Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 


GJO

Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie elektronica & navigatie.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ] 
 C5 PHII Ervaring met vervanging kleurendisplay RT3? 
Auteur Bericht
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 25 sep 2020 21:54
Berichten: 27
Woonplaats: Ankeveen
Auto: Citroen C5 Berline 2.0l 16v
Opties: Navigatie, clima, parkeersensoren, trekhaak, CD wisselaar, AUX
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10402
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 168000
Kleur: EXLD Noir obsidien-metallic


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht C5 PHII Ervaring met vervanging kleurendisplay RT3?
Beste mensen,

In mijn net aangeschafte C5 PHII zit een RT3 navigatiesysteem met een kleurendisplay. Nu blijken er een paar pixels dood te zijn (zwart). Het zijn een paar lijntjes onderaan het scherm maar niet over de volle breedte. Ik heb sterk het vermoedden dat dit niet bij deze pixels blijft helaas...

Ik ben een beetje huiverig voor de vervanging van de gehele unit voor een 2e hands variant uit de sloop. Zoals ik nu opmaak (uit alles wat ik er over heb gelezen) kan het vervangen leiden tot het niet meer functioneren van de navigatie. Wellicht is dat nog op te lossen met een Lexia maar daar heb ik geen idee van.

Nu zat ik zo eens te zoeken op internet en kwam bij onze vrienden uit China ook een los display tegen. Het betreft een "LTE072T-050 mobile Display Systems 12V LCD module for Peugeot Citroen C5 Navigation car audio system screen TPO LTE072T-4408-1". Ik zelf ben nogal handig met elektronica dus draai mijn hand niet om voor restauraties op componentniveau...

Omdat dit puur het scherm met TFT driver zelf is, vermoed ik dat je in dit geval de controlunit van de display kunt behouden en (waarschijnlijk) ook geen gedoe krijgt met navigatie die niet functioneert. Bovendien zou het contrast en de leesbaarheid weer als origineel kunnen zijn omdat het om nieuwe units gaat.

Mijn vraag is dus eigenlijk tweeledig: :smt198
    - Klopt het inderdaad dat een nieuwe displayunit (totaal) zorgt voor het niet meer functioneren van de navigatie?
    - Of heeft iemand ervaring met het verder splitsen en vervangen van het scherm van de display unit zelf?

Ik ben benieuwd!


26 sep 2020 10:59
Profiel
Beheerder
Beheerder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31
Berichten: 33386
Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: C5 PHII Ervaring met vervanging kleurendisplay RT3?
Bij een RT3 staat het scherm los van de navigatie , dat zit in de radiounit ....
Je kan die m.i gewoon wisselen voor een zelfde ....

_________________
Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.)
Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Bleu Encre
Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien


26 sep 2020 11:17
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 25 sep 2020 21:54
Berichten: 27
Woonplaats: Ankeveen
Auto: Citroen C5 Berline 2.0l 16v
Opties: Navigatie, clima, parkeersensoren, trekhaak, CD wisselaar, AUX
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10402
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 168000
Kleur: EXLD Noir obsidien-metallic


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: C5 PHII Ervaring met vervanging kleurendisplay RT3?
Bedankt voor je snelle terugkoppeling. Dat zou dan in ieder geval een bestelling van ver weg schelen :)

De reden dat ik hieraan twijfel is dat er volgens mij een optische digitale verbinding ligt tussen de navigatie-unit en het scherm. Als ik de display unit zo beoordeel zit er ook wel een boel elektronica in voor alleen maar de functie van een scherm. Ik kan er alleen verder niet veel meer informatie over vinden helaas.

Anderzijds: mocht ik ooit een vervangend scherm bij een demontagebedrijf op de kop tikken, kan ik natuurlijk ook dat LCD scherm uitwisselen als het niet blijkt te werken.


26 sep 2020 11:37
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 01 apr 2013 00:12
Berichten: 7260
Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: C5 PHII Ervaring met vervanging kleurendisplay RT3?
Vraagje, hoe denk je dat een nieuw scherm een beter contrast oplevert? Is het scherm zo beschadigd aan de voorkant?


26 sep 2020 11:39
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 25 sep 2020 21:54
Berichten: 27
Woonplaats: Ankeveen
Auto: Citroen C5 Berline 2.0l 16v
Opties: Navigatie, clima, parkeersensoren, trekhaak, CD wisselaar, AUX
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10402
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 168000
Kleur: EXLD Noir obsidien-metallic


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: C5 PHII Ervaring met vervanging kleurendisplay RT3?
c5jan schreef:
Vraagje, hoe denk je dat een nieuw scherm een beter contrast oplevert? Is het scherm zo beschadigd aan de voorkant?


Het scherm op zichzelf is ook al wat donkerder. Ook bij de hoogste instellingen. Dat heb je natuurlijk wel vaker met oudere TFT schermen. In daglicht is het al met al wat minder leesbaar, maar ik vind het niet perse heel ernstig.

Bij een nieuw scherm zoals in de eerste post zit ook een nieuwe backlight en backlight driver zag ik op de foto's. Dus dat wordt daarmee dan automatisch ook verholpen schat ik zo in (is altijd wel de gok als je het spul vanuit China besteld - ik heb niet alleen maar positieve ervaringen :( ).

