Citroen C5 club forum https://www.c5club.nl/c5forum/ |
|
startkabels gebruiken, hoe ... ? https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=59&t=8557 |
Pagina 1 van 1 |
Auteur: | Ronald [ 09 dec 2010 23:22 ] |
Berichttitel: | startkabels gebruiken, hoe ... ? |
Uit dit topic : Klik --> Menno schreef: Ik heb een setje simpele startkabels, doen het prima ... vorige week nog de C5 van m'n broer mee gestart ![]() Ik kom ook nog uit het stenen tijdperk, zeg maar carbietlampen en aanverwanten. Ik laat de donormotor ook altijd lopen met iets verhoogd toerental. Hier zit dus een risico aan begrijp ik voor de elektronica. Vragen: 1. Is dit risico voor de stroomgever of de stroomnemer, of allebei ? 2. Accu's koppelen met beiden motoren uit en wachten werkt als communiceerde vaten bij vloeistoffen ? 3. Oh ja en dan de hamvraag, ik vergeet het altijd: In welke volgorde aansluiten en afkoppelen ? Misschien maar afkoppelen dit draadje, nuttig genoeg voor eigen topic. Gr. Ronald Ps. Ik weet dat de plus op de plus moet en de min op de min, maar vroeger dacht ik dat de kleur van de kabel ook echt bepaalde op welke polen die moest. ![]() |
Auteur: | Menno [ 09 dec 2010 23:38 ] |
Berichttitel: | Re: storing remsysteem abs |
Eerst de pluskabel aansluiten ( afhalen omgekeerd ) , zelf laat ik de donor auto met verhoogd toerental lopen, ... that's it , altijd prima gegaan, je kan eventueel een stroomverbruiker aanzetten. |
Auteur: | EvilTwin [ 10 dec 2010 12:16 ] |
Berichttitel: | Re: startkabels gebruiken, hoe ... ? |
Ronald schreef: Ik kom ook nog uit het stenen tijdperk, zeg maar carbietlampen en aanverwanten. Ik laat de donormotor ook altijd lopen met iets verhoogd toerental. Hier zit dus een risico aan begrijp ik voor de elektronica. Vragen: 1. Is dit risico voor de stroomgever of de stroomnemer, of allebei ? 2. Accu's koppelen met beiden motoren uit en wachten werkt als communiceerde vaten bij vloeistoffen ? 3. Oh ja en dan de hamvraag, ik vergeet het altijd: In welke volgorde aansluiten en afkoppelen ? 1) ik zie geen risico, onzinnige bangmakerij. Een collega van me had een nieuwe BMW waarbij hij steeds op snelheid de lampen van doorbrandde, bleek de spanningsregelaar op de dynamo te zijn, die leverde dus veel te veel prik, maar de compu's bleven het gewoon doen. Als ik donor ben, heb ik liever dat mijn auto gewoon werkt en draait en dat zijn interne spanningsregelaars op de BSI werken om pieken en dalen te voorkomen, dan dat ik afhankelijk ben van de slachtofferauto. Plus ik kan 100% zeker wegrijden na hulp gegeven te hebben. Heel specifiek bij een C5 kan ik me ook nog voorstellen dat een rotte startmotor of sluiting op een andere motor zo'n stroom trekt van mijn accu dat mijn boordspanning onder de 9V duikt, met als gevolg dat ík mijn auto opnieuw moet initialiseren (ramen ed.) 2) dat werkt niet, je kunt niet met een accu een andere laden, de laadstroom van een dynamo is >100A bij >14V een accu onbelast levert 13V, maar zodra die veel stroom trekt (zoals bij starten >400A) dan stort de spanning in naar <10V door de interne weerstand. Simpel gezegd 400A * 10V is prima om een startmotor te laten lopen, maar om een accu te laden heb je 100A * 14A. 3) ik laat dit altijd afhangen van hoe gemakkelijk je bij de polen kunt, je kunt voor starthulp altijd een aarde pakken dicht bij de startmotor. De C6 heeft bijv de accu in de kofferbak, maar starthulppolen op de rand van het motorcompartiment. NB het instructieboekje van de C5 geeft een uitgebreide handleiding incl exacte volgorde, incl mijn aanwijzing de aarde te gebruiken, ook daarin wordt het starten met lopende motor ontraden, maar dat advies volg ik dus niet. Citaat: Ps. Ik weet dat de plus op de plus moet en de min op de min, maar vroeger dacht ik dat de kleur van de kabel ook echt bepaalde op welke polen die moest. ![]() Dat kan desalniettemin slim zijn dit altijd hetzelfde te doen, er zijn genoeg auto's waarbij de polen een afdekkapje hebben in die kleuren. |
Auteur: | willy4 [ 10 dec 2010 12:48 ] |
Berichttitel: | Re: startkabels gebruiken, hoe ... ? |
bij ons op het bedrijf is er ook zoiets gebeurd, daar was toen alle electronica eraan dat was maar voor 20.000€,er is geen nul teveel er zijn toen wel lessen uitgetrokken het was wel een autocar verder doet iedereen wat hij wil,en het is niet van horen zeggen |
Auteur: | garfield [ 10 dec 2010 13:11 ] |
Berichttitel: | Re: startkabels gebruiken, hoe ... ? |
De rode en de zwarte startkabel zijn, afgezien van de kleur, geheel identiek. Soms staat op een kabel een + of - teken, maar dat is alleen om ze te kunnen onderscheiden, net als de kleur. Technisch gezien mag je dus best de zwarte startkabel gebruiken om de pluspolen te verbinden (en dan de rode kabel voor de minpolen). Zelf heb ik er een goede gewoonte van gemaakt om altijd de rode kabel voor de pluspolen te gebruiken. Dat vermindert de kans op fouten. Ik gebruik altijd onderstaande volgorde: - eerst de rode kabel tussen de twee plussen. - dan de zwarte kabel tussen de twee minnen (of een ander massapunt). - pechauto starten. - eerst de zwarte kabel verwijderen. - dan de rode kabel verwijderen. De reden is als volgt: bij het aansluiten van de eerste kabel is er nog geen enkel risico. Je zou de + van de ene auto kunnen verbinden met de - van de andere auto zonder dat er iets fout gaat. Er is immers nog geen stroomkring, daarvoor zijn altijd twee kabels nodig. Het wordt pas kritisch bij het aansluiten van de tweede kabel. Stel dat je eerst de zwarte kabel tussen de twee minpolen aansluit. Als je daarna de rode kabel tussen de pluspolen aansluit moet je heel goed oppassen dat je niet per ongeluk een massapunt aanraakt, want dat is meteen kortsluiting. Omgekeerd: als je eerst de rode kabel tussen de twee pluspolen aansluit, hoef je daarna bij het aansluiten van de zwarte kabel niet bang te zijn dat je kortsluiting veroorzaakt door b.v. per ongeluk de carrosserie of het motorblok aan te raken. Bij de moderne startkabels zijn de klemmen helemaal beschermd door plastic. Als die bij het aansluiten uit je handen vallen is de kans op kortsluiting klein. Bij de oudere startkabels zijn de klemmen soms kale metalen tangen, daar is het risico groter, vandaar bovenstaande volgorde. Dit hele verhaal staat los van electronica in de auto. Ik vind de redenering van EvilTwin wel heel plausibel klinken. Een auto waarvan de motor loopt zal zijn best doen om zijn eigen boordspanning stabiel te houden. Maar ik weet niet of je de donorauto moet starten voor of na het aansluiten van de startkabels. Vriendelijke groet, Eddie. |
Auteur: | EvilTwin [ 10 dec 2010 13:21 ] |
Berichttitel: | Re: startkabels gebruiken, hoe ... ? |
@willy, hebben die geen 24V boordsysteem? Dat lijkt me onvergelijkbaar met een personenauto. Hoeveel Ampère trekt een touringcar eigenlijk als je een 13L Diesel aanslingert ![]() De krukas alleen weegt meer dan mijn hele aandrijflijn! http://www.daf.eu/BE_NL/Trucks/Componen ... tions.aspx |
Auteur: | EvilTwin [ 10 dec 2010 13:25 ] |
Berichttitel: | Re: startkabels gebruiken, hoe ... ? |
garfield schreef: Maar ik weet niet of je de donorauto moet starten voor of na het aansluiten van de startkabels. Starten voor het aansluiten, want anders start je de werkende auto als met een blok aan z'n been (de slechte accu/startmotor etc.) sterker nog soms voel je die rotte accu ook aa de lopende donor auto. Je ziet de boordspanning wegvallen totdat de dynamo weer geregeld is naar het juiste niveau. Accu's gingen bijv vaak stuk op een cel, dan leveren ze nog maar 11,5V ip 13 dat verschil merk je in de donor auto aan het lopen vd dynamo (en motor). Bovendien valt een van mijn voordelen weg: dat je in elk geval één lopende auto hebt. ![]() |
Auteur: | Marc [ 10 dec 2010 13:27 ] |
Berichttitel: | Re: startkabels gebruiken, hoe ... ? |
Ik moest laatst, toen we de Saxo nog hadden, de Saxo starten met de C5. De accu was leeggetrokken door de autoradio die een beetje raar deed. Omdat het maar om de Saxo ging heb ik de C5 er met de neus tegenover gezet en de motor uitgezet, eerst + polen verbonden (rode kabel) daarna - polen (zwarte kabel). Vervolgens de Saxo gestart (dus eigenlijk op de stroom van de C5 accu). Terwijl Saxo liep, kabels in omgekeerde volgorde er weer afgehaald. Daarna C5 weer op z'n plek gezet zonder enig probleem of storing/foutmelding. Nu vraagt een Saxo natuurlijk wat minder stroom dan een C5, dus als ik een zwaardere auto zou moeten helpen zou ik wel de C5 aanzetten. Heb een keer een Astra geholpen en omdat ik geen gas bijgaf, sloeg de C5 af tijdens het starten van de Astra. Dat gaf een emissie storing melding als gevolg. Vervolgens opnieuw geprobeerd met de C5 op zo'n 1500 - 2000 toeren en geen problemen. Tenminste, niet met de C5. De Astra deed het nog niet. Was dus wat anders de accu. |
Auteur: | willy4 [ 10 dec 2010 13:35 ] |
Berichttitel: | @ ET |
die hebben een 24V boordsysteem dat klopt ,maar de werking is hetzelfde en het kan gebeuren zowel als bij 12V en 24V, je moet de pech maar hebben ik weet nu wat ik moet doen, wat een ander doet moet hij weten als je pech hebt ![]() |
Auteur: | josok [ 11 dec 2010 02:04 ] |
Berichttitel: | Re: startkabels gebruiken, hoe ... ? |
Starten met startkabels van auto's met "toeristenaccus" (echt zo heten ze hier) is helaas wel een aantal malen ieder jaar nodig. Fouten aan de electronica? Nooit gezien. Verhalen over de gevaren voor de electronica genoeg, maar altijd een straat verder, nooit te controleren. Misschien zijn er gevallen geweest waar die defecte electronica de oorzaak van de lege accu was? Wat ik wel geleerd heb, is hulpvaardige helpers een meter verderop te zetten. Want de kans dat dan bij aan- of afkoppelen ongelukken gebeuren is evenredig met het aantal helpers in het kwadraat. En ik wacht altijd een 30 seconden na aankoppelen voordat er gestart mag worden. Als het een goede, maar lege accus is, hoor je de generator van de draaiende auto een minuutje zwoegen. Als het geluid niet veranderd bij aankoppelen, weet je ook zeker dat de lege accu echt naar de flilisteinen is, want die neemt geen laadstroom meer aan. Als een accu echt krats leeg gemaakt is, is het mooiste er wel af, en is ie daarna echt nooit meer te vertrouwen. |
Pagina 1 van 1 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |