C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Re: ECU Klonen

Bericht door c5jan »

Goed zeg!
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Berichten: 4936
Lid geworden op: 28 nov 2015 17:32
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Rotterdam
Gebruikersavatar
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Re: ECU Klonen

Bericht door C5HDI110 »

Bedankt voor de complimenten, ik had nooit verwacht zo ver te komen :)
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Berichten: 141
Lid geworden op: 22 jul 2019 15:53
Auto: c5II break exclusive
Opties: automaat, pack parking, navidrive, beige matinal, JBL, schuifdak, afneembare trekhaak, AFIL
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Phase: 2
Organummer: 10439
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 275000
Kleur: noir obsidien
Locatie: Zaltbommel
Gebruikersavatar
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Re: ECU Klonen

Bericht door citrohanc5 »

ja daarom respect.

Uit de foto's van wat je hebt gedaan Sohail is wel duidelijk dat je dit niet even kunt doen.
Bij de eerste autocomputers (bij mij veer ecu XM) dacht je aanvankelijk oh moeilijk, hier begrijp ik niets van, tot je een schema van een knipperkastje ziet en dat dan even in elkaar soldeert.
Maar dit gaat wel even drie vier vijf tien nivo's verder qua soft en hardware.
Mooi om te zien hoe dat Bosch printplaatje ingeklemd in die trespa houder op de contacten drukt.

Ga je nu verder op zoek naar wat mogelijk is met het remappen van ecu's?
Ik houd me aanbevolen voor een remap van CC ecu zodat de snelheid niet met een moordgang en kick down wordt opgepikt na afremmen.... :smt038
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Re: ECU Klonen

Bericht door c5jan »

Ik meende dat daar in de bsi wat parameters voor zijn in te stellen?
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 500
Lid geworden op: 11 jul 2015 23:03
Auto: Mondeo
Brandstof: Benzine
Locatie: Stadskanaal
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Re: ECU Klonen

Bericht door jjbstolk »

Gaaf project!
Ford Mondeo 1.5 2018
Citroen DS3 1.2 VTI 2014
Citroen C3 Origins 2020

Auto historie:
C5 Break 2.0 16v 2007
Xantia 3.0 v6 1999
Visa Leader 1.1 RE 1986
C4 Grand Picasso 1.6VTI
C5 Ph2 Break 2.0 16V LPG-G3
Peugeot 307 Break Navteq 2005, 1.6 16v LPG-G3
Xsara Break 2000, 1.4 LPG-G3
Xantia Berline Tentation 1995, 1.6 8v
Rover 620Si e2 1994, 2.0 16v
Seat Ibiza CLX 1994 1.9D
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Berichten: 4936
Lid geworden op: 28 nov 2015 17:32
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Rotterdam
Gebruikersavatar
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Re: ECU Klonen

Bericht door C5HDI110 »

Een update:
Het heftige stotteren was al opgelost met het vervangen van de ECU, het matige stotteren is gebleven, na het resetten van de inleerwaarden, is het een dag of 2 minder vaak in aantal.

Afgelopen weekend de magneetring en distributie vervangen.
Het stotteren is nu helemaal verdwenen, er zit een beschadiging op de oude ring, nauwelijks te voelen.
De magneetring zit erop geperst, de dealer heeft deze losgehaald om de keerring, magneetring en distributie te vervangen in 2018.
Het stotteren is kort daarna opgetreden, iedere keer werd de sensor vervangen door de dealer en was het een tijdje weg, afgelopen zomer heb ik de sensor voor het eerst vervangen en was het tot begin dit jaar weg, daarna hielp dit foefje niet meer.

Waarom de dealer de magneetring toen vervangen heeft is onduidelijk, er waren toen geen stotter problemen, alleen olielekkage.
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 6200
Lid geworden op: 20 jul 2007 21:21
Auto: C5 X7 2.0i 16V Berline
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 285000
Kleur: Rouge Profond
Locatie: Apeldoorn
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Re: ECU Klonen

Bericht door GW-tje »

Welke magneetring hebben we het nu over?
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Berichten: 4936
Lid geworden op: 28 nov 2015 17:32
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Rotterdam
Gebruikersavatar
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Re: ECU Klonen

Bericht door C5HDI110 »

Deze magneetring, krukasriemwiel en de magneetring is één geheel, met demping ertussen.
Er zitten 58 magneet elementjes in, hiermee word de versnelling van de krukas gemeten en de inspuiting per cilinder gecorrigeerd.
Op één plek is de ruimte iets groter (2 elementen), dat is BDP en meting toerental.
Toerental i.c.m. snelheid uit de ABS sensoren, gebruikt de ECU om te bepalen in welke versnelling je rijd.

Afbeelding
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 2469
Lid geworden op: 29 aug 2007 18:39
Auto: Citroen 2cv
Opties: Elektronische ontsteking
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1986
Energielabel: H
kilometerstand: 45000
Kleur: Blue Celeste
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Re: ECU Klonen

Bericht door c5maarten »

Dat is die waar je de blokkeerpen doorheen steekt. Vind dat een akelig fragiel ding.
Citroen 2cv6 spécial 1986
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Berichten: 4936
Lid geworden op: 28 nov 2015 17:32
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Rotterdam
Gebruikersavatar
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Re: ECU Klonen

Bericht door C5HDI110 »

Ziet er inderdaad fragiel uit, de ring met gaatjes is sterk genoeg om met een poelietrekker het riemwiel van de krukas los te trekken.
Nadeel is dat er grote kans op beschadigen van het magnetisch gedeelte is, in geval van demontage kun je een nieuwe incalculeren.

