Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 


GJO

Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1,2 & II (PH3) type X7 die is bedoeld voor alle types in de categorie algemene vragen.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3583 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 239  Volgende
 Lexia/diagbox en andere OBD uitlezers topic 
Auteur Bericht
Beheerder
Beheerder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 mei 2006 19:04
Berichten: 8048
Woonplaats: Velsen.
Auto: C5 Berline "de Gouden Koets"
Opties: C5 Club instaplijsten.LED's in de koplampen en comfortbollen.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10481CJ
Productienummer: 10178
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 170.000
Kleur: Sable Langrune
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht 
Sorry, ik had hem in het verkeerde topic gepost.
Ik heb hem gewist.

_________________
C5 Berline 2005
C4 Cactus 2015
Aygo 2015
Peugeot 108 2019
Honda CBF 1000i 2007


18 feb 2007 23:07
Profiel
Antwoord met een citaat
Bericht 
Ja, ik dacht al "die is een beetje in de war" :wink: Maar goed, zand erover.

M.b.t.
Oldenhage schreef:
Ik snap jullie enthausiasme om zoiets zelf te maken maar kijk eens op http://www.scantool.nl, voor 90 euro kan je een kant en klaar iest kopen. Bij het uitlezen van het EOBII gedeelte van de computer kan je niets verkeerd doen, niets slopen en niets veranderen. Enz.....


Zelf bouwen zou ik alleen aan electronisch geschoolden over laten die de electronische interface echt begrijpen en galvanische scheiding toepassen.
Dat je "niet veel kunt" begrijp ik maar maakt het op zich niet veel minder leuk. Kostentechnisch geloof ik ook niet dat zelfbouw nog iets oplevert, vanaf E 25,- tot de E 90,- en hoger kun je kant-en-klaar spullen kopen, dus is zelfbouw alleen voor de echte die-hard aantrekkelijk. De reacties tot nu toe doen vermoeden dat er niet veel zijn.

Groeten,


18 feb 2007 23:43
Beheerder
Beheerder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 mei 2006 19:04
Berichten: 8048
Woonplaats: Velsen.
Auto: C5 Berline "de Gouden Koets"
Opties: C5 Club instaplijsten.LED's in de koplampen en comfortbollen.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10481CJ
Productienummer: 10178
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 170.000
Kleur: Sable Langrune
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht 
Och. ik zou het zelf wel leuk vinden om uit te lezen wat er aan de hand is. om zo zelf het probleem te kunnen oplossen. maar als je het zelf niet kan oplossen is het verspilde moeite!
Je moet dus een goed sleutelaar zijn om de storing te kunnen oplossen.

_________________
C5 Berline 2005
C4 Cactus 2015
Aygo 2015
Peugeot 108 2019
Honda CBF 1000i 2007


18 feb 2007 23:46
Profiel
Antwoord met een citaat
Bericht 
Ook als je zelf niet (aan alles) sleutelt kom je wel "beter beslagen ten ijs" zogezegd, als je al weet wat er mankeert.

Groeten,


18 feb 2007 23:49
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Geregistreerd: 26 jul 2006 21:19
Berichten: 264
Woonplaats: Venlo
Auto: Break 1.8
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 23000
Kleur: groen


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht 
Bij obd-diag.de heb je een geschikte stekker voor 49 eur +16,90eur verzendkosten het voordeel van deze stekker is dat hij een usb aansluiting heeft, Laptops van tegenwoordig hebben geen com aansluiting meer.

_________________
C5 break 1.8 ligne prestige (LPG) 2002


19 feb 2007 10:04
Profiel
C5club Fan
C5club Fan

Geregistreerd: 31 mei 2006 23:00
Berichten: 96
Woonplaats: Soest
Auto: C5 Break 2.0 HPI Exclusive
Opties: Parelmoerlak,Park pak (V-A), Bandensp.Cnrl.,Xenon,VDO nav.,Robospot.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2001
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 65.000
Kleur: iets groenigs


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht 
Zelf heb ik de OBD-2 analyser uit Electuur november/december 2002 gebouwd en gebruikt. Dit apparaat werkt goed met de C5. Als software gebruikte ik het gratis programma "Scantool" van http://www.scantool.net. Ik gebruik het dus al heel wat jaren.

