Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 




Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie elektronica & navigatie.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 51 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
 Uitlezen storing 
Auteur Bericht
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 21 jan 2011 12:10
Berichten: 4125
Woonplaats: almere
Auto: 2.0 16v break athena
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10574CJ
Productienummer: 10194
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 248860
Kleur: KPKD
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Uitlezen storing
Bjg mijn fout codes doorelkaar gehaald :o

_________________
groetjes edwin

lexia en diagbox aanwezig


steun stichting AAP doneer op http://www.aap.nl of doe een donatie aan het VST


04 jul 2017 08:35
Profiel
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 08 nov 2009 16:06
Berichten: 3632
Woonplaats: 0227
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS7)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 160kkm
Kleur: Blanc Banquise


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Uitlezen storing
Luchtoverschot geeft toch geen klachten van inhouden?
Ik weet de code s niet meer maar bij mijn 2.0hdi 100kW bleef de klep hangen waardoor het vermogen weg was en stotterde...


04 jul 2017 09:27
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Uitlezen storing
Vooropgesteld: ik heb geen diesel, en er ook geen verstand van ;)
Maar als ik doorredeneer, kan ik me voorstellen dat, als er een onjuiste hoeveelheid doorstromende lucht gemeten wordt, er vervolgens een onjuiste info doorgegeven wordt aan de inspuitcomputer. Met als gevolg een verkeerde hoeveelheid ingespoten brandstof.

Zoiets staat ook beschreven in dat eerder geciteerde document over code P0401:
Citaat:
Verdachte delen / Getroffen componenten
--Elektrische EGR-klep blijft gesloten
--Lekkage van lucht na de compressor
--Informatie van luchthoeveelheidsmeter niet correct
--Vacuümprobleem

Bijlage:
Code P0401.jpg


Groet,
JW


Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


04 jul 2017 11:18
Profiel
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 08 nov 2009 16:06
Berichten: 3632
Woonplaats: 0227
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS7)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 160kkm
Kleur: Blanc Banquise


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Uitlezen storing
Een diesel heeft altijd luchtoverschot.
Als de egr open is ,....zit er relatief minder zuurstof in


04 jul 2017 12:04
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Uitlezen storing
Ik lees hier en daar wat onbegrip. Daarom nogmaals de logica hier achter.

In de basis is wordt er meer lucht gemeten dan zou moeten:
BJG schreef:
Dus de EGR klep minder ver open dan aangestuurd. Is er wel voldoende vacuum?
Bij een lekkage wordt ook de waste gate niet goed gesloten hetgeen inhouden kan veroorzaken.
Hierin leg ik de link naar het inhouden, vacuümgerelaterd dus.

Er is nog een andere mogelijkheid:
BJG schreef:
Een EGR klep die klemt gaat naast niet ver genoeg open ook misschien te langzaam dicht waardoor ook inhouden ontstaat.
Dat kan dus ook waarbij het langzaam sluiten voor te weinig zuurstof zorgt dat veroorzaakt inhouden (P402) mogelijk kortstondig zodat de motorregelapparaat geen fout opslaat.

Vandaar mijn tip om de gemeten luchthoeveelheid met de nominale waarde te vergelijken. Op deze manier ontstaat inzicht in wat er aan de hand is.
(korstondig) gemeten lager dan nominaal betekent EGR te ver open
Gemeten hoger dan nominaal betekent EGR te ver dicht.

Ik postte het al eens eerder, op het forum. De werking van de EGR kun je eenvoudig controleren, ik laat het in een kort filmpje zien:
https://youtu.be/Zy1uM173Yhk


Een rit met nominale en gemeten luchtmassa in beeld brengt inzicht in wat er aan de hand is. Dat is de eerste stap.

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


04 jul 2017 12:34
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Uitlezen storing
...is dat wat je ziet bij de plaatjes op de vorige pagina, bij "Hoofdparameters 2"?

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


05 jul 2017 15:10
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Uitlezen storing
Ja inderdaad, gedeeltelijk

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


05 jul 2017 17:46
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Uitlezen storing
We zijn zojuist aan het rijden geweest, en hebben de nodige plaatjes gemaakt.
Daarin zie je wel die "gemeten luchthoeveelheid" maar die nominale is nergens te vinden.
Wat je ook ziet is de werking van de EGR klep, de Duty-cycle elektrisch en van de klep zelf.

