Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 


GJO

Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie elektronica & navigatie.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 25 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 Calcium-Calcium accu 
Auteur Bericht
C5club Rookie
C5club Rookie

Geregistreerd: 21 aug 2009 13:53
Berichten: 18
Auto: Break 2.0i 16V Difference 2
Opties: Winterbanden!
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Organummer: 09739
Productienummer: 0397
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 110000
Kleur: Gris Island


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Calcium-Calcium accu
Waarde Citrofielen,

Mijn garage plaatste in mijn C5 (BREAK 2.0I van 03.10.2003) een accu met het opschrift: Calcium(+), Calcium(-), Japan Quality, 72Ah, 420A (DIN).
Uit verschillende fora op internet maak ik op dat dit een nagenoeg volledig 'onderhoud-vrije' accu is met volgende eigenschappen:
- Volle accu: 14,8 V, Lege accu: 11,4 V, Laadspanning: 15,8 - 16,0 V

Er wordt aangeraden teneinde een lange levensduur te bereiken om de accu 'zo nu en dan' op te laden tot hij vol is.
- Kan de dynamo deze accuspanning van14,8V bereiken?
- Is de electronica van de C5 bestand tegen 14,8V? Gaat de levensduur hierdoor van e.e.a. achteruit?

Bij stilstand lekkken er continu ongeveer 100mA uit de accu weg, zegmaar ca 2Ah per dag. De garage kan de oorzaak daarvan niet vinden en raadde aan regelmatig met de C5 te rijden. Gebeurt dat niet dan is de accu in ca. 1 maand leeg. Dat is gebeurd met de vorige accu. Deze was daarna niet meer te reanimeren. Kennelijk was dat ook een calcium-calcium accu. Deze zijn zoals ik ook op internet lees 'moeilijk of niet te reanimeren'.

Is er een eenvoudige voeding waarmee ik de accu bijvoorbeeld twee-wekelijks weer op 14,8V kan brengen als de c5 ongebruikt op stal staat? Of zijn er logischer oplossingen?

Zeer bedankt voor uw adviezen en uw ervaringen.

Jacques Burger
jj.burger@hccnet.nl


02 sep 2013 18:17
Profiel
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 08 dec 2006 21:22
Berichten: 822
Woonplaats: Goirle
Auto: C5 Sedan Exclusive 2.0 Automaat
Opties: Pack Detection Exclusive Pack Protection Xenon,Navi,half leder,electr- zetels
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 133576
Kleur: Gris Aluminium EZRC


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Calcium-Calcium accu
Het is geen wonder dat je accu steeds leeg is, je auto laad max. 14.8, en ideaal 14.4 volt dus er komt niks in tijdens het rijden. Ik zou zonder meer een conventionele accu zetten in plaats van deze.
Zie geen voordelen voor een normale auto.

Sjef :citrofiel

_________________
Nu,
C5 Exclusive 2.0i 16V automaat Gris Aluminium
Citroën DS19 hydrauliek 1965
Renault Frégate Amiral 1956



ex-C5 Exclusive 2.0i 16V automaat 2005
Ganache
27-RD-FZ
ex-C5 ligne prestige2.0i 16V automaat2002
Orga#:9226CJ
90-JF-PB
ex- Xantia Harmonie 18i 16v 1996, PS-BV-24
ex BX19TRS 1988, TB-96-KN
ex BX16TRS 1983 JS-94-SB


02 sep 2013 19:04
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21
Berichten: 6199
Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Calcium-Calcium accu
Een simpele acculader doet wonderen?

_________________
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km


02 sep 2013 21:36
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 01 apr 2013 00:12
Berichten: 7533
Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Calcium-Calcium accu
Die produceert geen 15.8 volt...


02 sep 2013 21:48
Profiel
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 08 dec 2006 21:22
Berichten: 822
Woonplaats: Goirle
Auto: C5 Sedan Exclusive 2.0 Automaat
Opties: Pack Detection Exclusive Pack Protection Xenon,Navi,half leder,electr- zetels
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 133576
Kleur: Gris Aluminium EZRC


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Calcium-Calcium accu
Moet je wel iets aparts hebben als hij 16 volt moet laden. Een normale is begrensd i.v.m. gasvorming bij hoge laadspanning.

_________________
Nu,
C5 Exclusive 2.0i 16V automaat Gris Aluminium
Citroën DS19 hydrauliek 1965
Renault Frégate Amiral 1956



ex-C5 Exclusive 2.0i 16V automaat 2005
Ganache
27-RD-FZ
ex-C5 ligne prestige2.0i 16V automaat2002
Orga#:9226CJ
90-JF-PB
ex- Xantia Harmonie 18i 16v 1996, PS-BV-24
ex BX19TRS 1988, TB-96-KN
ex BX16TRS 1983 JS-94-SB


02 sep 2013 21:49
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 01 apr 2013 00:12
Berichten: 7533
Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Calcium-Calcium accu
Een normale dynamo of lader noem je 'stuk' als ze veel meer dan 14.4 volt produceren...