Maar goed, dat is niet het belangrijkste, voornaamste probleem betreft de dode pixels. En als dat is verholpen met eenzelfde display unit (dus het geheel) en zonder verlies van functionaliteit ben ik al heel erg tevreden!


26 sep 2020 23:56
Profiel
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 nov 2015 18:32
Berichten: 4497
Woonplaats: Rotterdam
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: C5 PHII Ervaring met vervanging kleurendisplay RT3?
Johanvdw schreef:
Ik ben een beetje huiverig voor de vervanging van de gehele unit voor een 2e hands variant uit de sloop. Zoals ik nu opmaak (uit alles wat ik er over heb gelezen) kan het vervangen leiden tot het niet meer functioneren van de navigatie. Wellicht is dat nog op te lossen met een Lexia maar daar heb ik geen idee van.

Je heb al wat onderzoek gedaan, je zorgen zijn in zekere zin terecht als het scherm uit het buitenland komt, i.p.v. een gebruikte uit NL.
Zo heb ik pas het scherm van een C4 (2004) met RT3 vervangen door een gebruikte van eBay uit het buitenland, dat scherm zag er iets anders uit.
Ik kreeg een (fout)melding in het display over de taal en software versie, deze kun je wegklikken, daarna werken alleen de basis functies.
De taal kon ik veranderen, echter werd dit niet opgeslagen, met de Lexia kon ik geen taal aanpassen of de software updaten.
De software versies in de radio en display (en mogelijk BSI?), moeten blijkbaar bij elkaar passen.

Ik heb toen het display ontleed in een scherm en printplaat, de printplaat van het oude kapotte scherm (dode pixels en lijnen), overgezet op het eBay scherm, en voila alles werkt weer, de software zit in de printplaat.
Wees voorbereid op het mogelijk uitwisselen van de printplaat, gelukkig ben je handig met elektronica lees ik :D


27 sep 2020 01:35
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 25 sep 2020 21:54
Berichten: 27
Woonplaats: Ankeveen
Auto: Citroen C5 Berline 2.0l 16v
Opties: Navigatie, clima, parkeersensoren, trekhaak, CD wisselaar, AUX
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10402
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 168000
Kleur: EXLD Noir obsidien-metallic


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: C5 PHII Ervaring met vervanging kleurendisplay RT3?
C5HDI110 schreef:
Ik heb toen het display ontleed in een scherm en printplaat, de printplaat van het oude kapotte scherm (dode pixels en lijnen), overgezet op het eBay scherm, en voila alles werkt weer, de software zit in de printplaat.
Wees voorbereid op het mogelijk uitwisselen van de printplaat, gelukkig ben je handig met elektronica lees ik :D


Ja dat dacht ik dus ook! Fijn dat je eigenlijk exact hetzelfde hebt gedaan. Nou dan is het plan voor de aanschaf van een volledig nieuw scherm (uit China) wellicht helemaal geen gek idee. Misschien dat ik een dezer dagen die gok eens waag en wat foto's upload.


27 sep 2020 12:04
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 25 sep 2020 21:54
Berichten: 27
Woonplaats: Ankeveen
Auto: Citroen C5 Berline 2.0l 16v
Opties: Navigatie, clima, parkeersensoren, trekhaak, CD wisselaar, AUX
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10402
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 168000
Kleur: EXLD Noir obsidien-metallic


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: C5 PHII Ervaring met vervanging kleurendisplay RT3?
Ik heb alvast één en ander uit elkaar gehlaad om eens te kijken naar het type plaatje van de display zelf. Bijgevoegd de foto's en een stappenplannetje, mocht ooit iemand tegen hetzelfde probleem aanlopen. Nodig: een set kleine Torx schroevendraaiertjes + kleine platte schroevendraaier + wellicht pincet

Stap 1: Verwijder het gegoten aluminium kapje van de gehele unit, zie rode pijlen.
Afbeelding

Stap 2: Verwijder de schroeven van de display unit zelf en maak de elektrische connectie los van de backlight van het TFT scherm. Je ziet op de printplaat overigens nu ook mooi de ROM chip die waarschijnlijk voor al die versieverschillen zorgt en ertoe bijdraagt dat ze niet altijd 1-op-1 uitwisselbaar zijn. Te herkennen aan het stickertje met ROM versienummer etc.
Afbeelding

Stap 3: Dit ervaar ik als de lastigste stap. De printplaat wordt op zijn plaats gehouden door een plexiglazen 'prisma', bedoeld voor het afbuigen van het licht van een ledje (of infrarood sensortje oid) naar de voorzijde van het scherm. Dit prisma zit vast met een klein aluminium clipje van de behuizing, aan de schermzijde van het geheel. Buig voorzichtig het scherm wat naar voren om erbij te kunnen. Wip het clipje vervolgens iets omhoog met een micro schroevendraaier en het prisma komt los. Let dus op, die flatflex kabel (witte platte stekker) aan de onderzijde is fragiel en beschadigd snel.
Afbeelding