Hoewel dit goed werkte heb ik daarna de verbeterde versie gebouwd uit Electuur Halfgeleidergids 2005. Dit apparaat heeft het voordeel dat het zelf het juiste interface protocol opzoekt met de bewuste auto. Als software gebruik in Scantool en MOByDic Computer Interface. Beide programma's werken goed met de C5 (mijne van 2001). Deze versie was (is) te koop bij Electuur http://www.elektuur.nl onder bestelnummer EPS 050092-71 dit is een compleet bouwpakket inclusief de geprogammeerde controler, OBD kabel en kastje. Als je een beetje kan solderen kun je 'm in elkaar zetten. De software kun je gratis downloaden. Interessante sites zijn http://www.ozenelektronik.com / http://www.obd-2.de / http://www.elmelectronics.com / http://www.scantool.net / http://www.iso.org / http://www.obd-2.de en http://www.sae.org Zoek een via Google op OBD2 of OBD-2 en je vindt een keur aan informatie o.a vele lijsten met OBD foutcodes.
De schakeling werkt via een RS232 verbinding met een computer maar via USB/RS232 adapter ook met USB.
Meer informatie kun je vinden in de Elektuur nummers of op hun website http://www.elektuur.nl. In de artikelen staat ook het schema van de OBD kabel als je hem zelf wilt maken zoals ik met de eerste heb gedaan.
Dit apparaat heb ik diverse malen met succes gebruikt bij mijn C5 o.a. met de storing " uitlaatgas storing ". Het apparaat gaf keurig de foutcodes aan waaruit ik kon opmaken dat de fout werd veroorzaakt door een defecte aandrijfmotor van de EGR-klep. Dit bleek ook waar te zijn.

Inmiddels heeft Elektuur ook nog een zgn "Autonome OBD-2 analyser" zie Elektuur Mei 2006. Dit apparaat werkt zonder externe PC (notebook) omdat het zelf een LCD scherm heeft. De display mogelijkheden zijn wat beperkter maar het voordeel is dat je 'm mee kan nemen en eventueel ook onderweg kunt gebruiken of zelfs permanent aangesloten kan laten waardoor je diverse parameters continue kan aflezen. Meer informatie vindt je ook op http://www.elektuur.nl (OBD forum)

Voor degene die er wat mee willen spelen maar het niet zelf willen bouwen heb ik mijn eerste model nog liggen. Dit wil ik eventueel wel verkopen.

Groet, Ton


22 feb 2007 21:34
Profiel
Antwoord met een citaat
Bericht 
Hallo Ton, kennelijk OBD veteraan van het 1e uur :wink:
Dank voor je bijdrage. Ik was met name getriggerd door het door Menno geciteerde "EGR" verhaal van je in onze FAQ dat me, in combinatie met dit door "fengels" gestartte draadje deed interesseren voor het ODB2 verschijnsel.

Kun je hiermee nou ook specifieke citroen dingen uitlezen of alleen "algemene" motormanagement storingen ?

Voorlopige groeten,


22 feb 2007 22:55
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Geregistreerd: 26 jul 2006 21:19
Berichten: 264
Woonplaats: Venlo
Auto: Break 1.8
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 23000
Kleur: groen


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht 
Je kunt hiermee ook citroen specifieke dingen mee uit lezen. alleen heb je dan de code en weet je niet wat het betekend.
Ik dacht dat citroen wel verplicht is om de betekenis van deze codes te geven.

_________________
C5 break 1.8 ligne prestige (LPG) 2002


22 feb 2007 23:13
Profiel
C5club Fan
C5club Fan

Geregistreerd: 31 mei 2006 23:00
Berichten: 96
Woonplaats: Soest
Auto: C5 Break 2.0 HPI Exclusive
Opties: Parelmoerlak,Park pak (V-A), Bandensp.Cnrl.,Xenon,VDO nav.,Robospot.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2001
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 65.000
Kleur: iets groenigs


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht 
Hallo Harm,

In principe kun je ook de Citroen specifieke codes uitlezen alleen weet je niet wat ze betekenen omdat de codelijsten die je op internet vindt alleen de algemene codes weergeven.
De OBD-2 code bestaat uit 5 digits waarvan het eerste digit aangeeft in welk deel het probleem zit b.v. P= powertrain, B=body, C= chassis enz.
De tweede digit geeft aan met een 0= algemene code en een 1= fabriekscode. De digits 3 t/m 5 geven informatie over de fout.

Als je het precies wilt weten kijk dan eens op http://www.odb-codes.com/faq/obd2-codes-explained.php daar vindt je oa een uitleg van de opbouw van de code en op dezelfde site vindt je ook algemene code lijsten. Ik heb nog geen Citroen codes gehad alleen nog algemene.

