Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

Functie "Geforceerde luchttoevoer"knop?
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=6&t=18120
Pagina 1 van 2

Auteur:  I Claudius [ 28 sep 2016 15:08 ]
Berichttitel:  Functie "Geforceerde luchttoevoer"knop?

Ben er eigenlijk nog niet achter wat de functie van de geforceerde luchttoevoer knop is! :smt017
Gaat het dan niet via het pollenfilter?, De knop ernaast is duidelijk (recirculatie) met die in werking ruik ik totaal geen vieze (rook van vuur) lucht meer.
Maar ben niet overtuigd van de knop ernaast, ik merk geen verschil met de normale stand...
verder werkt alles prima..!!
2.0 Break 2005 Gescheiden kachels en airco.

Auteur:  MvdG85 [ 28 sep 2016 15:42 ]
Berichttitel:  Re: Functie "Geforceerde luchttoevoer"knop?

Geforceerde luchttoevoerknop :smt017 ?

waar vind je die?

Auteur:  Iceman [ 28 sep 2016 15:45 ]
Berichttitel:  Re: Functie "Geforceerde luchttoevoer"knop?

Die is toch voor het schoon blazen van de voorruit? Die lucht komt gewoon via het pollenfilter.

Greetz Iceman :smt197

Auteur:  Menno [ 28 sep 2016 15:55 ]
Berichttitel:  Re: Functie "Geforceerde luchttoevoer"knop?

Idd m.i. enkel voor max. schoonblazen voorruit ...

Auteur:  MvdG85 [ 28 sep 2016 16:30 ]
Berichttitel:  Re: Functie "Geforceerde luchttoevoer"knop?

Of bedoel je de recirculatieknop :smt017

Auteur:  JW-C5 [ 28 sep 2016 16:41 ]
Berichttitel:  Re: Functie "Geforceerde luchttoevoer"knop?

Zó ziet dat bedieningspaneel er uit:

Bijlage:
Paneel Ventilatie PH2.jpg


Knop #7 is die voor de Recirculatie.
Daarnaast zit de knop AUTO, geen "geforceerde luchttoevoerknop"

Daar weer naast zitten de knoppen voor de Achterruitverwarming (#6) en die voor de Voorruitontwaseming (#7)

En dus de vraag: over welke knop heeft I Claudius) het nou eigenlijk?

Groet,
JW

Auteur:  I Claudius [ 28 sep 2016 20:01 ]
Berichttitel:  Re: Functie "Geforceerde luchttoevoer"knop?

Ach...lomp van mij :o
Ik bedoelde de knop waar recirculatie op zit én tegelijk ook de "toevoer van buitenlucht" nummer 7 in het instructieboekje-plaatje.
Nou, wát doet die naast recirculatie, wanneer gebruik je die eigenlijk?

Auteur:  JW-C5 [ 28 sep 2016 21:09 ]
Berichttitel:  Re: Functie "Geforceerde luchttoevoer"knop?

In de ene stand zorgt dat voor recirculatie, in de andere stand wordt buitenlucht aangevoerd. Dat is de normale situatie.
Die knop gebruik je normaliter niet, dat wordt automatisch geregeld door het systeem. Dan komt de lucht van buiten.
Heel af en toe zie ik op het display dat het systeem even omgeschakeld is op recirculatie, ik neem dan aan dat ergens een sensor heeft vastgesteld dat er "vuile lucht" naar binnen komt.

Handmatig zou dit zin kunnen hebben als je auto lang in de zon gestaan heeft, en je de motor start met de A/C op AUTO.
Dan zal het interieur sneller afkoelen omdat er geen warme lucht van buiten aangevoerd wordt.
Maar zodra die afkoeling op gang gekomen is moet je hem weer omschakelen op de normale stand.
Mogelijkerwijs doet het systeem dat zelf, dat heb ik nooit uitgeprobeerd.

Groet,
JW

Auteur:  I Claudius [ 28 sep 2016 22:53 ]
Berichttitel:  Re: Functie "Geforceerde luchttoevoer"knop?

Als het echt dik boven de 22 graden is, staat ie gewoon op AUTO..maar als het eronder komt,druk ik via CLIM naar 2x OK en dan is de AC eraf en krijg dan gewoon de buitenlucht..
Is het dan eenvoudiger om meteen op "aanvoer buitenlucht" (knop 7) te drukken? En is dan AC er ook af?
Ik ben nog aan het proberen dus...en nu de zomer (helaas) wat minder wordt, ben ik op zoek naar de juiste bediening!! :smt017

Auteur:  JW-C5 [ 28 sep 2016 23:10 ]
Berichttitel:  Re: Functie "Geforceerde luchttoevoer"knop?

Ik laat 'm gewoon op AUTO staan, zomer en winter. Het is immers een ClimateControl systeem, niet een ouderwetse "aan-uit-airco".
Daarmee wordt de lucht ook ontvochtigd, prettig voor het binnenklimaat.

De compressor werkt niet op volle kracht als dat niet nodig is, er zit een "tuimelschijf" in die daarvoor zorgt.
Daarmee wordt ook het gevraagde vermogen sterk gereduceerd, dat scheelt in het brandstofverbruik.

Het enige wat ik soms doe is even knop #5 bedienen als de voorruit beslaat of beslagen is.
Dan wordt alle droge lucht daarlangs geblazen, en verdwijnt de condens als sneeuw voor de zon.

Groet,
JW

Auteur:  I Claudius [ 28 sep 2016 23:16 ]
Berichttitel:  Re: Functie "Geforceerde luchttoevoer"knop?

OK JW,
Het beste (en makkelijkste) is dus op AUTO !! Ik dacht eigenlijk dat ie dan erg veel meer energie nodig had!
Dat valt dus mee volgens jou.
Ik neem dan aan dat je bij een lange rit in de vrieskou de aircopomp even werkt om de lucht te drogen ipv echt te koelen zoals in de zomer!

Auteur:  JW-C5 [ 28 sep 2016 23:22 ]
Berichttitel:  Re: Functie "Geforceerde luchttoevoer"knop?

Dat laatste is helaas niet het geval.
Bij temperaturen onder de 3 graden werkt de aircopomp niet, daar zit een beveiliging op.
De reden is dat anders het vocht op de verdamper zou bevriezen, met het risico dat hij kapot vriest.

Er zijn systemen waarbij dat omzeild wordt door de lucht die langs de verdamper gaat eerst voor te verwarmen. Maar dat is niet het geval bij de C5.

Groet,
JW

Auteur:  I Claudius [ 28 sep 2016 23:26 ]
Berichttitel:  Re: Functie "Geforceerde luchttoevoer"knop?

Allemaal duidelijk !
Gewoon op AUTO ermee!!
Bedankt :smt023

Auteur:  P+M [ 29 sep 2016 07:11 ]
Berichttitel:  Re: Functie "Geforceerde luchttoevoer"knop?

Recirculatie is ook aan te bevelen als je in een lange tunnelrijdt. Dan is de lucht in de auto relatie veel schoner dan de met uitlaadgassen gevulde tunnel!
Gr. Paul

Auteur:  JW-C5 [ 29 sep 2016 09:55 ]
Berichttitel:  Re: Functie "Geforceerde luchttoevoer"knop?

In zo'n situatie schakelt hij dan zelf om, heb ik wel eens gemerkt.
Kennelijk zit er ergens een "vuile lucht sensor" in het systeem.

Groet,
JW

Pagina 1 van 2 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/