Kachelblower Phase II raadsel en ramp.
Auteur |
Bericht |
JanSr
C5club Veteraan
Geregistreerd: 29 jan 2013 18:13 Berichten: 1242 Woonplaats: Soestdijk
Auto: C5 Break 2.0i 16V Automaat Exclusive
Opties: Alle
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 145.000
Kleur: Zilver metallic
Naar boven
|
 Kachelblower Phase II raadsel en ramp.
In een Phase II C5 zit de roemruchte module niet "los" aan de passagierszijde, maar is ingebouwd in de blower zelf.  De blower kan vrij gemakkelijk los met een draai-bajonet verbinding. Dan kan de stekker er uit, met twee dikke en vier dunne pinnetjes. Vandaag kwam de sloop blower binnen was daar getest (zeggen ze), direct aan het stekkertje gezet: Niets, geen beweging in. Die foto is van die blower. Je kan er goed aan zien dat het ding echt is geïntegreerd, de pennen voor de koolborstels en de veld wikkelingen steken door de printplaat heen. Dus maar goed dat ik niet eerst dat hele dashboard ben gaan slopen. Blijkbaar zit de storing "hoger op", eerst maar eens de Lexia er aan, daar had ik uiteraard mee moeten beginnen. Zeer helder is dat deze "verbetering" misschien wel voor PSA winst oplevert, maar zeker een groot verlies voor de klant met pech.
_________________ Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
|
23 jul 2014 16:10 |
|
 |
Maartenr
C5club Die-Hard
Geregistreerd: 14 jun 2010 22:23 Berichten: 596 Woonplaats: Son en Breugel
Auto: C5 Break 2.0 16V AUT4 Difference
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2003
Energielabel: E
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 212000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
 Kachelblower Phase II raadsel en ramp.
Ben er van overtuigd dat fabrikanten, en niet alleen autofabrikanten, dingen zo maken dat ze na verloop van tijd kapot gaan en vervangen of gerepareerd moeten worden. Daarbij denken ze niet zo vaak aan de klant denk ik....
_________________ Citroen C5 Break Ph.I 2.0 AUT4 Difference 2003 Peugeot 207 XS 1.6 16V 2006
Eerdere auto's: Peugeot 107 XS 2007 Citroen Xantia Ph. 2 1.8I 16V 1999 Ford Fiesta 1.1 1986 Renault 5 GTS 1.4 1989 Citroen 2CV6 Club 1983
|
23 jul 2014 17:01 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: Kachelblower Phase II raadsel en ramp.
Heb je bij dat "testen" de ClimateControl voldoende tijd gegeven om zichzelf te activeren? Dat doet hij alleen als de motor loopt, en de A/C computer de nodige metingen gedaan heeft.
En inderdaad, eerst maar eens uitlezen met de Lexia.....
Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
23 jul 2014 18:57 |
|
 |
JanSr
C5club Veteraan
Geregistreerd: 29 jan 2013 18:13 Berichten: 1242 Woonplaats: Soestdijk
Auto: C5 Break 2.0i 16V Automaat Exclusive
Opties: Alle
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 145.000
Kleur: Zilver metallic
Naar boven
|
 Re: Kachelblower Phase II raadsel en ramp.
Verder spitwerk met de Lexia levert nog meer raadsels. Op alle onderdelen krijg ik bij Diagnose te zien dat eer GEEN communicatie is, behalve bij de injectie en de vering. Bij deze twee geen storingen. Uitlezen van gegevens geeft geen bijzondere waarden, behalve dat de boordspanning 12,5 V zou zijn (bij draaiende motor). De multimeter geeft echter gewoon 14,5 V. Dus er is iets geks aan de hand. Als ik rijd doet de blower niets, bij hogere snelheden komt er wel wat lucht uit de ventilatieroosters, maar die zou dan koud moeten zijn en dat is niet zo. Het lijkt dus wel of de airco het plotseling ook niet doet, ook dat is onwaarschijnlijk, juist gecontroleerd. Voor alle zekerheid nog even de zekeringen gecontroleerd: Ook daar geen bijzonderheden. Wie kent een specialist die deze puzzel op kan lossen?
_________________ Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
|
27 jul 2014 15:39 |
|
 |
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13954 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Naar boven
|
 Re: Kachelblower Phase II raadsel en ramp.
bij draaiende motor,is het normaal dat je 14,5V hebt was dat niet zo ,had je een ander probleem
|
27 jul 2014 15:46 |
|
 |
JanSr
C5club Veteraan
Geregistreerd: 29 jan 2013 18:13 Berichten: 1242 Woonplaats: Soestdijk
Auto: C5 Break 2.0i 16V Automaat Exclusive
Opties: Alle
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 145.000
Kleur: Zilver metallic
Naar boven
|
 Re: Kachelblower Phase II raadsel en ramp.
Ja dat is volstrekt helder. Maar waarom geeft die Lexia dan 12,5 V aan?
_________________ Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
|
28 jul 2014 09:21 |
|
 |
EW
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 28 mei 2006 15:50 Berichten: 5300 Woonplaats: Glanerbrug
Auto: C4GP 2.0 16V LPG-G3
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Organummer: 11176
kilometerstand: 201000
Kleur: nocciola
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: Kachelblower Phase II raadsel en ramp.
JanSr schreef: Als ik rijd doet de blower niets, bij hogere snelheden komt er wel wat lucht uit de ventilatieroosters, maar die zou dan koud moeten zijn en dat is niet zo. Het lijkt dus wel of de airco het plotseling ook niet doet, ook dat is onwaarschijnlijk, juist gecontroleerd.
Weet je dat zeker? Als de blower niet draait en de airco zou wel aan staan vriest de boel in no-time dicht en zal de vorstbeveiliging in moeten grijpen.
_________________ C4GP 2.0 16V LPG-G3
|
28 jul 2014 09:35 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: Kachelblower Phase II raadsel en ramp.
Kort geleden hadden we op XCNL een vergelijkbaar (?) probleem. Bij mij aan de Lexia gehangen, maar geen communicatie met de ClimateControl Computer. Waarom dat niet lukte weet ik nog altijd niet. Uiteindelijk is het opgelost, zie de laatste postings. Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
28 jul 2014 10:18 |
|
 |
JanSr
C5club Veteraan
Geregistreerd: 29 jan 2013 18:13 Berichten: 1242 Woonplaats: Soestdijk
Auto: C5 Break 2.0i 16V Automaat Exclusive
Opties: Alle
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 145.000
Kleur: Zilver metallic
Naar boven
|
 Re: Kachelblower Phase II raadsel en ramp.
Dank, helaas lees ik daar niets dat mij verder helpt. Ik ga een dezer dagen maar eens naar een dealer.
_________________ Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
|
28 jul 2014 11:03 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: Kachelblower Phase II raadsel en ramp.
Opvallende overeenkomst is dat in beide gevallen geen communicatie aanwezig is met de CC-computer. Als het weer droog is zal ik die van mij eens aan de Lexia hangen, ben benieuwd wat er dan gebeurt......
Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
28 jul 2014 13:19 |
|
 |
akooiman
V.I.P.
Geregistreerd: 27 jul 2011 22:51 Berichten: 3350 Woonplaats: Eindhoven
Auto: Break 2.2 16V HDi
Opties: nav/aut/leder/pack parking/alarm/parrot mki9200
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10465
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 420.000
Kleur: Donker Grijs
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: Kachelblower Phase II raadsel en ramp.
Ik ga dit draadje eens aandachtig volgen......... Sinds vorige week heb ik voor een aantal systemen ook de status> geen dialoog.
Echter is dit bij mij na een software update van de BSI, hiervoor was wel overal dialoog mee mogelijk.
_________________ Zeg maar André
|
28 jul 2014 13:48 |
|
 |
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21 Berichten: 6199 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
 Re: Kachelblower Phase II raadsel en ramp.
Ook geen dialoog als je handmatig doorstart? En is er geen weg terug, André, qua softwareversie? Of even een keer langs de dealer voor een volledige update, dan zou het toch weer goed moeten komen.
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
28 jul 2014 15:38 |
|
 |
JanSr
C5club Veteraan
Geregistreerd: 29 jan 2013 18:13 Berichten: 1242 Woonplaats: Soestdijk
Auto: C5 Break 2.0i 16V Automaat Exclusive
Opties: Alle
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 145.000
Kleur: Zilver metallic
Naar boven
|
 Re: Kachelblower Phase II raadsel en ramp.
Na wat suggesties van Oldenhage de volgende stappen genomen: In de zekeringkast onder de motorkap zit een grote zwarte stekker met twee draden. Die draden zijn de + en - van de blower. Daar staat de accuspanning op. Vervolgens ten overvloede nog eens gemeten aan de stekker van de blower zelf, ook daar staat de accuspanning op de twee dikke pinnen.
Een suggestie van Verotronics in Eindhoven: Mede gezien de Lexia communicatieproblemen zou het kunnen dat het Airco bedieningspaneel de stoorzenders. Neem die los en kijk wat de Lexia dan doet. Helaas kennelijk niet de oorzaak, geen van de functies communiceert, behalve injectie, vering en automaat.
Wie is nu de eerstvolgende verdachte?
_________________ Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
|
29 jul 2014 12:04 |
|
 |
d-super
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 03 nov 2011 17:16 Berichten: 233 Woonplaats: Alkmaar
Auto: C4 PT130 Shine
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2021
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 48000
Kleur: Orange Pulse Nacre Metallic
Naar boven
|
 Re: Kachelblower Phase II raadsel en ramp.
Probeer eens een BSI reset en kijk dan of de communicatie hersteld is.
|
29 jul 2014 14:37 |
|
 |
JanSr
C5club Veteraan
Geregistreerd: 29 jan 2013 18:13 Berichten: 1242 Woonplaats: Soestdijk
Auto: C5 Break 2.0i 16V Automaat Exclusive
Opties: Alle
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 145.000
Kleur: Zilver metallic
Naar boven
|
 Re: Kachelblower Phase II raadsel en ramp.
Graag! Hoe reset je een BSI?
_________________ Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
|
29 jul 2014 14:42 |
|
 |
|