Ik had bv P0400 en P0403.
P0400 = Exhaust Gas Recirculation ( EGR) Flow Malfunction.
P0403 = EGR Slonenoid Circuit open or shorted condition, detected in EGR solenoid control circuit.
Dit gaf aan dat de aandrijfmotor van de EGR-klep niet goed functioneerde. Na vervanging (door sloop onderdeel) was het OK. Het probleem werd veroorzaakt door slechte soldeerverbindingen met de regel potentiometer in deze motor. Na deze te hebben doorgesoldeerd werkte deze motor ook weer goed. Overigens trad na een half jaar ook hetzelfde probleem op met het slooponderdeel. Ook deze gesoldeerd en werkt weer als nieuw.

Groet, Ton


22 feb 2007 23:30
Profiel
C5club Fan
C5club Fan

Geregistreerd: 31 mei 2006 23:00
Berichten: 96
Woonplaats: Soest
Auto: C5 Break 2.0 HPI Exclusive
Opties: Parelmoerlak,Park pak (V-A), Bandensp.Cnrl.,Xenon,VDO nav.,Robospot.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2001
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 65.000
Kleur: iets groenigs


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht 
Harm,

Misschien ten overvloede maar om misverstanden te voorkomen nog even het volgende:
De OBD-2 analyser leest ook de Citroen codes uit schreef ik hierboven maar dat geldt ALLEEN VOOR OBD-2 CODES dus niet voor andere foutcodes welke in de C5 voorkomen en waar Oldenhage o.a. naar refereerd. Hiervoor heb je andere apparatuur nodig.

Groet, Ton


23 feb 2007 22:01
Profiel
Antwoord met een citaat
Bericht 
Hallo Ton, dank voor je uitgebreide introductie. Weet je ook waarom specifieke Citroen codes niet uit te lezen zouden zijn ? Is dat een protocol- of tool- beperking ?
Die
http://www.odb-codes.com/faq/obd2-codes-explained.php site werkt denk ik niet meer, lijkt zich nu op "beauty" te specialiseren.

Groeten,


24 feb 2007 19:09
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Geregistreerd: 26 jul 2006 21:19
Berichten: 264
Woonplaats: Venlo
Auto: Break 1.8
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 23000
Kleur: groen


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht 
PAs op specifieke codes van citroen zijn wel uit te lezen voorwat betreft motor versnellingsbak en waarschijnlijk ook abs. Maar de betekenis van deze codes zijn nog onbekend. de codes die betrekking hebben op andere systemen zoals bv radio alarm etc die kun je niet uitlezen( ander protocol).

_________________
C5 break 1.8 ligne prestige (LPG) 2002


24 feb 2007 22:20
Profiel
C5club Fan
C5club Fan

Geregistreerd: 31 mei 2006 23:00
Berichten: 96
Woonplaats: Soest
Auto: C5 Break 2.0 HPI Exclusive
Opties: Parelmoerlak,Park pak (V-A), Bandensp.Cnrl.,Xenon,VDO nav.,Robospot.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2001
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 65.000
Kleur: iets groenigs


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht 
HOverbeek schreef:
Citaat:
Hallo Ton, dank voor je uitgebreide introductie. Weet je ook waarom specifieke Citroen codes niet uit te lezen zouden zijn ? Is dat een protocol- of tool- beperking ?


Zoals hiervoor al is gezegd kunnen Citroen OBD-2 codes wel worden uitgelezen door een OBD-2 analyzer (al dan niet zelf gebouwd) maar weet je de exacte betekenis niet dus kun je er geen conclusies uit trekken.

De overige Citroen codes kun je met de OBD-2 analyser niet uitlezen omdat deze codes zich niet in het OBD-2 geheugen bevinden maar in een ander deel van de computers van de auto. Zie ook het antwoord van Oldenhage in dit draadje. Je kunt er dus gewoon niet bij met het OBD-2 programma. De software in de analyser dus.

De meest gangbare protocollen zijn:
- ISO9141-2
- KWP2000
- J1850-PWM
- J1850-VPWM
- CAN-BUS
Deze worden ook door de zelfbouw analyser uit Elektuur ondersteunt maar nogmaals ook al werkt je apparaat met het juiste protocol dan kun je nog niet bij het geheugen komen met de specifica Citroen codes en zeker niet met de software die je gratis kunt downloaden. Er zijn wel programma's te koop die veel meer kunnen maar dan lopen de kosten al snel op en is het niet leuk meer om dat alleen voor jezelf te doen.
Bij garagebedrijven ligt dat anders die kopen de software voor hun merk en dat loont bij het gebruik voor veel klanten. Ook tuning bedrijven beschikken over deze uitgebreide software omdat ze anders niet bij de parameters van het motormanagement kunnen komen. Hiervoor moet je heel goed weten wat je aan het doen bent want anders is je motor snel gemold en dat zal je bedoeling niet zijn denk ik zo.
Een bedrijf dat software voor de meeste auto's verkoopt en ook cursussen geeft is Dimsport-Italie ( http://www.dimsport.com ) maar let op dit is echt voor professionals.

