Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 


GJO

Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie elektronica & navigatie.



Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 104 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende
 C5 gekocht, elektronica blijkt wespennest... 
Auteur Bericht
C5club Rookie
C5club Rookie

Geregistreerd: 17 okt 2020 21:27
Berichten: 47
Auto: C5 Berline 2.0 16v
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2001
Phase: 1
kilometerstand: 189250
Kleur: Bleu Mauritius


Naar boven
Bericht Re: C5 gekocht, elektronica blijkt wespennest...
Lexia geeft wel het juiste VIN terug bij het identificeren van de auto.

Inmiddels werkt de koelfan weer in alle circuits normaal, althans wel in een testopstelling. Het is dus niet zo dat de fan aanslaat als je de airco aanzet, maar wel dat de fan in de lage stand en met de airco aan sneller draait. Dat wordt geregeld door het middelste van de drie fan-relais en daar wordt pas spanning geleverd als het bovenste relais (van de lage snelheid) ingeschakeld wordt. Alles wat het tweede relais doet is een tweede voorschakelweerstand parallel over de eerste zetten, waardoor de weerstand afneemt en de fan sneller draait.

Nu dat opgelost is ben ik de neus weer aan het dichtschroeven. Dan kunnen we daarna nog eens met de BSI in overleg over welke uitrusting erop moet/mag en welke niet en een paar controles op de airco uitvoeren (ter bevestiging van de fan-diagnose). Zo wordt het langzaamaan al een heel stuk minder problematisch om het elektrisch systeem in het spoor te krijgen.

Derk


19 okt 2020 12:48
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 16 feb 2015 19:20
Berichten: 435
Woonplaats: Haren (GN)
Auto: Break 2.0I 16V
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5


Naar boven
Bericht Re: C5 gekocht, elektronica blijkt wespennest...
Super Derk

Verstuurd vanaf mijn Mi 9T met Tapatalk


19 okt 2020 13:16
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie

Geregistreerd: 17 okt 2020 21:27
Berichten: 47
Auto: C5 Berline 2.0 16v
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2001
Phase: 1
kilometerstand: 189250
Kleur: Bleu Mauritius


Naar boven
Bericht Re: C5 gekocht, elektronica blijkt wespennest...
Goed, de hele handel zit er weer op & aan. Ik heb de onderplaat eerst maar gerepareerd met een oud bromfiets-verzekeringsplaatje, want er was een hoekje met een bevestigingsgat af. Nu kan ik 'm weer netjes rondom vast zetten.

Daarna 43 kilometer proefgereden en kijk aan: de boel doet het weer. De koelfan slaat ok weer op de normale manier aan. Er zijn geen lekkages meer in het systeem (of nou ja, de kachel kun je wat moeilijker controleren maar dat ruik je normaal gesproken wel).

Het enige is dat de airco het nog altijd niet doet: de pomp slaat gewoon niet aan. Dat kan aan vanalles liggen, zoals de pomp zelf bijvoorbeeld, of misschien toch nog ergens een stiekeme BSM-kwestie, of ergens een verkeerd vinkje in de BSI. Lijkt me op zich interessant om daar ook eens een rondje actuatoren op te testen, dat kan nog wel eens iets opleveren. Voorlopig kan er in ieder geval een raam open. Als er iets erg prijzigs naar de vaantjes is kun je altijd nog doorrijden zonder airco.

Het doorbladeren van de BSI-configuratie is nu vooral interessant, want met een redelijkerwijs correcte configuratie in de BSI is het in de toekomst alweer een eind makkelijker om storingen op te sporen. En met een beetje mats verdwijnt dan dus het rare gedrag van de eco-modus.

Er zal dus nog wel een keer opnieuw een Lexia aan moeten, maar de scope van het onderzoek vernauwt zo wel al lekker. Nu ga ik er maar even vanuit dat-ie de komende tijd in ieder geval normaal wil rijden en dat scheelt dan al een boel.

