Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

de eerste ritjes en een paar dingetjes..
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=6&t=20611
Pagina 1 van 3

Auteur:  bolleman [ 01 jan 2019 21:56 ]
Berichttitel:  de eerste ritjes en een paar dingetjes..

Na een paar dagen in mijn "nieuwe" C5 gereden te hebben, vallen een paar dingetjes op:

De regensensor: grijpt niet uit zichzelf in bij regen maar pas als ik zelf de wisser aanzet. Dan gaat de automaat zich ermee bemoeien en zwiept die de wisser in gevarieerde snelheden over de ruit. Geen enkele logica in te ontdekken..Wel gaat het raam automatisch dicht terwijl ik net mijn peuk naar buiten wil aftikken...

De handel van de richtingaanwijzer gaat niet helemaal lekker. Naar links aangeven, dus handel naar beneden, werkt nu niet meer. 3 keer knipperen en dan valt hij uit. Na stevig doorduwen werkt het dan wel weer. Is dit een bekend mechanisch probleem en moet er dan een andere bedieningshandel gemonteerd worden?

Het derde euvel is ernstiger en dat is dat het remmen niet correct gaat. Bij remmen gaat het stuur met een rukje naar links en lijkt het of de auto weg wil glijden, eerst naar links en dan naar rechts, moeilijk precies uit te leggen. Het lijkt alsof een rem aan een kant pas later aangrijpt of minder sterk remt. Het is zowel bij langzaam als snel rijden, maar vooral op hogere snelheid is het eng. Remschijven en blokken zijn voldoende op dikte. Ik hoop nog deze week ergens terecht te kunnen voor een diagnose/reparatie.

Ik lees op het forum wel meer van dit soort klachten en dan wordt ook gewezen op de mogelijkheid van speling in de wielophanging. Dat zou ook goed kunnen al merk ik verder niets van speling, gerammel o.i.d.

Auteur:  Menno [ 01 jan 2019 22:17 ]
Berichttitel:  de eerste ritjes en een paar dingetjes..

De ruitenwisser zelf aanzetten is geen euvel, dat hoort zo .....

De knipper is de Com2000 , zie faq ;-) , of nieuwe plaatsen.

Auteur:  boes [ 01 jan 2019 22:26 ]
Berichttitel:  Re: de eerste ritjes en een paar dingetjes..

De regensensor moet je inderdaad altijd eerst activeren daarna werkt hij automatisch. Als hij niet goed reageert : check en/of schoonmaak je wisserbladen en ruit.

Het niet goed werken van de richtingaanwijzer staak ligt hoogstwaarschijnlijk aan de Com2000. Dat is de stuurkolomschakelaar unit die allerlei functies regelt. Gebruik de zoekfunctie maar eens op com2000.

Zoekerig rijgedrag bij remmen. Check of de remklauw vrij "zweeft" op de geleidepennen. Indien de remmen gelijktijdig en met evenveel kracht aangrijpen ligt het hoogstwaarschijnlijk aan de voorwielophanging. Met als eerste verdachte de : draagarmrubbers (achterste). Tweede verdachte : fusee

Succes

Auteur:  c5jan [ 01 jan 2019 23:16 ]
Berichttitel:  Re: de eerste ritjes en een paar dingetjes..

Of stuurkogel, of draagarmblokken voor.
Meestal staat het stuur scheef als de achterdraagarmlagers stuk zijn.
Maar een diagnose is nauwkeuriger.
Dit door iemand die begrijpt dat het veersysteem drukloos moet zijn om te voelen of er ergens speling is.

Auteur:  bolleman [ 02 jan 2019 11:08 ]
Berichttitel:  Re: de eerste ritjes en een paar dingetjes..

De ruitenwissers zelf aanzetten....haha..wie had dat gedacht..Verder is de ruit schoon en als nieuw ( een keer vervangen denk ik) en de wissers weet ik niet. Wissen wel goed.

De Com2000 demonteren en de sleepcontacten reinigen..oef...Ik heb wel enige ervaring met prutsen, in mijn geval voornamelijk aan platenspelers, dus ja...ga ik even een nachtje over slapen. Aanvulling op de aanwijzingen: De contacten reinigen met alcohol en een fiberpen borsteltje. Daarna wel weer een contactsmeermiddel aanbrengen anders zijn ze binnen de kortste keren weer stuk.

Heeft iemand hier dit klusje al eens gedaan?

Voor de remmen heb ik vrijdag een afspraak. De monteur vermoedde de zelfde dingen als die hierboven genoemd zijn. Ervaring met C5 genoeg.

Dank jullie voor de reply!

Auteur:  boes [ 02 jan 2019 11:46 ]
Berichttitel:  Re: de eerste ritjes en een paar dingetjes..

Als de ruit boven de sensor maar goed wordt gewist....da's belangrijk voor de werking. Als daar een waas op blijft,..wist ze als een malle.

