Citroen C5 club forum https://www.c5club.nl/c5forum/ |
|
Uitlezen storing https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=6&t=19050 |
Pagina 1 van 4 |
Auteur: | c5_2010 [ 01 jul 2017 07:05 ] |
Berichttitel: | Uitlezen storing |
Hallo c5 rijders, wie kan me helpen om een keer onze auto uit te lezen. Mijn vrouw klaagt over geen trekkracht tussen 2000 en 3000 toeren. Graag in de buurt van utrecht culemborg. Bedankt! Andre |
Auteur: | JW-C5 [ 01 jul 2017 10:53 ] |
Berichttitel: | Re: Uitlezen storing |
Halverwege die twee plaatsen kun je bij mij terecht ![]() Details regelen we wel via PB, ik hoor het wel. Groet, JW |
Auteur: | c5_2010 [ 01 jul 2017 11:18 ] |
Berichttitel: | Re: Uitlezen storing |
Bedankt jw, je hebt pb. Groeten andre |
Auteur: | c5_2010 [ 01 jul 2017 19:17 ] |
Berichttitel: | Re: Uitlezen storing |
Inmiddels plezierig ontvangen door JW en we hebben de volgende storingen gezien: p0380 gloeibougie en p0401 storing luchtcircuit. Egr klep getest en die horen we open en dichtgaan. Wie weet raad? Schermprintjes zitten hierbij. Jan willem super bedankt voor je tijd! ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Groeten andre |
Auteur: | JW-C5 [ 01 jul 2017 22:54 ] |
Berichttitel: | Re: Uitlezen storing |
Met veel plezier gedaan ![]() Die code P0401, "Tijdelijke Storing luchtcircuit : Gemeten hoeveelheid lucht hoger dan de richtwaarde" vind ik terug in het PH2 document INFORMATIE : STORINGSCODE P0401 (ELEKTRONISCHE EENHEID MOTOR ) Dat gaat over de latere 2 liter HDi's, en ook over de 1.6HDi en de 2.2Hdi 163. Gemeenschappelijk verhaal is: Citaat: Belangrijkste mogelijke gevolgen voor de klant: Te weinig vermogen Inhouden van de motor Als oorzaak wordt onder andere genoemd: Citaat: Elektrische EGR-klep blijft gesloten Elektrische EGR-klep : Smoorklep gesloten Vervuiling van het EGR-circuit Lekkage van lucht na de compressor Informatie van luchthoeveelheidsmeter niet correct Variabele geometrie van turbocompressor geblokkeerd in stand "maximum vuldruk" Dat laatste kan hier niet het geval zijn, de PH1 HDi heeft geen verstelbare schoepen in de compressor, Maar die eerste zaken kunnen hierbij spelen. Temeer daar André me vertelde dat de EGR klep al eerder als "verdachte" aangemerkt werd. Bij het uitvoeren van de testen "klikte" de EGR klep wel, maar of hij helemaal goed werkte konden we zo niet vaststellen. Hoe kijken anderen daar tegenaan? Groet, JW |
Auteur: | boes [ 01 jul 2017 23:58 ] |
Berichttitel: | Re: Uitlezen storing |
Volgens mij heeft TS een dw10ated met een vacuüm bediend egr. Bij het (tijdelijk) afkoppelen van het slangetje hoort de egr buiten werking te zijn. De klep hoort dan dicht te zijn. TS's klacht duid eerder op een klep die niet sluit. |
Auteur: | JW-C5 [ 02 jul 2017 01:27 ] |
Berichttitel: | Re: Uitlezen storing |
