Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 




Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie elektronica & navigatie.



Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 104 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
 C5 gekocht, elektronica blijkt wespennest... 
Auteur Bericht
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 31 maart 2013 23:12
Berichten: 7247
Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune


Naar boven
Bericht Re: C5 gekocht, elektronica blijkt wespennest...
Klinkt een beetje als een falende bobine. Maar dat is geen aanmoediging die spontaan te gaan vervangen ofzo.
Wel zou je de laadtijden in de lexia eens kunnen uitlezen. Misschien zijn de bougies wel op, bv.
Het controleren van de aardpunten kan nooit kwaad.


27 feb 2021 12:03
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie

Geregistreerd: 17 okt 2020 20:27
Berichten: 47
Auto: C5 Berline 2.0 16v
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2001
Phase: 1
kilometerstand: 189250
Kleur: Bleu Mauritius


Naar boven
Bericht Re: C5 gekocht, elektronica blijkt wespennest...
Bougies & bobine zijn pas vervangen. Aardingspunten van de bobine zijn daarbij schoongemaakt. De stekker van de bobine is vanwege wankel contact/afgebroken klemmetjes vervangen naar aanleiding van een storing P0352 14 dagen geleden ergens.

ECU is los geweest, helpt niet. BSI is los geweest, helpt niet. Het dashboard meldt hardnekkig een storing die Lexia niet kan vinden. En dan kom je dus in de sector 'met onderdelen naar een probleem gooien' terecht. Behalve dat ik daar niet meer aan ga beginnen, want ik heb geen spat geduld meer met dat rampending. De elektronica is kennelijk op wat voor manier dan ook verziekt en kom daar maar eens op een redelijke manier uit...

Derk


27 feb 2021 12:11
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 apr 2007 23:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Bericht Re: C5 gekocht, elektronica blijkt wespennest...
De ene "Chinese Lexia" is de andere niet.

Oftewel: hang 'm eens aan een andere Lexia, van iemand die daar goeie ervaringen mee heeft.
Die zal wellicht wél wat waarnemen en je de nodige aanwijzingen geven.

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


27 feb 2021 12:58
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 31 maart 2013 23:12
Berichten: 7247
Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune


Naar boven
Bericht Re: C5 gekocht, elektronica blijkt wespennest...
Toch lijkt een systematische aanpak me hier het beste. Vonk, compressie, brandstof.
Dit is geen hpi motor toch?


27 feb 2021 13:03
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 apr 2007 23:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Bericht Re: C5 gekocht, elektronica blijkt wespennest...
Maar met een "goeie Lexia" zijn die storingen toch te vinden?

Die zou ik eerst raadplegen, pas daarná zonodig onderdelen uitwisselen.

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


27 feb 2021 13:09
Profiel
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 04 aug 2017 10:44
Berichten: 2181
Woonplaats: Breda
Auto: C5 Berline 3.0 V6 Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 188000
Kleur: grijs.


Naar boven
Bericht Re: C5 gekocht, elektronica blijkt wespennest...
Heb je de 3 stekkers van de ECU gecontroleerd op corrosie? Of capillair omhooggekropen koelvloeistof?

_________________
Ex: 2cv, Renault4, Traction BL 1938, Dspecial, Ds23 ie bvh, Gsclub, Austin princess 2300, CX2400 break, BX RD, CX2500TRD, MGB, MGC, XM 2.0 16v, Saxo 1.1, DS21ie bvm, SM 2.7 ie, Xantia 2.0 16v.


27 feb 2021 13:50
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie

Geregistreerd: 17 okt 2020 20:27
Berichten: 47
Auto: C5 Berline 2.0 16v
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2001
Phase: 1
kilometerstand: 189250
Kleur: Bleu Mauritius


Naar boven
Bericht Re: C5 gekocht, elektronica blijkt wespennest...
Stekkers van de ECU zijn brandschoon. De bekabeling is meteen voor de stekkers redelijk open, dus zonder bundelmateriaal, en daar zie je alleen maar schone, droge aders. Ik heb er daar zelfs nog geen scheuren in de isolatie kunnen vinden.