Maar de lijst met bugs die eruit bleken te moeten bleek ook wel lang: gammele stekkers op de achterdeuren, gammele speakerbedrading naar de rechter achterdeur, een boordcomputerscherm dat zich niet correct meldde aan de diagnose-apparatuur, doorschurend gelegde bekabeling naar de middenconsole, doorschurend gelegde bekabeling in het linker achterportier, doorgeschuurde bekabeling op de bobine, een gare bobine, een gammele achterste plafonnier, een gammele stekker op de eerste lambdasonde, rotte isolatie van de bekabeling van de krukassensor, vervuiling en dus verwarring van commando's in de schakelaarmodule in het linker voorportier, divers vacuumslangenwerk mottig, carterventilatieslang mottig, foute en dus lekkende klem op de EGR-buis, klein lekje in de achterst pijp van de katalysator, gordelverstelling LV stuk, radiateur bleek een heel vilein lekje in te zitten en het ontluchtingsventiel op de bovenste koelwaterslang was gemold. Een heel interessante combinatie van leeftijdsproblemen, stilstandsproblemen, kwaliteitsproblemen, productieproblemen en iets te ruige beunhazerij. Sommige dingen voorzien, sommige totaal niet. Gek eigenlijk dat dat ding bij de proefrit eigenlijk totaal geen problemen gaf. Maar goed, na twee weken minstens 50/50 knutselen en rijden (ik zal de uren maar niet op gaan tellen) begint het erop te lijken dat 't ding een kans maakt om de goede naam van de C5 niet teveel te beschadigen :mrgreen:

Derk


19 okt 2020 18:18
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie

Geregistreerd: 17 okt 2020 21:27
Berichten: 47
Auto: C5 Berline 2.0 16v
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2001
Phase: 1
kilometerstand: 189250
Kleur: Bleu Mauritius


Naar boven
Bericht Re: C5 gekocht, elektronica blijkt wespennest...
Maar nu blijf ik nog wel met een vraag zitten: is de keuze van de BSI voor een automaat of een handbak puur een kwestie van configuratie die met telecodering op te lossen is? Of bepaalt de BSI zelf aan de hand van de door subsystemen aangeleverde informatie wat voor bak er in de auto ligt?

Ik vind het ook vrij typisch dat de auto maar drie versnellingen vooruit kan herkennen (als drive1 tot en met drive3) en dan de vier als neutraal ziet en de vijf niet herkent. De AL4 die er eventueel in had kunnen liggen heeft immers vier versnellingen (behalve in noodloop). Ook verwacht ik naar aanleiding van de C5-multiplex-cursus van Citroën die op het net rondzweeft dat als er geen communicatie met de automaat is de koelfan op altijd-aan met minimaal lage snelheid wordt geschakeld om zeker te zijn dat de bakolie gekoeld wordt en dat gebeurt niet. En dan vraag ik me af of Lexia onder invloed van de automaat in de configuratie de bakolietemperatuur en de koelwatertemperatuur niet verwart, want de auto schakelt de fan zelf wel op tijd in maar de watertemperatuur is volgens Lexia nooit meer dan een graad of 47. En natuurlijk blijft de BSI ergens een stroomverbruiker zien die zich verder niet openbaart (= eco-modus doet vreemd).

Omdat ik er een sterk vermoeden van heb dat deze auto niet de BSM heeft die erin hoort, althans niet de versie waar-ie mee geleverd is, vraag ik me af of de BSI en/of ECU daardoor op het gebied van aandrijflijn op het verkeerde been kan worden gezet. Of stel dat er een kabelboom van een automaat rond de motor ligt, kan dan de BSM zo geschakeld worden dat de rest van het systeem een automaat wil zien? Want bij dergelijke scenario's kan ik beter eerst zorgen dat de hardware klopt, anders programmeer je misschien weer nieuwe problemen door de oude op te (willen) lossen.