In de Halfgeleidergids van Electuur 2005 staat oa een interessant artikel over OBD in combinatie met chiptuning daar wordt veel duidelijk gemaakt. Elektuur geeft ook een cursus op 21 april over dit onderwerp. Hiervoor heb ik me ingeschreven.

Sorry dat de website die ik opgaf niet meer dezelfde informatie verstrekt maar als je even googled met OBD2 of OBD-2 dan vindt je informatie genoeg.

Succes, Ton


26 feb 2007 23:06
Profiel
Antwoord met een citaat
Bericht 
Het wordt wel duidelijk nu. Waar ik eerst dacht dat ik zelf wel zo'n OBD2 zou gaan bouwen, zie ik daar nu toch maar van af. Dat bouwen van de hardware gaat wel lukken. Maar het wordt me steeds meer duidelijk dat je er eigenlijk geen bal aan hebt. Ik heb de Lexia van de C-dealer nu een paar keer in actie gezien en dacht iets vergelijkbaars te krijgen.

Feit lijkt nu dat je
a) maar een deel van de codes kunt uitlezen. De rest kun je niet bij en
b) nix terug kunt schrijven. Je kunt dus geen parameters wijzigen in je auto.

Ergo: het is een speeltje waar je snel mee uitgespeeld bent. Daarna doe je er nix meer mee en ben je je geld toch kwijt...


26 feb 2007 23:16
C5club Fan
C5club Fan

Geregistreerd: 31 mei 2006 23:00
Berichten: 96
Woonplaats: Soest
Auto: C5 Break 2.0 HPI Exclusive
Opties: Parelmoerlak,Park pak (V-A), Bandensp.Cnrl.,Xenon,VDO nav.,Robospot.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2001
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 65.000
Kleur: iets groenigs


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht 
Citroentje schreef;
Citaat:
Ergo: het is een speeltje waar je snel mee uitgespeeld bent. Daarna doe je er nix meer mee en ben je je geld toch kwijt...


Inderdaad is het beperkt maar wat wil je voor ongeveer 100 euro, vergelijk dat eens met de prijs van een Lexia plus bijbehorende software.

Dat het niet nuttig is spreek ik tegen het heeft mij zeker 2 maal een dure reparatie gescheeld.

Eerst in geval van af en toe sterk inhouden van de motor en de foutmelding "uitlaatgas storing". De Citroendealer kwam na uitlezen tot de diagnose dat de benzine injectoren (HPI motor) het euvel vormde en deze moesten worden venieuwd (kostbare zaak). Ik geloofde dit niet en heb een ODB-analyser gebouwd die mij aangaf dat het de aandrijfmotor van de EGR-klep was. Voor 80 euro een slooponderdeel gekocht en ingezet. Probleem opgelost.

Toen weer een fout met sterk inhouden maar zonder storings melding. Na een rit van ± 30km, een korte stop en daarna terug was het altijd raak. Op ± 2/3 van de terugweg sloeg de motor af en met veel gas bijgeven sloeg hij weer aan daarna weer af en weer aan. Dat verschijnsel hield ongeveer 2 minuten aan en daarna was het over en reed de auto weer prima. Moest ik in die 2 minuten stoppen b.v. voor een stoplicht dan sloeg de motor af maar was direct daarna wel weer te starten. Met dit probleem ook naar mijn Citroendealer geweest (een echte dealer hoor) De diagnose (na uitlezen ) was een defecte hoge druk brandstofpomp (ik heb een HPI) een zeer kostbare zaak volgens de dealer. Ik heb de diagnose kosten ( 69 euro) betaald en hem bedankt en ben weggegaan want ik geloofde er geen snars van. Toen zelf maar weer mijn ODB analyser erop en die gaf aan dat het een fout in de EGR klep was (weer dus). Deze losgehaald en bleek dat de aandrijfmotor erg zwaar liep zodat de ingebouwde veer niet in staat was om de klep weer in ruststand te zetten. Na het asje te hebben gesmeerd de zaak teruggebouwd en probleem verholpen.

Misschien kun je je voorstellen dat ik mijn uitgave van 100 euro voor de analyser niet betreur en zeker niet het gevoel heb dat het een zinloze aanschaf is geweest.

Maar goed motortuning kun je er niet mee doen en dat is maar goed ook want als je dat gaat doen zonder gedegen kennis weet je zeker dat je zeer kostbare reparaties krijgt waarbij die 100 euro helemaal niets voorstelt. Afblijven dus van die motor parameters.

Groet, Ton


26 feb 2007 23:58
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3583 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 239  Volgende




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 18 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.