voorgeschreven. Dat is het geval als de op de motor gemonteerde uitlaatgasnabehandelingsapparatuur een zogenaamde "lowSAPS" olie (olie met laag sulfaatasgetal, laag zwavelgehalte en laag fosforgehalte) noodzakelijk maakt.

Auteur:  Bart-Peugeot [ 23 jun 2021 08:15 ]
Berichttitel:  Re: Storing snelheidscontrole en motor door brandstoffilter

Voor de bluehdi motoren wordt 0w30 (alleen met psa specificatie uiteraard) voorgeschreven. Naar mijn mening alleen om de lage uitstoot te halen. (de psa specificatie is ook nodig om de idioot lange vervangtermijn te halen).

Naar mijn mening is 5w30 (met psa specificatie) veel beter voor de motor.

En wisselen om de max 15k. Ook gewoon uiteindelijk beter.

Peugeot schreef bij de 1.6 16v hdi verversen om de 20k voor. Dat was eigenlijk al te lang.
Bij de bluehdi (1.6 8v) 25k en nu zelfs in de nieuwste 308 1.5 bluehdi om de 30k. Idioot gewoon. Het karter is nog steeds even klein.

Maar goed, we dwalen af van het oorspronkelijke onderwerp.

Auteur:  JW-C5 [ 23 jun 2021 11:00 ]
Berichttitel:  Re: Storing snelheidscontrole en motor door brandstoffilter

In het overzicht E4AB010AP0 - 84 - 08/04/2021 BENODIGDE MATERIALEN : MOTOROLIËN wordt expliciet gerefereerd aan de specificaties van die olie.

Voor heel veel motoren moet dat nu B 71 2312 zijn, waaraan van Total alleen die INEO First 0W30 voldoet. Die moet niet alleen in de moderne motoren met D-riem die in de olie loopt, maar ook in andere waaronder een aantal BlueHDi motoren.

De 5W30 INEO ECS is volgens de specificatie B 71 2290. Die mag niet (meer) toegepast worden in die motoren.

Groet,
JW

Pagina 1 van 1 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/