02 sep 2013 21:50
Profiel
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 mei 2009 16:55
Berichten: 710
Woonplaats: Ardèche
Auto: Peugeot 208
Opties: halve V6
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2014
Energielabel: A
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 51.000 km
Kleur: wit


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Calcium-Calcium accu
GW-tje schreef:
Een simpele acculader doet wonderen?


Met de nadruk op simpel, onderschrijf ik deze optie.
Mag zelfs een wat zwaardere uitvoering zijn.
Zolang als het maar geen begrenzende electronica heeft, vostaat een flinke trafo met een conventionele gelijkrichter geschikt voor 12 V en je zult zien dat'ie rustig tot die 15,8 volt oploopt.

Bekijk met een multimeter de beginspanning bij een uitlezing in de schaal tot en met 20,0 volt en vervolgens ieder half uurtje even opnieuw.

Of die accu echter geschikt is zonder schade aan te richten, durf ik niet te zeggen.
Maar mijn voorkeur zou uitgaan naar een goede originele accu, èn ik zou geen genoegen nemen met die lekspanning. Vindt die oorzaak en je bent van veel ellende af.
:cit4

_________________
Uit eigen ervaring voorheen: Fiat 500 giadinero, VW kever met open dak, Opel kadet 2X, Citroën GS en GSA*, Alfa Sud op gas*, Opel Rekord 2.0 3X (waarvan één break), VW polo 2X, Citroën AX 4X (waarvan één 4X4), Xantia 3.0 V6, Saxo 1,5D 3X, C5 PHII biturbo 173PK,
Nu nog: Xantia activa 2.0 Exclusive, C5 phI, C3 Picasso, Peugeot 205 cabrio en een 208, VWT5, Opel Vectra 2.0i 4X4, R4 en 2 Unimogs 404


02 sep 2013 22:04
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 15 jun 2013 21:10
Berichten: 203
Auto: .
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Calcium-Calcium accu
@IJserdraat

Bij stilstand lekkken er continu ongeveer 100mA uit de accu weg, zegmaar ca 2Ah per dag. De garage kan de oorzaak daarvan niet vinden en raadde aan regelmatig met de C5 te rijden

Dit is een link naar een youtube filmpje http://www.youtube.com/watch?v=KF1gijj03_0

Vergeet de persoon en zijn (ego) , maar let op de oplossing. Voor de garage waar jij de auto in onderhoud heb is dit toch geen probleem.


02 sep 2013 22:18
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 01 apr 2013 00:12
Berichten: 7533
Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Calcium-Calcium accu
100 mA is niet zo heel gek veel. 35 - 50 mA is normaal.
Dit gaat echt om bijv. een verkeerd aangesloten radio of versterker in standby mode, of een of ander extra lampje, of bijv. een vervuild aanhanger stopcontact.


02 sep 2013 22:22
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie

Geregistreerd: 21 aug 2009 13:53
Berichten: 18
Auto: Break 2.0i 16V Difference 2
Opties: Winterbanden!
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Organummer: 09739
Productienummer: 0397
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 110000
Kleur: Gris Island


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Calcium-Calcium accu
Waarde vrienden,

Dank voor de beschouwingen tot nog toe.

Deze geven mij echter de indruk dat niemand van u op de hoogte van calcium-calcium accu's.
Voor diegenen onder u die 'Auto-techniek' als vakgebied uitoefenen is dat toch een ietwat vreemd!
Daar lood-accu's zo langzamerhand uit de tijd raken moet u toch in uw garages te maken hebben met dit nieuwe type accu! En weten deze specialisten niet of een accuspanning van 14,8V (na volledig opladen) problemen oplevert voor de daarop aangesloten electronica?
Is er onder hen niet iemand die mij aan een technisch juiste beschrijving van de eigenschappen en instructies voor behandeling van calcium-calcium accu's kan helpen?

Nogmaals dank voor uw hulp, Jacques Burger


02 sep 2013 22:36
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Calcium-Calcium accu
De accu staat keihard parallel aan z'n verbruikers.
Dat betekent dat, als de accu met bijna 16V opgeladen wordt, deze spanning ook op de verbruikers staat. Daar zitten de lampen bij, maar ook de verschillende motortjes en de elektronica.