De com demonteren en monteren is niet lastig hoor. Belangrijk is het afkoppelen van de boordspanni g vanwege de airbag. Een com schoonmaken is vaak een tijdelijke fix. Maar vervangen is duur.

Auteur:  bolleman [ 02 jan 2019 11:50 ]
Berichttitel:  Re: de eerste ritjes en een paar dingetjes..

Met het afkoppelen van de boordspanning bedoel je de accu losnemen neem ik aan?

Auteur:  boes [ 02 jan 2019 11:54 ]
Berichttitel:  Re: de eerste ritjes en een paar dingetjes..

Ja.

Auteur:  JW-C5 [ 02 jan 2019 12:12 ]
Berichttitel:  Re: de eerste ritjes en een paar dingetjes..

bolleman schreef:
De ruitenwissers zelf aanzetten....haha..wie had dat gedacht...….

Daar heeft de constructeur aan gedacht, gelukkig maar.
Daarmee voorkomt hij dat een vastgevroren ruitenwisser vanzelf gaat bewegen :idea:

Groet,
JW

Auteur:  R1200C [ 02 jan 2019 17:54 ]
Berichttitel:  Re: de eerste ritjes en een paar dingetjes..

Zo heb ik het ook begrepen maar wat ik altijd zo vreemd vind is dat ik me niet kan voorstellen dat er iemand rijdt met vastgevroren ruitenwissers... :smt017

Als je al zo lomp bent dan weerhoudt dat je er ook niet van om ze gewoon aan te zetten terwijl ze vastgevroren zitten toch?

Auteur:  boes [ 02 jan 2019 20:28 ]
Berichttitel:  Re: de eerste ritjes en een paar dingetjes..

Je begrijpt het niet denk ik.
Je moet ze handmatig aanzetten ondanks de staak in de a stand.
Omdat anders bij contact aan en de sensor wordt geactiveerd er problemen kunnen ontstaan. Bv bij een bevroren ruit, de sensor "ziet" rijp en stuurt de wissermotor aan. De bladen worden dan, ondanks de vastgevroren toestand bewogen. Met wellicht schade aan rubber of erger.

Dat heeft Citroën dus zo opgelost.

Auteur:  JW-C5 [ 02 jan 2019 22:09 ]
Berichttitel:  Re: de eerste ritjes en een paar dingetjes..

@ RC1200,

Ook als je niet gaat rijden met een deels nog bevroren ruitenwisser: velen starten de motor en zetten dan de verwarming op hoog, met blazen op de voorruit.
Vervolgens gaan ze de restanten van het ijs van de voorruit krabben, en van nog wat meer ruiten.
Ook in die situatie moeten de wissers niet automatisch gaan werken, da's echt foute boel.

En ja, ik weet het, de "aanbeveling" is om eerst de ruiten schoon te maken, en dan pas te starten.....

Groet,
JW

Auteur:  cieterman [ 02 jan 2019 22:45 ]
Berichttitel:  Re: de eerste ritjes en een paar dingetjes..

Ik ben juist blij dat de wissers niet opeens bij ieder opkomend buitje automatisch gaan werken. Zoals het nu geregeld is is het wat mij betreft prima, alleen moet je wel eerst doorzien hoe het werkt. De verwachting van "automatisch" is echter een andere dan zoals het werkt. Maar gelukkig ligt het initiatief hier bij de berijder.

Groeten, Cieterman :citrofiel :citrofiel

Auteur:  c5jan [ 03 jan 2019 00:12 ]
Berichttitel:  Re: de eerste ritjes en een paar dingetjes..

Vaak zat gehad dat de ruitenwissers vast zaten, en pas na een tijdje rijden los kwamen of los te krabben waren.
Noem me maar lomp.
De auto een halfuur warm laten draaien, dat is pas lomp.

Auteur:  R1200C [ 03 jan 2019 12:15 ]
Berichttitel:  Re: de eerste ritjes en een paar dingetjes..

JW-C5 schreef:
@ RC1200,

Ook als je niet gaat rijden met een deels nog bevroren ruitenwisser: velen starten de motor en zetten dan de verwarming op hoog, met blazen op de voorruit.
Vervolgens gaan ze de restanten van het ijs van de voorruit krabben, en van nog wat meer ruiten.
Ook in die situatie moeten de wissers niet automatisch gaan werken, da's echt foute boel.

En ja, ik weet het, de "aanbeveling" is om eerst de ruiten schoon te maken, en dan pas te starten.....

Groet,
JW


Carglass vindt dat een geweldige methode ;-)

Ik heb nog nooit meegemaakt dat ik de wisserbladen niet los kreeg, ook niet bij aangevroren ijzel.

Waarschijnlijk ben ik in de minderheid door mijn manier van ijsvrij maken van mijn auto. Maar ieder zijn ding en goed dat Citroen rekening houdt met alle verschillende mensen.

Pagina 1 van 3 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/