Citroen C5 club forum https://www.c5club.nl/c5forum/ |
|
Cruis control https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=6&t=18886 |
Pagina 1 van 2 |
Auteur: | kisham [ 10 mei 2017 15:56 ] |
Berichttitel: | Cruis control |
Goedemiddag mede c5 liefhebbers Ik wil in mijn oude dame (c5 break 2 liter 16 klepper uit 2001) nu toch maar eens cruise control inbouwen na al die lange ritten naar frankrijk Het is een mechanische dus heb van een kennis een jc gekregen. Nou is mijn vraag hoe bouw ik deze in? Iemand een stappenplan Mijn excuus voor deze vraag Alvast bedank |
Auteur: | Breeze [ 10 mei 2017 23:12 ] |
Berichttitel: | Re: Cruis control |
De info is wat summier. Wat is het merk en wat bedoel je met jc? Een mechanische snelheidsregelaar is meestal niet erg moeilijk in te bouwen, maar is daarom ook niet erg nauwkeurig met de snelheid vasthouden. Adri |
Auteur: | kisham [ 31 mei 2017 21:18 ] |
Berichttitel: | Re: Cruis control |
Adri mijn excuus Het is een john gold setje. Ik weet bijna alles wel te vinden alleen als ik het goed begreep moet ik de pulse ergens weg plukken Hoe en waar kan ik deze vinden? Mvg kees |
Auteur: | Breeze [ 01 jun 2017 08:32 ] |
Berichttitel: | Re: Cruis control |
Mijn JG inbouwavonturen staan hier: Cruise control / Snelheidsregelaar aftermarket: inbouw beschreven. Bij de Xantia zit er een pulssignaal bij het differentieel, zoals beschreven en visueel gemaakt in het FAQ draadje. Hoe dat bij de C5 zit weet ik niet, maar hier zijn ongetwijfeld C5ers die dat precies kunnen vertellen. In de tellerbak moet het snelheidssignaal ook af te takken zijn, uiteraard. Succes. Adri |
Auteur: | BJG [ 01 jun 2017 22:13 ] |
Berichttitel: | Re: Cruis control |
Het snelheidssignaal wordt door het ABS verstuurd via CAN highspeed. Dit wordt vertaald door de BSI naar VAN-comfort. Daar wordt het onder andere door het dashboard gebruikt. Oudere auto's hebben soms een door de BSI gegenereerd signaal speciaal voor navigatie en aftermarket cruise. Je zou kunnen kijken of er onder de BSI een platte grijze 6p stekker ligt met op pen 1 een witte kabel. Zit die er niet, dan is om het snelheidsignaal af te takken waarschijnlijk een VAN interface nodig. |
Auteur: | boes [ 02 jun 2017 07:13 ] |
Berichttitel: | Re: Cruis control |
Ik had gewoon het snelheidsignaal dmv de bijgeleverde magneten en opnemer vanaf de aandrijfas. Werkte prima (bij een xantia) |
Auteur: | Breeze [ 02 jun 2017 07:56 ] |
Berichttitel: | Re: Cruis control |
Bij mijn 2 (nieuwe) JG CC's die ik heb gehad, zaten geen magneten en opnemers. Dat is wel een alternatief, want het aftakken van de pulsgever bij het differentieel is (ook) een lastige klus. Adri |
Auteur: | BJG [ 02 jun 2017 20:39 ] |
Berichttitel: | Re: Cruis control |
Die heeft de c5 niet. Het snelheidsmeter signaal wordt gegenereerd door het abs. |
Auteur: | KarelE [ 04 jun 2017 01:40 ] |
Berichttitel: | Re: Cruis control |
Ik heb voor mijn CXen bij een dynamospecialist een W-aansluiting op de dynamo laten zetten. Kost niet veel, en John Gold is er prima op in te regelen. |
Auteur: | Breeze [ 04 jun 2017 07:55 ] |
Berichttitel: | Re: Cruis control |
Dan wordt het signaal dus geregeld op het motortoerental. Toevallig heb ik een JG gehad die daar ook op regelde, terwijl mijn huidige JG snelheidsafhankelijk is. Het laatste vind ik iets prettiger, maar met het motortoerental is ook prima te leven, temeer daar je toch meestal regelt in de hoogste versnelling. Bijkomend (heel klein) voordeel van motortoerentalgeregeld is, dat je ook kan regelen in een lage versnelling dus bij heel lage snelheid. Adri |
Auteur: | kisham [ 04 jun 2017 22:08 ] |
Berichttitel: | Re: Cruis control |
Bij deze iedereen bedankt voor de reactie ik ga er van de week eens ff voor zitten en hou jullie op de hoogte |