En tja, wat is in dit geval een goeie Lexia? Die van de dealer neem ik aan... Tja. Maar de mijne, toch nog een full-chip deluxe versie zelfs als-ie uit China komt, kan prima alles uitlezen. Er is alleen geen storing voorhanden om uit te lezen of te resetten. Die is alleen op het dashboard te vinden.

Nou geeft de tellerbak al zo lang als ik die perenkist heb storingen aan met betrekking tot verkeerde meetwaardes, maar dat is 1) nog nooit een probleem geweest en 2) hier ook al eens als totaal onschuldig aangegeven.

Verder zijn er in de aan het MM gekoppelde ECU's nergens storingen te vinden die een dergelijke totale onderbreking van het functioneren van de motor veroorzaken. Of dit dan misfires zijn op basis van het ontbreken van brandstof of op basis van het ontbreken van vonk is me niet duidelijk. Op de logische ouderwetse manier komen we er ook niet, tenzij hetzelfde effect zich een keer langduriger wil voordoen. Momenteel loopt het hok normaal, alleen is die rottige melding er nog en die krijg je er dus ook niet meer uit. Pas als die tor weer de fout in gaat kun je dan eventueel handmatig dingen gaan meten en eventueel dingen vervangen of herstellen, maar krijg daarna die storingsmelding er maar eens uit als die volgens Lexia niet bestaat en met harde resets ook niet verwijderd kan worden.

Wat ik vermoed is dat er ergens kabelboomschade is. Die kabelboom heb ik al een hele poos op het oog als een prachtig stukje under-specced rotzooi met daar 20 jaar leeftijd bij opgeteld; er zijn alleen al bij mij twee stekkers op een gegeven moment spontaan vanaf gelazerd vanwege rotte kabels. Het zou me eigenlijk verbazen als daar niet nog ergens meer fouten in zitten. Voor zover ik kan zien: eigenlijk alleen als er een sluiting naar massa of inwendig in een twisted pair is ontstaan zou je een storing moeten krijgen die na een harde reset niet op z'n minst eerst even verdwenen is.

Het wordt al met al alleen al weer een heel avontuur om er diagnose op te stellen en ik heb daar eigenlijk allemaal niet zo veel geduld meer voor na alles wat dat orgel me het afgelopen kleine halfjaar heeft aangedaan. Als er iemand een heel goed idee heeft sta ik daar altijd voor open, maar ik ga er niet meer eindeloos aandacht aan besteden. Als die auto met alle geweld onbetrouwbaar wil zijn gaat-ie gewoon lekker weg.

Derk


27 feb 2021 14:37
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 31 maart 2013 23:12
Berichten: 7247
Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune


Naar boven
Bericht Re: C5 gekocht, elektronica blijkt wespennest...
Nu heb je een exemplaar van een van de eerste series. De berijders daarvan waren nogal betatester.
Heb je wel eens gecheckt of deze auto wel alle hard- en software updates ontvangen heeft?

Het concept 'com2000' gonsde over de werkvloer...


27 feb 2021 18:05
Profiel
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 04 aug 2017 10:44
Berichten: 2181
Woonplaats: Breda
Auto: C5 Berline 3.0 V6 Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 188000
Kleur: grijs.


Naar boven
Bericht Re: C5 gekocht, elektronica blijkt wespennest...
Ik ben zelf een betaman.
Maar wat is een betatester??

_________________
Ex: 2cv, Renault4, Traction BL 1938, Dspecial, Ds23 ie bvh, Gsclub, Austin princess 2300, CX2400 break, BX RD, CX2500TRD, MGB, MGC, XM 2.0 16v, Saxo 1.1, DS21ie bvm, SM 2.7 ie, Xantia 2.0 16v.


27 feb 2021 18:19
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie

Geregistreerd: 17 okt 2020 20:27
Berichten: 47
Auto: C5 Berline 2.0 16v
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2001
Phase: 1
kilometerstand: 189250
Kleur: Bleu Mauritius


Naar boven
Bericht Re: C5 gekocht, elektronica blijkt wespennest...
Er is, als ik er zo op terug kijk, al heel lang een hoop gelazer geweest met de elektronica van deze auto.

