Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie elektronica & navigatie.
Upgraden/Verbeteren Audio....
Auteur |
Bericht |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: Upgraden/Verbeteren Audio....
Weet je nog wélke speakers er toen in zaten? Merk en type?
Ook onder de goede speaker zijn er exemplaren met een hoog rendement. Het is dus niet altíjd zo dat betere speakers een lager rendement hebben. Er hangt dan echter meestal wel een stevig prijskaartje aan...
Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
19 jun 2011 00:50 |
|
 |
Duitser
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 29 aug 2010 12:18 Berichten: 199
Auto: C5 Berline 2.0 HDi-138FAP Exclusive (chipped)
Opties: xenon, leer, el.stoelen+dak, navi, JBL, PDC, LDWS
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2004
Phase: 2
Organummer: 10181
Productienummer: 10307
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 417.000
Kleur: Noir Obsidien EXLD
Naar boven
|
 Re: Upgraden/Verbeteren Audio....
jpiek schreef: Blijft het mij een raadsel waarom betere speakers in de Ph1 wel en in de Ph2 geen postief effect hadden. Mazzel met het type speaker wat ik gekocht had voor de Ph1 en pech bij de 2 sets die ik op de ph2 geprobeerd heb ? Dat denk ik precies. Speakers horen o.a. afgestemd te zijn op het volume van de klankkast (binnenkant deurpaneel), dat bepaalt voor een groot deel het rendement. Probleem is dat er maar weinig leveranciers zijn die dit soort gegevens op de verpakking zetten, waardoor het een gok blijft. Wat JW al zegt, misschien weet je nog welke speakers je in de Ph1 had?
_________________ Te koop gevraagd: achterklep van RVS, kunststof, polyester of ander roestvast materiaal voor C5 Ph2 Berline
|
19 jun 2011 11:24 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: Upgraden/Verbeteren Audio....
Het kan natuurlijk ook zijn dat de kabels in de Ph.II minder zijn. Als de kabels inderdaad minder zijn, dan wordt zo maar een eindversterker erin pluggen wel erg lastig. Zonder exact type van de geprobeerde speakers lijkt het me vooral gokwerk. Misschien kun je ze alsnog posten zodat anderen die in elk geval niet hoeven te proberen. Misschien valt er ook wel iets op aan de specs. Citaat: Er hangt dan echter meestal wel een stevig prijskaartje aan. 150eur voor een set coax achter, 150eur voor een compo set voor, 150eur voor een 4x50W RMS eindtrap. Misschien moet je voor meer ook denken aan het vermogen wat de hele boel trekt en de dynamo levert. (power condensatoren?)
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
19 jun 2011 12:24 |
|
 |
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
 Re: Upgraden/Verbeteren Audio....
Ik heb begrepen dat de bedrading van de ph2 gelijke dikte heeft als die van de ph1. Vermoedelijk ligt het daar niet aan. Ik zelf heb door betere speakers te kopen een aanmerkelijk verbeterde geluidskwaliteit gekregen in de ph2. Het enige wat nu irriteert is het geschetter van de tweeters in het dashboard, die heb ik nog niet vervangen, dat moet dus nog.
vermoedelijk ligt het dus ook voor een gedeelte aan de speakers die jij hebt gebruikt.
@ET: ik zat dus toch mis met mijn berekening @Duitser: duidelijk verhaal over de versterker, kan het ook zijn dat bepaalde speakers in combinatie met een versterker (bijv standaard rd4 blaupunkt ph2) juist wel of juist niet goed klinken? Bijv doordat de ene speaker een hogere dempingsfactor "vereist"? Bijv in het geval van jpiek.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
19 jun 2011 14:42 |
|
 |
Duitser
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 29 aug 2010 12:18 Berichten: 199
Auto: C5 Berline 2.0 HDi-138FAP Exclusive (chipped)
Opties: xenon, leer, el.stoelen+dak, navi, JBL, PDC, LDWS
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2004
Phase: 2
Organummer: 10181
Productienummer: 10307
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 417.000
Kleur: Noir Obsidien EXLD
Naar boven
|
 Re: Upgraden/Verbeteren Audio....