Stap 4: Nu kun je de flatflex kabel gemakkelijker loskrijgen, door de printplaat wat naar voren te halen en de kabel met een pincet of met je vingers (als je slanke vingers hebt) uit de connector te trekken.
Afbeelding

Nu is het TFT scherm los en kun je het vervangen! :smt193
Afbeelding

Tenslotte: ik denk dat dit ook het euvel zou kunnen verhelpen wanneer één van de kleuren van het scherm niet meer functioneert. In dat geval zou het loshalen, schoonmaken van de contactjes en opnieuw vastmaken van de flexkabel dit wellicht kunnen verhelpen. Ik kwam er namelijk achter dat beweging in die kabel zorgt voor uitval van één van de kleuren in het scherm. Dus wellicht een idee om dit eens te proberen!


27 sep 2020 16:53
Profiel
C5club Veteraan
C5club Veteraan

Geregistreerd: 21 maart 2007 14:56
Berichten: 1310
Woonplaats: 035
Auto: Tourer V6 3.0 HDiF exclusive
Opties: xenon, HiFi, NG4, alarm, zijairbags achter, supervergrendeling
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11875
Productienummer: 10111
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 245.000
Kleur: Bleu Bourrasque


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: C5 PHII Ervaring met vervanging kleurendisplay RT3?
Mooie handleiding hoor, complimenten

_________________
Tourer V6 3.0 HDiF (DT20C-X8ZA) exclusive, 240 pk, meedraaiend bixenon, HIFI , NG4, alarm, zijairbags achter, supervergrendeling, 17 inch wielen


27 sep 2020 19:39
Profiel
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 nov 2015 18:32
Berichten: 4497
Woonplaats: Rotterdam
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: C5 PHII Ervaring met vervanging kleurendisplay RT3?
Nu ik de foto's zie, verkoopt AliExpress dus alleen het schermpje, de rest moest je overzetten.
Je heb hetzelfde RT3 schermpje als in de C4, waar ik het schermpje verwisseld heb.

Geeft mij inspiratie om het schermpje van de RT4/5 open te schroeven en het type nr. te noteren, want op RT.. screen vind je weinig info op AE.


28 sep 2020 20:27
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 25 sep 2020 21:54
Berichten: 27
Woonplaats: Ankeveen
Auto: Citroen C5 Berline 2.0l 16v
Opties: Navigatie, clima, parkeersensoren, trekhaak, CD wisselaar, AUX
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10402
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 168000
Kleur: EXLD Noir obsidien-metallic


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: C5 PHII Ervaring met vervanging kleurendisplay RT3?
Even opnieuw omdat ik Google heb opgezegd en de foto's daardoor waren verdwenen Excuses voor de onnodige bump, ik kon het originele bericht niet meer wijzigen maar vind het zelf wel belangrijk dat handleidingen toegankelijk blijven. Verder is het scherm na een beetje inrijden weer wat beter geworden (of ik ben minder kritisch, kan natuurlijk ook). De dode pixels zijn in ieder geval deels weggetrokken :? Kortom, voor nu vind ik het wel even goed!

Bijgevoegd de foto's en een stappenplannetje. Nodig: een set kleine Torx schroevendraaiertjes + kleine platte schroevendraaier + wellicht pincet

Stap 1: Verwijder het gegoten aluminium kapje van de gehele unit, zie rode pijlen.
Afbeelding

Stap 2: Verwijder de schroeven van de display unit zelf en maak de elektrische connectie los van de backlight van het TFT scherm. Je ziet op de printplaat overigens nu ook mooi de ROM chip die waarschijnlijk voor al die versieverschillen zorgt en ertoe bijdraagt dat ze niet altijd 1-op-1 uitwisselbaar zijn. Te herkennen aan het stickertje met ROM versienummer etc.
Afbeelding

Stap 3: Dit ervaar ik als de lastigste stap. De printplaat wordt op zijn plaats gehouden door een plexiglazen 'prisma', bedoeld voor het afbuigen van het licht van een ledje (of infrarood sensortje oid) naar de voorzijde van het scherm. Dit prisma zit vast met een klein aluminium clipje van de behuizing, aan de schermzijde van het geheel. Buig voorzichtig het scherm wat naar voren om erbij te kunnen. Wip het clipje vervolgens iets omhoog met een micro schroevendraaier en het prisma komt los. Let dus op, die flatflex kabel (witte platte stekker) aan de onderzijde is fragiel en beschadigd snel.
Afbeelding

Stap 4: Nu kun je de flatflex kabel gemakkelijker loskrijgen, door de printplaat wat naar voren te halen en de kabel met een pincet of met je vingers (als je slanke vingers hebt) uit de connector te trekken.
Afbeelding

Nu is het TFT scherm los en kun je het vervangen! :smt193
Afbeelding


17 feb 2021 22:08
Profiel
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 nov 2015 18:32
Berichten: 4497
Woonplaats: Rotterdam
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: C5 PHII Ervaring met vervanging kleurendisplay RT3?
Mooie foto reportage en goed dat je google heb opgezegd :smt023


18 feb 2021 00:05
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ] 




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 43 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.