Auteur |
Bericht |
c5jan
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 01 apr 2013 00:12 Berichten: 7532 Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Naar boven
|
 Re: aanjager / kachelmodule
Heeft iemand nog voor tijdelijk een mosfet of module liggen wat ik morgen of maandag even kan ophalen voor tijdelijk?
Ik heb vandaag afscheid genomen van het idee dat ik het ding weer aan de praat krijg.
Ik denk dat de mosfet is overleden, door thermische overbelasting, na enige tijd kraakfouten vertoond te hebben. Ik heb de module doorgesoldeerd, maar dit heeft weinig uitgemaakt. Daarna los laten draaien, niet ingebouwd. Daarbij bleek het ding zó heet te worden dat ik me goed kan voorstellen dat de levensduur beperkt is. Mijn module is overigens uit najaar 2008...
|
25 jan 2014 22:08 |
|
 |
Maartenr
C5club Die-Hard
Geregistreerd: 14 jun 2010 22:23 Berichten: 596 Woonplaats: Son en Breugel
Auto: C5 Break 2.0 16V AUT4 Difference
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2003
Energielabel: E
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 212000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
 Re: aanjager / kachelmodule
Ikke denk ik. Ff zoeken.
_________________ Citroen C5 Break Ph.I 2.0 AUT4 Difference 2003 Peugeot 207 XS 1.6 16V 2006
Eerdere auto's: Peugeot 107 XS 2007 Citroen Xantia Ph. 2 1.8I 16V 1999 Ford Fiesta 1.1 1986 Renault 5 GTS 1.4 1989 Citroen 2CV6 Club 1983
|
25 jan 2014 22:11 |
|
 |
c5jan
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 01 apr 2013 00:12 Berichten: 7532 Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Naar boven
|
 Re: aanjager / kachelmodule
Graag....
|
25 jan 2014 22:28 |
|
 |
geertpetro
V.I.P.
Geregistreerd: 24 aug 2013 00:22 Berichten: 68 Woonplaats: Emmen
Auto: C5 1.8 Difference no.2
Opties: navigatie, ruitenwisser achterop
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09740 CJ
Productienummer: 10457
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 258000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
 Re: aanjager / kachelmodule
vanmorgen is mijn module ook overleden. eerst zitten kijken of het de zekering was, maar deze was goed toen maar eens het forum gelezen alle 28 pagina's onderwijl de module eruit gehaald en bij onze andere auto(fiatje 126) de startmotor verwijderd welke moet worden vervangen. Moet deze maar even in Polen bestellen. Denk dat ik maar voor het proberen te solderen ga kosten genoeg weer voor 1 weekend morgen maar eens bestellen zal nog wel even laten weten hoe het is gegaan
|
02 feb 2014 23:29 |
|
 |
geertpetro
V.I.P.
Geregistreerd: 24 aug 2013 00:22 Berichten: 68 Woonplaats: Emmen
Auto: C5 1.8 Difference no.2
Opties: navigatie, ruitenwisser achterop
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09740 CJ
Productienummer: 10457
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 258000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
 Re: aanjager / kachelmodule
|
03 feb 2014 18:35 |
|
 |
Herman
Clubcafé-uitbater
Geregistreerd: 30 jun 2006 11:41 Berichten: 11348 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Soft sand
Naar boven
|
 Re: aanjager / kachelmodule
AhHa kijk dat is het betere werk voor weinig weer lekker rijden, voordeel van een vroege bouwjaar, hoe klingt dat? 
