vooruitkruipen automaat = koppeling slijtage ?
Auteur |
Bericht |
morjos
C5club Die-Hard
Geregistreerd: 21 jul 2009 07:15 Berichten: 516 Woonplaats: neerpelt
Auto: Tourer 2.0HDI Exclusive
Opties: panoramadak-automaat-stoelverwarming en massage-meedraaiende xenon
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: VF7RWRH
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 220.000
Kleur: Gris Fuminated
Naar boven
|
 vooruitkruipen automaat = koppeling slijtage ?
Beste forumleden, Ik heb, na een leven van handgeschakelde wagens nu met mijn Dame een 1ste automaat, dus heb er niet veel ervaring mee. Blijkbaar is het normaal dat de wagen, bij stilstand met draaiende motor vooruit kruipt. Je trapt dan de rem in en dus ogenschijnlijk niets aan de hand..... Maar daarstraks ging ik aan het denken dat de koppelingsplaten dan toch frictie krijgen en je zo de koppeling vroegtijdig naar de flistijnen helpt. Vroeg me af of je aan het stoplicht of overweg de automaat beter in P-stand zet of maakt dat toch niets uit Alvast dank Gr jos
|
12 feb 2015 00:44 |
|
 |
akooiman
V.I.P.
Geregistreerd: 27 jul 2011 22:51 Berichten: 3350 Woonplaats: Eindhoven
Auto: Break 2.2 16V HDi
Opties: nav/aut/leder/pack parking/alarm/parrot mki9200
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10465
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 420.000
Kleur: Donker Grijs
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: vooruitkruipen automaat = koppeling slijtage ?
Een auto met automaatbak is niet voorzien van een conventionele koppeling met frictie plaat, maar met een koppelomvormer. Simpele poging tot uitleg: Een koppelomvormer is een soort van olie gevulde ton die aan de motor bevestigd is waarin zich een schoepenrad bevind. Dit rad is aan de automaat bevestigd. Wanneer de motor draait, draait de oliegevulde ton en door de wrijving die ontstaat met het schoepenrad, gaat het schoepenrad meedraaien. Meer toeren= meer wrijving, dus draait het schoepenrad sneller en rijdt je harder. Bij stilstand zal eigenlijk alleen de olie iets in temperatuur kunnen stijgen, maar om dit op te lossen is weer een oliekoeler geïnstalleerd. Het hele verhaal is veel gecompliceerder, maar een lang verhaal kort: Het kan dus geen kwaad de auto in de D te laten staan. Er zijn wel een aantal theorieën dat je dit niet moet doen bij het verlaten van een snelweg, onder aan de afrit, omdat door het fiks remmen de schijven erg heet worden, en wanneer je de rem dan vasthoud en het regent de remschijven krom kunnen trekken...........maar dat is een hele andere discussie 
_________________ Zeg maar André
|
12 feb 2015 01:00 |
|
 |
morjos
C5club Die-Hard
Geregistreerd: 21 jul 2009 07:15 Berichten: 516 Woonplaats: neerpelt
Auto: Tourer 2.0HDI Exclusive
Opties: panoramadak-automaat-stoelverwarming en massage-meedraaiende xenon
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: VF7RWRH
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 220.000
Kleur: Gris Fuminated
Naar boven
|
 Re: vooruitkruipen automaat = koppeling slijtage ?
Akooiman bedankt voor de snelle reactie. Heb weer wat bijgeleerd wat betreft de koppelomvormer...wist zelfs niet van het bestaan af. Dacht echt dat er, zoals bij een handgeschakelde, frictieplaten in zaten. Dus gewoon in D laten staan aan het stoplicht. Aan brug of overweg zet ik sowieso de motor af .
|
12 feb 2015 01:13 |
|
 |
akooiman
V.I.P.
Geregistreerd: 27 jul 2011 22:51 Berichten: 3350 Woonplaats: Eindhoven
Auto: Break 2.2 16V HDi
Opties: nav/aut/leder/pack parking/alarm/parrot mki9200
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10465
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 420.000
Kleur: Donker Grijs
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: vooruitkruipen automaat = koppeling slijtage ?
Deze kerel heeft een lichte vorm van ADHD, maar legt het erg goed uit........(engels).... https://www.youtube.com/watch?v=q2fRCITXn4o
_________________ Zeg maar André
|
12 feb 2015 01:49 |
|
 |
George M
C5club Newbie
Geregistreerd: 13 dec 2013 09:51 Berichten: 5 Woonplaats: Amsterdam/Midden-Frankrijk
Auto: C5 break exclusief
Opties: schuifdak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2001
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 280000
Kleur: grijs
Naar boven
|
 Re: vooruitkruipen automaat = koppeling slijtage ?
Ik heb eigenlijk een vervolgvraag. Als ik lang moet wachten bijvoorbeeld bij een grote kruising me stoplichten of iets anders zet ik de automaatbak in de stand; N, het kruipen is dan weg en voor mijn gevoel is de onnodige belasting dan weg. Wat gebeurt er dan in de versnellingsbak en is dit een belasting voor de bak en alles eromheen of juist niet? Het vervolgens wegrijden is een simpele handeling door de pook in D te zetten en het zgn. kruipen in gang gezet wordt en rustig "bijgassen" tot de juiste snelheid.
|
12 feb 2015 07:52 |
|
 |
morjos
C5club Die-Hard
Geregistreerd: 21 jul 2009 07:15 Berichten: 516 Woonplaats: neerpelt
Auto: Tourer 2.0HDI Exclusive
Opties: panoramadak-automaat-stoelverwarming en massage-meedraaiende xenon
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: VF7RWRH
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 220.000
Kleur: Gris Fuminated
Naar boven
|
 Re: vooruitkruipen automaat = koppeling slijtage ?
|
12 feb 2015 11:13 |
|
 |
George M
C5club Newbie
Geregistreerd: 13 dec 2013 09:51 Berichten: 5 Woonplaats: Amsterdam/Midden-Frankrijk
Auto: C5 break exclusief
Opties: schuifdak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2001
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 280000
Kleur: grijs
Naar boven
|
 Re: vooruitkruipen automaat = koppeling slijtage ?
Beste Morjos, Dank voor je reactie. Weer iets geleerd op dit interessante forum. Vanaf nu dus gewoon in de drive stand laten staan 
|
12 feb 2015 12:07 |
|
 |
exroosje
V.I.P.
Geregistreerd: 18 jun 2006 17:01 Berichten: 4028 Woonplaats: s-Gravenhage
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Naar boven
|
 Re: vooruitkruipen automaat = koppeling slijtage ?
Telkens als je de bak van N naar D schakelt ga je iets vast houden met frictie (rembanden zijn het meestal in automaten. ) Dat is dus slijtage en is wenselijk te vermijden.
Echter als je schakelt tussen versnellingen doet je automaat dit ook, dus heel erg is het niet. Wat is wel te vermijden: schakelen van D naar R terwijl je nog niet helemaal stil staat. Dan krijgt de remband een grotere belasting , dus extra slijtage.
Als je een lange afdaling hebt gedaan waarbij je remmen goed heet worden is het wel degelijk aan te raden hem in de N te zetten als je stil moet staan. Schijven trekken zo maar krom. Dat beetje extra slijtage moet je dan maar voor lief nemen.
De slijtage frictie komt uiteindelijk in de olie. Vandaar dat je beter na 100K km je automaat eens verse olie kan geven (flushen)
_________________
C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral (Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++) Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting Verbruik Voorheen Ph2V6:
|
12 feb 2015 13:17 |
|
 |
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33528 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
 Re: vooruitkruipen automaat = koppeling slijtage ?
Bij lang stilstaan zet ik hem altijd in N, maar dat is omdat ik lui ben en geen zin heb constant de rem te moeten intrappen ... Zie daar geen problemen in hoor... Verder gewoon de rem gebruiken 
_________________
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille (.•\=/•.) Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera
|
13 feb 2015 12:59 |
|
 |
akooiman
V.I.P.
Geregistreerd: 27 jul 2011 22:51 Berichten: 3350 Woonplaats: Eindhoven
Auto: Break 2.2 16V HDi
Opties: nav/aut/leder/pack parking/alarm/parrot mki9200
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10465
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 420.000
Kleur: Donker Grijs
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: vooruitkruipen automaat = koppeling slijtage ?
Zoals ik al zei: dat is weer een hele andere discussie.........
_________________ Zeg maar André
|
13 feb 2015 13:43 |
|
 |
exroosje
V.I.P.
Geregistreerd: 18 jun 2006 17:01 Berichten: 4028 Woonplaats: s-Gravenhage
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Naar boven
|
 Re: vooruitkruipen automaat = koppeling slijtage ?
Als ik lang stilsta zet ik gewoon de automatische handrem erop. Kun je gewoon het gas intrappen als je wegrijdt en hij lost vanzelf weer. Ideaal!
_________________
C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral (Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++) Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting Verbruik Voorheen Ph2V6:
|
13 feb 2015 16:30 |
|
 |
Ccinq
C5club Veteraan
Geregistreerd: 21 maart 2007 14:56 Berichten: 1334 Woonplaats: 035
Auto: Tourer V6 3.0 HDiF exclusive
Opties: xenon, HiFi, NG4, alarm, zijairbags achter, supervergrendeling
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11875
Productienummer: 10111
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 245.000
Kleur: Bleu Bourrasque
Naar boven
|
 Re: vooruitkruipen automaat = koppeling slijtage ?
Vooral voor je remblokken 
_________________ Tourer V6 3.0 HDiF (DT20C-X8ZA) exclusive, 240 pk, meedraaiend bixenon, HIFI , NG4, alarm, zijairbags achter, supervergrendeling, 17 inch wielen
|
13 feb 2015 17:04 |
|
 |
|