Maar los van wat ik denk wat misschien zou kunnen: hoe zit het wél? *probeert te begrijpen*

Derk


21 okt 2020 20:37
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 01 apr 2013 00:12
Berichten: 7260
Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune


Naar boven
Bericht Re: C5 gekocht, elektronica blijkt wespennest...
Volgens mij moet je dan niet naar merk maar naar type bsm kijken. Er zijn, zeker in de eerste series, wel wat modificaties geweest. Wat precies zal ongetwijfeld ergens terug te vinden zijn.
Een automaatbak kabelboom zou denk ik wel een boel losse stekkers met zich meebrengen.


21 okt 2020 22:09
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie

Geregistreerd: 17 okt 2020 21:27
Berichten: 47
Auto: C5 Berline 2.0 16v
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2001
Phase: 1
kilometerstand: 189250
Kleur: Bleu Mauritius


Naar boven
Bericht Re: C5 gekocht, elektronica blijkt wespennest...
Fair enough en ik heb het advies gehad om JW-C5 een PB te sturen om de oorspronkelijke BSM-versie te achterhalen (en misschien wat er dan allemaal wel en niet in kan) dus dat kan sowieso alvast, maar het probleem hoeft niet per sé in de BSM of de bekabeling te zitten. Ik laat deze ook net zo lief zitten als de kans nul is dat ik er een probleem mee oplos.

Maar laat ik een poging doen om het bondiger op te stellen, want het komt wel vaker voor dat ik mijn uitleg of mijn vraag alleen zelf begrijp. Dus laat ik proberen zeker te stellen dat ik jullie dat niet aandoe :mrgreen: :

Is de configuratie voor een automatische versnellingsbak een instelling die alleen in de BSI zit en alleen daar te manipuleren is?

Kan een dergelijk misconfiguratie worden veroorzaakt door een van de subsystemen zoals een BSM of een ECU?

Als ik die dingen helder heb komen daar vast vanzelf weer nieuwe vragen uit, maar ik doe een poging om iets te begrijpen van het ontstaan van zo'n storing. Dat zo'n auto raar reageert is frustrerend genoeg, maar als ik er iets van kan leren heb ik daar wel weer lol in. Bovendien kan ik dan bepalen of ik nog achter onderdelen aan moet om 't op te lossen of dat ik 't eerst zo kan laten.

Derk


21 okt 2020 22:36
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 01 apr 2013 00:12
Berichten: 7260
Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune


Naar boven
Bericht Re: C5 gekocht, elektronica blijkt wespennest...
Overschat de rol van de bsm niet. Het is een zekering/relaiskast, met beperkte slimmigheid.
De bsi bevat de configuratie en dient waar nodig als regisseur.

Als er daadwerkelijk een automaatbak is geconfigureerd dan zou je daar in de lexia toch boeiende storingen door moeten kunnen zien.


22 okt 2020 01:23
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie

Geregistreerd: 17 okt 2020 21:27
Berichten: 47
Auto: C5 Berline 2.0 16v
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2001
Phase: 1
kilometerstand: 189250
Kleur: Bleu Mauritius


Naar boven
Bericht Re: C5 gekocht, elektronica blijkt wespennest...
Ja, dat is dus de kwestie. Lexia krijgt uiteraard geen communicatie met de automatische versnellingsbak, want die is er immers helemaal niet. Dus daar een storing in uitlezen werkt niet.

Wat je wél krijgt is dat de waardes die de handbak teruggeeft totaal niet kloppen. Zoals dus dat de eerste drie versnellingen als 'Drive1' tot en met 'Drive3' worden weergegeven, de vierde versnelling én de vrij als Neutraal en dan de vijfde versnelling met een vraagteken. Ik krijg ok het aanmeldsignaal van de Com2000 terug als ik de achteruit inschakel en dat is volgens mij ook al niet normaal, maar dat kan een ander probleem zijn. En natuurlijk werkt de airco niet. Hoewel de kans veel groter is dat dat komt omdat het systeem leeg is of de pomp naar de vaantjes is het ook wel zo dat de automaat en de ECU overleg hebben over het wel of niet toestaan van het inschakelen van die pomp.

