BMI, BSI en ABS-unit/computer tergelijker tijd stuk?
Laat ik beginnen om te zeggen dat ik niet technisch ben.
Vorige week vrijdag wilde mijn C5 niet starten. Contact (en lampjes) gingen wel aan, maar de auto wilde niet starten. ANWB erbij en kreeg de auto weer aan de praat. ANWB gaf aan dat het
niet de Accu was (kan ook niet is net 1 jaar oud), niet de startmotor, maar iets elektronisch. Het advies was om naar de Citroen dealer te gaan.
Dat advies wilde ik direct opvolgen, maar ik vond het niet verstandig. O.a. de stuurbekrachting deed en niet en alle mogelijke lampjes op het dashbord waren aan. Weer ANWB gebeld en is na een klein proefritje achter mij aangereden naar de dealer. ANWB gaf nogmaals aan dat het iets elektronisch is.
Daar hebben ze gekeken naar wat er mis was, althans daar ga ik van uit en de BMI vervangen. De auto in ruststand gezet en daarna weer getracht te starten. Lukte niet conclussie BSI is stuk? Deze ook vervangen (was gisteren). Telefoontje u kunt de auto ophalen hij is klaar.
Ik gisteren de auto opgehaald met behoorlijke rekening en wilde wegrijden. De auto starte, maar met dit warme weer wilde ik de ventilator van de Airco wat harder zetten. Die werkte niet. Ik nog op de parkeerplaats bij de garage terug. Auto uit gezet en kort daarna weer proberen te starten en wat denk je.....dezelfde situatie als vorige week vrijdag. Leenauto van de dealer gekregen en vandaag (donderdag) verder op zoek....
Even een zijstapje....
Begin juli, 2 dagen voor onze vakantie hoorde ik iets geks bij mijn achterwielen. Ik heb dat nog gepost in een ander draadje. Het komt er op neer dat deze zelfde dealer zei dat ik er nog mee op vakantie zou kunnen er zal wel een wiellager stuk zijn. Op vakantie gegaan en naast de herrie heeft de C5 het prima gedaan. Sorry dat ik het advies van een aantal van jullie niet heb opgevolgd.
Omdat de auto toch bij de garage stond heb ik daar ook naar laten kijken en heb begrepen dat de rechter achterwiel lager aan vervanging toe is.
Vanochtend belde mijn 75-jarige vader, zijn hele leven al in Citroens gereden en niet beroepsmatige onze eigen autos onderhouden. Hij zei: "Dirk (zo heet ik eigenlijk) kan het zo zijn dat in je wiellager een ABS-sensor stuk heeft gemaakt en daardoor de computers stuk zijn gegaan". Ik zei volgens mij is de BMI voor het motormanagement en de BSI de hoofdcomputer van de auto dus ik zie niet direct het verband. Verder zijn suggestie laten rusten een gewoon aan het werk gegaan.
Om 16.00 uur werd ik gebeld door de dealer. Vervelend nieuws, maar de ABS computer (zo werd mij uitgelegd) is stuk. Zou mijn vader dan toch gelijk hebben...
Nu geloof ik niet echt in toeval: BMI, BSI en ABS computer tegelijkertijd stuk, maar kan ook beargumenteren waarom het niet zo kan zijn.
Daarbij heb ik mijn twijfels of wij (de dealer en ik) niets over het hoofd zien omdat ik gewoon weer lekker vanaf dit weekend weer in mijn dame zou willen voortbewegen.
Wie kan mij de logica van de diverse systemen uitleggen. Wat 'praat met wat' en moet ik mijn Citroen Dealer nog een bepaalde kant op sturen?