Trekhaak en parkeersensoren
Auteur |
Bericht |
Biedjee
C5club Rookie
Auto: C5 Break
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: B
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 200000
Kleur: Gris
Naar boven
|
 Trekhaak en parkeersensoren
Hallo allemaal,
Ik heb een PII met een afneembare trekhaak. In het verleden heb ik de trekhaak er al wel een keer op en af gedaan om te kijken hoe het werkt. Geen enkel probleem.
Afgelopen zaterdag voor het eerst met een aanhanger gereden (althans met deze C5). Nu werken de parkeersensoren achter niet meer. Voor nog wel. Ook gaat de rechterspiegel gewoon in de "inparkeerstand" als ik de auto in de 8eruit zet.
Iemand enig idee?
Groetjes,
BJ
|
09 nov 2009 15:32 |
|
 |
JHV
C5club Chief Executive
Auto: Opel Meriva
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
Naar boven
|
 Re: Trekhaak en parkeersensoren
Wanneer het om een officiele citroen stekkerdoos gaat zit er een klein schakelaartje in. Die wordt ingeschakeld wanneer je de stekker van de aanhanger in de stekkerdoos doet. Dat schakelaartje wil wel eens vuil zijn, of wat vast zitten. Beetje besproeien met een kruipolie oid, stekker een aantal keren in en uit steken. Zelf ben ik dol op ballistol voor dit soort werkzaamheden. johan
|
09 nov 2009 15:50 |
|
 |
Biedjee
C5club Rookie
Naar boven
|
Hmmm..
Het enige verschil is inderdaad dat er nu een stekker van de aanhanger in heeft gezeten. Zit die schakelaar echt IN de stekkerdoos?
Alles is origineel Citroen overigens.
|
09 nov 2009 16:40 |
|
 |
exroosje
V.I.P.
Geregistreerd: 18 jun 2006 17:01 Berichten: 4028 Woonplaats: s-Gravenhage
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Naar boven
|
Mijn stekkerdoos heeft ook zo'n schakelaartje. Effect is echter dat alle parkeersensoren uitgeschakeld worden (incl een melding storing parkeersensoren)
We zijn er inmiddels achter dat deze link veroorzaker is van storingen in het bussysteem van de auto, hetgeen regelmatig tot een reset van kachel en/of navigatie systeem leidt.
Ik laat hem er dus uithalen. De auto heeft immers ookeen schakelaar om de zaak wat subtieler uit te schakelen. Tevens kun je dan kiezen om ze aan te laten staan zodat de sensoren voor het nog wel doen.
10 nov 2009 13:50 |
|
 |
Biedjee
C5club Rookie
Naar boven
|
Hallo allemaal,
Zojuist eens even onder de auto gekeken. De Stekkerdoos liet zich niet uit elkaar halen omdat de bouten behoorlijk vastzaten en de schroefkop aan de andere kan ook niet geweldig is, ben ik ermee opgehouden. Helaas geen schakelaar kunnen ontdekken. Weet iemand welke kleur kabel het om gaat?
Het is trouwens een 7 polige stekkerdoos
|
12 nov 2009 16:11 |
|
 |
Biedjee
C5club Rookie
Naar boven
|
schop!
|
13 nov 2009 13:55 |
|
 |
beton
V.I.P.
Geregistreerd: 18 maart 2008 20:22 Berichten: 86 Woonplaats: Wirdum
Auto: C5 2.0 HDI Break 110PK
Opties: PDC, VDO,Video-CAM, CDW, AK6 ,
Bouwjaar: 2004
Phase: 1
Organummer: 10006
Productienummer: 10160
kilometerstand: 395000
Kleur: KDD Sable Bivouac
Naar boven
|
WD40 ?
Hielp bij mij wel.
_________________ ---> This Way To The Future --->
|
13 nov 2009 18:10 |
|
 |
SanderJ
V.I.P.
Geregistreerd: 12 jul 2009 10:23 Berichten: 248 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: Break 2.0 HDi 110pk Différence II automaat
Opties: RVSTellerringen, RVSDorpel, Ph knipper
Bouwjaar: 2004
Energielabel: E
Organummer: 09886
Productienummer: 10134
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 252668
Kleur: Bleu Amiral KNCB
Naar boven
|
Ik heb mogelijk een soort gelijk probleem: Afgelopen weekend gereden met de vouwwagen en nu piept er twee keer iets na het inschakelen van de achter-uit versnelling. Verder geen meldingen. Mijn vrouw meldde net dat ze het vermoeden heeft dat de sensoren niets doen. Ik zal de stekkerdoos eens badderen met WD40. mogelijk dat het genoemde schakelaartje daarmee op andere gedachten te brengen is.
|
28 mei 2010 15:15 |
|
 |
kukel
|
Lees net jouw probleem. Voor de ultieme oplossing men neme een stuk hout............afijn lees mijn onderwerp maar.
|
29 mei 2010 20:23 |
|
 |
BJG
C5club V.I.P.
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Mijn oplossing voor dit probleem is al bij de montage een stukje uit de behuizing te knippen zodat het schakelaartje minder makkelijk blijft hangen.
@Biedjee:Ik kan me voorstellen dat je de schakelaar niet ziet zitten als deze is ingedrukt en blijft haken zie je hem bijna niet. Het is ook altijd mogelijk dat er in de stekkerdoos wat verrot is en contact maakt. De kleur kabel kan ik evt maandag voor je opzoeken.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
29 mei 2010 21:58 |
|
 |
wiera
|
Bij mijn Ph1, werkt het prima n het deksel met een klap dicht te hebben geslagen.
|
29 mei 2010 22:11 |
|
 |
abartels
C5club Bikkel
Geregistreerd: 14 apr 2010 15:50 Berichten: 416 Woonplaats: Almere
Auto: sedan, Exclusive 2.0 aut4
Opties: electrische schuif/kanteldak, afneembare trekhaak
Bouwjaar: 2001
Energielabel: E
Organummer: 09055
Productienummer: 10708
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 149000
Kleur: Gris quartz
KPH: Achter
Naar boven
|
ik heb het probleem andersom.. Mijn sensors worden niet uitgeschakeld als ik een aanhanger eraan koppel. Het is origineel Citroen en aangesloten door Rovam in Huizen. Kan het hier ook liggen aan de schakelaar? exroosje schreef: Ik laat hem er dus uithalen. De auto heeft immers ookeen schakelaar om de zaak wat subtieler uit te schakelen. Tevens kun je dan kiezen om ze aan te laten staan zodat de sensoren voor het nog wel doen. Waar zit deze schakelaar? Zit dat ook in een PhI uit 2001?
30 mei 2010 08:27 |
|
 |
exroosje
V.I.P.
Geregistreerd: 18 jun 2006 17:01 Berichten: 4028 Woonplaats: s-Gravenhage
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Bouwjaar: 2010
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Naar boven
|
Zowel de ph1 als ph2 heeft een schakleaartje in het stopcontact, met wel een verschillende functie
In de ph1 stuurt het schakelaartje in de trekhaakdoos een relais aan wat mistlampen en parkeersenoren hoort uit te schakelen. Bij mijn toenmalige PH1 werkte dat laatste overigens niet. Waarom weet ik ook niet, en heeft de dealer ook nooit kunnen oplossen. Ik heb het maar zo gelaten. Soms trok ik de stekker uit het kastje naast de reservewiel om van het gepiep af te zijn tijdens achteruitrijen met een fietsendrager erop.
Bij de ph2 is het wat complexer. Daar stuurt het schakelaartje de "trekhaakmoduul" aan door deze met de CAN bus te verbinden bij insteken. Deze moduul stuurt alle 7 /13 polen aan voor de aanhanger obv de CAN bussignalen (deze worden dus niet meer afgetapt van de achterlampen zoals bij de ph1 ivm lamp defect detectie) en schakelt mistlamp en parkeersensoren ook uit.
Laatste constructie heeft bij mij tot veel storingen geleid tot ik erachter kwam dat betreffend schakelaartje verkeerd-om was aangesloten. Hierdoor kwam in rust de CAN op aarde ipv de trekhaakmoduul..... Welke idioot ooit bedacht heeft de CAN door het trekhaakstopcontact te laten lopen is mij sowieso een raadsel.
31 mei 2010 11:36 |
|
 |
|