Wat nog vreemder is, is dat de auto kennelijk niet zoekt naar een neutraalveiligheidsschakelaar of iets dergelijks (ik zal voor de grap eens proberen of-ie in de 1 wil starten, kan zijn dat dat in overleg tussen bak en ECU gaat bij de C5 maar ik heb dat bij een multiplex 206 mis zien gaan), niet in de veilige modus voor het koelen van de bakolie gaat (terwijl er een automaat geconfigureerd is die m.i. niet communiceert met de BSI en/of de ECU) enz.

Het lijkt dus wel alsof de BSI geconfigureerd is voor een automatische bak die er nog nooit in gezeten heeft, maar dat de signalen die terugkomen van de handbak wel gewoon geaccepteerd worden alsof ze van een automaat komen. Dan wordt het op een gegeven moment onmogelijk om daar nog storingen uit te gaan vissen, want er zijn dan geen meldingen meer; er zijn alleen wel verkeerde waardes in de live read-out.

Maar TL;DR: ja, er zijn dus ook vreemde dingen aan de hand in Lexia als je de auto uitleest maar die worden niet als storingen gezien. En je zou dus inderdaad gewoon tegen de BSI moeten kunnen zeggen dat-ie niet op zoek moet naar een automatische versnellingsbak. En dan zouden die vreemde verschijnselen verder vanzelf opgelost moeten zijn. Correct?


22 okt 2020 11:11
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 01 apr 2013 00:12
Berichten: 7260
Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune


Naar boven
Bericht Re: C5 gekocht, elektronica blijkt wespennest...
Klinkt plausibel. Een eventueel failback scenario kan ik zo niet bedenken.


22 okt 2020 11:19
Profiel
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 04 aug 2017 11:44
Berichten: 2181
Woonplaats: Breda
Auto: C5 Berline 3.0 V6 Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 188000
Kleur: grijs.


Naar boven
Bericht Re: C5 gekocht, elektronica blijkt wespennest...
Ik zou met lexia bij BSI telecoderen op zoek gaan naar die lange lijst met opties/instellingen. Vorige week was hier iemand om in zijn xsara de radio aan te melden en toen kon je bijvoorbeeld ook kiezen om een cruise control op ja of nee te zetten. Misschien kun je daar ook instellen wat voor bak er in zit?

_________________
Ex: 2cv, Renault4, Traction BL 1938, Dspecial, Ds23 ie bvh, Gsclub, Austin princess 2300, CX2400 break, BX RD, CX2500TRD, MGB, MGC, XM 2.0 16v, Saxo 1.1, DS21ie bvm, SM 2.7 ie, Xantia 2.0 16v.


22 okt 2020 11:31
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 01 apr 2013 00:12
Berichten: 7260
Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune


Naar boven
Bericht Re: C5 gekocht, elektronica blijkt wespennest...
Wat overigens ook een rol zou kunnen spelen bij je verdenkingen omtrent de bsm is de bezetting met zekeringen.
Bij sommige bsms zijn bepaalde zekering-posities niet gevuld. Of dat consequenties heeft verderop in het proces weet ik niet. Het viel me ooit op bij een peu 307 met computerissues. Daar was ooit de bsm vervangen door een exemplaar met meer zekeringen geplaatst dan de originele.


22 okt 2020 13:13
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 16 feb 2015 19:20
Berichten: 435
Woonplaats: Haren (GN)
Auto: Break 2.0I 16V
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5


Naar boven
Bericht Re: C5 gekocht, elektronica blijkt wespennest...
Nu is het dus belangrijk te weten welke BSM er precies in hoort


22 okt 2020 13:28
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie

Geregistreerd: 17 okt 2020 21:27
Berichten: 47
Auto: C5 Berline 2.0 16v
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2001
Phase: 1
kilometerstand: 189250
Kleur: Bleu Mauritius