Auteur: | JW-C5 [ 05 jun 2017 00:30 ] |
Berichttitel: | Re: Cruis control |
Breeze schreef: Dan wordt het signaal dus geregeld op het motortoerental. Toevallig heb ik een JG gehad die daar ook op regelde, terwijl mijn huidige JG snelheidsafhankelijk is. Het laatste vind ik iets prettiger, maar met het motortoerental is ook prima te leven, temeer daar je toch meestal regelt in de hoogste versnelling. Bijkomend (heel klein) voordeel van motortoerentalgeregeld is, dat je ook kan regelen in een lage versnelling dus bij heel lage snelheid. Adri Hoe werkt dat dan, is er dan ook een info over de op dat moment ingeschakelde versnelling die door de computer meegenomen wordt in de berekening? Groet, JW |
Auteur: | KarelE [ 05 jun 2017 01:46 ] |
Berichttitel: | Re: Cruis control |
Nee, dan wordt van een of andere snelheidspuls afgetakt. In de Corolla van mijn zoon hebben we daarvoor een signaal naar de radio (?!) afgetakt. De info daarover op een Corolla forum gevonden. Dan heb je gewoon een puls waarvan de frequentie evenredig met de snelheid varieert. Bij het inregelen van de JG moet je eerst bepaalde handelingen in voorgeschreven volgorde bij het starten uitvoeren. Daarmee komt de JG in inleermodus. Vervolgens een bepaalde snelheid gaan rijden en deze handeling bevestigen met een knopje op de JG handle. Dan een andere voorgeschreven snelheid gaan rijden en opnieuw bevestigen. Nu weet de JG de ratio van de puls t.o.v. de gereden snelheid. Bij een dynamo puls is dit dus feitelijk een ratio van het toerental t.o.v. de snelheid. Hij zal nu bij accelereren/descelereren ongeveer 1 km/u wijzigen per keer dat je de betreffende knop indrukt. Ga je in een andere versnelling rijden dan wijzigt deze ratio. De JG weet dit niet, dus als je de JG opnieuw inschakelt houdt deze het toerental opnieuw constant. De JG geeft je ook de mogelijkheid in te stellen hoe agressief deze moet oppakken als je de CC inschakelt, en hoe agressief er moet worden geaccelereerd als je dat via de knoppen van de JG doet. Zo kan je deze erg goed instellen op comfort. Ik vond de JG in mijn CXen een stuk prettiger (na inleren) dan de fabrieks-CC in de XMs. In mijn CX had ik 3 voorkeuzeknoppen voor de snelheid. Als ik 87 km/u koos in de 4e versnelling reed de auto de facto ongeveer 54 km/u. Dat was dus wel handig om snelheidsboetes te voorkomen. Ik heb altijd de servo-bediende JG gebruikt, de vacuum bediende JG valt altijd even terug in snelheid als je deze inschakelt. |
Auteur: | Breeze [ 05 jun 2017 10:11 ] |
Berichttitel: | Re: Cruis control |
Heldere uitleg Karel. Een motortoerentalpuls is probleemloos, behalve als je wilt terug/opschakelen met werkende CC. Dan gaat de motor gieren als je de koppeling intrapt, omdat hij het toerental wil vasthouden. Met snelheidspuls is dat probleem minder/afwezig. Al schrijvend bedenk ik mij dat ik dat nog nooit heb uitgeprobeerd, omdat ik eigenlijk alle snelheidsregelarij alleen maar in de hoogste versnelling doe. Zal het bij de volgende rit eens uitproberen. Motortoerentalpuls en de 3 geheugensnelheden van de JG CC, zullen bij terug/opschakelen de beschreven proportionele wijziging van de ingestelde snelheid opleveren, grappig. Voordeel van servo t.o.v. vacuüm: mee eens. Bij servo staat de naald als vastgespijkerd, bij vacuum is er meer snelheidsvariatie, vooral in heuvelachtig terrein. Adri |
Auteur: | boes [ 05 jun 2017 11:12 ] |
Berichttitel: | Re: Cruis control |
Ik had de optionele koppelingsschakelaar bij mijn JG. Probleemloos. Ik had een Vacuümservo en er was inderdaad een kleine snelheidsvariatie bij heuveltop maar zeker niet storend. Top product. |
Pagina 1 van 2 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |