waar bevindt zich de DATA_B draad
Auteur |
Bericht |
akooiman
V.I.P.
Geregistreerd: 27 jul 2011 22:51 Berichten: 3350 Woonplaats: Eindhoven
Auto: Break 2.2 16V HDi
Opties: nav/aut/leder/pack parking/alarm/parrot mki9200
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10465
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 420.000
Kleur: Donker Grijs
KPH: Achter
Naar boven
|
 waar bevindt zich de DATA_B draad
Bij het uitlezen van de lexia, is een van de foutcodes;
Geen communicatie op de DATA_B draad.
Heeft iemand een idee waar dit lijntje zich kan bevinden, of tussen welke systemen?
Bvd
_________________ Zeg maar André
|
14 maart 2013 02:05 |
|
 |
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13954 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Naar boven
|
 Re: waar bevindt zich de DATA_B draad
 krijg je op pen 16 spanning
|
14 maart 2013 09:41 |
|
 |
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
 Re: waar bevindt zich de DATA_B draad
akooiman schreef: Heeft iemand een idee waar dit lijntje zich kan bevinden, of tussen welke systemen?
Ik denk dat je iets specifieker moet zijn: Uitlezen van lexia, bedoel je wrsch uitlezen van auto met lexia? Je hebt het over data B dus VAN bus, waarin zat deze storing? In de BSI misschien? En in welke modules nog meer? Had je nog andere communicatieproblemen? Data B is een onderdeel van en VAN netwerk, dat kan dus zijn VAN carr 1 VAN carr 2 VAN comfort Dus zonder wat meer info kan niemand je vertder helpen.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
14 maart 2013 23:08 |
|
 |
akooiman
V.I.P.
Geregistreerd: 27 jul 2011 22:51 Berichten: 3350 Woonplaats: Eindhoven
Auto: Break 2.2 16V HDi
Opties: nav/aut/leder/pack parking/alarm/parrot mki9200
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10465
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 420.000
Kleur: Donker Grijs
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: waar bevindt zich de DATA_B draad
Ik zal kijken of ik morgen een printscreen kan maken.
_________________ Zeg maar André
|
19 maart 2013 01:04 |
|
 |
akooiman
V.I.P.
Geregistreerd: 27 jul 2011 22:51 Berichten: 3350 Woonplaats: Eindhoven
Auto: Break 2.2 16V HDi
Opties: nav/aut/leder/pack parking/alarm/parrot mki9200
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10465
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 420.000
Kleur: Donker Grijs
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: waar bevindt zich de DATA_B draad
Zojuist even de Dame aan de Lexia gehad met de volgende info:
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
_________________ Zeg maar André
|
19 maart 2013 16:33 |
|
 |
akooiman
V.I.P.
Geregistreerd: 27 jul 2011 22:51 Berichten: 3350 Woonplaats: Eindhoven
Auto: Break 2.2 16V HDi
Opties: nav/aut/leder/pack parking/alarm/parrot mki9200
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10465
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 420.000
Kleur: Donker Grijs
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: waar bevindt zich de DATA_B draad
De storing bij de Radio, is de standaard storing antenne ingang.
Deze is er al vanaf dat ik de auto heb, alleen de DATA_B storing is er pas sinds een maand.
_________________ Zeg maar André
|
19 maart 2013 16:34 |
|
 |
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21 Berichten: 6199 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
 Re: waar bevindt zich de DATA_B draad
Misschien kun je hier iets mee? Hier wordt die DATAB ook genoemd gaandeweg...... KLIK
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
19 maart 2013 16:55 |
|
 |
Marc
V.I.P.
Geregistreerd: 21 aug 2007 20:06 Berichten: 2551 Woonplaats: Nijmegen
Auto: Toyota RAV4 Hybride
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2020
Energielabel: A
kilometerstand: 2k
Kleur: Midnight Blue
Naar boven
|
 Re: waar bevindt zich de DATA_B draad
Hier wordt ook gesproken over een Data B en hier komt op een gegeven moment ook de DATA-B draad ter sprake. Citaat: BSI
Het multiplexnetwerk in een auto heeft ook een 'centrale'of 'server'. Bij Citroën heet het BSI (Boitier de Servitude Intelligente) en bestuurt het het VAN (Vehicle Area Network) multiplexnetwerk. Net als bij onze 'digitale' modelspoorbaan worden alle elektronische modules via een twee-aderige ringleiding verbonden. Voor de dataoverdracht wordt gebruik gemaakt van het spanningsverschil tussen de twee draden. Het voordeel daarvan is dat het minder storingsgevoelig is: een eventuele spanningspiek door bijvoorbeeld elektromagnetische storingen is op beide draden aanwezig en wordt door de elektronica daardoor als zodanig herkend (en genegeerd). Het over te brengen 'bericht' wordt met een zogeheten identifier (berichtnummer) op de ringleiding (bus) gezet. Er is ook nog een CAN (Controller Area Network)-netwerk, dat op een vergelijkbare manier werkt, maar door Bosch is ontwikkeld. Bij het CAN-netwerk zijn de modules in serie geschakeld, bij het VAN-netwerk parallel. Bij het CAN-netwerk wordt de spanning gespiegeld over beide draden gezonden met als referentiespanning 2,5 Volt, waarbij de ene draad (CAN hoog) van 2,5 Volt naar 3,5 Volt schakelt en de andere draad (CAN laag) van 2,5 Volt naar 1,5 Volt. In de ruststand staat op beide draden 2,5 V en kan dus niet gezien worden welke draad CAN-hoog en welke CAN-laag is. Bij VAN verloopt de gespiegelde blokspanning tussen 4,2 V en 1.0 V voor beide draden. De draad die van laag naar hoog schakelt wordt Data genoemd, die van hoog naar laag schakelt Data-B (bas = laag). Door meting kan bepaald worden wat welke draad is, omdat er in ruststand verschillende spanningen op staan (1.0 of 4,2 Volt). Het door PSA ontwikkelde VAN heeft een veel grotere capaciteit dan het CAN-systeem, aldus Ewout Batstra, manager techniek bij Citroën Nederland. "Een ander voordeel ten opzichte van het Bosch-systeem is bij het wegvallen van één van de draden de functionaliteit gehandhaafd blijft Als een draad wordt onderbroken, vergelijkt het systeem de stroom van het signaal met een referentiestroom en herstelt zo de data." Het systeem kan - in tegenstelling tot CAN - zelf de oorzaak van de storing aangeven. Wanneer bij ruststand een spanningswaarde afwijkend is kan de BSI 'zien' wat de oorzaak hiervan is.
_________________ Groeten, Marc
|
19 maart 2013 17:01 |
|
 |
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21 Berichten: 6199 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
 Re: waar bevindt zich de DATA_B draad
Je laatste had ik al gepost, Marc....wel een beetje opletten! 
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
19 maart 2013 17:06 |
|
 |
Marc
V.I.P.
Geregistreerd: 21 aug 2007 20:06 Berichten: 2551 Woonplaats: Nijmegen
Auto: Toyota RAV4 Hybride
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2020
Energielabel: A
kilometerstand: 2k
Kleur: Midnight Blue
Naar boven
|
 Re: waar bevindt zich de DATA_B draad
Ja meneer. Deze dan ? Gaat weliswaar over MULTIPLEXED BSI OPERATING PRINCIPLE FOR THE XSARA PICASSO AND XSARA, maar misschien is het vergelijkbaar met de C5 ?
_________________ Groeten, Marc
|
19 maart 2013 17:09 |
|
 |
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
 Re: waar bevindt zich de DATA_B draad
Maar nu even concreet: Ik zie dat het storing in de Combine (instrumentenpaneel betreft).
Functioneert alles naar behoren?
Zijn er ook nog andere modules met dezelfde storing in het logboek BSI opgeslagen? Zo ja da is er mogelijk iets met VAN-low.
Zo niet: dan komt dataB niet aan bij het instrumentenpaneel(?) Mogelijk zit er dan wel een storing in de BSI mbt communicatie instrumentenpaneel in het logboek.
Als je me ff een vin pb't dan kan ik evt een schema zoeken. Zodoende zou je kunnen meten of je VAN-low wel op je instrumentenpaneel aan komt.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
19 maart 2013 20:02 |
|
 |
akooiman
V.I.P.
Geregistreerd: 27 jul 2011 22:51 Berichten: 3350 Woonplaats: Eindhoven
Auto: Break 2.2 16V HDi
Opties: nav/aut/leder/pack parking/alarm/parrot mki9200
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10465
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 420.000
Kleur: Donker Grijs
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: waar bevindt zich de DATA_B draad
Allen bedankt voor de suggesties, ik heb weer een berg leesvoer en mag mijn reeds ver verouderde electro kennis gaan ophalen...... @BJG: Vin zit in de mail. Op zich lijkt alles goed te werken, de enige dingen die opvallenzijn: de rechterspiegel beweegt niet geheel naar beneden bij de achteruitstand, je ziet hem wel bewegen(proberen), maar dat is een veelvoorkomend probleem lees ik op het forum. Er staat in het BSI logboek ook een vermelding dat de rechterspiegel een max uitslag heeft bereikt. In een van de schermen van het instrumenten paneel staat vermeld dat ik een Accumeter zou hebben, misschien ergens als boordcomputer functie, maar niet als wijzer in ieder geval. Wanneer ik hem met de lexia wil testen, geeft dit uiteraard ook een foutmelding. Verder zie ik nu ook de onderstaande melding bij de BSI............
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
_________________ Zeg maar André
|
19 maart 2013 22:19 |
|
 |
|