Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 

Forumregels

Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie elektronica & navigatie.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 48 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4
 verbruiksmeter afregelen? 
Auteur Bericht
V.I.P.
V.I.P.

Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak

Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: verbruiksmeter afregelen?
In dat laatste vergis je je.
Ook een systeem als de VDO kan dat waarnemen, mbv de ingebouwde gyro.
Lees even die twee links die ik hierboven gegegeven heb, daar staat precies in beschreven hoe dat werkt.

Het belangrijkste verschil tussen een "TomTom" en een "vaste navi-met-puls" is dat de eerste altijd achteraf moet rekenen. Hij stelt een paar keer per seconde vast waar je bent, en gaat dan aan het rekenen.
Bij 100 km/u zit er dan iets van 10-30 meter tussen twee waarnemingen :idea:

Een navi-met-puls heeft die info niet nodig, die rekent instantaan uit hoe snel je rijdt, op basis van de afgegeven pulsen. Dat zijn er 3000 tot 5000 per kilometer als de gewone puls gebruikt wordt, of zelfs enige tienduizenden per kilometer bij gebruik van ABS of ESP pulsen.

De exacte afstand is dan de gekalibreerde afstand zoals het systeem die vaststelt op basis van de afgegeven pulsen. En dat is dus zeeeeer nauwkeurig als het eenmaal goed gekalibreerd is.
De tijd is afkomstig van de atoomklokken in de GPS satellieten.

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!

23 aug 2010 17:12
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.

Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera

Naar boven
Antwoord met een citaat
Vooropgesteld dat gyro navigatie en nacalibratie vrij zeldzaam is, biedt het niet meer dan valse nauwkeurigheid.

De pulsen blijven instantaan afhankelijk van auto gegevens (verstoord door hard optrekken en hard remmen, waarbij wielslip optreedt, 3% à 5%) en het integreren van instantane snelheid via hoekinformatie (gyro) levert een cumulatieve fout op (tijdsafhankelijk; let wel, juist op het moment dat je geen GSP atoomtijd hebt - tunnels.)
Tenslotte ben je nog steeds afhankelijk van GPS mapdata en die heeft ook gewoon afwijkingen van meters, waarmee dus je hele snelheidscalibratie nog verder op losse schroeven komt te staan.

Ik neem maar een willekeurig straatje hier in de buurt:

Afbeelding

Niet alleen ligt de straat naast de straat (afwijking enkele meters!) bovendien denkt het GPS (RT3) op het moment dat je de noordelijke rijbaan hebt dat je in Duitsland bent (het is officiëel een grensweg) waardoor hij de dichtsbijzijnde straat aldaar pakt voor routebepaling. RT3 is niet al te slim daarin, maar de fout wordt veroorzaakt door rotte data van Navteq.

Je vertrouwen hierin is gewoon te groot.

ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije

24 aug 2010 10:12
Profiel
V.I.P.
V.I.P.

Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak

Naar boven
Antwoord met een citaat
Tien jaar gebruik van een VDO navigatie in mijn Xantia, voorzien van gyro en aangesloten op de puls, hebben me geleerd dat hij uiterst nauwkeurig is. Ook als de GPS antenne afgedekt was met alu-folie bleef hij gewoon goed navigeren, door mapmatching mbv puls en gyro.
Het is díe ervaring die mij gebracht heeft tot de constatering dat de Odometer van mijn Xantia 5,4% afweek en de snelheidsmeter 10%. Dat zijn overigens getallen die vaker voorkomen, Breeze bevestigde kort geleden dat zijn Xantia V6 dezelfde afwijking heeft.
Discussie over het al-dan-niet betrouwbaar zijn van GPS of puls-gyro lijkt me verder meer iets voor het Navigatie Forum. Je bent daar dan ook van harte welkom om daarover van gedachten te wisselen ;)

Terug naar het onderwerp hier.
De vraag was hoe nauwkeurig de snelheidsmeter is in de C5.
Gisteren heb ik even gekeken of er een afwijking is tussen de snelheid aangegeven op het CC displaytje en de snelheidsmeter. Dat heb ik gedaan bij 80 km/h en bij 100 km/h.
Constatering: die zijn precies gelijk.

Oftewel, rekening houdend met de "verplichte" positieve afwijking van de snelheidsmeter zal ik een andere manier moeten zoeken om die te ijken.
Eerst wil ik dan weten hoeveel de Odometer afwijkt. Dat zal dan gedaan moeten worden op de op de ouderwetse manier via de hm-paaltjes.

Vervolgens moet de snelheidsmeter geijkt worden. Daarvoor zal ik dan een "TomTom" gebruiken. Die is nauwkeurig als je wat langere tijd dezelfde snelheid aanhoudt.

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!

24 aug 2010 11:14
Profiel
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 48 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4