_________________ Met vriendelijke groet Herman......... Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
klik
_______________________________________________________ Mijn ander vervoer is een E-bike.
|
03 feb 2014 18:42 |
|
 |
Turbokeu
C5club Rookie
Geregistreerd: 30 jul 2010 13:40 Berichten: 12 Woonplaats: Dilbeek - Brussel
Auto: Berline 2.2HDI Exclusive
Opties: alle behalve zetelverwarming
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Organummer: 09873C
Productienummer: 10121
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 115000
Kleur: EYTC (gris orageux)
Naar boven
|
 Re: aanjager / kachelmodule
badmuts schreef: Verder: ik las in dit draadje ergens dat iemand de module na het vervangen van de mosfet even had uitgeprobeerd en dat die binnen een minuut loeiheet werd en weer kapot ging. Dat uitproberen moet je NIET doen met de module gedemonteerd en hangend aan de stekkers, maar hij moet op z'n plek zitten: hij zit in de buis die koude lucht aanvoert en wordt door de ventilator gekoeld. Gedemonteerd is er dus geen koeling waardoor de module kapot gaat en je een 'luchtlek' hebt in het luchtsysteem. Dat is waardevolle informatie! In juli 2013 is mijn kachelmodule er tijdens een warme zomerdag ook mee gestopt (kachelventilator viel gewoon uit met het 4-klaverblaadje leeg). Volgens de info in dit topic heb ik toen de STW80NF55-08 door een zelfde MOSFET in de kachelmodule vervangen en warempel, de kachelventilator draaide weer normaal! Ter test (en nu nog steeds!) bungelt de kachelmodule aan zijn connectoren aan de voeten van de passagier. Tijdens de eerstvolgende langere rit viel het mij echter op dat de kachelventilator er na een 5-tal minuten (en gloeiend hete koelvin van de kachelmodule) mee ophield (nu nog) om vervolgens om de paar minuten een minuutje te blijven draaien. Mijn diagnose was dat het 'echte' probleem nog niet verholpen was en er nog iets (anders) elektronisch misliep met de kachelmodule. Met jouw informatie denk ik nu dat de losse kachelmodule door oververhitting bij gebrek aan koeling in protectie schiet en de kachelventilator afschakelt. Dit weekend ga ik zeker de kachelmodule op zijn originele locatie terugplaatsen/vastschroeven en via een langere testrit testen. Ik heb er nu echt hele goede hoop op dat het goedkomt. Bedankt!
_________________ Andere voertuigen: 1996 Renault Twingo 1 2004 Suzuki SV1000S twin
|
03 feb 2014 20:07 |
|
 |
jonyke
C5club Newbie
Geregistreerd: 04 feb 2014 22:19 Berichten: 2
Auto: c5 hachbak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2002
Versnellingsbak: EAT8
Naar boven
|
 Re: aanjager / kachelmodule
ik heb vorige week hetzelfde probleem gehad na wat zoeken kwam ik te weten dat het de moffet kapot zal zijn. De aanjager eruitgehaald en ik dacht als ik de mosfet overbrug kan ik mss de kindjes s'morgends mss naar school brengen... dus de mosfet overbrugt aangesloten en de auto gestart en de blazers deden het weer voor even toch  zoals hierbover vermeeld werd heel de ding binnen paar seconden flink warm de mosfet is van zijn eigen losgekomen dat spaart natuurlijk een hoop gepruts.  dus heb ik dankszij deze site maar nieuwe mosfet besteeld alleen vond ik de koelpasta niet. Alleen hoop ik nu dat ik niet heel de printplaat heb kapot gestookt. bedankt voor de nuttige info hier.
|
04 feb 2014 22:40 |
|
 |
chathanky
BAN
Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27 Berichten: 2676 Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Naar boven
|
 Re: aanjager / kachelmodule
Een beetje kopervet heeft een beetje autohobbyist toch wel. Bij gebrek aan gebruik ik dat wel eens als koelpasta. Tandpasta schijnt ook te werken. 
|
04 feb 2014 23:31 |
|
 |
c5jan
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 01 apr 2013 00:12 Berichten: 7532 Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Naar boven
|
 Re: aanjager / kachelmodule
Het is gewoon een grote designfout, dit moduul. Een veel te klein en veel te licht koelblik. No way dat met de fan op een laag standje de mosfet voldoende koeling krijgt. En als je de fan voluit zet wordt ie nog heter lijkt het wel, ergo nóg meer koeling nodig...