Ik snap niet waarom ze voor een perspassing hebben gekozen, een spie houd het riemwiel op zijn plek, het geheel word opgesloten door de krukaspoelie, en deze zit niet geperst.
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Berichten: 4936
Lid geworden op: 28 nov 2015 17:32
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Rotterdam
Gebruikersavatar
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Re: ECU Klonen

Bericht door C5HDI110 »

Vandaag de ECU gekloond van een C5-1 2.0-16V, EW10 motor met Magneti Marelli 6LP1xx ECU, i.v.m. soms op 3 pitten draaien, vergelijkbaar met het probleem in dit topic.

Dit keer niet met een BDM100, omdat ik niet kon uitvogelen welke adapter er nodig is, gelukkig lag er een nieuwe KTAG te wachten om in gebruik genomen te worden. KTAG software viel mee, na enige trial en error met de donor ECU was het duidelijk welke pinnen en draden te gebruiken.
De C5 met EW10 motor zit niet in het programma, de C4 wel, echter om vreemde reden werkte dat niet, met een Peugeot 607 EW10 lukte het wel.
In tegenstelling tot de EDC16 ECU van de 1.6HDI, zit hier alles in 1 bestand (maps), i.p.v. software, configuratie en startblokkering (EEPROM).
01.jpg
02.jpg
Dit is de boot pin, het vinden hiervan was even een uitdaging, omdat het plaatje in de software iets anders is.
De software geeft aan hier een draadje op te solderen, helaas kwam het draadje los tijdens het lezen, echter was het back-uppen succesvol. Wat blijkt, de boot pin heeft alleen tijdens een lees/schrijf actie, heel even contact nodig, daarna kun je het loslaten.
03.jpg
04.jpg
05.jpg
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Berichten: 120
Lid geworden op: 03 mar 2015 12:11
Auto: Tourer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 345000
Kleur: Grijs
Gebruikersavatar
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Re: ECU Klonen

Bericht door Matthijs309 »

C5HDI110 schreef:
willy4 schreef:is dat zoveel werk?.
Valt reuze mee, ook de kosten voor de hardware vallen mee, handig met computers en basiskennis van elektronica is wel nodig.
De standaard zaken als ECU klonen en startblokkering uitschakelen is vrij simpel, net als de illegale/niet ethische zaken als EGR en DPF uitschakelen, dat is een kwestie van uitlezen, in een ander programma openen en vinkjes aan/uit zetten.

Echt remappen is een ander verhaal, dat word een stuk lastiger en is specialisme, dat een chiptuner daar veel geld voor vraagt is begrijpelijk.
Voor iemand die handig is en zich er in verdiept, kan er leuk mee experimenteren, ik zal eens wat screenshots maken en posten.
T kost wat avondjes maar het bloed kruipt toch waar het niet gaan kan :)

Ik heb eenzelfde bdm100 setup met support, maar eenmaal in bezig van een volle backup kan je met een mpps v18 of hoger in de auto zelf flashen wat een boel gepiel scheelt :)
Spam" onclick="window.open(this.href);return false;
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Berichten: 120
Lid geworden op: 03 mar 2015 12:11
Auto: Tourer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 345000
Kleur: Grijs
Gebruikersavatar
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Re: ECU Klonen

Bericht door Matthijs309 »

Setup:
Spam" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Re: ECU Klonen

Bericht door BJG »

Poeh respect!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
C5club Veteraan
C5club Veteraan
Berichten: 1250
Lid geworden op: 29 jan 2013 17:13
Auto: C5 Break 2.0i 16V Automaat Exclusive
Opties: Alle
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 145.000
Kleur: Zilver metallic
Locatie: Soestdijk
Gebruikersavatar
C5club Veteraan
C5club Veteraan
Re: ECU Klonen

Bericht door JanSr »

C5HDI110 schreef:
Nosmo King schreef:Dus je hebt uiteindelijk een backup gemaakt van ecu data van je eigen C5 en deze ge-upload naar een ECU van de sloop en daarna die sloop ECU in je C5 gezet?

Je C5 was daarna zonder foutmeldingen te starten met die sloop ECU geinstalleerd.
Niet van de ECU uit mijn C5, maar die uit de 1.6HDI break van een maatje.
Zijn ECU uitgelezen, bestanden opgeslagen en ingeladen in een ECU uit een C5 sloper, start prima zonder foutmeldingen en alles werkt.
De P0606 en heftig schokken is nu verdwenen.

Als iemand hulp nodig heeft met een dergelijk klusje, klop gerust aan, kost je hooguit een ritje naar 010 en wat gevulde koeken :D
Volgens mij ben ik de volgende!
Wanneer kan ik terecht?
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Plaats reactie