Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 


GJO

Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie elektronica & navigatie.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 20 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
 Stroom van gascomputer 
Auteur Bericht
Achterruiten specialist
Achterruiten specialist
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 mei 2006 16:09
Berichten: 6469
Woonplaats: Anna Paulowna
Auto: 2.2 HDiF 200PK / 450 Nm Exclusieve VF7RW4HLADL514150
Opties: Dashcam voor en achter
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2013
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 13367
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 148.000+
Kleur: Met wit meer pit EWPB


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht 
Hij doet t weer :D :D

Mijn oude verdamper had een extern gasslot.
Deze heb heb ik dus weer gebruikt en het binnenwerk van het slot uit de nieuwe verdamper gehaald.

Klussie is blij :smt150

_________________
...Deze C5 sinds 21-11-2020...Gekocht bij km.stand 148.200...

Voor Kwebbel; C3 1.4 bj 2002
Grtz, Arie

Als je haast hebt moet je eerst gaan zitten en als je veel geduld hebt, verveel je je nooit.

"MIJN SPECIALIST VOOR DE NOORDKOP"


21 apr 2007 11:44
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 mei 2006 00:36
Berichten: 14808
Woonplaats: 0183
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht 
Nu snap ik je vraag :oops:

Jij vroeg eigenlijk of je op een gezekerde voeding een groter vermogen kon zetten... Kan dus wel, zo lang de zekering het houdt. Je accu is een spanningsbron die gewoon 12V levert....mits niet overbelast...

Kan het draadje dicht?

_________________
Groeten,
Harm.

Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.


21 apr 2007 11:48
Profiel
Achterruiten specialist
Achterruiten specialist
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 mei 2006 16:09
Berichten: 6469
Woonplaats: Anna Paulowna
Auto: 2.2 HDiF 200PK / 450 Nm Exclusieve VF7RW4HLADL514150
Opties: Dashcam voor en achter
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2013
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 13367
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 148.000+
Kleur: Met wit meer pit EWPB


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht 
Nou, het was dus geen gezekerde voeding.
De voeding komt dus van de gascomp.
Vandaar mijn angst om het te proberen.

Mag van mij op slot hoor, overmorgen :wink:

_________________
...Deze C5 sinds 21-11-2020...Gekocht bij km.stand 148.200...

Voor Kwebbel; C3 1.4 bj 2002
Grtz, Arie

Als je haast hebt moet je eerst gaan zitten en als je veel geduld hebt, verveel je je nooit.

"MIJN SPECIALIST VOOR DE NOORDKOP"


21 apr 2007 11:51
Profiel
Antwoord met een citaat
Bericht 
Klussie schreef:
Nou, het was dus geen gezekerde voeding.
De voeding komt dus van de gascomp.
Vandaar mijn angst om het te proberen.

Je angst is terecht. Als een computer iets schakelt, dan doet-ie dat meestal met een transistor en die kan maar een beperkte stroom schakelen. Daarboven geeft-ie simpelweg de geest.

Oplossing: relais ertussen. Die heeft meestal een betrekkelijk klein vermogen en kan een veel grotere stroom schakelen. Dan zit je safe.


21 apr 2007 22:41
Antwoord met een citaat
Bericht 
hmmmm, 11 wat.

op het moment van schakelen krijg je een stroompiek......... ook bij uitschakeling komt er een piekspanning terug in......... je computer. dit vindt geen enkele computer fijn. mits je een blusweerstand of gelijkrichtdiode plaatst.

dus zo een relaistje plaatsen (85,86,87 en
30) is niet zo verstandig. vooral met hogere stuurstromen in de aangestuurde spoel.....

de nieuwste generatie computers werken veel mooier: ze maken gebruik van de spanningspiek.
Als het relais ingeschakeld is, dan is er niet zo veel stroom meer nodig. de computer gebruikt dus een stroombegrenzing. zo wordt het relais niet zo warm, loopt er minder stroom (ampere) door de bedrading en gaat de eindtrap in de computer langer mee.

Dit systeem wordt ook gebruikt op de aansturing van de ontsteking. De primaire weerstand van een bobine ligt momenteel zo rond de 0.8 ohm. even eeen rekensommetje
I=U/R
I=12/0.8
I=15 Ampere
even 15 ampere schakelen zou beteken dat er iets in vlammen opgaat op den duur.
hier wordt dus ook stroombegrenzing toegepast.

hetzelfde systeem wordt ook bij de fijnste diesels op dit moment gebruikt. commen rail..... hier worden spanningspieken van 180 V gehaald tijdens inschakelen. De voeding komt dan ook rechtstreeks uit de computer, net zoals de aansturing. Je zou je voor kunnen stellen wat hier zou gebeuren als deze 180 V piek in het boordnet terug zou komen.... au revoir zou je dan terecht kunnen zeggen.

tot zover een stukje toegepaste techniek. waarbij ik vooral een waarschuwing wil geven. pas op met zelf dingen veranderen zoals het vroeger in contactpuntenland altijd ging... je kunt dingen vernielen, vaak met een goede wil natuurlijk. :D :D :D


22 apr 2007 11:27
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 20 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 18 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.