Ik heb ´m tijdelijk los laten draaien, toen ik in de gaten kreeg dat de mosfet stervende was. Als ik het koelblik verboog ten opzichte van de printplaat deed ie het nog even. Ergo: de mosfet is inwendig mechanisch kapot. Doorgaans is dat een gevolg van een te hoge temperatuur.
|
05 feb 2014 01:02 |
|
 |
Herman
Clubcafé-uitbater
Geregistreerd: 30 jun 2006 11:41 Berichten: 11348 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Soft sand
Naar boven
|
 Re: aanjager / kachelmodule
Het is gewoon een grote designfout, dit moduul. Waarom, de meerderheid werkt gewoon en af en toe gaat op de massa er één kapot. Dus zo erg is het niet.
_________________ Met vriendelijke groet Herman......... Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
klik
_______________________________________________________ Mijn ander vervoer is een E-bike.
|
05 feb 2014 08:21 |
|
 |
jonyke
C5club Newbie
Geregistreerd: 04 feb 2014 22:19 Berichten: 2
Auto: c5 hachbak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2002
Versnellingsbak: EAT8
Naar boven
|
 Re: aanjager / kachelmodule
chathanky schreef: Een beetje kopervet heeft een beetje autohobbyist toch wel. Bij gebrek aan gebruik ik dat wel eens als koelpasta. Tandpasta schijnt ook te werken.  merci chathanky koppervet heb ik idd genoeg dan is het probleem opgelost hoppelijk werkt de module nog  merci voor de tip
|
05 feb 2014 08:57 |
|
 |
chathanky
BAN
Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27 Berichten: 2676 Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Naar boven
|
 Re: aanjager / kachelmodule
Dat was een bijzondere module dan Jan. Bij om en nabij 100 graden gaat een mosfet al stuk. Als jou aluminium koelribben krom waren doorde warmte is toch wel wat meer warmte nodig. bij standje hoog krijgt het koelribje ook meer lucht hoor die zit namelijk in de luchtstroom van de ventilator. Vuile filters willen de benodigde luchtstroom wel bederven.
|
05 feb 2014 10:10 |
|
 |
c5jan
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 01 apr 2013 00:12 Berichten: 7532 Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Naar boven
|
 Re: aanjager / kachelmodule
Koelribben krom? Waar heb je het over? Mn filters waren en zijn schoon. Mechanisch kapot komt door trekspanningen in de behuiziing, pootjes die teveel bewegen ten opzichte van het wafeltje waardoor ze los komen. Vingers branden aan koelblik betekent ongeveer minstens 60 graden. Het fetje van binnen is dan veel heter. Herman schreef: Het is gewoon een grote designfout, dit moduul. Waarom, de meerderheid werkt gewoon en af en toe gaat op de massa er één kapot. Dus zo erg is het niet. Die meerderheid had om en nabij de 100% groot moeten zijn, dan had ik je gelijk gegeven. Zo´n ding zou gewoon een autoleven mee moeten gaan. Dit is al de 2e module die in deze auto vervangen wordt. En ik ben echt niet de enige. Ik zal er een op voorraad nemen. Ook daarin ben ik niet de enige... Zoals gezegd, de koelcapaciteit van het koelblikje is veel te klein. In een vorig leven was ik elektronicahobbyist, student en ook nog reparateur. De mosfet gaat mechanisch stuk zoals ik heb moeten constateren en dat was gezien de hitteontwikkeling geen wonder. Bij normale omstandigheden je vingers branden aan zo´n blikje betekent dat het binnenin het huisje van de fet nog een factor tig heter is. Daar kan zo´n ding even tegen maar niet permanent. Designfout dus.
|
05 feb 2014 10:18 |
|
 |
chathanky
BAN
Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27 Berichten: 2676 Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Naar boven
|
 Re: aanjager / kachelmodule
Zoals met bijna alle onderdelen mag het ook niks meer kosten tegenwoordig. Als de unit ergens anders een duppie goedkoper is met wat minder kwaliteit wat ze nooit erbij vertellen dan gaan ze voor het duppie. Ze gaan iig lang genoeg mee om door de garantie te komen. 
|
05 feb 2014 11:22 |
|
 |
|