BJG schreef: kan het ook zijn dat bepaalde speakers in combinatie met een versterker (bijv standaard rd4 blaupunkt ph2) juist wel of juist niet goed klinken? Bijv doordat de ene speaker een hogere dempingsfactor "vereist"? Bijv in het geval van jpiek. Exact. Bij de dempingsfactor is het altijd hoe hoger hoe beter, dus qua versterker moet je gewoon zoveel geld uitgeven als het je waard is. Het is wel zo dat sommige speakers als 'moeilijk' of 'zwaar' gekwalificeerd worden. Dit zijn dan juist vaak de goede (dure) speakers. Het komt er dan op neer dat de impedantie bij de laagste frequenties lager is dan bij gemiddelde speakers, soms wordt dit wel 0,1 Ohm. Als je dan een goedkope versterker hebt krijg je er geen bas uit en vervormt het veel eerder (speaker is dan bijna kortsluiting voor de eindtrap). In combinatie met een goede versterker zijn deze speakers juist supergoed, met een slechte versterker werkt het averechts en krijg je er bijna geen volume uit.
_________________ Te koop gevraagd: achterklep van RVS, kunststof, polyester of ander roestvast materiaal voor C5 Ph2 Berline
|
19 jun 2011 15:01 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: Upgraden/Verbeteren Audio....
De impedantie van een speaker kan bij lage frequenties nooit lager worden dan de Ohmse weerstand. En die is bij een 4 Ohm speaker dan altijd nog een paar Ohm Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
19 jun 2011 15:06 |
|
 |
Duitser
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 29 aug 2010 12:18 Berichten: 199
Auto: C5 Berline 2.0 HDi-138FAP Exclusive (chipped)
Opties: xenon, leer, el.stoelen+dak, navi, JBL, PDC, LDWS
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2004
Phase: 2
Organummer: 10181
Productienummer: 10307
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 417.000
Kleur: Noir Obsidien EXLD
Naar boven
|
 Re: Upgraden/Verbeteren Audio....
Dat ben ik niet met je eens JW, het gaat om impedantie, niet om weerstand. De stroom en spanningscomponent zijn in fase verschoven van elkaar waardoor de wet van Ohm niet toegepast kan worden. Omdat een spoel de aangelegde spanning tegenwerkt door een negatieve in de spoel opgewekte spanning, wordt de 'virtuele' impedantie lager dan de gelijkspanningsweerstand. Zie het als een accu waar je een andere accu verkeerdom (omgepoold) parallel op aansluit. De stroom door beide accu's wordt dan groter dan wat je met kortsluiten bereikt zou hebben. Hetzelfde principe wordt gebruikt bij het terugwinnen van remenergie bij hybride-technologie, KERS systeem in Formule 1 (de niet-vliegwiel variant), frequentieregelaars etc.
_________________ Te koop gevraagd: achterklep van RVS, kunststof, polyester of ander roestvast materiaal voor C5 Ph2 Berline
|
19 jun 2011 15:20 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: Upgraden/Verbeteren Audio....
Ook bij een speaker klopt de wet van Ohm als de frequentie nul is. De nominale impedantie die opgegeven wordt voor een speaker is eigenlijk altijd hoger dan dit.
Maar wordt er 4 Ohm opgegeven dan zal hij bij 0 Hz nooit 0,1 Ohm zijn, ook niet bij 20 Hz of 100Hz. Mocht dat wel het geval zijn dan nemen die fabrikanten van zgn "dure" speakers een loopje met de industriestandaard voor het opgeven van nominale impedantie.
In het slechtste geval dipt zo'n speaker ergens naar 2 Ohm. De eindtrap van je headunit, maar ook een aparte eindversterker zal dat herkennen en vermogen terugnemen, of zichzelf uitschakelen ter berscherming. Wil je echt 2 Ohms speakers aansturen dan moet je de eindversterker daarop afstemmen. Meestal kan je een 4 kanaals (in 4x4Ohm) eindtrap ook als 2kanaals schakelen (gebrugd als 2x2 Ohm), maar volgens mij gaat dat wat verder dan de vraagstelling in dit topic. Uiteindelijk ga je dan toe naar 4 monoblock eenkanaals versterkers...leuk als je 4x250W erin wilt gooien of erger.
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
19 jun 2011 16:57 |
|
 |
jpiek
C5club Extreme Poster
Geregistreerd: 13 apr 2007 23:29 Berichten: 3648 Woonplaats: Berkel en Rodenrijs
Auto: Citroën C4 Grand Picasso
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 116.160
Kleur: Zilver Metallic
Naar boven
|
 Re: Upgraden/Verbeteren Audio....
JW-NHS schreef: Weet je nog wélke speakers er toen in zaten? Merk en type?
Ook onder de goede speaker zijn er exemplaren met een hoog rendement. Het is dus niet altíjd zo dat betere speakers een lager rendement hebben. Er hangt dan echter meestal wel een stevig prijskaartje aan... Ik meen een 2weg setje Kenwood 1701 of 1702 ofzo.. Was dus een set van 2 speakers met 2 aparte tweeters, die ik overigens nooit gebruikt heb. Setje koste me destijds 139 euro... Setje is wel meegegaan naar de Ph1 HDI break, maar heb ze denk ik daar in laten zitten, achteraf misschien niet zo slim, maar ik had de originelen niet meer...
_________________ Johan
|
19 jun 2011 17:02 |
|
 |
jpiek
C5club Extreme Poster
Geregistreerd: 13 apr 2007 23:29 Berichten: 3648 Woonplaats: Berkel en Rodenrijs
Auto: Citroën C4 Grand Picasso
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 116.160
Kleur: Zilver Metallic
Naar boven
|
 Re: Upgraden/Verbeteren Audio....
BJG schreef: Ik heb begrepen dat de bedrading van de ph2 gelijke dikte heeft als die van de ph1. Vermoedelijk ligt het daar niet aan. Ik zelf heb door betere speakers te kopen een aanmerkelijk verbeterde geluidskwaliteit gekregen in de ph2. Tja, ligt het voor de hand dat ik je nu 2 vragen ga stellen ? - welke speakers heb je er nu in hangen ? - Kan ik ze eens komen beluisteren ? (Bv op de klus zaterdag ?)
_________________ Johan
|
19 jun 2011 17:06 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: Upgraden/Verbeteren Audio....
Duitser schreef: Dat ben ik niet met je eens JW, het gaat om impedantie, niet om weerstand. De stroom en spanningscomponent zijn in fase verschoven van elkaar waardoor de wet van Ohm niet toegepast kan worden. Omdat een spoel de aangelegde spanning tegenwerkt door een negatieve in de spoel opgewekte spanning, wordt de 'virtuele' impedantie lager dan de gelijkspanningsweerstand. ..... Zie http://nl.wikipedia.org/wiki/ImpedantieDe impedantie Z is de vectoriële optelling van de gelijkstroomweerstand R en de zelfinductie >> Z=R+jX In de grafische voorstelling zie je dat 'ie dus altijd groter is dan de Ohmse weerstand R Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
19 jun 2011 17:32 |
|
 |
Duitser
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 29 aug 2010 12:18 Berichten: 199
Auto: C5 Berline 2.0 HDi-138FAP Exclusive (chipped)
Opties: xenon, leer, el.stoelen+dak, navi, JBL, PDC, LDWS
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2004
Phase: 2
Organummer: 10181
Productienummer: 10307
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 417.000
Kleur: Noir Obsidien EXLD
Naar boven
|
 Re: Upgraden/Verbeteren Audio....
