hmmmm, 11 wat.
op het moment van schakelen krijg je een stroompiek......... ook bij uitschakeling komt er een piekspanning terug in......... je computer. dit vindt geen enkele computer fijn. mits je een blusweerstand of gelijkrichtdiode plaatst.
dus zo een relaistje plaatsen (85,86,87 en
30) is niet zo verstandig. vooral met hogere stuurstromen in de aangestuurde spoel.....
de nieuwste generatie computers werken veel mooier: ze maken gebruik van de spanningspiek.
Als het relais ingeschakeld is, dan is er niet zo veel stroom meer nodig. de computer gebruikt dus een stroombegrenzing. zo wordt het relais niet zo warm, loopt er minder stroom (ampere) door de bedrading en gaat de eindtrap in de computer langer mee.
Dit systeem wordt ook gebruikt op de aansturing van de ontsteking. De primaire weerstand van een bobine ligt momenteel zo rond de 0.8 ohm. even eeen rekensommetje
I=U/R
I=12/0.8
I=15 Ampere
even 15 ampere schakelen zou beteken dat er iets in vlammen opgaat op den duur.
hier wordt dus ook stroombegrenzing toegepast.
hetzelfde systeem wordt ook bij de fijnste diesels op dit moment gebruikt. commen rail..... hier worden spanningspieken van 180 V gehaald tijdens inschakelen. De voeding komt dan ook rechtstreeks uit de computer, net zoals de aansturing. Je zou je voor kunnen stellen wat hier zou gebeuren als deze 180 V piek in het boordnet terug zou komen.... au revoir zou je dan terecht kunnen zeggen.
tot zover een stukje toegepaste techniek. waarbij ik vooral een waarschuwing wil geven. pas op met zelf dingen veranderen zoals het vroeger in contactpuntenland altijd ging... je kunt dingen vernielen, vaak met een goede wil natuurlijk.