Citroen C5 club forum https://www.c5club.nl/c5forum/ |
|
Spanningbegrenzer lampen vervangen https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=6&t=12966 |
Pagina 1 van 1 |
Auteur: | carracha [ 23 feb 2013 15:55 ] |
Berichttitel: | Spanningbegrenzer lampen vervangen |
Beste mensen, Regelmatig is het H7 lampen vervangen bij de C5. Telkens weer een operatie: klemmen los, accu eruit, wel of geen spiegeltje en voor de rest op de tast stekkertje eraf en lampje eruit en weer v.v De oorzaak is de extreme piekspanning die de dynamo veroorzaakt, althans dat is wat ik inmiddels heb begrepen. De spanningsregelaar op de dynamo zou niet goed werken of te hoog zijn afgesteld voor zover dat kan overigens. De lampjes krijgen teveel spanning, meer dan gezond is voor hen. Nu is er een spanning beveiliging van Kemo die direct op de accupolen bevestigd kan worden, kosten 10,-- euro. Dat zou een oplossing kunnen zijn tegen het doorbranden van autolampen, zo staat vermeld op de website van Conrad. Dat zou natuurlijk een en bijzonder voordelige oplossing kunnen zijn. Ook Würth verkoopt deze dingen. Heeft iemand ervaring met deze voor een leek eenvoudig te monteren oplossing? Ik verneem het allemaal graag. Vriendelijke groet. |
Auteur: | Harm [ 23 feb 2013 16:00 ] |
Berichttitel: | Re: Spanningbegrenzer lampen vervangen |
Geregeld, nu nog maar 1x aanwezig... ![]() |
Auteur: | JW-C5 [ 23 feb 2013 16:15 ] |
Berichttitel: | Re: Spanningbegrenzer lampen vervangen |
Hoe werkt die begrenzer, heb je daar een link naar? Het probleem zit in de aanbodzijde, de dynamo dus. Als die een te hoge spanning levert gaat het mis. Maar die spanning blijft de dynamo wél leveren, en dus moet dat weggewerkt worden in die stabilisatie. En dat gaat in de vorm van stroom, die moet dan in warmte omgezet worden..... Groet, JW |
Auteur: | JW-C5 [ 23 feb 2013 16:28 ] |
Berichttitel: | Re: Spanningbegrenzer lampen vervangen |
Inmiddels dat Kemo ding gevonden op de Conrad website http://www.conrad.nl/ce/nl/product/8574 ... veiliging- De beoordelingen zijn nogal verschillend, de laatste zegt gewoon dat het niet werkt. En in de gebruiksaanwijzing lees ik: Citaat: Het geeft geen enkele garantie, dat alle apparaten of lampen altijd 100% beveiligd zijn! Wij zijn dan ook niet aansprakelijk voor schade, dit is een extra hulpmiddel. Groet, JW |
Auteur: | cieterman [ 23 feb 2013 17:04 ] |
Berichttitel: | Re: Spanningbegrenzer lampen vervangen |
Erg illustratief zijn ook de accessoiresets bij dit stuk gereedschap. Wat te denken van een aanvulling van je verbandtrommel? ![]() Met vriendelijke groet, Cieterman ![]() ![]() |
Auteur: | carracha [ 23 feb 2013 17:39 ] |
Berichttitel: | Re: Spanningbegrenzer lampen vervangen |
De garantiebeperking lijkt op die van Citroen en vele andere producenten/leveranciers van allerlei artikelen. Juist omdat er weinig reviews zijn, vraag ik mij af op het forum of er gebruikers van dat ding zijn. Er zijn mogelijkheden (zener)dioden in de draad naar de lamp te plaatsen, zodat de spanning wordt begrensd. Ook een mogelijkheid om een andere spanningsregelateur te laten monteren. Dat is pas aantrekkelijk als je toch een andere dynamo nodig hebt. Zie de info bij Bosch. Ik heb te weinig kennis op het gebied van elektronica, ieder zijn vak..... In feite gaat het om kleine elektronische onderdelen die de boel onjuist regelen of ook weer kunnen regelen. En Philips maakt ook longlife lampen, of die meer spanning kunnen verdragen is natuurlijk de vraag, mogelijk kunnen zij langer spanning verdragen. Het probleem is natuurlijk opgelost als er lampen met 13 volt worden gemaakt, dan zit je met een marge van 10% wel goed. M.a.w. oplossingen kunnen simpel zijn. Ik ben op zoek naar er ervaringen van gebruikers, twee reviews zeggen nog niet veel. Groet, |
Auteur: | Herman [ 23 feb 2013 19:04 ] |
Berichttitel: | Re: Spanningbegrenzer lampen vervangen |
Auto lampen zullen wel 13/14 volt kunnen hebben, gewone lampen staat ook 220v op maar zou 230 moeten zijn. ![]() |
Auteur: | EvilTwin [ 23 feb 2013 19:32 ] |
Berichttitel: | Re: Spanningbegrenzer lampen vervangen |
Het lijkt me onzinnig, omdat de interne spanningsregelaar van de C5 zoveel gevoeliger en beter is dan zo'n superpech ding van de halfords... NB de C5 kan zelf gebruikers in- en uitschakelen om de boordspanning op 14,4 (oid) te houden, oa. de achterruitverwarming en de hoge koelfan kunnen aan, mocht de spanningsregelaar die in de Dynamo zit toch te veel levert. Een DYI ding kan nooit op die manier ingrijpen op het systeem. de computers moeten bovendien veel beter beschermd zijn tegen pieken dan de lampen, die aardig wat kunnen hebben. Sowieso, als er al eens scherpe spanningsveranderingen optreden, is dat eerder naar beneden, bijv. tgv de Hydractivepomp die aanslaat. Ik zou met dit gedrag eerder de dynamo zelf na laten kijken. Ook of de BSI wel de spanning regelt, want in dit geval is het mogelijk geen piek, maar permanent te hoog, danwel te hoog bij bepaalde toeren. Een andere oplossing is de H7 te vervangen door Xenon, dat komt met z'n eigen spanningsregelaar. |
Pagina 1 van 1 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |