Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 


GJO

Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie elektronica & navigatie.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
 Electrisch schema aanjagermotor airco 
Auteur Bericht
C5club Newbie
C5club Newbie

Geregistreerd: 09 dec 2016 21:04
Berichten: 7
Auto: C5 sedan
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Productienummer: 7873
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 230000
Kleur: donkerblauw


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Electrisch schema aanjagermotor airco
JW-C5 schreef:
@ redvoman,

het schema dat ik je gestuurd heb is er eentje van een A/C met gescheiden links <> rechts regeling.
Ik neem aan dat jouw C5, die volgens de gegevens voorzien is van een volautomatische A/C, daarmee uitgerust is.

Klopt dat?

Groet,
JW


Hallo JW,

Zou je mij dat schema ook willen sturen aub? Ik zit met hetzelfde probleem dat mijn aanjager er geen zin meer in heeft. Ik heb van de module de mosfet al vervangen maar dat mocht niet baten. (https://www.youtube.com/watch?v=zm3BOcu ... arsup61130)

Alvast bedankt voor je hulp
Groet, Bouke


26 jan 2021 13:58
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Electrisch schema aanjagermotor airco
Als je me je mailadres geeft via een PB, gaat het naar je onderweg.
En zet er even de laatste 8 cijfers van je VIN bij, voor mijn administratie ;)

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


26 jan 2021 14:37
Profiel
C5club Newbie
C5club Newbie

Geregistreerd: 09 dec 2016 21:04
Berichten: 7
Auto: C5 sedan
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Productienummer: 7873
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 230000
Kleur: donkerblauw


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Electrisch schema aanjagermotor airco
Hoi JW en alle andere forumleden,

Allereerst bedankt voor je snelle reactie en het gestuurde schema JW.

Zoals beloofd, hier een update van mijn aanjager-probleem.
Exact hetzelfde probleem als 'redvoman'. Dus ik concentreerde me op de module zoals vaker vemeld in dit forum en heb deze dan ook eerst uitgebouwd en er een nieuwe mosfet ingezet. Dat klonk allemaal erg logisch. Helaas geen resultaat.
Soms is het probleem simpeler dat we verwachten: De 40A zekering in het motorruim (nr. 18) en die weliswaar niet doorgebrand was bleek de oorzaak van het probleem. Enfin, niet de zekering maar de zekeringvoet. Door de jaren van relatief hoge stromen was de zekeringvoet geoxideerd. Oude zekering eruit, wat contactspray, een nieuwe zekering en... Was nog nooit zo blij met die herrie van de aanjager :D
Afbeelding
Afbeelding
Oh en sorry JW, door mijn blijdschap helemaal vergeten de VIN te noteren... maar die krijg je morgen over een PM.
Bedankt JW en alle andere forumleden die bijgedragen hebben aan het oplossen van mijn probleem.
Groet, Bouke


26 jan 2021 20:17
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Electrisch schema aanjagermotor airco
Mooi dat je het gevonden hebt en dat je het zó kon "oplossen" :smt023

Ik zet dat met opzet tussen aanhalingstekens, want de vraag is of dat zo goed blijft gaan.
Met wat contactspray kun je soms wat verbeteren, maar de echte oorzaak neem je daar niet mee weg.
Die is veelal dat de contactdruk te laag (geworden) is, met verhoogde overgangsweerstand en ingebrande contacten als gevolg.
Die heb je nu ingespoten, maar zijn de contacten ook schoongemaakt/gevijld/geschuurd? Je hebt immers oppervlak nodig om een lage weerstand/cm² te bewerkstelligen.
En is de contactdruk nog hoog genoeg? Die kan door de warmteontwikkeling ook verslechterd zijn.

Dat moet dus heel goed in de gaten gehouden, en wellicht verder aangepakt worden.

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


27 jan 2021 00:24
Profiel
C5club Newbie
C5club Newbie

Geregistreerd: 09 dec 2016 21:04
Berichten: 7
Auto: C5 sedan
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Productienummer: 7873
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 230000
Kleur: donkerblauw


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Electrisch schema aanjagermotor airco
Hoi JW,

Dank je voor je terugkoppeling en goede raad. Dat houd ik natuurlijk in de gaten en mocht het weer voorkomen dan zal ik de print verder uit elkaar halen er er nieuwe zekeringklemmetjes op solderen mocht dat nodig zijn. Van vijlen of schuren ben ik geen voorstander; het dan ruwe contact zal tijdelijk een goede verbinding tot stand brengen maar zal veel sneller oxideren dan een glad oppervlak. (heb een robottechniek verleden en daar was zoiets als schuren uit den boze :D )
Maar ik heb idd proberen te zien of de nieuwe zekering een goed contact maakt en deze er na het insteken weer uitgetrokken en dan zag ik duidelijke groeven op de zekeringpootjes. Dus het contact lijkt goed te zijn.
Nogmaals bedankt voor alle info.
Bouke


27 jan 2021 10:08
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Electrisch schema aanjagermotor airco
Sta me toe: als dat duidelijke groeven zijn op de zekering, heb je geen glad oppervlak in de zekeringhouder, maar pukkels die ontstaan zijn door de corrosie/inbranding.
En dat betekent dan ook dat je maar een klein contactvlak hebt waar die dikke stroom doorheen moet.

Met een fijn vijltje zijn die glad te maken, waardoor er weer een groter contactvlak ontstaat, met lagere stroomdichtheid en betere warmte afvoer.
Als je bang bent voor corrosie van dat oppervlak, zou je de zekering heel licht kunnen invetten met wat zuurvrije vaseline.....

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


27 jan 2021 13:24
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58
Berichten: 13870
Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: HYUNDAI TUCSON MX4 48V SHINE
Opties: trekkaak
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 621
Kleur: zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Electrisch schema aanjagermotor airco
je kunt er ook een zwevende zekering erop solderen.


27 jan 2021 13:41
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 47 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.