Naar boven
Bericht Re: C5 gekocht, elektronica blijkt wespennest...
Bij mij zitten er wel een paar zekeringen in die er volgens de tabel in het instructieboekje niet in zouden moeten/hoeven zitten. Ik heb wel gezien dat de elektronica van een automatische bak op de BSI bij de diagnosestekker op gezekerd is en op de BSM samen met de ECU. Dus daar kun je niet apart een zekering voor weghalen. Maar de zekeringen dunnen totdat het de werkelijkheid benadert zou geen kwaad moeten kunnen, dus dat ga ik alleen al ter lering en vermaak gewoon eens doen. Het resultaat, if any, koppel ik uiteraard terug.

Wat ik er verder van begrepen heb, o.a. op basis van wat er hier op het forum beschreven wordt, is zo'n BSM dus verregaand een bak zekeringen en relais die op basis van de pin-out van de kabelboom functies toegewezen krijgt. Maar als de verkeerde versie BSM erin ligt kan de pin-out van een kabelboom m.i. best een onvoorziene uitwerking hebben. Dat heeft niks met intelligentie van de elektronica te maken, maar meer met een hardware mismatch. En dan kom je dus inderdaad uit op wat Harry zegt: welke BSM is de goeie voor deze auto?

In feite roep ik dan alleen maar iets wat ik zelf logisch vind op basis van wat ik denk dat andere forumers hier bedoelen, dus als we tot de kern willen komen wordt het tijd dat iemand me daarin gaat bijsturen richting hoe het nou echt zit. Gelukkig vind ik dat gewoon leuk, dus zaag me gerust onderuit als zo'n redenering nergens op slaat ;)

Laat ik toch maar zorgen dat ik weet welke BSM erin hoort. Misschien kan ik daar wel redelijk aankomen, dan leg ik er een op voorraad en kan ik in ieder geval terug naar de originele hardware set-up. Misschien is dat ook wel niet nodig, maar dan weet ik dat in ieder geval zeker. Dat is dan in ieder geval voor mijn goeie gevoel en om zeker te weten dat bijvoorbeeld terug naar fabrieksinstellingen geen nieuwe problemen veroorzaakt.

In ieder geval gaan we rustig aan de goeie kant op en hebben we nog ideeën om mee aan de slag te gaan, dus het lijkt me dat eruit te komen is wat nou nog fouten in het systeem van die auto zijn en hoe ze opgelost kunnen worden.

Derk


22 okt 2020 14:01
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie

Geregistreerd: 17 okt 2020 21:27
Berichten: 47
Auto: C5 Berline 2.0 16v
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2001
Phase: 1
kilometerstand: 189250
Kleur: Bleu Mauritius


Naar boven
Bericht Re: C5 gekocht, elektronica blijkt wespennest...
Ik heb, met de zekeringtabel ernaast, twee ongebruikte zekeringen kunnen verwijderen: nummer 5, voor het roetfilter ('t is geen diesel dus die zit er niet op, zekering kan weg) en nummer 7 voor de koplampsproeiers (zitten er niet op, heeft gewoon halogeen lampen en geen xenon, zekering kan weg). Anders dan mijn vermoeden versterken dat deze BSM uit een andere auto komt (en dan waarschijnlijk een HDi Exclusive) heeft het geen nadere effecten opgeleverd. Of het moet zijn dat de auto ongeveer twee gram lichter geworden is. Een kleine verbetering volgens de filosofie van Colin Chapman dus: simplfy, then add lightness. Voor zover ik nu kan zien zijn alle andere zekeringen op de BSM in deze auto voor het één of ander nodig.

Derk


22 okt 2020 17:16
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 01 apr 2013 00:12
Berichten: 7260
Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune


Naar boven
Bericht Re: C5 gekocht, elektronica blijkt wespennest...
Goed bezig. Wel bijzonder. Misschien zijn bsi en bsm ooit samen vervangen. Dan zou je een jaarstempel moeten vinden ergens.


22 okt 2020 18:57
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 104 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 90 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.