Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

Naalden onder nul
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=6&t=20532
Pagina 1 van 3

Auteur:  DekMar [ 27 nov 2018 16:32 ]
Berichttitel:  Naalden onder nul

Beste Citroën liefhebbers,

Ik weet dat er al draadjes over zijn, maar wil toch graag even jullie mening horen.

Gisteren had ik een heel irritante vlieg in de auto, waarvan je toch zou verwachten dat die nu niet meer voorkomen met die kou.
Maar goed, toen ik stil stond landde hij bovenop het dashboard voor mijn neus en heb ik hem met een harde klap naar de eeuwige vliegjesvelden gestuurd.

Alleen zag ik tot mijn verbazing, toen ik die harde klap bovenop het dashboard gaf, dat de naald van de kilometerteller en de toerenteller naar beneden schoten....die hangen nu dus allebei een stuk voor het nulpunt.
Ze deden het zonder haperen en ook nu bewegen ze nog soepel zonder horten en stoten.
Maar het aangegeven toerental en snelheid kloppen nu natuurlijk niet meer.

Mijn vraag is nu.....moet ik dan gaan denken aan kapotte motortjes of aan losse naalden?

Ik hoor het graag van jullie!

Groet, Martin

Auteur:  Kapitein Rob [ 27 nov 2018 16:45 ]
Berichttitel:  Re: Naalden onder nul

Als de naalden nog gewoon soepel meebewegen met veranderen van snelheid en/of toerental denk ik niet dat de motortjes kapot zijn. Ik zou eerder aan losse/verschoven naalden denken.

Auteur:  Menno [ 27 nov 2018 17:09 ]
Berichttitel:  Naalden onder nul

Losse/verschoven naalden komen idd vaker voor, die klap was denk ik de druppel ... ;-)

Auteur:  cieterman [ 27 nov 2018 17:11 ]
Berichttitel:  Re: Naalden onder nul

Tja, ik zou ze met contact aan maar weer netjes naar het nulpunt proberen te verschuiven. Er zijn draadjes over hoe je tellerbak openmaakt.

Groeten, Cieterman :citrofiel :citrofiel

Auteur:  DekMar [ 27 nov 2018 17:24 ]
Berichttitel:  Re: Naalden onder nul

Bedankt voor alle snelle reacties!

Gezien de eensgezinde meningen, denk ik dat ik maar eens ga kijken of het me lukt!

Het contact moet aan staan, begreep ik inmiddels, maar moet ik de naalden dan opzij duwen of loshalen en weer terug zetten?

Auteur:  willy4 [ 27 nov 2018 17:31 ]
Berichttitel:  Re: Naalden onder nul

gewoon op o duwen.

Auteur:  DekMar [ 27 nov 2018 17:43 ]
Berichttitel:  Re: Naalden onder nul

Ga ik eens proberen morgen en anders in het weekend!

Bedankt allemaal!! :cit4

Auteur:  C5HDI110 [ 27 nov 2018 20:06 ]
Berichttitel:  Re: Naalden onder nul

Contact hoeft niet aan te staan, ik heb het tellerpaneel uitgebouwd en thuis open gemaakt.
De naald met een heel klein druppeltje goedkope papierlijk (velpon spul ofzo) vastgelijmd met de positie op 0, het mag iets onder want precies op de 0 is akelig nauwkeurig.

Auteur:  Rene [ 28 nov 2018 00:43 ]
Berichttitel:  Re: Naalden onder nul

Verdraaien helpt niet, ze zullen na het inschakelen van het contact weer teruggaan waar ze vandaan kwamen. Meter voorzichtig er af trekken en op nul er weer op schuiven.

Auteur:  JW-C5 [ 28 nov 2018 13:48 ]
Berichttitel:  Re: Naalden onder nul

Zit ik er helemaal naast als ik in m'n herinnering heb dat het "veredelde stappenmotortjes" zijn die hun nulpunt vasthouden?
Behalve dan als ze ooit mechanisch in een andere stand gedwongen worden, waarbij ze dan een nieuw nulpunt innemen? Daarbij blijven de wijzertjes gewoon vast zitten op de as.

In die situatie zou je ze dan, met contact aan (?), weer op de juiste nulstand moeten zetten.
Daar doelde Willy ook op, als ik het goed begrepen heb.

En dus die vraag: zit ik er hiermee helemaal naast?

Groet,
JW

Auteur:  willy4 [ 28 nov 2018 14:13 ]
Berichttitel:  Re: Naalden onder nul

ik heb het altijd , zowel de wijzer op nul gezet als ook het motortje vervangen .op de werktafel , dus zonder contact op te zetten.

er is misschien verwarring als men een klok met minder KM erop plaatst dat deze naar de werkelijke KM gaat als men het contact op zet.

Auteur:  cieterman [ 28 nov 2018 15:32 ]
Berichttitel:  Re: Naalden onder nul

In mijn herinnering was het bij mijn phase I C5 zo dat bij het contact aanzetten de wijzers zich naar de nulstand begaven. Het kan zijn dat ik me daarin vergis, het is al weer een paar jaar geleden tenslote, maar daarom zei ik wijzers verplaatsen naar de nulstand met contact aan. Ook al is het niet zo het kan m.i. geen kwaad het verschuiven met het contact aan te doen.

Groeten, Cieterman :citrofiel :citrofiel

Auteur:  C5HDI110 [ 28 nov 2018 17:32 ]
Berichttitel:  Re: Naalden onder nul

Bij mijn C5 Ph2, ook steeds op de werktafel gedaan, echter bleef de naald niet lang op zijn positie, na een klein stukje rijden was deze weer verdraaid.
De 3e keer met een klein druppeltje papierlijm (tip van Rene :-) ) gemonteerd en dat zit nu al bijna 3 jaar goed.

Auteur:  willy4 [ 28 nov 2018 17:38 ]
Berichttitel:  Re: Naalden onder nul

ja , dat is dat de naald er los opzit.
maar als de naald er vast op zit heb ik het altijd zonder contact op, op nul gezet.

Auteur:  goudfrank [ 28 nov 2018 18:39 ]
Berichttitel:  Re: Naalden onder nul

Op nul stellen zonder contact is de juiste wijze, mits de naald niet los zit. :smt023
Die vlieg houdt ons postuum nog aardig bezig. :smt203

Pagina 1 van 3 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/