André zal de plaatjes straks plaatsen en waar nodig van commentaar voorzien.

Opvallend is inderdaad dat de motor bijna niet reageert op gasgeven, pas ruim boven de 3000 rpm begint 'ie te trekken, en gaat die luchthoeveelheid omhoog, tot boven de 700 mg/slag.
In het gebied tussen de 2000 en 3000 rpm trekt een ongeblazen Xantia 1.9D duidelijk sneller ;)

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


05 jul 2017 18:33
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Uitlezen storing
Ook geen berekende luchthoeveelheid of berekende waarde?

Gezien je meting van luchthoeveelheid en rij-gevoel zou ik zeggen dat de turbo niet op druk komt onder de 3000 rpm. Dat duidt op een waste-gate probleem.
Ik zou het vacuum naar de wastegate vanaf de elektroklep controleren.
Dan stap voor stap terug.

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


05 jul 2017 18:40
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Uitlezen storing
André is al weer bijna thuis, en zal straks de plaatjes posten.

Maar even afwachten, we lezen je commentaar daarop, en vervolgens je analyse daarvan ongetwijfeld ;)

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


05 jul 2017 18:48
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 04 jan 2010 12:00
Berichten: 107
Auto: break
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2004
Energielabel: D
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 365000
Kleur: licht blauw


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Uitlezen storing
Dit zijn de plaatjes van topfotograaf jw

Lijkt erop dat de egr werkt: 99% (plaatje 3) naar 5% (plaatje 4) als we gaspedaal flink indrukken

Als dat het inderdaad niet is zal ik vrijdag eens kijken of vacuumslang wel goed is (voorzover ik dat kan beoordelen) op de waste gate. Zit op de turbo neem ik aan. Kan ik daar zo bij als ik de onderplaat demonteer? Hoe zou ik de wategate kunnen testen op juiste werking?

Allemaal erg bedankt voor het meedenken groeten andre

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

_________________
c5 break diesel 2004


05 jul 2017 19:52
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 04 jan 2010 12:00
Berichten: 107
Auto: break
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2004
Energielabel: D
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 365000
Kleur: licht blauw


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Uitlezen storing
Laatste plaatje is met flink gas 3500 toeren)

_________________
c5 break diesel 2004


05 jul 2017 19:55
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Uitlezen storing
Ter aanvulling:
Het tweede en derde plaatje zijn gemaakt bij stationair toerental, het vierde bij 3000 rpm, maar onbelast.

Het laatste plaatje is gemaakt terwijl we reden, met veel gas, bij ca 3500 rpm.
Daarop is te zien dat de laaddruk ook daar niet gehaald wordt, die blijft duidelijk achter bij wat hij zou moeten zijn.

Oftewel, een niet goed werkende, te ver openstaande wastegate zou inderdaad wel eens de veroorzaker van dit probleem kunnen zijn........

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


05 jul 2017 20:00
Profiel
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 08 nov 2009 16:06
Berichten: 3632
Woonplaats: 0227
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS7)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 160kkm
Kleur: Blanc Banquise


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Uitlezen storing
Gezien het feit dat de laaddruk niet wordt gehaald maar wel opbouwt....
Zit er geen scheurtje in de slang vanaf de turbo naar de inlaat?

Ik weet helaas uit ervaring dat er bij een klein vacuumlek vanaf de magneetklep-wastegate ervoor zorgt dat er helemaal geen laaddruk meer is. De wastegate staat wagenwijd open bij het ontbreken van vacuüm.


05 jul 2017 20:05
Profiel
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 nov 2015 18:32
Berichten: 4851
Woonplaats: Rotterdam
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Uitlezen storing
Mijn C5 had dit probleem ook na de motorwissel vorig jaar, zelfde soort waarden met de Lexia.
Een groot verschil tussen de gemeten en voorgeschreven laaddruk, echter ook duidelijk een foutmelding hiervoor.
Dat slangetje waar Boes het over heeft, was het enige wat ik niet overgezet had van de oude motor, nieuw stukje er tussen en meteen alle trekkracht terug.

Afbeelding


05 jul 2017 22:46
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 51 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.