JW dit klopt als je de spoel op zich zou meten, alleen blijft het een feit dat de spoel een tegenspanning opwekt die door de versterker als zeer lage impedantie ervaren wordt. Daarom zei ik ook virtuele impedantie, niet passief gemeten maar puur als gevolg van de stromen die gaan lopen. Als jouw redenatie zou kloppen, zou het niet uitmaken welke speaker je zou aansluiten als deze maar dezelfde nominale impedantie heeft. Dat zou de audiowereld wel een stuk overzichtelijker maken Maar het begint een beetje offtopic te worden ben ik bang 
_________________ Te koop gevraagd: achterklep van RVS, kunststof, polyester of ander roestvast materiaal voor C5 Ph2 Berline
|
19 jun 2011 20:38 |
|
 |
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
 Re: Upgraden/Verbeteren Audio....
@jpiek: Ik zal proberen het exacte typenummer op te zoeken voor je. Beluisteren mag altijd, maar ik ben wrsch niet op de klus dag.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
19 jun 2011 21:20 |
|
 |
jpiek
C5club Extreme Poster
Geregistreerd: 13 apr 2007 23:29 Berichten: 3648 Woonplaats: Berkel en Rodenrijs
Auto: Citroën C4 Grand Picasso
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 116.160
Kleur: Zilver Metallic
Naar boven
|
 Re: Upgraden/Verbeteren Audio....
Da's jammer.... Met merk en typenr. zou ik erg blij zijn. bestel ze dan wel via Internet, dan mag ik ze tenminste retourneren 
_________________ Johan
|
19 jun 2011 22:09 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: Upgraden/Verbeteren Audio....
Duitser schreef: JW dit klopt als je de spoel op zich zou meten, alleen blijft het een feit dat de spoel een tegenspanning opwekt die door de versterker als zeer lage impedantie ervaren wordt. Daarom zei ik ook virtuele impedantie, niet passief gemeten maar puur als gevolg van de stromen die gaan lopen. Als jouw redenatie zou kloppen, zou het niet uitmaken welke speaker je zou aansluiten als deze maar dezelfde nominale impedantie heeft. Dat zou de audiowereld wel een stuk overzichtelijker maken Maar het begint een beetje offtopic te worden ben ik bang  Dat OT valt nogal mee, denk ik. Op bijgaand plaatje is te zien hoe de impedantie van de speakers zich ontwikkelt. Dat komt uit het gerenomeerde blad AutoHiFi. Daar kun je zien dat de door meting vastgestelde minimale impedantie van die speakers maar weinig afwijkt van de nominale, niet meer dan 20%. Overigens, de kwaliteit van de speakers wordt door heel andere zaken bepaald, zeker niet door de impedantie-karakteristiek. Te noemen zijn de materiaalkeuze van de conus en z'n ophanging, de lineariteit en sterkte van het magneetveld in de spleet, de wijze waarop de spreekspoel door de spleet beweegt en of daarbij de lineariteit gehandhaafd wordt, de keuze van het materiaal waarvan de korf gemaakt is, en zo zijn er heeeel veel meer zaken. Die maken ook dat er forse prijsverschillen zijn, de prijs van een 16 cm compo-setje kan daarmee oplopen tot ver boven de 1000 Euro Ik heb zelf nog een 16 cm compo-setje Philips PRS liggen, dat kostte destijds meer dan Hfl 600. De kwaliteit daarvan is subliem, en al helemaal door de zijden dome van de tweeter. Ik ga binnenkort dan ook deze set eens monteren ipv de JBL's die er voorin gemonteerd zijn. Ik ben heeeel benieuwd naar het resultaat Groet, JW
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
20 jun 2011 13:34 |
|
 |
|
Wie is er online |
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten |
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
|
|