Er is een keer een andere BSM in gedrukt, dat doe je niet voor niks. Iemand heeft een keer een poging gedaan om hem op fabrieksinstelling terug te zetten (waarna de auto in de 'instelling fabriek' stond en dus altijd in eco-modus, werd het dus nog erger van). De automatische verlichting is uitgeschakeld in de optielijst. Dat is ook wel te volgen, want zoals zo vaak heeft de Com2000 een kabelbreukje in de linker lintkabel waardoor het licht ook zonder automatische stand spontaan aan en uit gaat (dat is overigens met wat gepriegel wel te repareren, maar ik zet dus gewoon altijd het licht aan). Er was al eens een bobine van de sloop op gezet. Dat zegt niet alles natuurlijk want die gaan vaker stuk, maar dat wil ook nogal voor idiote storingen zorgen. Het boordcomputerscherm had, voordat ik 'm vervangen had, geen communicatie met Lexia. De auto heeft, zolang als ik 'm heb, met vochtig weer nog nooit netjes koud gelopen: zodra de secundaire luchtpomp inschakelt kapt er een cilinder mee (of half) zonder een storing te kweken. Telkens als er een storing uitlaatgas aan de orde is, is dat een andere storingscode; ze kunnen allemaal op de bobine wijzen maar ook op gare bekabeling. De bobine heb ik net een duizendje of 4 kilometers geleden vernieuwd, dus tja, wat moet je daar van verwachten?

Van de stekker van de bobine was al eens één ader spontaan uit elkaar gelazerd (isolatie door oliedamp en hitte helemaal verhard/verbrokkeld en het koperwerk knalgroen), die stekker zelf miste een klemmetje waardoor er weer wankel contact kon ontstaan, de stekker van de BDP-sensor is al een keer spontaan uit elkaar gelazerd (zit sindsdien met Polymax weer aan elkaar zodat de gare, kortsluitende aders elkaar niet meer kunnen raken; het was dat of meteen een andere boom). De bekabeling naar de deuren was/is één gribus van groen uitgeslagen multiconnectoren, overlangs scheurende kabelisolatie, schurende aanleg etc. etc.

Het elektrische systeem van deze auto is gewoon XM1989-niveau, als niet Renault Laguna 2001-niveau beroerd. Nou is het ook wel een knap vroege C5 wat ORGA betreft, maar het is overduidelijk niet het beste wat er ooit in Rennes uit de poort gerold is. Je kunt er in het kader van de betrouwbaarheid eventueel rondom andere bekabeling in fietsen, alles doortesten en dan eventuele verdachte computers gaan lopen vervangen, maar waar begin je dan aan? Dezelfde vraag geldt overigens voor eventueel gemiste hardware & software updates. Als je dat allemaal achteraf moet gaan lopen doen, waar kom je dan in terecht? Je kunt 'm natuurlijk opnieuw vanuit Parijs van z'n programmatuur laten voorzien en al die dingen meer, maar met een motorkabelboom die langzaamaan op aangekoekte spaghetti van een week oud gaat lijken kun je niet van jezelf verwachten dat je weet wat voor resultaat je gaat krijgen...

Ik wil met alle soorten van genoegen toegeven dat die auto mechanisch en rijtechnisch echt helemaal prima is, maar als dat multiplex-systeem zó hard gaat muiten dat het zeer de vraag wordt of zo'n motorstoring 1) nog op te sporen is en 2) nog weg te poetsen is wordt het niet zomaar een tevreden stellende ervaring met zo'n C5. Da's serieus heel jammer. Maar dat telkens in no-time van de ene reparatie naar de andere sukkelen, daar moet ik eigenlijk toch maar wel een beetje vanaf.

Derk


27 feb 2021 19:02
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 31 maart 2013 23:12
Berichten: 7247
Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune


Naar boven
Bericht Re: C5 gekocht, elektronica blijkt wespennest...
Slechte isolatie en groen uitgeslagen zijn van stekkers en kabelboom is bij deze auto natuurlijk erger dan het lijkt. Dat is het aardige als alles aan elkaar hangt.
Het zijn ondanks de initiële canbusmalheur toch wel degelijke auto's.

Terugroepacties voor jouw auto kan je op de rdw site checken.


27 feb 2021 19:16
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie

Geregistreerd: 17 okt 2020 20:27
Berichten: 47
Auto: C5 Berline 2.0 16v
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2001
Phase: 1
kilometerstand: 189250
Kleur: Bleu Mauritius


Naar boven
Bericht Re: C5 gekocht, elektronica blijkt wespennest...
Er zijn in ieder geval geen terugroepacties geregistreerd bij de RDW.

Derk


27 feb 2021 19:19
Profiel
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 08 nov 2009 15:06
Berichten: 3544
Woonplaats: 0227
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS5)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2017
Energielabel: A
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 198kkm
Kleur: Blanc Narcré


Naar boven
Bericht Re: C5 gekocht, elektronica blijkt wespennest...
Beste Derk,
Jouw dame is niet een typisch voorbeeld van de kwaliteit van de gemiddelde C5.
Je hebt er eentje waarvan je weet dat er al heel veel aangeklooid is. Als er zoveel aan geknutseld is is een teken aan de wand. De meeste C5's zijn echt niet van het niveau XM. De slechte exemplaren zijn vooral die verwaarloosd zijn, een ongeluk/schade hebben gehad, eigenaren die hebben lopen kloten met after market accessoires enz...

De meeste worden heel oud en draaien heel veel kilometers zonder zulke problemen. Gewoon regulier onderhoud en ze belonen je met betrouwbaarheid en comfort. Ik heb er zelf drie gehad en heb daardoor best een redelijk beeld.
Ik denk dat je deze het beste kan achterlaten bij een sloperij en eentje kopen die wel netjes is onderhouden.
Ik kan je een late type1 of type 2 echt aanbevelen.
Succes!


27 feb 2021 20:31
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie

Geregistreerd: 17 okt 2020 20:27
Berichten: 47
Auto: C5 Berline 2.0 16v
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2001
Phase: 1
kilometerstand: 189250
Kleur: Bleu Mauritius


Naar boven
Bericht Re: C5 gekocht, elektronica blijkt wespennest...
Tja. Zo kijk ik er wel tegenaan momenteel. Zoals ik zei: die C5 rijdt echt fijn en is mechanisch zomaar goed voor nog eens 190.000 kilometer. Dat neem ik zonder meer aan. Maar er is ergens een keer iets met de elektronica fout gegaan, daar is verkeerd op ingegrepen en daar ga je...

Maar goed, die motorkabelboom gaat gewoon stuk aan ouderdom. PSA heeft ze later ook licht herzien, met een aantal belangrijke aders dikker uitgevoerd en met naar het zich laat aanzien wat betere isolatie. Punt is dat als je die kabelboom niet kunt vertrouwen, je eigenlijk ook je diagnoses en je ingrepen niet meer kunt vertrouwen.

Bij elkaar opgeteld heb je dan een hele strijd te voeren om die auto goed in orde te krijgen. Kabelboom vervangen, dan kijken of er ook nog echt iets aan de hand is en of de opgelopen storingen verdwijnen of te verwijderen zijn, eventueel beschadigde elektronica vervangen... Je bent daar zomaar niet vanaf. En daar gaat deze auto op nat, ben ik bang. Ik heb 't geprobeerd om 'm op orde te krijgen, juist ook omdat het een fijne auto is, maar ik voorzie dat ik dit niet op een bruikbare manier kan winnen :(

Nou ja. Je kunt niet altijd van zo'n ding winnen. Het is jammer van de tijd en energie en het geld die er nu in zit, het is teleurstellend omdat ik dacht dat ik 'm eindelijk in orde had, maar ergens moet je zo'n zaak een keer afsluiten.

Derk


27 feb 2021 22:18
Profiel
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 nov 2015 17:32
Berichten: 4467
Woonplaats: Rotterdam
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5


Naar boven
Bericht Re: C5 gekocht, elektronica blijkt wespennest...
Ik denk dat je een beetje pech heb en andermans ellende heb gekocht :?
Zoals Boes aangeeft, zou ook mijn advies zijn, kijk uit naar een andere C5, persoonlijk zou ik een Ph2 adviseren, hoor ik weinig klachten over wat elektronica betreft, mijn Ph2 heeft nauwelijks elektronica klachten gehad.
Let wel op wat je koopt, verwaarloosde exemplaren genoeg voor dumpprijzen, voor je het weet ben je een fortuin aan mechanisch onderhoud kwijt.


27 feb 2021 23:57
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 104 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7  Volgende




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 35 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.