Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 




Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie elektronica & navigatie.



Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 104 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende
 C5 gekocht, elektronica blijkt wespennest... 
Auteur Bericht
C5club Rookie
C5club Rookie

Geregistreerd: 17 okt 2020 20:27
Berichten: 47
Auto: C5 Berline 2.0 16v
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2001
Phase: 1
kilometerstand: 189250
Kleur: Bleu Mauritius


Naar boven
Bericht C5 gekocht, elektronica blijkt wespennest...
Hallo C5 forum,

Ik heb kort geleden een C5 2.0i 16v aangeschaft. Een uitstekend rijdende auto, maar... nu ik eindelijk een auto met multiplex elektronica heb omdat 't niet langer te ontlopen is, heb ik ook alles waarom ik nog geen multiplex auto had gekocht. Storing na storing; elke keer dat de auto merkt dat het slecht weer is gaat-ie op tilt. Ook na het beschonen van een hoop groen uitgeslagen stekkers en zekeringposities bleven de storingen optreden.

In ieder geval is de auto gisteren uitgebreid met de Lexia uitgespit. Daaruit volgde dat een groot deel van de multiplex signaaluitval (motor/ECU valt uit en weer aan, dashboard start ineens opnieuw op onder het rijden, dat soort dingen) te wijten lijkt te zijn geweest aan een mottige bobinerail. Daar zit nu een nieuwe op en na enig aandringen wilde de auto z'n storingen vergeten: nadat de motormanagementstoring eruit was verdwenen ook de storingen die de BSI en de ABS-computer hadden gesignaleerd (die er elkaar de schuld van gaven in storing te liggen).

Op het gebied van storingen zijn we nu terug naar irritaties. De eco-modus staat ingesteld op 60 minuten, maar schakelt in zodra je het contact afzet. Niet kort daarna, maar echt zodra de motor stopt. Motor uit = eco-modus. Accu is nieuw én voor de zekerheid getest en is OK, de diagnoseappartuur krijgt een prima boordspanning en accuspanning door van de boordelektronica en de eco-modus vertikt het om normaal te werken.

Daarvoor hebben we wel wat verdachten overgehouden. Er is een niet te verwijderen storing op de antenne-ingang van de RD2 radio; ik vermoed dat de versterker in de antennevoet dat creëert. Die zou ik dan eerst af kunnen koppelen. Verder werkt de koelfan niet op lage snelheid met een foutcode P0485, gelezen als niet-gedefiniëerde storing in de voeding van de fan (kortsluiting of open circuit dus). Het aardige is dat de BSI meldt dat dit systeem correct werkt en de overige computers wél zien dat de fan 't niet doet op de lage snelheid. Bij de actuatorentest schakelt er wel een relais op de BSM. Dat wordt eerst uitmeten waar in het circuit de storing zit, dat is verder niet zo spannend, voor hetzelfde geld is er een stekker vuil want dat is een thema bij deze auto. Maar ik vraag me af of, omdat de fans met contact af kunnen werken, dat invloed op de werking van de eco-modus kan hebben. En dan hebben we nog dat de auto zelf denkt dat-ie een automatische versnellingsbak heeft, terwijl dat niet zo is en ook nooit zo geweest is (aandrijflijncode RFNC = 2-liter 16-klepper 136pk met 5-handbak). Heel grappig, want de eerste drie verzetten ziet-ie als Drive1 tot en met Drive3, de 4 ziet-ie als neutraal en de 5 begrijpt-ie niet. Verder geeft de boordelektronica een koelwatertemperatuur van 47 graden aan terwijl de auto al dik op bedrijfstemperatur is (koelfan slaat dan correct/binnen werkbare marge aan op hoge snelheid).

Van die laatste merkwaardigheden hebben we het vermoeden dat de BSM daar iets mee te maken heeft. Ik heb daar eerder wat dingetjes over gelezen op dit forum en daardoor zowel als door de bewerkingssporen op de klemmen van de BSM heb ik een diep donkerbruin vermoeden dat die al eens is vervangen door een versie die er oorspronkelijk niet in zat. Tel daar bij op dat het er serieus naar uitziet dat de huidige BSM volgekärcherd geweest is en drama's moeten worden verwacht. Maar voordat ik er lukraak een andere voor ga halen lijkt het me zinvol om te weten: 1) is het zinvol, op basis van de beschreven storingen, om de BSM te vervangen en 2) welk type BSM hoort er nou eigenlijk in?

Momenteel ligt er een Siemens BSM-B4 in, maar ik begreep ervan dat bij mijn ORGA-nummer een Delphi zou moeten horen. Maar welke versie? Welke gevolgen het voor de werking van de elektronica heeft dat er een andere BSM in ligt is me nog niet precies duidelijk, maar als ik een andere ga halen zet ik de boel net zo lief eerst terug naar hoe het hoort. Dan is het eventueel ook te volgen waar je mee bezig bent als er dan nog storingen overblijven.

Goed. Het ding doet het nu eerst weer (famous last words), dus ik ga eerst in ieder geval maar eens dat koelfan-circuit uitmeten en de radiateur vervangen. Daarna, als er tijd voor is, kan ik ook alvast eens naar de antenne gaan kijken. Dan kunnen we daarna verder zien wat er moet gebeuren om de auto weer een soort van normaal te laten werken. Hopelijk kunnen jullie me daar verder bij helpen, want om in te rijden is 't wel een erg fijne auto!

Derk


18 okt 2020 09:20
Profiel
Bericht Re: C5 gekocht, elektronica blijkt wespennest...
De antenne storing komt bij iedere ph1 en ph2 voor. Daar moet je je niets van aantrekken.


18 okt 2020 09:37
Beheerder
Beheerder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 mei 2006 17:31
Berichten: 33374
Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine


Naar boven
Bericht Re: C5 gekocht, elektronica blijkt wespennest...
Idd , dat is een standaard feature :-)

_________________
Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.)
Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Bleu Encre
Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien


18 okt 2020 10:05
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 31 maart 2013 23:12
Berichten: 7247
Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune


Naar boven
Bericht Re: C5 gekocht, elektronica blijkt wespennest...
Die koelfan, daarvoor zit mogelijk een externe weerstand bij de radiateur die stuk is.
Eco modus moet meen ik worden ingesteld op: geregeld door bsi. Daarover is hier op het forum wel iets te vinden.
Als de rest gewoon werkt... don't fix it...


18 okt 2020 10:16
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 31 maart 2013 23:12
Berichten: 7247
Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune


Naar boven
Bericht Re: C5 gekocht, elektronica blijkt wespennest...
Overigens versterkt dat ding in de antennevoet volgens mij niet, maar filtert.
Ik heb vanwege roest de hele zut overbrugd en heb prima ontvangst. En daar ben ik kritisch op, luister niet naar zenders uit de buurt.


18 okt 2020 10:21
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie

Geregistreerd: 17 okt 2020 20:27
Berichten: 47
Auto: C5 Berline 2.0 16v
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2001
Phase: 1
kilometerstand: 189250
Kleur: Bleu Mauritius


Naar boven
Bericht Re: C5 gekocht, elektronica blijkt wespennest...
Als die antennestoring geen probleem is laat ik 'm met alle liefde zitten, de ontvangst is in ieder geval goed genoeg. Werk heb ik genoeg van die auto tot nu toe, dus als er iets overgeslagen mag worden vind ik dat helemaal prima :mrgreen:

De koelfan werkt inmiddels weer normaal, althans ik heb de versnelde lage stand die gebruikt wordt als de airco aan staat nog niet getest maar de normale lage stand werkt nu. De voorschakelweerstand was defect. Dat probleem zat in de aansluiting, niet eens in de weerstand, dus met twee snoertjes om de aansluiting heen en dan de stekker in zit de weerstand er weer tussen en werkt de lage snelheid weer. Uiteraard komt daar een andere weerstand in, maar nu weten we wel zeker dat de rest van dat circuit werkt.

De bekrachtiging van het relais dat de middelste snelheid/airco-gerelateerde lage snelheid regelt moet ik nog testen. Dat relais had behoorlijk groen uitgeslagen pootjes. Na schoonmaken deed het relais het wel gewoon (multimeter op doorverbinden over de in- en uitgang, met de probe de spoel bekrachtigd). Het zou nog kunnen dat de relaisvoet dan ook niet meer jofel is, maar daar zijn we dan snel achter. In ieder geval is het gedeelte dat voor veilig gekoeld rijden nodig is nu snel genoeg hersteld.

Maar dan blijven we dus nog met een storing van de eco-modus zitten. Met de Lexia hebben we kunnen zien dat die in de BSI op een inschakeltijd van 60 minuten staat, maar hij schakelt dus gewoon meteen in als de motor niet loopt. Niet na vijf minuten, niet na vijf seconden, maar motor uit = ecomodus aan. Als ik eerdere onderwerpen daarover op dit forum goed begrepen heb is de keuze voor beheren door de BSI pas vanaf PhII; er is m.i. ook geen ander onderdeel dat het beheer van de eco-modus zou kunnen doen (geen 'actieve' accuklem o.i.d.). Het is echt een stokouwe C5 (25 januari 2001) dus het is allemaal nog relatief simpel. Volgens Lexia registreert de BSI met uitgeschakelde motor een prima gezonde accuspanning. De accu is nieuw én alsnog getest en in orde bevonden. De BSI meldt via Lexia geen storingen.

Toch is er blijkbaar ergens een trigger die de BSI op 'eco-modus altijd aan' zet. Omdat de auto geen vreemd verlies van accucapaciteit laat zien (start altijd gewoon, als de bobine tenminste heel is) ben ik wel benieuwd wat daar nou de oorzaak van zou kunnen zijn. Maar ik ben bang dat dat met ingeschakelde eco-modus niet zomaar opgespoord is, want het ziet er niet naar uit dat er dan nog ergens een lekstroom loopt. Eén van de vragen die ik daarom nu dus heb is in welk opzicht een niet-originele en/of beschadigde BSM zo'n trigger kan veroorzaken, aangezien het vrijwel zeker is dat de originele er niet meer in zit. En een andere is welke onderdelen zoiets nog meer kunnen veroorzaken.

Derk


18 okt 2020 19:55
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 31 maart 2013 23:12
Berichten: 7247
Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune


Naar boven
Bericht Re: C5 gekocht, elektronica blijkt wespennest...
Het tegenovergestelde is wel eens voorbij gekomen; een defecte bsm waarvan een relais met een draad was overbrugd, hetgeen veroorzaakte dat de ecomodus nooit werd ingeschakeld.

Ik zou bij dit soort issues eerder aan een misconfiguratie in de bsi denken. De vermeende automaatbak wijst daar ook wel op. Heb je al geprobeerd daar iets aan te veranderen?


18 okt 2020 20:02
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 16 feb 2015 18:20
Berichten: 435
Woonplaats: Haren (GN)
Auto: Break 2.0I 16V
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5


Naar boven
Bericht Re: C5 gekocht, elektronica blijkt wespennest...
Als we daar iets proberen te veranderen vraagt het om een wachtwoord wat ik niet heb

Verstuurd vanaf mijn Mi 9T met Tapatalk


18 okt 2020 20:13
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Geregistreerd: 25 feb 2016 00:03
Berichten: 370
Woonplaats: Roermond
Auto: 2.0 HDIF Break
Opties: caractere
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
Organummer: 10963
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: zwart


Naar boven
Bericht Re: C5 gekocht, elektronica blijkt wespennest...
wachtwoord is 03114
gr mart


18 okt 2020 20:47
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 16 feb 2015 18:20
Berichten: 435
Woonplaats: Haren (GN)
Auto: Break 2.0I 16V
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5


Naar boven
Bericht Re: C5 gekocht, elektronica blijkt wespennest...
Bedankt, is dat voor alle Bsi's?

Verstuurd vanaf mijn Mi 9T met Tapatalk


18 okt 2020 21:15
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie

Geregistreerd: 17 okt 2020 20:27
Berichten: 47
Auto: C5 Berline 2.0 16v
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2001
Phase: 1
kilometerstand: 189250
Kleur: Bleu Mauritius


Naar boven
Bericht Re: C5 gekocht, elektronica blijkt wespennest...
Een eco-modus die nooit inschakelt spreekt me ergens ook wel aan. Ik bedoel, zo ben ik 't ook gewend. Maar een uur, of zelfs een half uur, is in de praktijk prima lang genoeg voor mij en beter voor de accu en boordelektronica, dus daar hoeft qua instelling niets aan te veranderen.

We kunnen met een werkend password erbij natuurlijk eens kijken of we programma's die actief zijn en in deze auto nergens op slaan uit (of waar nodig aan) kunnen zetten en wat dat doet. Het zou sowieso aangenaam en bij latere foutopsporing toch wel handig zijn als er zo veel mogelijk systemen werken zoals het hoort.

In ieder geval gaat het er nu toch op lijken dat er met nog een paar kleine ingrepen in elk geval al redelijk probleemloos mee te rijden is en dat is al een behoorlijke vooruitgang. De afgelopen paar weken waren wat dat betreft onverwacht stressvol eigenlijk. Sleutelen is geinig, maar niet aan de auto waar je mee weg moet...

Derk


18 okt 2020 21:25
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 31 maart 2013 23:12
Berichten: 7247
Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune


Naar boven
Bericht Re: C5 gekocht, elektronica blijkt wespennest...
Die ecomodus wil je. Anders is je accu leeg als je weg wilt..


18 okt 2020 21:48
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 21:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Bericht Re: C5 gekocht, elektronica blijkt wespennest...
Probeer eens de BSI te telecoderen naar de fabrikant instellingen. Dat kan met een online verbinding. Dan heb je wel toegang nodig tot de voertuig kaart.

Dat kan met een online diagbox (via pass thru) weet niet hoe handig je daarmee bent.
Er zijn ook universele garages die dat via een remote kunnen.

Veel van de storingen die je meldt lijken te maken te hebben met een onjuiste codering.

Daar zou ik beginnen en dan kijken wat je overhoudt.

Als er met de auto is gerommeld is het altijd lastig. Bovenstaande is dan een goede start.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


18 okt 2020 21:56
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie

Geregistreerd: 17 okt 2020 20:27
Berichten: 47
Auto: C5 Berline 2.0 16v
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2001
Phase: 1
kilometerstand: 189250
Kleur: Bleu Mauritius


Naar boven
Bericht Re: C5 gekocht, elektronica blijkt wespennest...
c5jan schreef:
Die ecomodus wil je. Anders is je accu leeg als je weg wilt..


Geen zorgen, die spaarstand blijft echt wel actief. Als dat op een uur blijft staan is die keer dat ik dat langer wil gebruiken statistisch verwaarloosbaar.

Een rondje configureren op basis van wat er werkelijk in die auto zit is natuurlijk altijd een optie. Ik ben nu ook wel benieuwd wat dat oplevert.

Derk


18 okt 2020 22:47
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 31 maart 2013 23:12
Berichten: 7247
Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune


Naar boven
Bericht Re: C5 gekocht, elektronica blijkt wespennest...
Lees je in de bsi hetzelfde vin uit als wat op de auto staat?


18 okt 2020 22:52
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 104 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 38 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.