Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 


GJO

Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie elektronica & navigatie.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 119 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende
 Elektra aansluitingen t.b.v. eigen inbouw apparaten. 
Auteur Bericht
C5club Fan
C5club Fan

Geregistreerd: 01 jun 2006 00:00
Berichten: 96
Woonplaats: Soest
Auto: C5 Break 2.0 HPI Exclusive
Opties: Parelmoerlak,Park pak (V-A), Bandensp.Cnrl.,Xenon,VDO nav.,Robospot.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2001
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 65.000
Kleur: iets groenigs


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Elektra aansluitingen t.b.v. eigen inbouw apparaten.
De C5 meet allerlei spanningen en stromen in de bedrading dus als je lukraak aftakt kan dat tot storingen leiden. Dus voor diegene die, net zoals ik, de beschikking willen hebben over +12V en massa die buiten alle C5 electronica omgaat hierbij een mogelijkheid om dat te bereiken. Er wordt gebruik gemaakt van de reservedraden in de bestaande kabelboom van de C5. Dit alles gaat over de C5 Ph 1. Voor de Ph 2 zul je moeten kijken of het daar ook zo zit.

Gebruik voor de aftakkingen van die aftakkers die je met de tang moet aanknijpen en die door de draad isolatie heensnijden (zie foto's). Er zijn twee soorten n.l de blauwe tot 2,0mm2 (bouwmarkt) en de gele voor grotere doorsneden (automaterialenhandel) ook draad (flexibel) van 2,5mm2 is daar te koop.

PLAATS ALTIJD ZEKERINGEN IN DE AFGAANDE 12V DRADEN EN HOUDT DE AFGENOMEN STROOM IN OVEREENSTEMMING MET DE TOEGEPASTE DRAADDIKTE.

Cabine:
De zekeringen in de cabine vind je achter deze lade.

Afbeelding

Trek deze lade zo ver mogelijk naar buiten.

Afbeelding

Knijp zijwanden ferm samen en trek lade voorbij de nokken. De zekering kast wordt nu zichtbaar.

Afbeelding

Zoek in de draden wir/war naar een bundeltje van 4 losse draden. Dit zijn de reservedraden.(Hier dus al gedeeltelijk in gebruik)
Deze kunnen worden gebruikt om spanning en/of massa uit de motorruimte naar deze plaats te voeren.

Afbeelding
Afbeelding

Motorruimte:
Verwijder afdekkap van accu en zekeringkast.

Afbeelding
Afbeelding

Localiseer het bundeltje van de 4 losse reservedraden. (hier al gedeeltelijk in gebruik)

Afbeelding

Massa:
Maak een aftakking op de zalmkleurige draad die naar de massa aansluiting loopt naast de accu (carroserie schroef) en verbindt deze aftakking met een van de reservedraden zodat nu massa via deze draad beschikbaar is in de zekeringkast in de cabine.

Afbeelding

Constante 12V aansluiting:
Lokaliseer de 12V spanningsrail in de zekeringkast waarop de kabel van de accu (+) is aangesloten. Deze kabel zit met een bout en moer op de spanningsrail bevestigd. Boven deze moer is nog schroefdraad beschikbaar. Bevestig hier een extra draad (rood 2,5mm2) op d.m.v. een kabelschoen 8mm en een zelfborgende moer (8mm) of gewone moer met borgring.
Deze rode draad kun je dan verbinden d.m.v. een draadzekering met een van de andere reservedraden.(zie hierboven) Nu heb je ook de 12V naar de zekeringkast in de cabine gebracht.
Hierop kun je de apparatuur aansluiten eventueel via een extra zekering.

Afbeelding

+12V geschakeld via het contactslot:
Deze geschakelde spanning kan worden afgetakt in het zekeringkastje in de cabine. Rechts naast de zekeringen zie je een connector en in deze connector drie dikke draden waarvan 1 oranje. Dit is de draad die je moet hebben. Om er eenvoudiger bij te komen kun je het beste het paneeltje onder de stuurkolom uitnemen. Dit doe je door het omhoog te trekken. Gebruik voor de aftakking van deze oranje (dikke) draad GEEN blauwe aftapper want deze gaat maar tot 2,0mm2 maar neem een gele (automaterialenzaak) deze is geschikt voor grotere diameters. Voor de aftakdraad dan wel minstens 2,5mm2 draad met flexibele kern gebruiken anders heb je geen goede verbinding in de gele aftakker.

Afbeelding
Afbeelding


Ik hoop dat het e.e.a. duidelijk is anders hoor ik het wel.
Veel succes met inbouw.

Groet, Ton


15 jun 2006 22:34
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Geregistreerd: 27 mei 2006 23:29
Berichten: 269
Woonplaats: De Kwakel
Auto: Peugeot 407 XT 2.0-16V HDI
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2004
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 126126
Kleur: Gris Fer


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht 
Ik zou alleen die knijp-scotchblokjes niet willen gebruiken...!!

