Re: verbruiksmeter afregelen?
Tien jaar gebruik van een VDO navigatie in mijn Xantia, voorzien van gyro en aangesloten op de puls, hebben me geleerd dat hij uiterst nauwkeurig is. Ook als de GPS antenne afgedekt was met alu-folie bleef hij gewoon goed navigeren, door mapmatching mbv puls en gyro.
Het is díe ervaring die mij gebracht heeft tot de constatering dat de Odometer van mijn Xantia 5,4% afweek en de snelheidsmeter 10%. Dat zijn overigens getallen die vaker voorkomen, Breeze bevestigde kort geleden dat zijn Xantia V6 dezelfde afwijking heeft.
Discussie over het al-dan-niet betrouwbaar zijn van GPS of puls-gyro lijkt me verder meer iets voor het Navigatie Forum. Je bent daar dan ook van harte welkom om daarover van gedachten te wisselen
Terug naar het onderwerp hier.
De vraag was hoe nauwkeurig de snelheidsmeter is in de C5.
Gisteren heb ik even gekeken of er een afwijking is tussen de snelheid aangegeven op het CC displaytje en de snelheidsmeter. Dat heb ik gedaan bij 80 km/h en bij 100 km/h.
Constatering: die zijn precies gelijk.
Oftewel, rekening houdend met de "verplichte" positieve afwijking van de snelheidsmeter zal ik een andere manier moeten zoeken om die te ijken.
Eerst wil ik dan weten hoeveel de Odometer afwijkt. Dat zal dan gedaan moeten worden op de op de ouderwetse manier via de hm-paaltjes.
Vervolgens moet de snelheidsmeter geijkt worden. Daarvoor zal ik dan een "TomTom" gebruiken. Die is nauwkeurig als je wat langere tijd dezelfde snelheid aanhoudt.
Groet,
JW