De vraag is of die tegen die hoge spanning kunnen.
Deels weet ik het antwoord daar wel op, de lampen zullen een duidelijk kortere levensduur hebben.
Of de electronica tegen deze hoge spanning beveiligd is weet ik niet.
Dat er daarmee problemen op kunnen treden is een bekend gegeven. Veel verhalen zijn te lezen over overspanningen die ontstaan bij het starten van andere auto's mbv startkabels waardoor de elektronica van slag raakt.

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


02 sep 2013 23:15
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 08 apr 2012 16:26
Berichten: 413
Woonplaats: Erps-Kwerps, Belgium
Auto: C5 Break 2.2Hdi exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 99800
Kleur: gris orageux


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Calcium-Calcium accu
Je hebt nog geen enkel steekhoudend argument aangehaald waarom je een calcium - calcium accu in jouw auto zou willen. De mede forummers hebben al enkele argumenten aangehaald waarom ze zo'n accu niet in hun auto zouden willen. Een van de sterkste argumenten is dat het systeem van de auto simpelweg niet geschikt is om ze voldoende op te laden om normaal te functioneren, ongeacht alle voordelen die die accu mogelijkerwijs zou hebben...
Het is toch makkelijker en goedkoper om een geschikte "normale" accu te monteren dan het systeem van een oude auto aan te passen aan een nieuw type accu?

_________________
Free beats!


02 sep 2013 23:35
Profiel
BAN
BAN

Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27
Berichten: 2676
Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Calcium-Calcium accu
Zo zijn er nog veel meer accu's ook voor auto`s met calcium. Dit is een toevoeging en vaak op een versterkte vezelmat die de loodplaten beschermd en verstevigd.

Maximale laadstroom van de meeste accu`s is 16 volt. de overspanning bepaalt de laadstroom en die 16 volt slaat niet op de maximale afgegeven spanning. De dynamo levert maximaal 14,4 laadstroom aan de accu.

Ik denk dat velen niet weten wat dat calcium inhoudt, het is een ordinaire lood accu met dito eigenschappen van een lood accu.


02 sep 2013 23:49
Profiel
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 aug 2008 23:17
Berichten: 995
Woonplaats: Joure
Auto: C5 Break Difference2 66kW (DW10TD/RHY)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09867
Productienummer: 10335
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 349500
Kleur: gris orageux (EYTC)
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Calcium-Calcium accu
Nou nou meneer IJserdraat. Er komen binnen 4 uur 9 (!) serieuze antwoorden. En u blaast dan van de toren met
Citaat:
"Deze geven mij echter de indruk dat niemand van u op de hoogte van calcium-calcium accu's. Voor diegenen onder u die 'Auto-techniek' als vakgebied uitoefenen is dat toch een ietwat vreemd!"

Citaat:
Daar lood-accu's zo langzamerhand uit de tijd raken moet u toch in uw garages te maken hebben met dit nieuwe type accu!
U rijdt in een auto van 10 jaar oud. Wat verwacht u nu? Dat die auto zich automatisch aan een type accu aanpast waar die wellicht niet voor ontworpen is? Misschien is spanningsregelaar wel gewoon defect.
Citaat:
En weten deze specialisten niet of een accuspanning van 14,8V (na volledig opladen) problemen oplevert voor de daarop aangesloten electronica?
Blijkbaar kan de (meeste) elektronica tegen die hoge spanning, anders had de auto geen meter meer gereden.
Citaat:
Is er onder hen niet iemand die mij aan een technisch juiste beschrijving van de eigenschappen en instructies voor behandeling van calcium-calcium accu's kan helpen?

Zo blaten, maar zelf te beroerd zijn om even te Googlen bij leveranciers:Zie hier bv.

Volgens bent u op de verkeerde plek beland. Dit is een hobby forum met gelukkig een aantal zeer goed ingevoerde mensen.
Als u een professioneel antwoord wilt moet u naar de Citroen dealer of een accu leverancier gaan. Of anders uw geluk proberen op problemcar.nl.

Samenvattend:
Laat een garage onderzoeken waardoor de stroom bij stilstand te hoog is.
Zet er een type accu in die voor deze auto geschikt is.


02 sep 2013 23:50
Profiel
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 aug 2008 23:17
Berichten: 995
Woonplaats: Joure
Auto: C5 Break Difference2 66kW (DW10TD/RHY)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09867
Productienummer: 10335
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 349500
Kleur: gris orageux (EYTC)
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Calcium-Calcium accu
In het Citroen document PRIVATE CARS, C5 - C8 CAR 050014, Volume 2, 2003 staat:
Citaat:
Checking the voltage regulator
... If U alternator is > 14.7 V, the regulator is faulty.
Note: These tests should be performed with the engine hot and the battery fully charged.


03 sep 2013 07:56
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 25 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.