Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 




Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie elektronica & navigatie.



Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 104 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
 C5 gekocht, elektronica blijkt wespennest... 
Auteur Bericht
C5club Rookie
C5club Rookie

Geregistreerd: 17 okt 2020 21:27
Berichten: 47
Auto: C5 Berline 2.0 16v
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2001
Phase: 1
kilometerstand: 189250
Kleur: Bleu Mauritius


Naar boven
Bericht Re: C5 gekocht, elektronica blijkt wespennest...
Kan ik ook eens naar kijken inderdaad. Maar ik verwacht daar niet veel van, tenzij er ooit een schone BSI in gezet is die van de fabrieksspecificatie voorzien is (correcte chassisnummer zit er wel in) en dan ben je terug bij af, want waar komt dan die configuratiefout vandaan? Daarbij moet je normaal gesproken AFAIK de BSM prima kunnen vervangen zonder de BSI te moeten vervangen en andersom.

Maar goed, we zoeken rustig verder...

Derk


22 okt 2020 21:43
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 01 apr 2013 00:12
Berichten: 7260
Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune


Naar boven
Bericht Re: C5 gekocht, elektronica blijkt wespennest...
Bsm is geen configuratie item, kan je zo verwisselen inderdaad.
Maar bsi's gaan ook stuk, of worden vanwege de verkeerde redenen vervangen.


23 okt 2020 01:03
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Bericht Re: C5 gekocht, elektronica blijkt wespennest...
Via je VIN zie ik dat er oorspronkelijk een Delphi BSM in gezeten heeft:
Bijlage:
BSM.jpg
Kennelijk is die later vervangen door een Siemens exemplaar.
Maar interessant is het te zien dat die op zijn beurt weer gewoon vervangen kan worden door een Delphi, daar verwijst die RP 6500Y1 naar.
Daarbij de opmerking dat er in de PH1 alleen deze BSM's gebruikt zijn.

Wat ik hier niet kan zien is of de Siemens die er nu bij jou in zit overeenkomt met die op dit plaatje aangegeven is. Er staat verder geen typenummer bij.
Maar dat lijkt mij een theoretische benadering, of het zou al moeten zijn dat er andere Siemens BSM's bestaan die bijvoorbeeld in een Peugeot gebruikt zijn.

In de PH2 is een andere BSM gebruikt, dat is een Siemens met artikelnummer 6500CK.

Aan de hand hiervan kan ik dus geen redenen ontdekken waar die problemen van jou vandaan komen.

Komende zondag heb ik toegang tot schema's en andere documenten zoals IR/TSB's .
Ik zal dan kijken of ik daar nog iets kan ontdekken.

Groet,
JW


Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


23 okt 2020 01:21
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie

Geregistreerd: 17 okt 2020 21:27
Berichten: 47
Auto: C5 Berline 2.0 16v
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2001
Phase: 1
kilometerstand: 189250
Kleur: Bleu Mauritius


Naar boven
Bericht Re: C5 gekocht, elektronica blijkt wespennest...
Ik heb inmiddels ook al een paar C5-en gezien met een Delphi BSM en die ziet er op hoofdlijnen hetzelfde uit. Zelfs de zekeringen zitten er allemaal hetzelfde in. Dus ik denk niet dat je daar op de tekening iets van kunt zien. Naast elkaar zijn er wel duidelijke verschillen, maar dan heb je het er vooral over dat een Siemens veel netter gebouwd lijkt dan een Delphi. Niks echt wezenlijks.

Wat betreft toepassing in Peugeots: zo ongeveer de hele generatie 2001 van PSA heeft qua verschijningsvorm dezelfde BSM. Peugeot 206, 306, Partner, Citroën Xsara, Berlingo... Allemaal wezenlijk hetzelfde. Ik heb alleen geen idee of er onderling inwendige verschillen zijn en hoe je dat beoordeelt, maar ik vraag me inmiddels af of dat dingen zijn die er werkelijk toe doen. De C5-2 heeft dan weer een duidelijk andere BSM, dus die verwissel je niet met de BSM van een C5-1.

We kunnen dus beter nog even afwachten tot die schema's in te zien zijn, maar ik heb een vermoeden dat 't dan toch op een softwareprobleem af gaat.

Dank zover!

Derk


23 okt 2020 12:25
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Bericht Re: C5 gekocht, elektronica blijkt wespennest...
Even in de DB gekeken...

Daar zie ik dat er in de Xsara II en in de Xsara Picasso inderdaad precies dezelfde BSM zit als in de C5 PH1, met zowel de Delphi als de Siemens versie daarvan.

Ook in de Berlingo M59 zit 'ie.

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


23 okt 2020 13:52
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Bericht Re: C5 gekocht, elektronica blijkt wespennest...
Eerder schreef BJG:
BJG schreef:
Probeer eens de BSI te telecoderen naar de fabrikant instellingen. Dat kan met een online verbinding. Dan heb je wel toegang nodig tot de voertuig kaart.

Dat kan met een online diagbox (via pass thru) weet niet hoe handig je daarmee bent.
Er zijn ook universele garages die dat via een remote kunnen.

Veel van de storingen die je meldt lijken te maken te hebben met een onjuiste codering.

Daar zou ik beginnen en dan kijken wat je overhoudt.

Als er met de auto is gerommeld is het altijd lastig. Bovenstaande is dan een goede start.


Nu je er op een andere manier niet uitkomt, zou ik dat toch nog eens onder je aandacht willen brengen :idea:

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


23 okt 2020 17:49
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 01 apr 2013 00:12
Berichten: 7260
Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune


Naar boven
Bericht Re: C5 gekocht, elektronica blijkt wespennest...
Dan zou ik gewoon eerst met de Lexia de automaatbak eruit coderen. Wat er dán overblijft... kan dan alsnog aanleiding zijn tot een totale reset.


23 okt 2020 18:18
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie

Geregistreerd: 17 okt 2020 21:27
Berichten: 47
Auto: C5 Berline 2.0 16v
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2001
Phase: 1
kilometerstand: 189250
Kleur: Bleu Mauritius


Naar boven
Bericht Re: C5 gekocht, elektronica blijkt wespennest...
De auto terugzetten op fabrieksinstellingen heb ik ook zeker in gedachten. Ik ben alleen ook erg benieuwd naar wat er nou een probleem veroorzaakt. Ik heb dan ook de neiging om eerst te kijken of die bak om te programmeren is naar de werkelijkheid. De fabrieksprogrammatuur er terug in zetten kan altijd, maar voor mij gaat dat zeer waarschijnlijk op dealerwerk uitdraaien, of in ieder geval iemand met de juiste faciliteiten en kennis voorhanden. De vraag is vervolgens of dat nodig is, want als die bak nu verkeerd ingesteld staat moet iemand dat eerder ook handmatig gedaan hebben. Goeie kans dat terugzetten naar een handbak wat dat betreft dan voldoende is. Ik heb althans verder nog geen items in de configuratielijst gezien die niet bij de auto passen.

Het ziet er dus naar uit dat, tenzij de BSM beschadigd is, daar niet veel te halen valt. Het is wel aardig om te weten dat de keuze eventueel toch groter is dan uit strikt één uit een C5, mocht iemand ooit een gebruikte BSM willen inbouwen.

Aangezien in principe alles werkt zolang de motor draait heb ik de neiging om dan niet nu meteen een BSM te gaan halen. Je zou dan namelijk denken dat schade aan de BSM ook wel meevalt. Eerst eens zien of die automaat eruit kan worden geprogrammeerd en wat dat oplost. Als dat alleen de diagnosegegevens corrigeert hebben we dat alweer gewonnen en dan kunnen we altijd nog zien of er dan van de overgebleven items chocola te maken is op basis van correcte meetgegevens. Edit: Of dus inderdaad terug naar fabrieksinstellingen.

Derk


23 okt 2020 19:01
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Bericht Re: C5 gekocht, elektronica blijkt wespennest...
Ik ben benieuwd of je die AL4 met Lexia zomaar weg kunt krijgen en vervangen door een handbak, simpelweg door het vervangen of wegpoetsen van een vinkje.

De AL4 staat niet op zichzelf, met z'n eigen computer.
Hij heeft ook een grote interactie met de ECU van de motor, die software voor de handbak moet dan wel al aanwezig zijn in het systeem. En die van de AL4 moet dan inactief gemaakt worden in de ECU.

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


23 okt 2020 21:23
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie

Geregistreerd: 17 okt 2020 21:27
Berichten: 47
Auto: C5 Berline 2.0 16v
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2001
Phase: 1
kilometerstand: 189250
Kleur: Bleu Mauritius


Naar boven
Bericht Re: C5 gekocht, elektronica blijkt wespennest...
Nee nou ja, dat maakt het allemaal zo merkwaardig. Je zou dan denken dat de BSI en de ECU de bak niet herkennen en op z'n best allerhande noodloopsystemen in werking stellen, maar niets van dat alles. 't Ding doet het verder gewoon, alleen klopt er helemaal niks van de meetwaarden die Lexia terugkrijgt. En je houdt een eco-modus storing over (die er misschien ook weer niks mee te maken heeft). En heel misschien heeft 't invloed op het (niet) werken van de airco, hoewel ik vermoed dat dat gewoon een fysiek defect is.

Daarbij is het bizar dat de juiste BSI voor deze auto (chassisnummer klopt), die getuige de aandrijflijn-code gewoon met een handbak de deur uit gegaan is in Rennes, dan nu programmatuur aan boord heeft voor een AL4 (en daar maar deels iets mee doet). Dat komt dan toch ergens vandaan? Of zou dat een probleem zijn in de communicatie met Lexia en dat die hele automaat alleen daarin bestaat?

Ik ben het verder wel met je eens, het is de vraag of die bak gewoon met Lexia in- of uit te schakelen is. Maar goed, het kan de moeite waard zijn om dat te bekijken.

Derk


23 okt 2020 23:18
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Bericht Re: C5 gekocht, elektronica blijkt wespennest...
Hij is inderdaad met een BE4 handbak de fabriek uit gegaan, op 25 januari 2001. Dat is via die VIN te zien.

Dat die AL4 ipv de BE4 door de Lexia tevoorschijn zou komen, zou me zeer verbazen.
Om het zachies uit te drukken :smt017

En wat je schrijft over de A/C klopt. Meest waarschijnlijk is dat er een hardware probleem is dat ervoor verantwoordelijk is dat hij niet werkt.
Maar het kan ook de aansturing vanuit de ECU zijn, daar komt via omwegen het signaal vandaan dat de koppeling moet inschakelen. Als dat ontbreekt, loopt de compressor niet.

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


23 okt 2020 23:36
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie

Geregistreerd: 17 okt 2020 21:27
Berichten: 47
Auto: C5 Berline 2.0 16v
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2001
Phase: 1
kilometerstand: 189250
Kleur: Bleu Mauritius


Naar boven
Bericht Re: C5 gekocht, elektronica blijkt wespennest...
Juist, en als ik het goed begrepen heb overlegt de ECU ook met een eventueel aanwezige AL4 over het wel of niet mogen inschakelen van de aircopomp.

Omdat er verder nergens AL4-specifieke acties lijken plaats te vinden ga ik er vanuit dat er gewoon geen koelmiddel meer in zit (condensor lek of zoiets) of dat de pomp lawaaie is, maar voor zover ik kan zien is het zuiver in theorie mogelijk dat een verkeerd geconfigureerde bak daar roet in het eten gooit.

Derk


23 okt 2020 23:54
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Bericht Re: C5 gekocht, elektronica blijkt wespennest...
Eerder schreef ik:
Citaat:
Komende zondag heb ik toegang tot schema's en andere documenten zoals IR/TSB's .
Ik zal dan kijken of ik daar nog iets kan ontdekken.

Dat had vandaag moeten gebeuren.
Maar helaas, door een probleem bij Planète kan ik vandaag geen toegang krijgen tot dat gedeelte van Service.citroen.com.

Volgend weekend wél weer, is nu de verwachting.

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


25 okt 2020 14:54
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie

Geregistreerd: 17 okt 2020 21:27
Berichten: 47
Auto: C5 Berline 2.0 16v
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2001
Phase: 1
kilometerstand: 189250
Kleur: Bleu Mauritius


Naar boven
Bericht Re: C5 gekocht, elektronica blijkt wespennest...
Dan zien we dat vanzelf volgende week. Rijden doet-ie nu in ieder geval wel.

Ik ben inmiddels eens aan het rondneuzen naar handmatig configureren van zo'n BSI, want ik vind het aardig om te proberen te begrijpen wat er mis gaat. En dan zie ik in dit Youtube-item over het configureren van een maagdelijke BSI in een P307 dat je een automatische of geautomatiseerde bak gewoon op aan- of afwezig kunt zetten: https://www.youtube.com/watch?v=QE3lLwK79-8 (rond minuut 8). Dus het is niet ondenkbaar dat daar gewoon een handmatige instelling op mogelijk is. Het is dan vooral ook niet ondenkbaar dat die ooit onbewust/per ongeluk in plaats van een andere functie een keer op 'aanwezig' is gezet.

Of dat vervolgens invloed heeft op zulke grappen als een veel te snel inschakelende eco-modus is vers 2, maar als die instelling inderdaad op die manier kan verdwijnen zou het mij niet verbazen als de live read-out en andere diagnosegegevens in ieder geval weer sporen.

Derk


26 okt 2020 12:34
Profiel
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 04 aug 2017 11:44
Berichten: 2181
Woonplaats: Breda
Auto: C5 Berline 3.0 V6 Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 188000
Kleur: grijs.


Naar boven
Bericht Re: C5 gekocht, elektronica blijkt wespennest...
Ik heb al een aantal keren aangeraden daar naar te kijken. In BSI zou dat dan eventueel moeten kunnen via telecoderen of via herprogrammeren.

_________________
Ex: 2cv, Renault4, Traction BL 1938, Dspecial, Ds23 ie bvh, Gsclub, Austin princess 2300, CX2400 break, BX RD, CX2500TRD, MGB, MGC, XM 2.0 16v, Saxo 1.1, DS21ie bvm, SM 2.7 ie, Xantia 2.0 16v.


26 okt 2020 14:06
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 104 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 78 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.