Die P0401 analyses in dat document komen van PH2 Diesels, die zijn wat moderner dan de PH1 DW10ATED van André. Mijn bedoeling was om een richting te krijgen waarin gezocht zou kunnen worden, met name omdat hierin de koppeling gelegd wordt tussen dat "inhouden" en een niet goed werkende EGR. Tijdens het uitvoeren van de EGR-test via de Lexia moest er inderdaad vacuüm zijn, en met dat vacuüm aanwezig kon je de klep horen "klikken". Hij werkt dus wel, maar we hebben op die manier niet kunnen vaststellen of hij helemaal goed werkte. Door vervuiling/verkoling zou dat dus best eens niet goed kunnen functioneren...... Groet, JW |
Auteur: | c5_2010 [ 02 jul 2017 07:07 ] |
Berichttitel: | Re: Uitlezen storing |
Bedank erwin en jan willem, Als ik het slangetje tijdelijk los haal moet de klep gesloten zijn. Kan ik dat controleren op een of andere manier? Alles wijst op een niet goed functionerende egr door vuilophoping. Schoonmaken heeft niet altijd effect begrijp ik. Je kunt er ook lastig bij. Groeten andre |
Auteur: | edwin48 [ 02 jul 2017 09:27 ] |
Berichttitel: | Re: Uitlezen storing |
Waarschijnlijk is je inlaatspruitstuk vol met roet. |
Auteur: | BJG [ 02 jul 2017 13:36 ] |
Berichttitel: | Re: Uitlezen storing |
De foutcode duidt op een te hoge luchtmassa. Dus de EGR klep minder ver open dan aangestuurd. Is er wel voldoende vacuum? Bij een lekkage wordt ook de waste gate niet goed gesloten hetgeen inhouden kan veroorzaken. Een EGR klep die klemt gaat naast niet ver genoeg open ook misschien te langzaam dicht waardoor ook inhouden ontstaat. Een rit met nominale en gemeten luchtmassa in beeld brengt inzicht in wat er aan de hand is. Dat is de eerste stap. |
Auteur: | JW-C5 [ 02 jul 2017 13:53 ] |
Berichttitel: | Re: Uitlezen storing |
Bedankt, ik hoopte al op jouw analyse en commentaar ![]() En dus, André, op naar de volgende rit ![]() Groet, JW |
Auteur: | c5_2010 [ 02 jul 2017 14:30 ] |
Berichttitel: | Uitlezen storing |
Bedankt BJG en jan willem! Nu weten we waar we moeten zoeken. Ik zal een forumlid zoeken om uit te lezen ![]() Groeten andre |
Auteur: | JanSr [ 03 jul 2017 08:56 ] |
Berichttitel: | Re: Uitlezen storing |
EGR afblinden en inlaatsysteem schoonmaken. Waarschijnlijk haal je het roet er met eetlepels uit. Dit is nou een gevalletje voor zo'n waterstof schoonmaak kuur bij GJO. |
Auteur: | BJG [ 03 jul 2017 10:54 ] |
Berichttitel: | Re: Uitlezen storing |
@ JanSr: Toch even een correctie van mijn kant. In de basis gaat dit om begrip hoe het werkt het. Te hoge luchthoeveelheid is de fout!! Dit betekent dat de egr dicht zit terwijl hij open moet zijn. Of een inlaatlekkage. Ook een inlaat vol bagger geeft geen P401, maar P402, excessive EGR flow of te lage gemeten luchthoeveelheid, dat is hetzelfde. Afblinden EGR betekent automatisch te hoge luchtstroom, en geeft dus de P401 (die er al was ![]() Reinigen inlaat hoe nuttig misschien ook, gaat dit probleem dus niet oplossen. De klacht is inhouden: Niemand is gebaat bij het roepen van trial and error, gewoon stap voor stap de goede kant op werken. Zoals ik in mijn vorige posting reeds uitlegde kan inhouden gevolg zijn van twee zaken bij deze foutcode. Dat checken op de manier zoals ik aangaf. |
Auteur: | c5_2010 [ 04 jul 2017 07:42 ] |
Berichttitel: | Re: Uitlezen storing |
Bedankt BJG, ik ga weer een afspraak maken met JW. Groeten andre |
Pagina 1 van 4 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |