Elektra aansluitingen t.b.v. eigen inbouw apparaten.
De C5 meet allerlei spanningen en stromen in de bedrading dus als je lukraak aftakt kan dat tot storingen leiden. Dus voor diegene die, net zoals ik, de beschikking willen hebben over +12V en massa die buiten alle C5 electronica omgaat hierbij een mogelijkheid om dat te bereiken. Er wordt gebruik gemaakt van de reservedraden in de bestaande kabelboom van de C5. Dit alles gaat over de C5 Ph 1. Voor de Ph 2 zul je moeten kijken of het daar ook zo zit.
Gebruik voor de aftakkingen van die aftakkers die je met de tang moet aanknijpen en die door de draad isolatie heensnijden (zie foto's). Er zijn twee soorten n.l de blauwe tot 2,0mm2 (bouwmarkt) en de gele voor grotere doorsneden (automaterialenhandel) ook draad (flexibel) van 2,5mm2 is daar te koop.
PLAATS ALTIJD ZEKERINGEN IN DE AFGAANDE 12V DRADEN EN HOUDT DE AFGENOMEN STROOM IN OVEREENSTEMMING MET DE TOEGEPASTE DRAADDIKTE.
Cabine:
De zekeringen in de cabine vind je achter deze lade.
Trek deze lade zo ver mogelijk naar buiten.
Knijp zijwanden ferm samen en trek lade voorbij de nokken. De zekering kast wordt nu zichtbaar.
Zoek in de draden wir/war naar een bundeltje van 4 losse draden. Dit zijn de reservedraden.(Hier dus al gedeeltelijk in gebruik)
Deze kunnen worden gebruikt om spanning en/of massa uit de motorruimte naar deze plaats te voeren.
Motorruimte:
Verwijder afdekkap van accu en zekeringkast.
Localiseer het bundeltje van de 4 losse reservedraden. (hier al gedeeltelijk in gebruik)
Massa:
Maak een aftakking op de zalmkleurige draad die naar de massa aansluiting loopt naast de accu (carroserie schroef) en verbindt deze aftakking met een van de reservedraden zodat nu massa via deze draad beschikbaar is in de zekeringkast in de cabine.
Constante 12V aansluiting:
Lokaliseer de 12V spanningsrail in de zekeringkast waarop de kabel van de accu (+) is aangesloten. Deze kabel zit met een bout en moer op de spanningsrail bevestigd. Boven deze moer is nog schroefdraad beschikbaar. Bevestig hier een extra draad (rood 2,5mm2) op d.m.v. een kabelschoen 8mm en een zelfborgende moer (8mm) of gewone moer met borgring.
Deze rode draad kun je dan verbinden d.m.v. een draadzekering met een van de andere reservedraden.(zie hierboven) Nu heb je ook de 12V naar de zekeringkast in de cabine gebracht.
Hierop kun je de apparatuur aansluiten eventueel via een extra zekering.
+12V geschakeld via het contactslot:
Deze geschakelde spanning kan worden afgetakt in het zekeringkastje in de cabine. Rechts naast de zekeringen zie je een connector en in deze connector drie dikke draden waarvan 1 oranje. Dit is de draad die je moet hebben. Om er eenvoudiger bij te komen kun je het beste het paneeltje onder de stuurkolom uitnemen. Dit doe je door het omhoog te trekken. Gebruik voor de aftakking van deze oranje (dikke) draad GEEN blauwe aftapper want deze gaat maar tot 2,0mm2 maar neem een gele (automaterialenzaak) deze is geschikt voor grotere diameters. Voor de aftakdraad dan wel minstens 2,5mm2 draad met flexibele kern gebruiken anders heb je geen goede verbinding in de gele aftakker.
Ik hoop dat het e.e.a. duidelijk is anders hoor ik het wel.
Veel succes met inbouw.
Groet, Ton