Afbeelding

_________________
Pieter van Lenten


15 jun 2006 22:53
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 22:02
Berichten: 10673
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
Kleur: Blauw


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht 
Pieter1974 schreef:
Ik zou alleen die knijp-scotchblokjes niet willen gebruiken...!!


Wat dan wel?? :wink:


15 jun 2006 23:01
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Geregistreerd: 27 mei 2006 23:29
Berichten: 269
Woonplaats: De Kwakel
Auto: Peugeot 407 XT 2.0-16V HDI
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2004
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 126126
Kleur: Gris Fer


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht 
Dit idee...

Afbeelding

eventueel in de "krimp" uitvoering tegen vocht inwerking.

_________________
Pieter van Lenten


15 jun 2006 23:21
Profiel
C5club Fan
C5club Fan

Geregistreerd: 01 jun 2006 00:00
Berichten: 96
Woonplaats: Soest
Auto: C5 Break 2.0 HPI Exclusive
Opties: Parelmoerlak,Park pak (V-A), Bandensp.Cnrl.,Xenon,VDO nav.,Robospot.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2001
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 65.000
Kleur: iets groenigs


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht 
Je hebt zeker nog nooit een aftakking op een doorgaande draad gemaakt. Dit wordt met dit materiaal een leuke opgave als je dat in het inwendige van de auto moet doen.. Veel succes en sterke zenuwen gewenst.


15 jun 2006 23:38
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Geregistreerd: 27 mei 2006 23:29
Berichten: 269
Woonplaats: De Kwakel
Auto: Peugeot 407 XT 2.0-16V HDI
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2004
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 126126
Kleur: Gris Fer


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht 
Half jaar cabinebouw bij GINAF.... grootste voordeel daar is dat je een losse cabine had zonder al te veel geneuzel van vuil en ingebouwde zaken.

Ik ben nog aan het klooien met een pluskabel voor de versterker in mijn Xantia. Je kan nergens boren omdat je er niet bijkunt en van de nadere kant boor je in zaken waar je dat beter niet kunt hebben.

Het grootste nadeel van die "scotchblokjes" is dat je om contact te maken je de kern doorsnijd.

_________________
Pieter van Lenten


16 jun 2006 00:41
Profiel
C5club Fan
C5club Fan

Geregistreerd: 01 jun 2006 00:00
Berichten: 96
Woonplaats: Soest
Auto: C5 Break 2.0 HPI Exclusive
Opties: Parelmoerlak,Park pak (V-A), Bandensp.Cnrl.,Xenon,VDO nav.,Robospot.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2001
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 65.000
Kleur: iets groenigs


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht 
Pieter1974 schreef;
Citaat:
Half jaar cabinebouw bij GINAF.... grootste voordeel daar is dat je een losse cabine had zonder al te veel geneuzel van vuil en ingebouwde zaken.


Kijk dan praat je even over een andere situatie. Je moet wel even in gedachten houden dat we hier over personenauto´s praten.

Citaat:
Het grootste nadeel van die "scotchblokjes" is dat je om contact te maken je de kern doorsnijd.


Hier moet ik je toch even uit de droom helpen. Die "scotchblokje" als die dingen tenminste zo heten die ik heb toegepast die snijden juist de kern NIET door daarom worden ze zoveel toegepast. Wat ze wel gedeeltelijk doorsnijden is de isolatie om de kern. Dit gaat echter alleen op als je de juiste verbinder neemt in combinatie met de toegepaste draad en bij draad met een flexibele kern. Bij een harde kern heb je helemaal gelijk maar het is niet zo verstanding om dit soort draad in een auto te gebruiken.

Als je een verbinder neemt die geschikt is voor maximaal 2,0mm2 en je gebruikt die op een 4,0 of nog erger op een 6,0mm2 dan heb je volkomen gelijk en wordt de kern beschadigd. Het valt of staat dus met de juiste verbinder te kiezen vandaar ook mijn opmerking in het verhaal.

Wat me wel van het hart moet is de onkunde van veel automonteurs op dit gebied ik zie regelmatig dat ze de blauwe aftappers gebruiken op draad van 4,0 en 6,0mm2 hetgeen zeker een beschadiging van de kern tot gevolg heeft en terplekke dus ook een wezenlijke verzwakking van de draad. Maar ja, elektra schijnt niet het sterkste punt van een automonteur te zijn hebben ze me verteld. Misschien wordt er in de opleiding niet genoeg aandacht aan dit soort aspecten besteed. Als ik de monteur op deze fout aansprak werd ik raar aangekeken en geantwoord dat hij het altijd zo deed en er nog nooit problemen waren ontstaan. Ik heb het maar zo gelaten. :?

Groet, Ton


16 jun 2006 17:23
Profiel
Beheerder
Beheerder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 mei 2006 20:04
Berichten: 8084
Woonplaats: Velsen.
Auto: C5 Berline "de Gouden Koets"
Opties: C5 Club instaplijsten.LED's in de koplampen en comfortbollen.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10481CJ
Productienummer: 10178
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 171717
Kleur: Sable Langrune
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht 
Je kan me nog meer vertellen, meer dan de helft van de manco,s komt door die blokjes.

_________________
C5 Berline 2005
C4 Cactus 2015
Aygo 2015
Peugeot 108 2019
Honda CBF 1000i 2007 (dagelijkse kilometervreter bij droog weer)


16 jun 2006 17:35
Profiel
Beheerder
Beheerder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31
Berichten: 33483
Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht 
Maar ook in die blokjes zijn zoals Ton aangeeft verschillen niet ?? :)

_________________

Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend
Citroën 2CV6 spécial 1982 Rouge de Castille (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 2024 Noir Perla Nera


16 jun 2006 18:58
Profiel
C5club Fan
C5club Fan

Geregistreerd: 01 jun 2006 00:00
Berichten: 96
Woonplaats: Soest
Auto: C5 Break 2.0 HPI Exclusive
Opties: Parelmoerlak,Park pak (V-A), Bandensp.Cnrl.,Xenon,VDO nav.,Robospot.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2001
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 65.000
Kleur: iets groenigs


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht 
Rene schreef:
Je kan me nog meer vertellen, meer dan de helft van de manco,s komt door die blokjes.


Als je de manco´s in de C5 bedoeld dan wil ik wel eens met je van gedachten wisselen. Van de meer dan 50 problemen die ik heb gehad in mijn C5 was er niet een de schult van zo´n blokje.

Als je het hebt over fouten met blokjes dan gaat het bij de helft van de blokjes dus wel goed en moet je je toch eens gaan afvragen of het dan wel aan de blokjes ligt.

Toch maar wat zorgvuldiger aanbrengen lijkt me. :wink:

Groet, Ton


16 jun 2006 19:06
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Geregistreerd: 27 mei 2006 23:29
Berichten: 269
Woonplaats: De Kwakel
Auto: Peugeot 407 XT 2.0-16V HDI
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2004
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 126126
Kleur: Gris Fer


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht 
Hou ze maar bij mij uit de buurt. Ik werk het liefste met complete stekkers. Het is wel wat arbeidsintensiever, maar minder storinggevoelig.

_________________
Pieter van Lenten


17 jun 2006 01:13
Profiel
Citroën Specialist & Sponsor
Citroën Specialist & Sponsor
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 00:52
Berichten: 935
Woonplaats: Nieuw-Vennep
Auto: Citroen C6 3.0V6
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Energielabel: G
Versnellingsbak: BVA6


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht 
Die blokjes zijn verboden in een C5. Ze zorgen voor overgangs-weerstanden. gewoon netjes solderen werkt net zo snel en geeft een verbinding die veel langer meegaat. op cursus hebben we voor de aardigheid eens de oevrgansweerstanden gemeten met die blokjes en je schrikt er van...

(niet persoonlijk tegen Tonk bedoeld... maar ik vind die blokjes niets)


11 jul 2006 21:37
Profiel
Antwoord met een citaat
Bericht 
Ik ben ook niet zo voor die draaddingetjes, of hoe ze dan ook mogen heten. Ik haal meestal even een klein stukje isolatie weg, zonder de draad te beschadigen, en vervolgens soldeer ik de andere (nieuwe) draad er op vast.

Soms (als ik te lui ben om de soldeerbout te halen :oops: ) doe ik het gewoon met een kroonsteen. Weet iemand van jullie of dit bezwaarlijk is voor de elektronica in een C5, i.v.m. de overgangsweerstand zoals Oldenhage die beschrijft? Ik geloof dat ik niets in de C5 met een kroonsteen gemaakt heb, maar voor het geval dat. Anders ga ik dit binnenkort ff checken bij al het achteraf aangeslotene in mijn C5.


11 jul 2006 22:31
Citroën Specialist & Sponsor
Citroën Specialist & Sponsor
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 00:52
Berichten: 935
Woonplaats: Nieuw-Vennep
Auto: Citroen C6 3.0V6
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Energielabel: G
Versnellingsbak: BVA6


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht 
kroonsteen is een kwestie van meten. En overgangsweerstanden zijn in het begin nog niet zo kwalijk maar later zijn dit juist de punten die voor veel problemen en voor de meest vreemde storingen zorgen.


11 jul 2006 23:01
Profiel
Antwoord met een citaat
Bericht 
Dan ga ik het toch nog ff checken, voor de zekerheid.

Bedankt!


11 jul 2006 23:03
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 119 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 36 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.